2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:17

Ik sluit me ook aan, planning was volgend jaar twee zelfgefokte veulens maar 1 van mijn merries wilde niet meewerken aan dat plan. Dus uit zelfmedelijden een jaar eerder een veulentje aangekocht, of beter gezegd er kwam een mooi merrieveulen van mijn droomhengst op m'n pad. Dit is een late en mijn merrie die wel drachtig is is vroeg in het jaar uitgerekend dus dan kunnen ze hopelijk met elkaar optrekken uiteindelijk.

Van het weekend is ze aangekomen, nu lekker veulen abc naar mijn hand zetten. Mijn spelbreker merrie is nu babysitter. Komt ze toch niet onder het werk uit :') .
[ img ]
[ img ]
[ img ]



mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:21

Bedankt allemaal, je moet er even voor naar het buitenland maar dan heb je ook wat. Ik wilde graag een Duitse rijpony, toevallig ook nog in wildkleur waar ik erg van hou. Ik moet wel even wennen dat mijn veulen nu de grootste van mijn pony's is, maar ik wilde graag een grote D maat uiteindelijk terwijl ik verder B'tjes heb lopen :') .
Ik zal jullie veulens ook zo snel mogelijk bij de username proberen te leren kennen :D Wat zijn jullie toekomstplannen met de veulens?


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:00

Quir Ze is van Dating AT uit een Dornik B moeder, Dating kon ik in eerste instantie niet gebruiken ivm corona (toen wel reitlands bon coeur overwogen). De laatste ronde heb ik hem toch kunnen gebruiken maar had helaas ook niet gepakt.
Balen, aan de andere kant heeft dit veulen zeer waarschijnlijk meer kwaliteit dan wat ik zelf zou hebben gefokt. Elk nadeel heeft z'n voordeel :+ ze is flink aan de maat, maar voor mij is het niet erg als ze uit de maat groeit. Als ze wedstrijden gaat lopen is het toch met mij tussen de paarden, dus dan maakt D of E niet uit.

Mijn andere merrie had ik in eerste instantie ook een AT hengst voor bedacht, dus daar moesten we ook switchen en dat pakte gelijk dus die is nu drachtig van Winston Jr.

Zowel Relpda als het veulen van 2022 zijn voor eigen gebruik. Relpda is eventueel ook als rijpony voor mijn vriend, het 2022 veulentje claim ik helemaal zelf. Ik vind grondwerken en dressuur rijden leuk, af en toe springen, cross of een ander uitstapje vind ik ook leuk om te doen. Een wedstrijdje meepakken zou ik ook wel weer willen ooit. Ik ben van plan om gewoon per pony te kijken waar het talent en de interesse ligt en speel daar dan op in.
Bij mijn eerste duo was de pony die was aangekocht als wedstrijdpony uiteindelijk de grasmaaier en de kleinere pretpony/grasmaaier heeft tussen de paarden wedstrijd gelopen en veel disciplines geprobeerd. Dus ik heb al geleerd dat je veel kan plannen maar eigenlijk gewoon moet kijken hoe het allemaal loopt.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:24

Flori bedankt! Die andere is al volwassen maar dat is een klein propje haha.

Wel of niet opfok is altijd lastig. Ik hou ze liever thuis, maar dan moet die plek wel geschikt zijn voor jonkies natuurlijk. En dat is met merrieveulens ook weer simpeler dan met een hengstje.

Relpda staat hier samen met mijn twee volwassen merries (4 en 16 jr) en de ruin van mijn stalgenootje (15). Dus ik kan haar makkelijk meepakken. Ze is wel een smeerpoets, ik poets haar bijna meer dan de rest :') .
Mijn oudste merrie is drachtig, dus volgend jaar hebben we hopelijk twee jonkies die samen op kunnen trekken binnen een stabiele gemengde kudde. Het oorspronkelijke idee was beide merries drachtig en dan die twee veulentjes samen, maar mijn ene merrie is gust gebleven en toen kwam Repda op mijn pad.

