Fa. van der rakt,bloedtapperij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ClementinevS
Berichten: 170
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Cromvoirt

Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-08 20:12

Wij hebben in januari een arabiertje(scarlett) bij een handelaar in oud beijerland gekocht.
na wat langer met een verzorgster daar te hebben gepraat zijn we er achter gekomen dat ze bij veel handelaren en op de markt had gestaan.
Toen we scarlett kochten zeiden ze dat ze niet drachtig was en dat als wij haar niet mee namen dat ze dan naar de slacht zou gaan.
Nadat we haar daar uit de ellende en narigheid hadden weg gehaalt hebben we nogmaals contact gezocht met die verzorgster.
Maar daarna vertelde de verzorgster ons gelukkig meer.
Scarlett heeft in de zomer van 2007 bij New forest hengstenhoudenhouderij Ra. van der rakt gestaan.
Daar is ze door New forest manfred gedekt en 3 mnd lang voor bloedtapperij gebuikt.
Wie weet meer van bloedtapperij af en is dit uberhaubt legaal.
We hebben wel sinds 28 april een heel lief en mooi veulen.

Mijn paarden: V.H. Ezrah, Sarafeh, Shaseera B, C.A. Lambada, Shakirah Bint Sayyida, Cathalina BF, RHR Almaas, Salvador, Rick.

http://www.chessarabians.com en http://www.deleyehoeve.nl/


frankiej
Berichten: 4142
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:15

ja dit is legaal. v.d rakt doet dit bedrijfsmatig voor o.a. organon die het weer verwerkt in de anticonceptiepil. het benodigd hormoon zit alleen in bloed van drachtige merries.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:51

Inderdaad, compleet legaal. Bloed wordt de eerste 6 weken van de dracht afgetapt.
Als het goed is zat er ook een stickertje in het paspoort, doen ze bij alle merries die daar gedekt zijn.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

CM_
Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:52

Idd dit is legaal, meeste pony's hebben het best goed bij hem, lopen veel buiten. Ik weet niet of ze allemaal buiten komen, hij heeft een stel grote stallen staan, maar rondom de stallen lopen er altijd zat pony's buiten.

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:37

@ Frankiej: als je Organon verandert in Intervet en anticonceptiepil in varkenshouderij (vruchtbaar spuiten) klopt het verhaal.

@ Maaike: het aftappen gebeurt idd gedurende 6 weken, maar tussen week 6 en week 12 ;)

@ Clementine: Ik heb op de voorkant van het paspoort van mijn merrie alleen lijmresten van een stickertje gevonden. Het stickertje kan er dus, waarschijnlijk door de handelaren, afgepeuterd zijn.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

frankiej
Berichten: 4142
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:40

zo hebben ze het mij jaren geleden toen de ouwe Martien de boel nog mee runde, zelf verteld.....

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:50

frankiej schreef:
zo hebben ze het mij jaren geleden toen de ouwe Martien de boel nog mee runde, zelf verteld.....

ik ben er niet op uit om betweterig te doen hoor....... maar mijn info dateert van afgelopen weekend. Ik ben er geweest en heb de info uit eerste hand. Mijn pony heeft n.l. ook in de bloedtapperij gestaan en heb ik dus (naar later bleek) drachtig gekocht. Vandaar dat ik opheldering zocht. En gekregen.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:58

En ik denk gezien haar werk (en haar avatar ;) ) dat crossmonster daar ook meer over weet, of het voor de varkenshouderij is.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:03

Neonlight schreef:
En ik denk gezien haar werk (en haar avatar ;) ) dat crossmonster daar ook meer over weet, of het voor de varkenshouderij is.


Ja verhip :)) ! Was me nog niet opgevallen :D !
Crossmonster ?

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:06

Niet alle merries hebben een stikkertje in het paspoort. Ik heb nu een merrie staan die gedekt moet worden en die heeft een met de pen geschreven nummer en dekdata staan. Heel klein in de kaft.

CM_
Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 06:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet ..
Het kan goed zijn dat die stoffen ook daarvoor gebruikt worden. Maar ook gebruiken ze organen/bloed van slachtzeugen om die stoffen te achterhalen zover ik weet. :)

Ik geloof dat van de pony's vooral voor mensen bedoeld is. Voor de pil enzo (hoppa alle veganisten van de pil dus :') )

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:54

Citaat:
Ik geloof dat van de pony's vooral voor mensen bedoeld is. Voor de pil enzo (hoppa alle veganisten van de pil dus :')


mijn info is van recente datum en komt van Eric van de Rakt zelf, maar okee ..... als jullie toch iets anders denken of geloven is het mij ook goed :D .

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:10

Ik had ook altijd gehoord dat het voor mensen gebruikt werd, maar dat kan dus inmiddels veranderd zijn.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:32

Vroeger werd urine van drachtige merries gebruikt voor het maken van de pil. Door bloed te gebruiken is relatief minder nodig, gezien de hormonen daar in een hogere concentratie zitten :D

Overigeens is het geen ramp hoor, het bloedtappen. Paarden hebben liters bloed in zich, en de hoeveelheid getapd bloed is in verhouding niets. Enkele problemen ontstaan bij vieze naalden, verkeerd prikken enz.

"Een draver, is gaver" :D

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:35

wij halen daar ook altijd onze paardjes vandaan die ook weer doorverkocht worden

alles met de tapperij is legaal en idd alles wat op de markt staat via hem is drachtig.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:05

ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een gerenomeerd Forest fokker zich in zou laten met illegale bloedtapperij.

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:20

naomi_s schreef:
ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een gerenomeerd Forest fokker zich in zou laten met illegale bloedtapperij.


nee, 1 misstap en zijn naam is voorgoed beschadigd.... en reken maar dat zo'n bedrijf goed in de gaten wordt gehouden. De diereninspectie-instanties zitten er bovenop.
Daarbij, er komen zoveel klanten langs met een merrie voor een dekking van 1 van de New Forest hengsten. Illegale praktijken zou je daar echt niet verborgen kunnen houden.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:26

ik ken iemand waar de pony van daar naar toe ging.
die moest een jaar op rust, maar dan zou diegene er af gegroeid zijn.
dus hij zou haar een jaar houden, laten dekken voor het bloed aftappen, en dan verkopen.

dienetje
Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:36

crossmonster schreef:
Ik geloof dat van de pony's vooral voor mensen bedoeld is. Voor de pil enzo (hoppa alle veganisten van de pil dus :') )


Dan mogen ze met veel geneesmiddelen / ziekte testen onderzoeken stoppen. Er zijn veel testen gebaseerd op iets van dieren.

Angie_ke
Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:12

Mijn pony komt ook van daar en bleek dus ook drachtig te zijn, de verkoper zelf wist van niks en ik ben het pas een maand voor de geboorte te weten gekomen...
Ik ben dus blijkbaar niet de enige hier ;)

_meissie_
Berichten: 208
Geregistreerd: 08-05-08

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:18

De moeder van mijn pony is ook bloedmerrie geweest, maar weet zo gauw niet waar deze voorheen gestaan heeft

Gem
Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:07

Angie_ke schreef:
Mijn pony komt ook van daar en bleek dus ook drachtig te zijn, de verkoper zelf wist van niks en ik ben het pas een maand voor de geboorte te weten gekomen...
Ik ben dus blijkbaar niet de enige hier ;)


Tot voor 2 maanden geleden had ik ook nog nooit van een bloedtapperij gehoord! Maar ik heb krek hetzelfde verhaal als jij hierboven, en heb inmiddels heel veel verhalen gehoord over mensen die voormalige bloedprikkertjes gekocht hebben!
Mijn merrietje is inmiddels bevallen van een gezonde zoon. Ben ik opgelucht en blij mee!

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Angie_ke
Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:09

Oooh proficiat! Bij mij was het vorig jaar een merrie'tje, net zoals mams volledig bruin zonder aftekeningen.
Vader was Kantje's Windsor, een zoon van Justice HR, maar niet goedgekeurd als dekhengst...
Niet dat ik dat erg vind want ik hou zielsveel van m'n paarden, met of zonder papieren, maar ik vind dat fokken met papierloze paarden toch wat te veel van het goede.
Er zou beter gefokt worden op kwaliteit dan op kwantiteit, want daar wordt jammer genoeg alleen het slachthuis rijker van.
Mijn merrie mag zich gelukkig prijzen dat ik ze gekocht heb :o , naast mij was er nog een koppel die ze wou kopen voor hun 6 of 7-jarige dochtertje.
Dan zou ze op een manege zonder weidegang gestaan hebben en af en toe in een groepsles meelopen... Ik mag er niet aan denken wat er met m'n veulen zo gebeurd zijn.
Wss na 100 dagen aan de eerste de beste handelaar verkocht ofzo.

kylah
Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:15

mijn veulentje is ook verwekt bij van de rakt. Daarna met moeder en al doorverkocht naar een pony handelaar

Mex, Kylah, en It's a beautiful Dae

Angie_ke
Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:13

Tja, er zijn er wss veel die niet zo'n goede baasjes als ons vinden ;) Helaas...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers