Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:46

Hi bokkies!

Met vreugde presenteer ik hem voor de eerste keer met een eigen topic: Destiny's Indiana Layton <3

In 2018 besloot ik mijn grote trots Munbus Arpana (8-jarige Stermerrie) te laten dekken en mijn hengstenkeuze viel al snel op de smokey black hengst Powerfuls Zenjiro. Hij sprong er voor mij uit dankzij zijn bewegingen, front en zijn luxe bouw. Op 24 juli 2018 werd Arpana drachtig gescand *\o/*

Afbeelding

Op 24 augustus zag ik dat Arpana niet fit was en toen ze telkens ging liggen toch maar de kliniek gebeld. "Beetje buikpijn" dus pijnstillers gekregen en 's avonds leek ze weer goed. De dag erna stond ze er weer sufjes bij en ik zag dat ze niet goed kon plassen. Opnieuw naar de kliniek en dit keer diagnose blaasontsteking dus weer redelijk opgelucht en met een doos antibiotica naar huis. Twee dagen later stond ze als een dood vogeltje op stal, reageerde nergens meer op en het was alsof het leven er al bijna uit was. Ze keek doodziek uit haar ogen en het tandvlees begon zelfs wit te worden. We twijfelden geen moment en zijn met spoed naar de Kliniek in Lienden gereden. Via de nachtingang naar binnen en meteen begonnen de onderzoeken. Terwijl er een echo werd gemaakt had Arpana haar hoofd in mijn armen liggen, haar ogen had ze dicht. "Dit ziet er niet best uit, alles van binnen is vol bloed" zei de dierenarts. Mijn moeder pakte mijn had vast, terwijl de tranen in mijn ogen sprongen. Er volgden nog meer onderzoeken en daar kwam het volgende slechte bericht: dierenarts voelde een bal in haar buik ter grote van een appel.

Afbeelding

Er was inmiddels aardig wat tijd verstreken toen de dierenarts vertelde dat ze moest kiezen uit twee kwaden: wel of niet opereren. Beide waren riskant, maar ze koos ervoor om niet te opereren. Diagnose was een inwendige bloeding. De bloedwaardes waren levensgevaarlijk laag en we moesten haar daar achterlaten, niet wetende of ze de nacht zou halen. Ik heb me nog nooit zo verschrikkelijk ellendig en bang gevoeld als die avond. Mijn grootste vriendin doodziek achterlaten op de kliniek, terwijl ze elk moment dood kon gaan..

Een week lang is ze in kritieke toestand geweest en ik probeerde zoveel mogelijk bij haar te zijn..

Afbeelding

Na een week werden haar bloedwaardes steeds beter en wonder boven wonder: het veulentje in de buik leefde zelfs nog!! **\O/** Na 3 weken op de kliniek mocht Arpana weer mee naar huis en kon haar veulenbuik lekker verder groeien (ondanks ik het stiekem allemaal maar eng vond inmiddels)!

Op 1 juni 2019 was Arpana uitgeteld. We hadden haar in een grotere stal gezet met camera en ondanks ze nog totáál geen tekenen gaf heb ik op 20 mei voor het eerst het geboorte-alarm om gedaan. Toeval of niet, diezelfde nacht ging om 02:00 uur het alarm af.. Ik vloog overeind, pakte mijn telefoon en keek op de camera. Arpana lag in haar stal en het voorbeentje van het veulentje kwam er al uit! WHAT?! :O

Afbeelding

Snel mijn ouders wakker gemaakt en zo vlug als ik kon naar stal gerend! De voorbeentjes en het hoofdje waren er al uit en snel volgde de rest. Ik heb het neusje vrij gemaakt en het kleine wondertje begon te ademen. Ik ben nog nooit zo blij geweest als dat moment, BEIDE HADDEN HET GERED <3

Kijk en geniet van dit mooie, grappige, knuffelige, vooraanstaande, nieuwsgierige en blije veulen!

Trotse mama
Afbeelding

Paar dagen oud
Afbeelding

Veulen of toch puppy? Het komt in elk geval bij je op schoot liggen :9
Afbeelding

Layton werd steeds groter en dus was het tijd voor een fotoshoot (Kim Renders Fotografie)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Layton behaalde op de keuring een 1e premie **\O/** Arpana ontving een uitnodiging voor de Centrale Merriekeuring en werd daar bekroond tot KEUR-merrie.
Afbeelding

Als ik hem roep in de wei komt hij meteen naar mij toe gedraafd of gegaloppeerd en hij vindt alles leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou het nooit meer durven te gokken om Arpana nog een keer te dekken en dus is Layton haar eerste maar tevens ook haar laatste veulen. Layton is echt mijn maatje geworden en ik ben er nog elke dag ontzettend dankbaar voor dat Arpana nog bij mij is en ze mij een prachtig veulen heeft gegeven <3

Afbeelding

Bedankt voor het lezen!

heidinuyten

Berichten: 232
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Rucphen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:46

Wat een knap stel pony's heb je.
Jij moet wel in flinke spanning hebben gezeten zeg, weten ze nou wat ze precies had en hoe geneest zoiets in godsnaam?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:35

Omdat het hier om een veulen van dit jaar gaat verplaats ik dit topic naar KS-ITP

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 23:17

heidinuyten schreef:
Wat een knap stel pony's heb je.
Jij moet wel in flinke spanning hebben gezeten zeg, weten ze nou wat ze precies had en hoe geneest zoiets in godsnaam?


Dankjewel!! Het was in elk geval een inwendige bloeding vanuit de eierstokken. Of het door de dracht kwam of dat het toeval was dat konden ze niet vaststellen maar dat maakt dus dat ik haar nevernooit meer opnieuw zou laten dekken (DA zegt wel dat het bij de volgende dracht zeerwaarschijnlijk niet opnieuw gebeurd, maar ik ga het niet gokken). De bal ter grote van een appel die ze voelde bij het opvoelen was een ophoping van gestold bloed..

Ze hebben haar medicijnen toegediend die het bloed lieten stollen. De "wond" moest net zoals een uitwendige wond vanzelf genezen, maar daarvoor was het dus zaak dat het bloed ging stollen en ze niet haar stal uit mocht, omdat er zo min mogelijk bewogen moest worden..

Emma_Jane

Berichten: 1141
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:38

Wat een knap veulen <3

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:49

Wat een verhaal! Gelukkig hebben beiden het gered en wat een prachtig veulen!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:00

Wat een verhaal, mooi happy end!!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kleine grote vriend: Destiny's Indiana Layton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 14:08

Dank jullie wel! :)