Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 17:51

Zaterdag 20 juni
Het leek een gewone zaterdag, maar toen ik vroeg in de middag over ons erf liep zag ik vanuit mijn ooghoeken dat er iets mis was. Onze merrie Pepita, op dat moment al 303 dagen probleemloos drachtig, lag te rollen in een hoek van de bak. Dat was raar..
Ze had flink koliek. De dierenarts werd gebeld, die was er gelukkig vlug want Pepita ging hard achteruit. Ze kon niet meer op haar benen blijven staan van de pijn.

Na sonderen en medicatie werd besloten haar in te sturen naar de Uithof. De pijn was verschrikkelijk voor Pepita, geen pijnstiller hielp meer. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit over zou gaan tot een koliekoperatie, maar als je voor deze beslissing staat werkt je verstand toch heel anders. Niks doen zou twee dode paarden betekenen, Pepita en haar bijna voldragen veulen. In overleg met mijn dochter die op stal werkt in de Uithof hebben we besloten om toch tot opereren over te gaan. Afhankelijk van wat er werd aangetroffen als ze open was zou ze geopereerd worden of ingeslapen. Mijn dochter mocht bij de OK zijn, dus alles ging in overleg.

Na een paar slopende uren kwam een eerste bericht, er zat een slag in de darm. Even later nog een slag. Het veulen deed het nog goed. Na lang opereren konden ze Pepita moeilijk sluiten, er stond zoveel spanning op de drachtige buik. Als ik het goed heb begrepen hebben ze de darmen leeg moeten laten lopen om de wond te kunnen hechten.
De operatie heeft ruim 4 uur geduurd maar was geslaagd.

Zondag 21 juni
Pepita was de nacht goed doorgekomen. Ze was door het proces wat gaande was in haar darmen wel wat hoefbevangen geworden. Hier kreeg ze medicatie voor en ijszakjes aan haar voeten.
In de avond kwam er een alarmerend telefoontje van een dierenarts. Pepita had lichte koliek. Of we weer zouden willen opereren als het nodig bleek? Nee, dat wilden we Pepita niet aandoen. Het werd afwachten hoe ze de nacht door zou komen.

Maandag 22 juni
Gelukkig, de koliek was weg en ze deed het goed. We haalden opgelucht adem.

Dinsdag 23 juni
De passage van de darmen kwam nog niet goed op gang. Bij het sonderen bleek er steeds ook nog teveel inhoud in de darm. Pepita stond er treurig bij, zou ze het opgeven? Door iedereen is er veel met haar gewandeld, steeds een klein stukje naar buiten. Dat leek haar goed te doen!

Woensdag 24 juni
Het ging beter! Sonderen was niet meer nodig en het eten werd beetje bij beetje opgevoerd.

Vrijdag 26 juni
Pepita kreeg verhoging. Ze was kortademig en bleek vocht in de longen te hebben, waarschijnlijk ontstaan door de lange tijd die ze op de operatietafel had gelegen.

Zondag 28 juni
Ondanks medicatie zakte de verhoging niet. Sterker nog, ze kreeg een koortspiek. Er zat ook een infectie bij de operatiewond, mogelijk was dat de oorzaak van de koorts.
Ondertussen begon het uier te groeien en zaten er doppen op de tepels.

Maandag 29 juni
In de avond kreeg mijn dochter een zorgelijk telefoontje van de dierenarts. Het veulen zou wel eens te vroeg kunnen komen. Door de cortisol die bij Pepita na alle stress en pijn door het lichaam had gegierd was het veulen te snel gaan groeien wat de bevalling in gang zou kunnen zetten. Regumate zou dit proces af moeten remmen.
Na alle ellende zou een te vroege geboorte een rampscenario zijn.

Dinsdag 7 juli
320 dagen drachtig (een magische grens!!) en alles lijkt nog steeds goed te gaan met het veulen. Pepita staat inmiddels wel in een isolatiebox omdat er een resistente bacterie in de operatiewond zit. Mijn dochter heeft die week nachtdienst. Ik grap nog, het zou toch wat zijn als het veulen in jouw nachtdienst wordt geboren! Maar dat verwachte mijn dochter niet.. jaja....

Woensdag 8 juli
Pepita is jarig, ze is 8 jaar geworden!
Mijn dochter gaat om 22.30 richting haar werk, mijn man en ik naar bed. Een minuut na middernacht gaat mijn telefoon: HET VEULEN IS GEBOREN!!!
Tijdens haar dienst was het geboortealarm afgegaan. Ze is bij Pepita gaan kijken en ze vond haar onrustig? Toch geen buikpijn? Maar toen de vliezen braken was het duidelijk.. het veulen kwam eraan! Mijn dochter had het heel erg spannend gevonden, houd de buikwond het wel? Maar alles was goed gegaan en het veulen lag er alert naast!
Na 321 dracht, op haar eigen verjaardag en tijdens de nachtdienst van mijn dochter heeft Pepita na een vreselijk spannende tijd een gezond veulen op de wereld gezet. Het bleek een hengstje en hij gaat Peaky Blinder heten!

Vrijdag 17 juli
P&P zijn thuis, hoe fijn! De kleine moet nog wel een maand boxrust houden want de ossificatie van een tarsaalbeentje is nog niet volledig. Ook beter voor mamma, die nog niet te gek mag doen met de operatiewond die nog niet hersteld is.
Het lijkt Pepita goed te doen om thuis te zijn, ook al is het in een box. De andere paarden zijn mega nieuwsgierig en staan steeds van een afstandje naar de box te kijken als ze niet staan te eten, vooral oma Ilse.

Voor wie benieuwd is naar de afstamming van Peaky.. De vader is Iconic B, Pepita is een cruzado van PRE hengst Seni-Lleno uit onze Haflingermerrie van Wilbert van 't Lievers.

Vanaf hier wil ik nog alle medewerkers van de Uithof onwijs bedanken voor de enorme inspanning en toewijding waarmee ze zich voor Pepita en Peaky ingezet.
Wonderen bestaan..

Een dag na de operatie, Pepita aan het infuus en met haar voetjes in het ijs
AfbeeldingIERT5356

Net geboren.. Peaky Blinder!
AfbeeldingIMG_2582

Vanwege corona is er nog zeer beperkt bezoek toegestaan in de kliniek. Na vier dagen mocht ik toch ook even komen, gewapend met mijn camera in een regenhoes (want vieze bacterie) heb ik toch nog een paar aardige veulenfoto's in de isolatiebox kunnen maken!
AfbeeldingSO1_6604

AfbeeldingSO1_6796

Pepita met haar zebrapak wat het verband op haar buik op zijn plaats houdt.
AfbeeldingSO1_6809 Kopiƫren

Helemaal gek met haar veulen!
AfbeeldingSO1_6838

Mijn favoriete foto! Is hij geen plaatje?
AfbeeldingSO1_6749 Kopiƫren

Deze vind ik ook leuk!
AfbeeldingSO1_6750

Thuis! Sorry, weer een paar lelijke telefoonfoto's!
AfbeeldingIMG_2648

AfbeeldingIMG_2660

En tot slot.. oma Ilse, onze eerste pony en inmiddels alweer 25 jaar.. zou ze het weten dat ze oma is? Nee natuurlijk niet, maar mooi vindt ze het wel!
AfbeeldingIMG_2641

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:54

Wauw, wat een verhaal! En wat een geweldige uitkomst! Geniet van de beide kanjers!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:00

Wat een knap veulen zeg <3 Wat fijn dat het zo goed gaat met beide <3 spannede tijden geweest!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 18:01

Zenuwslopend! Slecht geslapen de afgelopen weken!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:10

Ongelooflijk dat het dan toch nog allemaal goed is gekomen. Wat een verhaal. En wat een mooi veulentje. Gefeliciteerd met beide!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:39

Wat een verhaal!!
Zo blij voor jullie dat Pepita en Peaky er nog zijn <3 *\o/*

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:51

Och jeetje...dan ben je ook met de klap 10 jaar ouder !
Wat een ellende moet dat geweest zijn. Maar gelukkig is alles goed afgelopen.

Moeders en baby zijn heel erg knap <3

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:57

Wat een enig ding zeg dat kleintje! Zo leuk! Moeder heeft het goed gedaan, hoe krijgt ze het uitgenikt zeg die geboorte haha. Goede keuze geweest om toch over te gaan naar operatie. Hopelijk allebei op korte termijn lekker naar buiten.

Ps. Ik zou die foto met dat scheve koppie echt op groot formaat laten printen. Zo aandoenlijk.

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:14

Jeetje wat een verhaal, wat een spannende tijd!
Maar kijk eens wat een knap kind ze heeft gemaakt en beiden weer (zo goed als) gezond.

Gefeliciteerd!!

Enne, wat betekent ossificatie van een tarsaalbeentje?

Siggislief

Berichten: 13940
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:22

Wat een knap veulen! <3

Gefeliicteerd!

En wat een verhaal.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:22

Wouw, wat een verhaal, met een happy end.
Knap veulen, moeder is ook knap!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 19:54

Een scenario als dit verzin je niet. Het is zo fijn om Pepita nu vrolijk om zich heen te zien kijken. Ze is zo'n goed moedertje voor haar ondeugende veulen! <3

Het tarsaalbeentje zit in de sprong. Verbening vindt plaats aan het einde van de dracht. Peaky is toch een beetje vroeg geboren, en de verbening van dat botje is nog niet volledig. Om scheef groeien te voorkomen moet hij nu een maand boxrust houden. Na die maand gaan we terug naar de kliniek voor nieuwe foto's van de sprong en wondcontrole voor Pepita.

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:01

Is hij extra onderzocht omdat Pepita zo ziek is geweest en ben je hier zo achter gekomen?
Of zagen jullie het aan de manier van lopen?

Er worden natuurlijk vaker veulens geboren rond dag 320, dus ik vind dit erg interessant.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:05

Wow, wat een verhaal!

Geeft moeder wel goed melk? Ik zou me goed voor kunnen stellen dat dat door alle toestanden niet goed op gang is gekomen, of dat die vol met stoffen zit die je niet in je veulen wilt hebben.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 20:18

Cynthia82 schreef:
Is hij extra onderzocht omdat Pepita zo ziek is geweest en ben je hier zo achter gekomen?
Of zagen jullie het aan de manier van lopen?

Er worden natuurlijk vaker veulens geboren rond dag 320, dus ik vind dit erg interessant.

Vanwege de vroege geboorte zijn er gelijk foto's gemaakt, het voordeel dat je al met je veulen in de kliniek bent. Mijn dochter zei wel dat als het veulen met 320 dagen thuis was geboren ze ook foto's had willen maken. Het kan zelfs nog gebeuren als het veulen 5 dagen voor de uitgerekende datum komt. Dan komt het vaak pas aan het licht als je ziet dat het been in een verkeerde stand groeit. Dan is een operatie eventueel nog een optie.

LindyH schreef:
Wow, wat een verhaal!

Geeft moeder wel goed melk? Ik zou me goed voor kunnen stellen dat dat door alle toestanden niet goed op gang is gekomen, of dat die vol met stoffen zit die je niet in je veulen wilt hebben.

Tsja, dat zou je dan denken, al die medicatie, pijnstilling etc.. Ze had wel een kleine placenta, ik weet niet of dat door de medicatie is gekomen. Ik begreep wel dat dat bij heeft gedragen aan de vroege geboorte. Maar het lijkt dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Bij de geboorte kreeg Pepita ook geen medicatie meer, dat scheelt. Ook is gecontroleerd of Peaky voldoende antistoffen via de biest binnen had gekregen, dat bleek gelukkig wel het geval. Ze gaf in ieder geval vanaf de geboorte voldoende melk.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:09

Sammyoo schreef:
LindyH schreef:
Wow, wat een verhaal!

Geeft moeder wel goed melk? Ik zou me goed voor kunnen stellen dat dat door alle toestanden niet goed op gang is gekomen, of dat die vol met stoffen zit die je niet in je veulen wilt hebben.

Tsja, dat zou je dan denken, al die medicatie, pijnstilling etc.. Ze had wel een kleine placenta, ik weet niet of dat door de medicatie is gekomen. Ik begreep wel dat dat bij heeft gedragen aan de vroege geboorte. Maar het lijkt dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Bij de geboorte kreeg Pepita ook geen medicatie meer, dat scheelt. Ook is gecontroleerd of Peaky voldoende antistoffen via de biest binnen had gekregen, dat bleek gelukkig wel het geval. Ze gaf in ieder geval vanaf de geboorte voldoende melk.

Gelukkig maar!

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:04

Wat een mooi einde van zo'n triest begin.

Gefeliciteerd met deze knappe man en beterschap voor moeders.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:34

Wat een bijzonder verhaal en wat een knap veulen! Die "portretfotos" zijn echt PRACHTIG!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 11:27

Bedankt voor alle leuke reacties!

_KiMbErLeY_ schreef:
Die "portretfotos" zijn echt PRACHTIG!

Dankjewel, daar was ik zelf ook wel een beetje verrast over! De achtergrond is een roestvrijstalen wand in de ongezellige isolatiestal, net als de tegels goed schoon te maken. Maar dat grijs bleek juist een goede achtergrond voor een portret! Fotograferen is mijn hobby, dan wil je natuurlijk graag een paar goede foto's van je jonge veulentje, dus ik ben hier heel blij mee!

Nu hij bij ons op stal staat kan ik een poging wagen om blackfoto's te maken! Buitenfoto's moeten echt nog een poosje wachten..

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:37

Wat een spanning al die tijd en fijn dat er een gezond veulen nu op de wereld staat!

Wat een prachtige foto's <3

Hoe gaat het met de wond nu van moeders?

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:50

Wat een spanning zeg!
Wat een leuke paarden en die portret foto's zijn wel heel schattig <3

Princessie

Berichten: 408
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Zoetermeer / Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:55

Wauw wat een verhaal. En wat een goede zorgen in Utrecht. Wat is het een sterke mama en wat een knappe man is het <3 !

Cerosa

Berichten: 766
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 06:39

Wat een verhaal zeg! Met een gouden randje, want het is een prachtig ventje. Kijkt al heel wijs de wereld in!

Anoniem

Re: Wonderen bestaan! Pepita en Peaky Blinder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:17

Wat geweldig dat het zo goed gekomen is. Gefeliciteerd! Prachtig veulen en mama ziet er ook tevreden uit ondanks wat ze doorstaan heeft!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:23

Poehee....wat is dat spannend geweest.

En wat een lief veulen. Heeft dezelfde lieve blik als zijn moeder.
Gefeliciteerd dus.