[ img ]
<3


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:36

Ik heb mijn vorige veulen uit 2017 geleidelijk gespeend. Wel een andere situatie, mijn merrie kon zonder krachtvoer en vond veulen erbij in de stal vervelend. Op 5 maanden heb ik ze uit elkaar gehaald voor 8 uur in de nacht, in aangrenzende stallen met luik ertussen om te neuzen.
Zo hebben ze maanden gelopen, dus 16 uur samen buiten en de nacht apart. En toen ze 11 maanden oud was en ze weer fulltime op de wei konden hebben we de wei in tweeën gedeeld met een sluisje van 4 m ertussen en de kudde verdeeld. 6 weken apart laten lopen in elkaars zicht en daarna weer bij elkaar en toen was het prima.
Eerste week van het helemaal uit elkaar de uier van de merrie gekoeld 1x per dag. En minimaal krachtvoer gegeven.

Ik zou ik jouw situatie wel echt opletten van je veiligheid, jou aan de kant duwen omdat ze graag naar moeder willen is iets wat je ze niet per ongeluk aan wil leren.
Bij ons bleven ze in de box gescheiden, en kwamen ze buiten weer samen.



mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:02

Dream is zo leuk! Een neefje van mijn Relpda trouwens. En dezelfde kleur haha, maar Dream is een stukje rossiger


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:46

Relpda is ook vorige week geënt, net voor de 6 maanden. Ze staat thuis in een groep die geen contact heeft met vreemde paarden


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:00

Ik doe sowieso geen standaard bloedonderzoek dus ook niet bij het veulen.
Relpda gaat goed, is goed ingeburgerd ondertussen en pak af en toe voetjes optillen, oefenen vast staan of stukje meelopen mee.
Ze groeit echt als kool
[ img ]


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 19:12

Leuke foto's allemaal

Relpda mocht ook een krans om, super chill deze baby
[ img ]


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:51

Het verschil is genetisch. Zwart en smoky black zien er vaak hetzelfde uit. Maar een smoky black heeft het crème gen, dus wat normaal een vos een palomino maakt of een bruine een valk. Op zwart zie je weinig effect, maar in de fokkerij kan het wel leuk zijn als je valkje of palomino wilt fokken.

Sorry, ik kan me nooit inhouden bij kleurtjes vragen


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:00

Dat komt omdat het crème gen alleen rood pigment verdunt in heterozygote vorm, een valk is ook alleen op de plekken die normaal bruin zijn lichter. De zwarte benen blijven hetzelfde. Het zwarte pigment blijft onveranderd, dat wordt pas niet goed geproduceerd door het lichaam als een paard homozygoot is voor crème en dan is het ook gelijk helemaal weg.

Dus heel logisch eigenlijk, maar in eerste instantie lijkt het gek inderdaad :j


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:57

Ik ben spelenderwijs bezig met kijken wat ze al wel kan en wat nog niet, met mijn zelfgefokte veulen uit 2017 ben ik erg vroeg begonnen dus die was op 7 maanden al best ver met de basiszaken. Poetsen, voetjes geven, vast staan, meelopen (ook in het verkeer) en mee draven waren eigenlijk toen al normaal.
Toen ben ik ook gaan grondwerken, omdat die als schrikreactie gerust door alle draden heen ging. Dit veulen van nu is veel minder snel onder de indruk, dus dan laat ik het meer serieuze werk nog even liggen. Waar ik dus met Vu veel aan het oefenen was met hoe reageer je bij enge dingen, ben ik met Relpda veel meer bezig met respect voor persoonlijke ruimte en geduld (wel passend bij de concentratieboog van een veulen uiteraard).
Verder 3x per week voetjes optillen en bewegen, want dat zat er duidelijk niet goed in en ik wil dat de smid er goed en veilig bij kan. En af en toe een klein stukje wandelen in de paddock, op de weg is ze nog niet aan toe.

Symke: ah 4 maanden zou ik inderdaad wel mee gaan oefenen. Ik start normaal gesproken rond de 3 weken met oefenen via een veulentasje (touw om de boeg en achterhand), maar daar is ze nu al te groot/oud voor denk ik.
In de eerste seconden van dit filmpje zie je wat ik bedoel (mijn 2017 veulentje was wel een klein formaatje, maar met paardenveulens ken ik er ook veel die het zo doen in het begin):


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:58

Mijn ervaring is dat er eigenlijk nooit naar gekeken wordt, zo heeft mijn 2017 veulentje van hierboven ook een buikvlek die niet genoteerd staat. Als ze identiteit controleren kijken ze toch naar de chip.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:38

Heb je steeds met hetzelfde middel ontwormt of afwisselend met pyrantel en fenbendazole? En wat is het management (verschillende leeftijden of allemaal veulens, gelijk ontwormen of apart bij besmette dieren, wel of geen weidegang en weghalen mest)?


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:08

Maar wel specifiek met die stoffen? Spoelwormen zijn namelijk resistent tegen de reguliere wormenmiddelen zoals ivermectine en moxidectine.
Wormenkuur in het bloed ken ik alleen met de stof ivermectine, dat doet niets tegen spoelwormen. En is sowieso over te discussiëren, want als ze overgevoelig zijn kunnen ze dood gaan eraan. Het is maar 1 op de duizend waarbij het gebeurt, maar dierenartsen die het gebruiken zeggen dat er meestal niet bij. Nu ben ik geen dierenarts, dus wellicht was het een ander nieuw middel. Maar dat is dus wel iets om mee te nemen, want als het niet de juiste kuren zijn is het ook heel logisch dat je met de besmetting blijft zitten.
Spoelwormen zijn sowieso resistente rotdingen, van de kuren met pyrantel en fenbendazole gaan ook alleen de volwassen wormen dood. De juvenielen zijn al resistent tegen alles, maar worden weer kwetsbaar op volwassen leeftijd.

Je verdere management klinkt goed inderdaad.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:49

Pramox doe ik liever pas als ze 1 jaar zijn geweest, maar volgens de bijsluiter kan het vanaf 6 maanden dacht ik. Wel erg oppassen met overdosering, dat moet je met dieren met weinig gewicht en pramox niet doen. Onderdoseren natuurlijk ook niet.

Ik gebruik ivermax voor de veulens in de winter als ik de rest pramox geef


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:24

Ik vind gewichten ook echt een crime om te schatten. Mijn Relpda is nu iets groter dan mijn volwassen pony's waarvan ik het gewicht wel weet. Maar de verhoudingen zijn zo anders dat het moeilijk blijft.
Mijn volwassen pony's van 1.20 en 1.23 zijn respectievelijk 227 en 253 kg (gewogen op de weegschaal). Relpda is 1.27 en 7 maanden oud. Die heeft veel minder massa dus ik kan me niet voorstellen dat die zwaarder is dan de pony van 227 kg


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:35

Een stevige voerbak doet hier wonderen. Ik heb ook een veulen dat graag met de benen overal heen zwaait ter ontdekking en bij frustratie (als ze niet 1 kg in een hap op kan eten bijvoorbeeld :') ). Normaal voer ik via emmers op de grond, die gaan overal heen als ik er een volledige portie in gooi.
Nu doe ik een handje luzernebrok via de emmer op de grond, zodat ze mee kan eten als de rest ook krijgt (overdag buiten in de groep).
De rest van het volledige voer krijgt ze via de voerbak s nachts op stal, maar dan wel een stevige voerbak die stabiel hangt. Zo'n flexi-emmer aan een koord zou hier ook sneuvelen denk ik. Nu zwaait ze nog wel met de voorbenen, maar vliegt er niets in de rondte.
Hooi heb ik ook in een hooitas, anders gaat het de hele stal door. De rest eet rustig van de grond als ze op stal staan.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:59

Ik heb ze juist liever iets schraal dan te vet op deze leeftijd. Te rijk voeren kan resulteren in problemen met de botgroei/gewrichten.
Nu is het altijd een evenwicht vinden, Relpda was iets ribbig omdat ze flink groeit en dat vind ik dan ook weer niet prettig. Iets meer eiwit toegevoegd aan het dieet en nu ziet ze er weer goed uit. Ribben niet zien maar wel kunnen voelen is mijn ideaal.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:16

Quir, ja zo simpel is het. Liever niet te schraal en niet te dik, dat is een betere manier van formuleren.

Er zit echt Pokon in jouw Zweedse grond denk ik :') Ik dacht dat dieren juist kleiner zouden moeten blijven in koudere milieus haha


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:47

Ik vind Replay er prima uit zien hoor.

Relpda was lekker aan het feesten met mijn zelfgefokte (ondertussen bijna 5 jarige :') ) Vu.
[ img ]
[ img ]


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:04

Het 2021 veulen gaat nu gewoon mee in de routine van de volwassen dieren, bij de pasgeboren ben ik een beetje softer.
Hier staan ze van 7 t/m 22:30 buiten en dan de nacht op stal, in het natte/koude seizoen in ieder geval. Zo rond eind april of begin mei gaan ze dan meestal 24/7 buiten, tot oktober-november.
Nu met veulen dat vrij vroeg komt kijken we even aan hoe het gaat, het moet wel voldoende warm en droog kunnen slapen vind ik. Dus kan me voorstellen dat we er dan voor kiezen om merrie en veulen overdag misschien af en toe een uurtje binnen te zetten. Het vorige veulen is met een hittegolf in mei geboren, die hebben we op de warmste dagen ook af en toe even binnen gegooid om niet oververhit te raken.
Maar over het algemeen wil ik ze zo veel mogelijk buiten hebben. Ik moet wel zeggen dat we af en toe een rondzwervende wolf in de buurt hebben (gelukkig maar heel af en toe, dan zijn ze op doortocht) dat zou voor mij wel een reden zijn om ze zodra het donker wordt binnen te halen ipv om 22.30. Zo'n ponyveulen is dan wel heel kwetsbaar.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:20

Ik heb regenhaters, dus die komen niet onder de overkapping uit bij prutweer. Mijn oudste merrie is in de begrazing opgegroeid, dus die wandelt nog wel wat rond in de regen. Maar mijn zelfgefokte merrie die hier is geboren en mijn aangekochte veulen die denk ik veel stal heeft gezien als ukkie komen echt niet vrijwillig eronderuit als het regent :')
Vroeger werd het ook niet zo gebruikt, omdat mijn ruin die de baas was het geluid van regen op het dak erg eng vond. Toen die is overleden en de zelfgefokte merrie het dus juist erg fijn vond, is de groep er in zn totaal ook meer gebruik van gaan maken.
Het is dus maar net of je individuen hebt met sterke mening over een schuilstal, de rest past zich dan daarop aan.

Regenachtige dag VS droog (in beide gevallen steeds 1 die de dode hoek van de camera aan het testen is :') ):

[ img ]

[ img ]


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:24

Ik voer 350 gram vitalbix breed and grow (aanbevolen hoeveelheid) en 750 gram luzernebrok erbij.
5x per dag hooi, wel wat aan de arme kant (daarom de luzernebrok) en 's nachts op stal een grote hooitas vol = onbeperkt voor haar. Idealiter zou ik helemaal onbeperkt doen voor Relpda, maar we hebben er twee in de groep waarbij onbeperkt geen optie is.

Mijn 2017 veulen is opgegroeid zonder veulenbrok, die leeft ook nog. Daar heb ik 7 soorten geprobeerd maar ze luste het allemaal niet. Als ze het willen eten geef ik het wel graag.


mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:54

Wat een heerlijke pupjes allemaal :+:

Relpda, bijna 11 maanden oud is heel zoet met ons 2022 veulentje.
[ img ]

Verder zit ze heerlijk in de slungel fase
[ img ]



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers