Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
luxx
Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:41

aricia schreef:
De Normandische koeien hebben allen de zwarte kleur gemengd met het bruin , dus standaard brindles zeg maar .
Hij dekt natuurlijk en kwa gewicht hebben ze geen last van hem, gaat ook razendsnel zo'n dekking , seconden werk.
Thioro, wij hebben alleen maar kruisingen , met blaren ,witrik, fries hollands ,verbeterd roodbont.Geven idd wel minder dan de Holsteiners ,maar wij vinden wat meer vlees erop leuker om naar te kijken en ze zijn sterker met een hoge levensduur en de kalveren brengen meer op.

Onze Erna ( Frieshollands met klein scheutje Holstein) is bv al 18 jaar (sinds een jaar met de fut en genietend van haar pensioen)

[ [url=m/mDhZ3M.jpg]Afbeelding[/url] ]

en haar blare dochter is 16 jaar,ijzersterke koeien

[ [url=m/rgKTXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met pensioen? Die houden jullie ook aan tot ze een natuurlijke dood sterft?

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:19

Respect voor hoe jullie met je dieren omgaan! Heel bijzonder. En wat een mooi "stiertje" die Frans :)

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 21:59

Luxx ,Aanhouden tot ze een natuurlijke dood sterft zal mooi zijn maar ik weet nu al dat die kans er bij Erna niet inzit.Ze kan nog maar moeilijk overeind komen en hoe ouder ze wordt hoe moeilijker dat gaat.Op een dag zal ze helemaal niet meer in de benen komen en zal ze worden ingeslapen.Natuurlijke dood komt bij koeien net als bij paarden zeer weinig voor.Een dorp verderop bij ons zit stichting de Leemweg ,een koeienopvang/koeienrusthuis.Daar laten ze vaker 1 inslapen dan dat ze uit zichzelf overlijden.

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

saskiaojan
Berichten: 7239
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:44

Oh jullie wonen gewoon om de hoek!

Percy
Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:16

Ben vandaag dit topic tegengekomen en ik heb er van genoten.

Blijf zeker volgen. Boeren zijn zo vaak negatief in het nieuws, blij dat nu de andere kant eens belicht wordt. En Frans is geweldig <3

luxx
Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:21

Aricia, dat vind ik dan wel een soort van natuurlijke dood :7 wist niet dat er boeren waren die dat deden, dacht dat alles wat niks meer opbracht naar de dood ging. Mooi! Ik ben fan!

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Kinke
Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:15

die boeren zijn de laatste jaren murw gebeukt :(
Er zijn best veel veehouders die een oudje hebben met pensioen of oudjes die nog een beetje meedraaien in de stal.
Wij hebben vleesvee, onze ouwe Bessy is 17 :)

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:25

luxx schreef:
Aricia, dat vind ik dan wel een soort van natuurlijke dood :7 wist niet dat er boeren waren die dat deden, dacht dat alles wat niks meer opbracht naar de dood ging. Mooi! Ik ben fan!

Ik ook!

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 12:27

Dank jullie voor de leuke reacties!
Zeker zijn er meer boeren die wel eens een oudje aanhouden hoor :j
De burger denk vaak dat het de boeren alleen om het geld gaat .Ik kan 1 ding zeggen en boer zijn ben je vanuit je hart.Als het om geld zou gaan kun je er net zo goed mee stoppen want rijk wordt je er niet van en genoeg boeren die hun dieren beter verzorgen dan zichzelf ;)

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:29

bigone schreef:
Wat een beest is het geworden. Goed dat je zo alert bent, hier in de buurt drie oudere boeren met een dekstier, alle drie dood door de stier, mannen met levenslange ervaring en daar ging het toch mis.

Ik denk dat dat kan komen omdat juist hele ervaren mensen niet meer op de veiligheidsmaatregelen letten.Omdat het altijd goed ging. In de paardenwereld zie je dat ook.Soms is een hele oude ervaren paardenman ineens doodgetrapt.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:43

Oud en ervaring zegt niet altijd wat het gaat soms gewoon fout zijn levende dieren. Als je dat veel doet heb je ook meer kans op zon ongeval met dier.


Jeetje wat is die groot geworden.
Ik loop altijd achter de afrastering.

Vroeger een koe gezien die over een hek achter me aan kwam met van die lange horens die er niet af waren gehaald. Die is in een dichte hoge potstal gezet vetgemest en weggegaan. Was al niet zo'n lieve daarom stond die al apart.

Zon blonde ze hadden daar een paar voor het gras. Die s' winters eerst achter zo'n soort box van twee landhekken tegen een hoek van de stal stonden stonden met stro.

The end

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 11:17


https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:19

~~}> :D
Het leven is aan de durvers, toch ?

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 16:29

Ja echt wel. :D

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

amen
Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:19

mooie fotos , frans ziet er mooi uit....en mooie bedrijfsvoering, gewoon koeien die koeien mogen zijn, niet over produceren, maar gewoon koe zijn, goede gezondheid, niet snel ziek worden en als ze beetje ziek zijn, dan hebben ze genoeg zelfherstellend vermogen, geen ab gebruik, gemakkelijk afkalven, en hoog vet en eiwit gehaltes, geen liters of kilos, want een hoog vet eiwit gehalte verdien je meer aan dan de koeien die liters melk geven maar heel laag in gehaltes zitten. gewoon extensieve melkveehouderij, zoals t hoort.

Kinke
Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:57

?
jij kunt dat aan de foto's zien amen?

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:03

Je kan een groot deel wel afleiden uit de rassen die gebruikt worden :)

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:25

Ken anders genoeg bedrijven met normandische koeien en dat kan gaan van buiten langzaam op gras vetmesten tot intensief selectiebeleid op hoogproductieve koeien met melken dmv bvb robot (al staan normandes nu wel bekend daar niet goed bij te aarden) en antibiotica gebruiken ze allemaal als het nodig is.

Het vet en eiwitpercentage is bij normandes idd wel hoger.
Normandes zijn van oorsprong een dubbeldoelras en kunnen dmv selectie meer vleeskant of melkkant gefokt worden. Kan dus gaan van dikbillen tot koeien met een productie van +40l.
En TS heeft idd wel een eigen beleid dat wat anders is dan het klassieke hf-hoogproductieve melkbedrijf.
Ik persoonlijk vind het wel leuk. Beetje anders dan anders en wat kleur in de kudde.

Maar geen ab gebruik bvb haal ik er niet uit en koeien kunnen in de meeste bedrijven wel gewoon koe zijn.

On topic, wel grappig dat een dikke spierbundel braaf uit de weg gaat voor een overmoedige puber :P .

amen
Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:13

Thioro schreef:
Ken anders genoeg bedrijven met normandische koeien en dat kan gaan van buiten langzaam op gras vetmesten tot intensief selectiebeleid op hoogproductieve koeien met melken dmv bvb robot (al staan normandes nu wel bekend daar niet goed bij te aarden) en antibiotica gebruiken ze allemaal als het nodig is.

Het vet en eiwitpercentage is bij normandes idd wel hoger.
Normandes zijn van oorsprong een dubbeldoelras en kunnen dmv selectie meer vleeskant of melkkant gefokt worden. Kan dus gaan van dikbillen tot koeien met een productie van +40l.
En TS heeft idd wel een eigen beleid dat wat anders is dan het klassieke hf-hoogproductieve melkbedrijf.
Ik persoonlijk vind het wel leuk. Beetje anders dan anders en wat kleur in de kudde.

Maar geen ab gebruik bvb haal ik er niet uit en koeien kunnen in de meeste bedrijven wel gewoon koe zijn.

On topic, wel grappig dat een dikke spierbundel braaf uit de weg gaat voor een overmoedige puber :P .




Als jij weet wat t gemiddelde percentage AB gebruik is bij veehouderij bedrijven? Ik wel nl. en dit een extensief bedrijf is. En de meeste veehouderij bedrijven zijn intensief en kunnen koeien geen geen koeien zijn. Bv in de intensieve melkveebedrijven word koe gemiddeld niet ouder dan 4 jaar.


Bij fries holstein, mrij, flekfieh dus de alle dubbeldoel koeien ligt t vet/eiwitpercentages altijd hoger dan bij de HF.

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:34

Want een extensief bedrijf gebruikt geen ab?

Ben het met je eens dat de hoogproductieve hf te ver is doorgefokt. Kan je nog zo hard willen, heel lang gaan ze vaak niet mee.

Maar het ontgaat me waarom een koe geen koe kan zijn in een intensief bedrijf. Het is niet m'n droombeeld van een melkbedrijf maar ik kan oprecht niet zeggen dat de koeien het er echt slecht hebben.

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 07:06

Wij zijn idd een extensief bedrijf met een hoge gemiddelde leeftijd,en antibiotica gebruiken wij zeker wel indien nodig.

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:42

Gut dit topic nu pas gevonden en met zeer veel plezier doorgelezen.

Nooit geweten dat stieren vanaf een bepaalde leeftijd nog maar moeilijk te houden zijn.
Dacht ook dat bij runderen alles ook via KI gaat.

Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

Ik vind Frans ook erg mooi.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:49

Zelfde hier. Interessant om te lezen allemaal.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

tienus63
Berichten: 11990
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:59

aricia schreef:
Wij zijn idd een extensief bedrijf met een hoge gemiddelde leeftijd,en antibiotica gebruiken wij zeker wel indien nodig.


Veel boerinnen zeggen, heb zelf maar eens borstontsteking en je zou geen antibiotica mogen gebruiken.
Het kan je leven kosten.
Preventief wordt er in de melkveehouderij zeker geen antibiotica gegeven. Curatief op reguliere melkveebedrijven wel.
Bovendien moet je tegenwoordig laten bepalen door veearts mbv kweek, welke ab je moet je gebruiken en is een antibiotica kuur bij vee, maatwerk.
Menig Nederlandse huisarts geeft patiënt gemakkelijker antibiotica dan de veearts.

#trotsoponzeboeren

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:24

Dat is ook een reden dat wij straks op de boerderij niet biologisch willen boeren.
We zullen dan bepaalde technieken en producten wel gebruiken of juist laten liggen, maar we willen wel de keuze hebben om bijvoorbeeld antibiotica te kunnen gebruiken als dat nodig is.

Hetzelfde voor onkruidbestrijding, we willen wel de keuze hebben om iets te kunnen inzetten als het nodig is maar dat zegt uiteraard niet dat we preventief alles dood spuiten met Roundup.

Als je dan die "vrijheid" naast de minimale hogere opbrengst prijs legt, is biologische landbouw nog in de kinderschoenen en dus nog niet interessant.

Verder groeit Fransje lekker in z'n huid :Y)
Z'n kinderen zien er ook goed uit

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers