New forest pony karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 10:59

Zoals je aan het onderwerp kan zien, ben ik wel benieuwd naar het karakter van de new forest pony. er staat namelijk 1 op de pension stalling waar mijn verzorgpony staat maar mijn verzorgpony die is nu eigenlijk met pension en ik ga dus waarschijnlijk vragen voor die new forest maar ik weet eigenlijk het karakter er niet van weet iemand dat misschien? (ik weet natuurlijk niet zeker of ik hem mag verzorgen)


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:18

Karakter is natuurlijk meer afhankelijk van het individuele paard dan van het ras... ik heb zelf een new forest. Hele leuke pony met best wat pit. Staat goed vooruit, heeft een eigen karakter, maar is zeker heel werkwillig en wil graag samen dingen doen. Hoewel hij geen kwaad in zich heeft vind ik hem niet geschikt voor angstige of onervaren ruiters. Hij heeft iemand nodig die rustig is, tegen een geintje kan, zelfverzekerd is en duidelijk is in wat hij of zij wil. Voor hem is het daarnaast ook heel belangrijk dat je hem niet forceert en alles op een vriendelijke manier aanbrengt. Ik rijd al lang niet meer met zweep (ook niet nodig) en heb nooit met sporen gereden.
Het is tot slot een heel gevoelige pony die enorm goed signalen van mensen oppikt en er op reageert.

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 11:23

Oke, bedankt voor je reactie! ik vind heb ook helemaal niet fijn om met sporen te rijden en een pony met pit vind ik zelf meestal wel een uitdaging en dat vind ik leuk, maar ik ga gewoon vragen of ik hem mag verzorgen en dan zien we wel of ik een klik heb met dat paard :)

Eight
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:28

Ik vind het fijne pony's maar eerder sportgericht, ze kunnen vrij vlot zijn maar doorgaans wel heel eerlijk :) met sporen rijden is ook helemaal niet nodig als je geen hogere dressuur rijdt, normaal gesproken kan je met gewoon je been genoeg hulp geven, die sporen zijn enkel ter verfijning niet om het beestje harder te laten lopen

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:39

de ponies die ik heb of heb gehad van New forest ras waren wat zelfstandiger in vergelijking tot de nrpsers en Duitsers. die zijn veel grotere pleasers. ze zijn voorwaarts maar niet ril of druk. ze lopen gewoon graag flink door maar zijn wel heel cool en onverstoord daarin. ze trekken gewoon hun eigen plan en hebben vaak een goede oplossing bij problemen. daarom ook vaak goede kinderponies. ze brengen je altijd weer veilig thuis.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 11:43

Oh fijn om te horen ze zijn dus heel vriendelijk! en ik ga niet wedstrijden rijden ofzo alleen kleine wedstrijdjes op de pension stalling daar maar ze lijken me het ideale paarden ras voor mij :)

yza1987
Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:05

Ik heb een forester en heb ook vaker op verschillende pony's van dit ras gereden. De karakters kunnen best uiteen lopen. Over het algemeen zijn het voorwaartse veelzijdige sportpony's die hard werken. Sobere pony's ze hebben niet veel nodig. Ik vind ze over het algemeen ook wel braaf, maargoed zoals ik al aangaf kunnen de karakters nog best verschillend zijn. Ik ben in ieder geval fan van het ras!

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 12:21

Het lijkt mij ook een super leuk ras!

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:27

Ik heb een New-Forester, en dat is een hele koele merrie, niet schrikkerig, heel erg eerlijk. Ze is best wel aanhankelijk en heel erg veelzijdig. Heel braaf, niet perse heel erg voorwaarts. Ik heb dr vanaf dr 4e onder het zadel, en vanaf het begin al heel braaf. Ook over de weg was toen al geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:31

Mijn ervaring is dat het over het algemeen hele fijne pony' s zijn. Braaf, werkwillig, goedaardig en makkelijk in de omgang. Daarom worden ze ook vaak gekozen als kinderpony. Die van mij voldoet ook aan die eigenschappen.

Maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 15:33

Ah oké dus je zou er ook mee kunnen springen :D

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:39

Ik heb speciaal voor mijn felle merrie een new forest hengst uitgekozen, omdat ze vaak braaf zijn en er geen kwaad in zit. Het zijn erg veelzijdige pony's. Als ik nu een nieuwe pony zuo kopen, dan zou het een forest zijn :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:54

Mujn eerste pony was de moeder volle new forest, vader onbekend. Maar paardje was doodbraaf. Nooit een stap verkeerd zonder opzet.
Altijd heel eerlijk geweest van karakter.
Eigenlijk is hij té braaf zelfs. Wordt nu getraind in jumping.

Mijn nieuwe driejarige hengst is 75% new forest pony en 25% arabier.
Heel rustig karakter, eenmaal hij je vertrouwd laat hij alles toe. (Is erg eenkennig en was mishandeld geweest). Alleen meer pit dan de vorige maar dit kan ook aan het arabisch bloed liggen.
Verder nog niet zadelmak dus daarover nog niks te zeggen.

Leef en laat leven.

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 16:04

Door al de reacties vind ik de newforest heel erg leuk! Nu maar hopen dat ik de newforest pony mag verzorgen!

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:12

de zuivere New Forest is ideaal als eerste pony. Heel braaf en intelligent. Vaak worden ze gekruist met iets meer bloed en dan worden ze wat vlugger voor de meer ervaren jeugd die ook op wedstrijd wil. Het zijn prima ponies.

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:14

Ik kruis mijn nr merrie juist met duits/du bois bloed. de kinderen van mijn nf zijn net wat mensgerichter en makkelijker als zijzelf. ze kunnen beter draven en zijn heel veelzijdig.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:01

Mijn pony leert wel heel graag. Ik weet niet of dat bij andere New forest pony's ook is, maar de mijne doet niets liever. Dus als je het leuk lijkt bijvoorbeeld trucjes aan te leren denk ik wel dat het een geschikte pony is. Ook de kleinste signalen zijn genoeg om te krijgen wat je wou, ze is echt super gevoelig en doe't niets liever als lopen. Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. ;)

Edit: mijn pony is ook heel snel gehecht aan iemand, als je genoeg leuke dingen met haar doet en haar niet alleen uit de stal haalt om in de piste te rijden, dan komt ze al hinnikend aan de deur staan omdat ze er zin in heeft. :D

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-17 08:11

Ahw wat lief! Ik ben niet van plan altijd te rijden maar het lijkt me heel leuk om hem dan trucjes te gaan leren ;)

Saul
Berichten: 9632
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:15

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Werkwillige sobere pony's. Zeer geschikt als sportpony !

Mijne heeft wel een zelfverzekerde ruiter nodig. Hoewel ze het een aantal jaar geleden ook fantastisch deed met een 9 jarig meisje.

En ik heb dan wel geen volle.
Springen kunnen ze zeker!

[ img ]

:D

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:22

Toostx schreef:
Mijn pony leert wel heel graag. Ik weet niet of dat bij andere New forest pony's ook is, maar de mijne doet niets liever. Dus als je het leuk lijkt bijvoorbeeld trucjes aan te leren denk ik wel dat het een geschikte pony is. Ook de kleinste signalen zijn genoeg om te krijgen wat je wou, ze is echt super gevoelig en doe't niets liever als lopen. Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. ;)

Edit: mijn pony is ook heel snel gehecht aan iemand, als je genoeg leuke dingen met haar doet en haar niet alleen uit de stal haalt om in de piste te rijden, dan komt ze al hinnikend aan de deur staan omdat ze er zin in heeft. :D


De mijne is ook heel leergierig, is intelligent en leert gemakkelijk nieuwe dingen bij. Dit is enerzijds prettig, maar vraagt anderzijds ook dat je er doordacht mee bezig bent. Hij leert immers ook heel gemakkelijk hoe hij zijn eigen zinnetje kan doen :). En het maakt ook dat hij cognitief gezien heel wat uitdaging nodig heeft.

Tyrcanol schreef:
Mijne heeft wel een zelfverzekerde ruiter nodig. Hoewel ze het een aantal jaar geleden ook fantastisch deed met een 9 jarig meisje.


Herkenbaar. De mijne heeft ook een zelfverzekerde ruiter nodig. Anders neemt hij letterlijk en figuurlijk een loopje met je. Dit maakt ook dat hoewel het een schat van een pony is en er geen kwaad inzit, de mijne niet geschikt is als kinderpony om mee te rijden. Ik kan er kindjes opzetten, maar dan moet ikzelf wel altijd in de buurt zijn en hem zelf mee 'begeleiden'

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:33

Mijn NF ruin is werkwillig en lief, zal nooit een stap verkeerd zetten maar hij is ook zelfstandig en erg eerlijk. Als ik iets doe wat onterecht is dan laat hij dat zeker merken.

Kortom fijne pony's met een hart van goud

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-17 09:02

Springen vind ik denk ik wel het leukst als ik aan het rijden ben op een pony dus dat komt heel mooi uit! en dressuur is natuurlijk ook belangrijk bij paardrijden

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:38

Mijn vorige was een goede springer. Rijd nu als bijna vierjarige bij de paarden parcours van 80 cm foutloos.
(Staat te koop ;) )

Mijn nieuwe heeft al Vrijspringen meegedaan bij vorige eigenaar.
Foto hiervan:
[ img ]

Leef en laat leven.

rosaxhorsess
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-06-17

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-17 09:50

Wow mooie pony!

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: New forest pony karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:24

De grotere Newforesters zijn ook geschikt voor kleine lichte volwassenen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers