Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:53

Ik heb voor Rudi ook een Monty Roberts halster, super handig ding. Hiermee ga ik hem ook de beginselen van het sturen en halthouden met teugels leren.

Rudi is zielig, hij heeft een hoefzweer. De zweer moet nog rijpen dus ik zet hem in de soda. Mocht hij er morgen nog niet uit zijn dan bel ik de smid maar even

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:09

Geen ervaring mee Juval.

Twirre is echt méga braaf, alsof het noout anders is geweest. Vandaag eventjes "gelongeerd" met halster en dekje en singel om. Ze zet geen pas verkeerd <3

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:10

Oehh dat is pijnlijk.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:11

juval schreef:
hoe voeden jullie je kleuterpaarden op?
Op zich is Elliot (gelder, 1.60m) heel braaf en kan hij ook prima aan een halster meelopen, maar als hij zich opwindt wordt hij megasterk, dat is best lastig. Ik wil nog geen bit in zijn mond gaan hangen, maar wil hem wel onder controle houden. We zijn al wel bezig met grondwerk, stilstaan, stapje terug en sturen gaat steeds beter, maar soms luistert hij gewoon slecht.
iemand nog tips?

Ik probeer heel, maar dan ook héél consequent te zijn. Gewoon halster en touw of zonder halster en touw wat horsemanshipachtige oefeningen doen. Meelopen is geen probleem, halthouden, achterwaarts op commando, superleuke maar ook handige dingen om aan te leren!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:56

Hier ook heel consequent. Als ze menen met me op de loop te gaan gaat de ketting eraan en dan bedenken ze na 1 keer wel dat ze beter normaal kunnen doen. En heb met geen van mijn ponys problemen. De friezen meenden het wel eens te proberen maar dat was altijd snel afgelopen.

Puppypaard gaat hier super. Als het straks wat beter weer is ga ik ook wat beginnen met haar.
Afbeelding

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:06

Ik zag ook al een mooi topic van je Nynkster! Wat een dotje is het :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:27

Dankjewel! het is ook echt een schat van een pony, ben rustig beetje aan het rondkijken voor een hengst voor haar. Toch altijd moeilijke keuzes :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:40

Fokken is altijd gokken natuurlijk, Maar je hebt nog de tijd om zo goed mogelijk de juiste uit te kiezen

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:45

Uiteraard! probeer zo goed mogelijk te bekijken wat erbij past.
Maar ga ook altijd paar keer kijken, heb ik bij vorige merrie dekken ook gedaan en dat beviel prima.
Op fotos zie je natuurlijk geen karakter :P

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:53

Klopt inderdaad, heb ik ook gedaan

StalMelyn

Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:48

Hier gaat het beter met de puberpony. *\%/* Zijn beugel voor gebroken kaak is er uit en meteen eet hij beter. Vlak voor de beugel eruit ging at hij eigenlijk niet dus maakte me zorgen. Het gat van de castratiewond is ook bijna dicht en meteen voelt zich ook echt beter en krijgt praatjes.

Had nog een hoofdstel en bit liggen en heb dat gepast, opeens wordt het dan nog meer een paardje. Longeersingel en beenbescherming ook al eens om gehad en hij geeft echt helemaal niks om. Nu de manen nog in sportcoupé want dit is drie keer niets. Maar ben echt zo blij en trots met/op hem!

Afbeelding

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:07

fijn dat het goed gaat met hem!!
hier ook al eens een hoofdstelletje gepast, dat vond Elliot maar raar. Ook de singel en dekje was hij nog niet heel enthousiast over. Maar goed, we beginnen rustig aan..

mooi hoofdstel heb je daar!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:42

Ik vind zijn manen juist prachtig! Even een stukje manen achter zijn oren weg om zijn fijne hoofdje te accentueren en ik ben verliefd :))

Wat fijn dat het zo goed met hem gaat <3

StalMelyn

Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:53

Ik ben echt van de sportcoupé haha. Lange manen zijn maar lastig plus dat straks rot is met vlechten. Dus ze gaan er een keer af.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:12

Ja ik vind een sportcoupe ook mooier, maar hou ze bij de fries wel lang :j

Leuk om alle ontwikkelingen te volgen.

Die van hier is nog zo braaf. Ik had bedacht om haar weg te doen, omdat de stallen vol staan en ander paard in april een veulen verwacht.
Maar ze heeft een karakter om verliefd op te zijn, dusja.. <3 :D :+

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:53

Oei, ik krijg de beruchte rode letters al te zien bij het schrijven van mijn update.

Allereerst: gelukkig nieuwjaar allemaal! Voor sommigen wordt het een spannend jaar, onze veulens worden 3 en sommigen al beleerd.

Wat ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, ik ga weer met plezier hier verder lezen.

Hier weinig nieuws. Fee staat nog heerlijk in haar familie kudde. Ik heb het plan gehad om te verhuizen per februari, maar helaas heb ik dat toch afgezegd. Via mijn toekomstige stalgenoten ontdekte ik dat er een ruin in de kudde staat die dekt. Kan gebeuren, maar mogelijk wel schadelijk voor een uk in de groei. Bovendien deed hij het obsessief. Niet iets dat met kruiden opgelost kan worden, vrees ik. Met pijn in mijn hart heb ik afgezegd, want het is een prachtige plek en leuke mensen - maar de gezondheid van Fee is belangrijker. Dus ik zoek vrolijk verder naar een plekje dichterbij, ik heb de luxe dat Fee lekker mag blijven waar ze is. En daar heeft ze het heerlijk.

We zijn wel rustig aan gaan spelen met de trailer, ik heb een kaptoom gekocht voor toekomstige wandelingen en werk later. Maar eigenlijk is het vooral lekker kriebelen in de wei.

We gaan bokkend 2020 in! (Foto gemaakt door Ibbel)

Afbeelding

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:33

Ah, swartbeessie, jij laat je niet afschrikken! Ik zocht laatst dit topic ook op en deed dat wel haha.

Van mij ook gelukkig Nieuwjaar voor iedereen!

Fee ziet er gelukkig uit! Jammer van de nieuwe plek wat je voor haar on gedachten had.. Vind het wel onwijs tof van je dat je voor Fee kiest en het niet even aankijkt. Heb je nog een andere plek op het oog?

Hier wel veel gebeurd :) afgelopen weekend hield mijn stalhoudster een "jonge paarden weekend" op stal. Met allemaal stalgenootjes die ofwel zelf een jong paard hadden ofwel graag meer wilde weten geoefend met een zestal paarden. Déjà en ik hebben ook meegedaan :D

We hebben in de roundpen gewerkt (wat super gaaf was, kon op het einde super lekker met hem werken), een obstakelparcours geoefend en gisteren heeft hij voor het eerst een zadel op z'n rug gehad wat hij super goed deed!

Afbeelding

Staat hem niet verkeerd dacht ik zo :D

Uiteindelijk wil hem niet inrijden voor hij 4 is geweest. Maar ik merk wel aan hem dat hij toe is aan basiswerk. Hij is zeer slim en ik moet hem echt leren bezighouden. Mijn stalhoudster werkt met een e quine halster en daar reageerde hij zeer goed op. Ik denk dat ik die ook ga aanschaffen voor toekomstige wandelingen en grondtrainingen :)

(ohja, hij is ook officeel gemeten. 1.41 :') Had hem wel hoger geschat al. Kennelijk heeft hij qua hoogte groei aardig stilgehangen in 2019 :'))

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:04

De beste wensen iedereen!

Wat jammer dat die plek toch niet goed blijkt te zijn voor Fee. Heb je al iets anders op het oog?

Dat halster lijkt verdacht veel op het dually halster van Monty Roberts, Flux. Die gebruik ik bij Rudi ook, werkt super! Ik heb het ook geprobeerd met een touwhalster maar daar reageert hij minder fijn op.

Ik ben nu een soort van officieel met Rudi begonnen. Vanaf afgelopen week begonnen met 2 a 3x per week longeren en voor het eerst echt een singeltje om. Zo breid ik het steeds een stukje verder uit totdat we uiteindelijk aan het rijden gaan beginnen.
Het doet hem ook wel echt goed want hij is nu veel beter in de hand en begroet me telkens met een luide hinnik als ik op stal kom <3

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:08

Leuk al die updates.
Hier gaat het prima met mijn uk. Nou ja uk, hij wordt denk de grootste.
Soms wandelen we wat. Altijd met touwhalster, dat vind ik zelf fijnste.
Afbeelding
Afbeelding

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:13

Gisteren voor het eerst écht met een singel en pad eronder gelongeerd. Hij was superbraaf <3 Eerst even linksom en rechtsom zonder en toen de singel erom.
Knapperd <3
Afbeelding
Afbeelding

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:56

Hoi allemaal.
Zelf een tijdje niet meer echt op bokt gezeten.
Er is hier ontzettend veel gebeurd ,bij de stallen voornamelijk veel verbouwd.
Djoline is helaas nog niet echt gegroeid en blijft nu al erg lang hangen op 146,5 wel is ze de breedte in gegaan.

Dit was afgelopen zomer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is djoline nu met name der nek en borst is gegroeid
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ook geniet ze 3/4x per week van de equissage pulse wat ze heerlijk vind.

Afbeelding

Juli word ze 3 en we zijn nu begonnen met de longeersingel en longeren, ook neem ik der regelmatig mee met de trailer om verderop binnen te longeren, verder doen we alles rustig aan.

Wat is de rest trouwens gegroeid en het is zo leuk maar ook weer raar om sommige al met zadels te zien en ze echt volwassen zien worden.
Het gaat allemaal ook zo snel.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:00

Ik merk trouwens dat djoline bezig is met wisselen heeft iemand hier ervaring mee en tips? Dit is de eerste keer dat ik dit echt mee maak haha

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:02

Wortelen te eten geven, daar wrikken ze die melktanden heel rap mee uit hun mond.

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:29

Ik kom me hier ook maar eens melden.
Volgende week ga ik mijn hengstje iets eerder dan verwacht uit de opfok halen.
Er kwam een perfect weiland op mijn pad, dus alles in werking gezet om ruinenvriendjes te zoeken en het land klaar te maken voor ontvangst. Dinsdag is het zo ver!
Hij is van Augustus, dus bijna twee en half. Ik haal hem vast op omdat ik heel graag vast wat met hem wil gaan doen. Ik verzorg ook een oude bomproof ijslander in de buurt, waar ik samen mee op pad wil gaan.
Dit is hem;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:00

Wat een leukerd!

Ze zien er allemaal goed uit, tja ze worden volwassen.
Cas wordt over 9 weken alweer 3.

Afbeelding
Afbeelding