2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rianne1807
Berichten: 691
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:17

Rose_Sonny schreef:
Replay heeft vandaag 'schriktraining' gedaan. Hij deed het erg goed, op enkele 'incidenten' na.
Hij is wel gelijk compleet in paniek en heeft super reflexen, dus dat wordt nog wat over 4 jaar als we er mee gaan rijden :=

[ [url=m/KG3O6R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ojee haha, goed dat je hem er nu al kennis mee laat maken.
Wel een gave actie foto


Rose_Sonny
Berichten: 432
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:13

Ja ik wil hem alvast desensibiliseren, wel alles op een veulen tempo natuurlijk, dat het straks voor hem allemaal normaal is.
Dan heb ik er als ie groter is hopelijk minder problemen mee omdat hij dan al veel gewend is.

Hele gave foto inderdaad! En heb ook nog een hele mooie draf op de video gekregen <3

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

Rianne1807
Berichten: 691
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:58

Dat zal zeker een stuk schelen idd.

The_Cat
Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:27

[ img ]

Officieël te groot voor haal veulenhalstertje, we hebben dan eindelijk het eerste pony halster aan *\o/*


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

theadora99
Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:30

Die van ons is al uit zijn pony-halster gegroeid :')

xVerax
Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:31

Wat lief <3
Mijne loopt nu met een Shetlander glitterhalster 8-)

[ img ]

KittyDylan
Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:51

Arthur loopt nu met veulen 2 :D Tikkeltje te groot, maar goed te doen. Als hij zo'n fijn koppie krijgt als zijn moeder denk ik ook niet dat hij over de Shet maat heen zal komen :')

Inmiddels is hij al de eerste keer gevaccineerd, vandaag is hij 5 maanden oud. Over een maandje helemaal klaar om naar de opfok te vertrekken hopelijk. Alleen nog het spenen oefenen, maar daar maak ik me geen zorgen meer over. Hij trekt goed op met bonusmama Lon.

Hij staat samen met de dames op de paddock met de hooibak. Grote man kan gerust er uit mee eten gelukkig.
[ img ]

Van vandaag een fotootje met zijn allergrootste held, onze hengst.
[ img ]

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Rose_Sonny
Berichten: 432
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:30

Wat een knappies <3

Zijn er hier ook mensen die hun veulen geleidelijk hebben gespeend?
Ik heb Replay nu denk ik een dikke week in de avond al 'alleen' staan. Als ze op stal gaan, gaat hij apart en bij het laatste rondje, zo tussen 10 en 11 gaat hij weer bij de merrie.
Dit gaat echt super goed, beide vinden het op zich prima.
Maar als ik dan de laatste ronde ga doen, zie ik dus dat het uier van de merrie op knappen staat, de melk drupt er al uit. En Replay wil mij het liefst aan de kant beuken om naar de merrie toe te kunnen gaan.
Hij valt als hij er eenmaal in staat ook letterlijk het uier aan, en de merrie vindt het prettig dat de druk er af gaat.

Nu heb ik de merrie al gehalveerd in merriebrok, maar ze krijgt behoorlijk veel ander krachtvoer om haar een beetje op gewicht te houden, want ze valt echt behoorlijk in nu. Dat is de reden dat ik Replay er ook echt bij weg wil halen. Maar omdat ik het geleidelijk aan wil doen, heb ik haar nog wel op merriebrok, maar kan ik daar beter mee stoppen voor ik Replay de nachten er bij weg zet? Of is stoppen pas goed als ik hem helemaal wil afspenen?

Als ik Replay de nachten ook apart zou willen zetten, moet ik hem dan nog eerst voor de nacht wat laten drinken zodat hij en de merrie er allebei tegenaan kunnen voor de nacht, of zou ik het dan alleen maar moeilijker maken? Als hij een week of wat gewend is aan de nachten apart, wil ik hem er eigenlijk helemaal af spenen.

Ik ben een beetje onzeker hierover, heb ook nog nooit geleidelijk gespeend, maar in de huidige situatie leek mij dat het beste, omdat ik dus niet de mogelijkheid heb om ze uit elkaars zicht te zetten.

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:36

Ik heb mijn vorige veulen uit 2017 geleidelijk gespeend. Wel een andere situatie, mijn merrie kon zonder krachtvoer en vond veulen erbij in de stal vervelend. Op 5 maanden heb ik ze uit elkaar gehaald voor 8 uur in de nacht, in aangrenzende stallen met luik ertussen om te neuzen.
Zo hebben ze maanden gelopen, dus 16 uur samen buiten en de nacht apart. En toen ze 11 maanden oud was en ze weer fulltime op de wei konden hebben we de wei in tweeën gedeeld met een sluisje van 4 m ertussen en de kudde verdeeld. 6 weken apart laten lopen in elkaars zicht en daarna weer bij elkaar en toen was het prima.
Eerste week van het helemaal uit elkaar de uier van de merrie gekoeld 1x per dag. En minimaal krachtvoer gegeven.

Ik zou ik jouw situatie wel echt opletten van je veiligheid, jou aan de kant duwen omdat ze graag naar moeder willen is iets wat je ze niet per ongeluk aan wil leren.
Bij ons bleven ze in de box gescheiden, en kwamen ze buiten weer samen.


MarjanB
Berichten: 16410
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:52

Die van mij ging eerst een paar uur overdag apart op stal en dan kon de merrie even buiten vers gras eten (strookbegrazing) en nu staan ze de hele nacht apart van elkaar. En dat gaat prima. Amy leert hooi eten en moeders heeft wat rust :D

Ze is ondertussen de 130 wel voorbij nu, ben benieuwd hoe ze straks wordt _O- toch een verrassing met zo’n onbekende kruising en een moeder van 138…
[ img ]

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Cioccolato
Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:01

Mijne staat nog gezellig bij de merrie op 7,5 maand leeftijd {:} _O-

Overigens doe ik er niks mee. Ze leren vanzelf genoeg hier


Tundra
Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:00

Hier ging ze elke dag een uurtje langer zonder mama en dat ging prima.

Mijn veulen heeft een pony halster op dit moment met haar 6 maanden maar begint al krapjes te worden kan nog 1 gaatje groter.

goldenarrow
Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:33

Wij begonnen met ze de nachten apart te zetten en dan eerst overdag bij elkaar. Na een tijdje ook overdag uit elkaar, maar wel nog 's ochtends en 's avonds even laten drinken en uiteindelijk helemaal uit elkaar.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Rose_Sonny
Berichten: 432
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:39

goldenarrow schreef:
Wij begonnen met ze de nachten apart te zetten en dan eerst overdag bij elkaar. Na een tijdje ook overdag uit elkaar, maar wel nog 's ochtends en 's avonds even laten drinken en uiteindelijk helemaal uit elkaar.


En hoe lang heb je ze alleen de nachten uit elkaar gezet voordat je het overdag ook ging doen? Ongeveer?
Dit klinkt wel heel erg als hoe ik het ook wilde doen namelijk!

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

pluklief
Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:30

Hier loopt ze ook nog bij mama in de wei, ik wil binnenkort wel weer aan het werk met mijn merrie dus dan kunnen ze meteen wennen aan even uit elkaar zijn.

Mijn veulen groeit lekker door. Ik moet eigenlijk ook even naar de ruitersport zaak voor een shetlander halster want ook hier begint het veulen maatje te klein te worden.

[ img ]

[ img ]

goldenarrow
Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:59

Rose_Sonny schreef:
goldenarrow schreef:
Wij begonnen met ze de nachten apart te zetten en dan eerst overdag bij elkaar. Na een tijdje ook overdag uit elkaar, maar wel nog 's ochtends en 's avonds even laten drinken en uiteindelijk helemaal uit elkaar.


En hoe lang heb je ze alleen de nachten uit elkaar gezet voordat je het overdag ook ging doen? Ongeveer?
Dit klinkt wel heel erg als hoe ik het ook wilde doen namelijk!

Een weekje ongeveer? Vooral tot ze eraan gewend zijn dat mama er niet bij staat eigenlijk.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Rose_Sonny
Berichten: 432
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:04

goldenarrow schreef:
Een weekje ongeveer? Vooral tot ze eraan gewend zijn dat mama er niet bij staat eigenlijk.


Okay thanx! En qua voer, hoe heb je dat gedaan?

Helaas is erbij laten staan voor mij echt geen optie. Dat had ik eerst willen doen, maar ik heb er ondertussen een vet veulen en een magere merrie staan. De merrie zelf wil eigenlijk ook nog niet van hem af, dus hij blijft maar door drinken. Hij eet nu letterlijk de merrie op. En al het voer wat ik er in gooi, dat gaat rechtstreeks het uier in.
Ik voelde eigenlijk wel wat voor natuurlijk afspenen, dus gewoon er bij laten lopen tot ze het zelf regelen, maar helaas moet ik de merrie beschermen hierin.

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

goldenarrow
Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:10

Wij zijn even gestopt met krachtvoer. In totaal ben je er 2 weken mee bezig ofzo, maar het scheelt heel veel in de melkproductie. Zodra de uier echt geslonken en weg is voeren we wel wat slobber of seniores bij, afhankelijk van hoeveel de merrie ingeleverd heeft. Vaak trekken ze dan snel weer bij. En misschien de merrie even een deken op doen, zodat ze geen energie hoeft te verspillen aan warm te blijven.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Rose_Sonny
Berichten: 432
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:38

Okay bedankt voor de tips!

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

goldenarrow
Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:39

Vandaag Figuretta even een lekkere poetsbeurt gegeven. Ze stond echt te genieten. Gelijk ook een keer een scheerapparaat over haar hoofd gehaald, ik kreeg bijna het idee dat ze die trillingen gewoon fijn vindt _O-


[ img ]

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Tundra
Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:21

Haha die van mij vind scheren ook niet erg ze is 2x geschoren 1x voor keuring. Ze is nu een heerlijke teddy beer net even lekker gepoetst en geknuffelt.[ img ]

KittyDylan
Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:12

Arthur word vandaag voor de eerste keer overdag gespeend. Liefste wilde ik snachts maar we hebben helaas geen extra box. Als dit het weekend goed gaat, mag hij helemaal overdag er af. Doordeweeks is er alleen niemand thuis mocht er wat gebeuren, dus nu eerst een testronde.

Arthur rende eerst veel rond, is het er niet mee eens :Y) Maar gaat gelukkig tussendoor ook wat eten.
Poppy interesseert het nog niet zo en staat rustig te eten. Ik merkte aan haar dat ze écht chagrijnig werd. Hopelijk klaart ze nu wat op.
[ img ]
[ img ]

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

goldenarrow
Berichten: 8657
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:21

Hij lijkt er gelukkig vrij rustig onder :)

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

KittyDylan
Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:30

Gelukkig wel. De witte pony, Lon, is normaal ook zijn steun en toeverlaat, dus dat is heel fijn. Als Poppy niet bij Arthur staat, staat Lon er wel naast.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Anomien
Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:00

[ img ]
Hier mijn veulen van 2021. Inmiddels afgespeend. Ze blijft in haar eigen omgeving in de opfok. Mams is juist verplaatst

Mama van mijn lieve meisjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, xmoosjex en 54 bezoekers