2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:02

Het enige wat helpt voor spoelwormen is panacur of strongidp/nematel. Bij pramox kan er wel eens wat uit komen, maar het maakt het gros niet dood. Dus als je nu blijft ontwormen met pramox heb je straks een resistentie voor bloedworm, en zitten er nog steeds spoelwormen in.

Helaas zijn veel veeartsen niet genoeg op de hoogte betreft spoelwormen, omdat die voornamelijk voorkomen bij paarden jonger dan 1,5 jaar. Ik heb te veel ellende gezien na adviezen van veeartsen helaas (gelukkig snapt onze eigen veearts het spelletje wel goed)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden


Symke
Berichten: 795
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:17

De volwassen paarden hebben equest gehad van de week, vd horzels
Gevraagd waar veulen van vier maanden mee en toen heb ik v haar weer zelfde als eerder gekregen, zit ivermectine in.
Moet ik haar nu nog x extra doen met pyrantel of over paar maanden wat denken jullie?

Rosalie gisteren eerst errug bang v zeil in de paddock. Later heeft ze er zelfs op liggen rollen!
Ze heeft er urenlang mee ondekt en gespeeld, ze was helemaal moe savonds[ img ]

Balou_k
Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:39

Ik heb even terug gekeken, ze zijn hiervoor 2 x ontwormt met panacur en nu dus met pramox. Volgende zou nog eenmaal pramox zijn en daarna weer een ander.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:42

Hier twee keer bij de fokker met nematel P vraag me nu af of die wel afdoende was..

Life is a balance of holding on, and letting things go…

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:09

MarjanB schreef:
Hier twee keer bij de fokker met nematel P vraag me nu af of die wel afdoende was..


Dat is pyrantel, dus voor spoelwormen wel geschikt.

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:19

Hmm alleen heeft ze dus kennelijk geen andere ontworming gehad. Denk dat het dan beter is om nu ivermectine te pakken?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Rose_Sonny
Berichten: 431
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:37

@quir
Nu ik haar met de ProteqFlu ent, laat ik dat wel doen. Ze is er wel een paar dagen ziek van, maar niet zo heftig als van al die andere. Ik heb haar voor de sport gefokt destijds. In overleg met de dierenarts zou ik nog ProteqFlu proberen en als dat ook zo'n heftige reactie gaf, dan zou ik haar niet meer enten en dan kon ik dus de sport vergeten. Maar mijn paard is belangrijker voor mij dan wat ze voor me kan doen, dus dat had ik ervoor over gehad. Ik laat haar rondom het enten altijd een weekje staan, wel in de wei natuurlijk maar geen training, en dan is het wel te doen, ze is dus wel steeds geent.

Alleen in overleg met de dierenarts hebben we vorig jaar overgeslagen, omdat ze moeilijk drachtig werd en als ze toch die paar dagen verhoging heeft van de enting, dan kon het alsnog mis gaan. Betekent dat ze nu wel weer de basis enting opnieuw moet, maar die moet Replay ook dus ik kijk wel hoe ze reageert. Ik had alleen goede hoop dat Replay het niet zou hebben, maar als het dus ook erfelijk kan zijn... ik vind het maar spannend :=. Rose krijgt ook altijd een mega bult van de enting, heb er niet zo'n filmpje van gemaakt als jij, maar qua lopen is het wel vergelijkbaar als ik ent met iets anders dan ProteqFlu.

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:40

MarjanB schreef:
Hmm alleen heeft ze dus kennelijk geen andere ontworming gehad. Denk dat het dan beter is om nu ivermectine te pakken?


Ja, want pyrantel werkt niet tegen rode bloedvorm.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:45

Balou_k schreef:
Ik heb even terug gekeken, ze zijn hiervoor 2 x ontwormt met panacur en nu dus met pramox. Volgende zou nog eenmaal pramox zijn en daarna weer een ander.


Ivermectine is geen pramox. Of begrijp ik het nu verkeerd. Pramox bij veulens is sowieso dubieus..
Als er nu spoelwormen uitkomen, heeft pramox geen zin. Dan moet je pyrantel geven..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:55

Strongid-P (Pyrantel): werkt tegen spoelwormen. Vooral belangrijk voor veulens! Tot 1,5/2 jarige leeftijd zijn veulens enorm vatbaar voor spoelworm. Deze ontworming wordt helaas te vaak overgeslagen.

Equimectin (ivermectine): werkt niet tegen larven/eitjes van de rode bloedworm. Werkt tegen horzellarven en aarsmaden, niet tegen spoelworm. Dit middel mag gebruikt worden bij alle leeftijden, vanaf 7 dagen.

Equest groen (moxidectine): werkzaam tegen nagenoeg alle wormen uitgezonderd spoelwormen en werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen eitjes/larven van de rode bloedworm. Niet gebruiken bij veulens onder de 4 maanden.

Equest Pramox (moxidectine + praziquantel) Equest werking + de stof praziquantel doodt ook lintwormen. Niet gebruiken bij veulens onder de 6 maanden.

Equimax (ivermectine+ praziquantel) Werkt niet tegen eitjes/larven van de rode bloedworm. Werkt tegen horzellarven en aarsmaden. Verschil met Praziquantel: doodt ook lintwormen

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:20

Dank je!! Ik ga vanmiddag voor kaatje de pramox en voor Amy de gewone equest halen, is dat ook weer geregeld :D ze zei dat veulens geen lintworm hebben?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:35

Nog een vraagje uit interesse. Laten jullie die kleintjes ook meteen mee doen met het jaarlijkse bloedonderzoek? Ik doe het altijd in het voorjaar en ik dacht het gewoon mee te doen voor de 'de kleine' (die daartegen dan wel al een jaar gaat zijn maar toch haha). Of is dat op een jonge leeftijd niet nodig?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:43

Ik doe dat elke half jaar en de kleintjes gaan vanaf 6 maanden ook mee. :j

Vind de kleintjes juist wel belangrijk, omdat je dan snel ziet of ze ergens een gebrek aan hebben of juist te veel.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:55

jaarlijks bloedonderzoek heb ik dan weer nooit van gehoord.

Waar wordt er dan precies naar gekeken en wat zijn de kosten er van ongeveer?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:58

MarjanB schreef:
Dank je!! Ik ga vanmiddag voor kaatje de pramox en voor Amy de gewone equest halen, is dat ook weer geregeld :D ze zei dat veulens geen lintworm hebben?


Lintworm komt sowieso erg weinig voor...

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:11

DDDara schreef:
jaarlijks bloedonderzoek heb ik dan weer nooit van gehoord.

Waar wordt er dan precies naar gekeken en wat zijn de kosten er van ongeveer?


Elk half jaar alle paarden algemeen bloedbeeld, mineralen, vitamines, spieren, lever en nieren.

Prijzen hier zijn niet zo relevant voor Nederland, aangezien hier alleen 2 veulens enten al 250 euro is. _O-

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:37

DDDara schreef:
jaarlijks bloedonderzoek heb ik dan weer nooit van gehoord.

Waar wordt er dan precies naar gekeken en wat zijn de kosten er van ongeveer?


Goh het is gewoon dat, een jaarlijks bloedonderzoek. Als mens kan je dat voor jezelf ook, alleen komt daar de ziekenkas in tussen.

Waar ze naar kijken kan je inderdaad zelf beslissen, maar inderdaad wat Quir opsomt. Bij de oudjes kan je dan ook nog ppid bijvragen (maar dat is bij veulens nu niet relevant)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Balou_k
Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:07

Vulina schreef:
Balou_k schreef:
Ik heb even terug gekeken, ze zijn hiervoor 2 x ontwormt met panacur en nu dus met pramox. Volgende zou nog eenmaal pramox zijn en daarna weer een ander.


Ivermectine is geen pramox. Of begrijp ik het nu verkeerd. Pramox bij veulens is sowieso dubieus..
Als er nu spoelwormen uitkomen, heeft pramox geen zin. Dan moet je pyrantel geven..


Nee ze hebben tweemaal panacur gehad
En de laatste keer equest pramox veulen is van aprril dus de 6,5 maand al gepasseerd.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:56

Fijn overzicht vulina. Dank voor het uitgebreide verslag.

Ik doe geen bloedonderzoek standaard. Zolang ze fit en gezond ogen vind ik het niet nodig.


Rose_Sonny
Berichten: 431
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:11

Ik hoef in ieder geval geen DNA test te doen voor de moeder :=


[ img ]

Celtic Rose T - ZZ-L +1 ♡
Father's Son T - M1
Royal Replay T - 04-06-2021
Axel van de Halserug - L2 + 2

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:19

:= :')

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarliesR
Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:20

:')

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:10

Vanmiddag langs geweest bij Arthur. Hij leek wat schraler geworden en minder massa in de hals, maar het is natuurlijk ook plots een verandering, zo zonder moeder. Hij staat er nu 3 weken.
Ik had hem eventjes apart genomen en gepoetst. Niet te veel, maar om hem eventjes in de hand te hebben. Deze grote ruin uit zijn groepje kwam eventjes kijken wat ik aan het doen was. ongeveer de grootste versus verreweg de kleinste :D
[ img ]

Hij lijkt prima in het groepje te zitten. Ook wat aanhankelijker geworden heb ik het idee.
[ img ]

Kijkt ook al goed zoals moeders :D

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

xsensibel
Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:27

Oh leuk! Ik kom mij hier eventjes melden :D

Ik ben sinds September in het bezit van Red Bull, Incognito x Galaxie. Hij is van 24 April!

Helaas heb ik hem 21 November moeten laten opereren aan koliek maar hij doet het erg goed en we zijn erg blij met hem! [ img ]

❥ Esprit

goldenarrow
Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:53

Welkom xsensibel! Wat een knapperd!

Wat fijn dat Arthur het zo goed doet in de opfok! Is dat niet lastig dat er ook zulke grote paarden staan met bijvoorbeeld voerbehoefte? Of hebben ze ook plekken om apart te voeren?

Ik ben maar vast begonnen met Figuretta ruitermak maken. Zoals je kan zien vindt ze het heel vervelend _O-

[ img ]

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natashaa en 3 bezoekers