Veulens met praatjes...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GHP_Anne
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Zelhem

Veulens met praatjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:36

Hoi Bokkers!

Dit is mijn allereerste post :o spannend!

Ik heb net een nieuw paard, en ze staat nog op haar oude stal omdat ze nog een veulen aan de voet heeft. Het veulen is inmiddels bijna 4 maanden oud en gaat over een paar weken naar de opfok. En het is me er eentje... allemachtig wat een brutaal diertje soms!
Voorheen kon ik mijn merrie bijna met mijn ogen dicht in de stal zetten of eruit halen, en nu moet ik minstens met 2 personen de deur van de stal afschermen. Madam (veulen) banjert zo door iedereen heen...
Ik wilde dus gisteravond trainen, en ik vroeg 1 van de dames daar op stal even mijn merrie te pakken zodat ik het veulen tegen kon houden. Die draagt sinds kort ook halsters, dus ik dacht: als ik nu het halster omdoe, heb ik nog iets houvast als ze gaat. Halster om, mams naar buiten, en het veulen stond als een mak schaap naast me :') ook met het erin zetten, veulen gaf geen kik meer en keek niet eens meer naar buiten de stal.

Hebben jullie wel eens zo'n veulen meegemaakt? En ging dat ook heel simpel ineens over, of ben je daar langer mee bezig geweest?
Ik heb weinig ervaring met veulens, weet niet hoe het bij jullie zit :)

You can't be afraid of the power of your horse, you need to use it!


JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Veulens met praatjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:04

Dat is heel normaal, natuurlijk gedrag. Ze zullen instinctief hun moeder volgen als zij wordt meegenomen/ergens anders heen gaat. Natuurlijk gaan ze ook zelf wel eens op ontdekking uit, vaak zijn de rollen dan omgedraaid en gaat een bezorgde hinnikende merrie achter haar veulen aan.

Ik begrijp uit je post dat je bezig bent met het langzaam scheiden (steeds wat langer)/afspenen van het veulen? Probeer dat langzaam op te bouwen; neem je merrie niet plots een uur weg, voor een veulen lijkt dat een eeuwigheid.
Hoe is de merrie als zij haar veulen niet in het zicht heeft? In het begin zijn goede moeders dan vooral onrustig, zoekend en blerend naar hun kind.

Fijn dat het nu wat beter gaat met het scheiden van moeder en veulen, maar wees alsjeblieft voorzichtig met halsters dragen in de stal. Paarden kunnen zich daar onverhoopt vrij gemakkelijk mee "ophangen", en een veulen is natuurlijk helemaal onvoorzichtig.

Probeer veulen anders wat af te leiden met een appel of wat brokjes in de voerbak gooien als je moeder meeneemt. Pas wel op qua timing; ga geen drama/overloopgedrag belonen.

Ten slotte; veulens moeten alles nog leren, en kunnen soms wat lomp zijn. Omver lopen, "door" je heen denderen, is een no-go. Dat moeten ze duidelijk, rustig maar consequent leren. Soms is daar eens tik of kleine "schop onder de kont" voor nodig, uiteraard begeleid met een ferme "euh denk dr om!!!".

Meelopen aan het halster kun je ze bijvoorbeeld het makkelijkste leren als iemand de merrie leid, en iemand het veulen aan een wat langer touwtje. Beestje zal dan vrij gemakkelijk z'n moeder volgen, dit kun je uitbouwen naar uiteindelijk zelfstandig stukjes lopen zonder moeder.

GHP_Anne
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Zelhem

Re: Veulens met praatjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 15:55

Dankjewel voor je reactie JoyCiej.
We zijn al vanaf vroeg begonnen met het (kort) scheiden van moeder en veulen en dat ging heel goed. Hierbij was het veulen rustig en ging gewoon liggen slapen als mama weg was.

Echter wordt ze nu groter en begint ze dus praatjes te krijgen. Het halster draagt zij alleen wanneer moeder de stal uitgaat, zodra de deur weer dicht is gaat het halster weer af.

Omdat dit het 8e veulen van de merrie is, is zij erg rustig als ze niet bij elkaar zijn. Volgens mij vindt ze het wel relaxed, even een uurtje alleen.

Dankjewel voor je tip met het door iemand heen lopen!

You can't be afraid of the power of your horse, you need to use it!

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens met praatjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:01

Dit hoort er nou eenmaal bij. Net als kinderen, puppy's. Eigenlijk al het jonge spul. Een veulen zal moeten leren dat hij respect moet hebben voor jou (de mens). Consequent aanpakken dus. Niet gelijk afstraffen, maar wel consequent aanpakken.
En is de ene manier afgeleerd, doorheen douwen, komt de volgende poging wel. Bijten, onder afschermende arm door duiken en noem maar op wat ze zullen bedenken.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers