Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 13:23

Ik heb een New Forest merrie, al bijna 2 jaar. Het lijkt ons heel leuk om er zelf 1x een veulen bij te fokken en deze te houden. Ze is 1.35 meter en heeft al 6 veulens gehad bij vorige eigenaren. Ze is stermerrie met goede papieren. En voskleur.

Weet iemand een mooie New Forest hengst met papieren en een lief karakter? Als je een zwarte hengst kiest, hoe groot is dan de kans op een zwart veulen? Liefst een grotere hengst zodat het veulen later wat hoger wordt dan 1.35. Liefst richting 1.48.

Wij wonen in Friesland. Graag hoor ik tips van jullie. Ben hier zelf helemaal niet in thuis, dus hoop een leuke match te vinden!

[ img ]

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html


Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:46


Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 16:01

Dank je Cryssie, dat is een hele mooie! Ga ik achteraan *\o/* .

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:13

Leuke merrie! Wie zijn haar ouders?

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:15

Agnes schreef:
Dank je Cryssie, dat is een hele mooie! Ga ik achteraan *\o/* .


Hij staat bij ons op stal. Fijne hengst. Lief karakter. Kan soms wel echt hengst zijn haha.
Mooie gangen. Plaatje om te zien. Lekker gespierd!!!

https://www.newforestpony.nl/horses/reekamps-eclips/

Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 16:23

Hoi Cryssie, ik had zelf ook al wat gegoogled en dezelfde gevonden en gedacht heeee die is leuk. Dus nu dubbele bevestiging. Aangezien mijn jongste dochter nu 5 is, is een goed karakter zeker belangrijk! En er staat bij dat hij bruin en zwart vererfd en de hoogte ook. Dus dan duimen voor een zwart veulen... Ik zal contact met ze opnemen deze week. Groetjes, Agnes

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:27

Of je een zwart veulen krijgt, hangt van jouw merrie af. Als jouw merrie dubbel agouti draagt, zal er nooit een zwart veulen uit komen. Je kunt je merrie op agouti laten testen, oa bij het Van Haringen Laboratorium.
Het (niet) krijgen van een vosveulen hangt af van de hengst. Als die homozygoot zwart is, krijg je nooit een vosveulen.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:31

Agnes schreef:
Hoi Cryssie, ik had zelf ook al wat gegoogled en dezelfde gevonden en gedacht heeee die is leuk. Dus nu dubbele bevestiging. Aangezien mijn jongste dochter nu 5 is, is een goed karakter zeker belangrijk! En er staat bij dat hij bruin en zwart vererfd en de hoogte ook. Dus dan duimen voor een zwart veulen... Ik zal contact met ze opnemen deze week. Groetjes, Agnes


Wat ontzettend leuk. Ben heel erg benieuwd hoe je hem vind. Hij staat bij ons op stal in training. Zie hem dagelijks lopen. Rijdt een meisje van 16 jaar op. Loopt volgens mij op dit moment Z2.

__Suzanne__
Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:33


Be yourself, there are plenty of others

Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 16:38

Hoi Suzanne, oeps, dat is ook een leukerd! Ik zal me verder gaan oriënteren en deze beide hengsten verder uitzoeken. Daarna overleggen met mijn man. Die heeft zelf koeien en verstand van stieren/koeien-combinaties, dus wellicht heeft hij hier ook wel kijk op? Dank je! Groetjes, Agnes

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

__Suzanne__
Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:39

Veel plezier en succes :) het voorbereiden is van je veulentje is ook leuk!

Be yourself, there are plenty of others

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:40


Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:41

Vooral langsgaan bij beide hengsten. Zie ze lopen en kijk hoe hun karakter is. Dan komt vanzelf wel de keuze ;-)

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:51

EHK --> NF. Hier zitten de kenners van dit ras en zal je de meeste antwoorden krijgen.

Mexx93
Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:59

[ img ]
Heb je ook al eens gekeken naar Holthausen Frodo? Zijn moeder en opa zijn zwart. Mijn merrie is drachtig van hem. Het is een ontzettend lieve hengst.
Www.stalholthausen.com
Laatst bijgewerkt door Mexx93 op 28-03-17 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

uiteindelijk word je toch wie je zelf bent -loesje.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:07

https://www.newforestpony.nl/

Hier de site vh stamboek, kan je bij hengsten plaatjes kijken en de afstamming bekijken, ook zou je hen om advies kunnen vragen wat bij je merrie past, weet niet wat zij als afstamming heeft, ook wel belangrijk om naar te kijken natuurlijk.

Succes

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:09

Jaaa Frodo is geweldig! Is alleen zelf niet zwart, maar idd moeder en opa wel. Ik heb een fantastische jaarling van hem.

Ik vind Brummerhoeve's Spirit ook heel gaaf, is nog een vrij jonge hengst (van 2013 dacht ik). Hattrick vogue vond ik voor mijn merrie niks, maar je zou eens kunnen kijken of hij bij jou merrie past.

astrea
Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:17

Zou niet voor een kleur kiezen maar naar je merrie kijken wat je verbeterd wilt hebben. En daar een hengst bij zoeken die dat kan verbeteren. Laat je informeren door diverse fokkers. Ga kijken bij keuringen enz.
Zijn binnen het stamboek mensen zat die je op weg willen en kunnen helpen.

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.

Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 15:23

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga er binnenkort eens mee aan het puzzelen. Mijn merrie is stermerrie en scoorde op alle onderdelen goed. Wat ik graag wil is een grotere hengst en omdat ik als penny meisje altijd al een zwart paard wilde, lijkt het me supergaaf als er een zwart veulen komt, snap je? Maar uiteraard blijft elke kleur hoor, ik zou hem/haar nooit verkopen! En een lief karakter is belangrijk en een beetje dressuuraanleg zou gaaf zijn.

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Anoniem

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:43

Hou er wel ernstig rekening mee dat je uit een merrie van 1.35 en een Forest-hengst geen pony richting 1.48 gaat fokken.

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:14

Mijn merrie is 1,35. Frodo is volgens mij 1,46. Veulen is nu 1,30 en 10,5 maanden. 1,48 gaat ze niet halen. Maar ze wordt wel een d pony. Ik zou dan voor een echte hengst met maat gaan die ook bekend staat dat ie maat doorgeeft, daar weet ik niet heel veel van

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:30

Hee wat geinig, ik ben de trotse eigenaar van een merrie uit Reekamp's Eclips! Echt super goed karakter, betrouwbaar, drie goede gangen, super knap EN ZWART! nou officieel is zwartbruin maar wel echt zo goed als zwart. Kan Eclips heel erg aanraden!

Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-17 17:02

Wat leuk Emma! En wat voor kleur heeft jouw merrie? En zwartbruin is ook heel mooi! Ik ben ook geen miepje dat de pony een deken op gaat doen om hem/haar zwart te houden. Gewoon lekker in de zon. En ik verwacht ook niet dat het veulen 148 gaat worden, maar hoop op 140 en liefst groter. Lukt het niet, 135 is ook prima, maar groter graag.

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wie weet een goede New Forest hengst (liefst zwart)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:28

Hoe zijn de ouders van je merrie? Van mijn merrie weet ik dat allemaal niet, maar ja daar kun je soms wel iets aan zien.

Ik had zoiets van elke cm boven de 135 is prima (mijn merrie is ook 135 en ik wilde ook ietsjes groter).

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:01

emma_evg schreef:
Hee wat geinig, ik ben de trotse eigenaar van een merrie uit Reekamp's Eclips! Echt super goed karakter, betrouwbaar, drie goede gangen, super knap EN ZWART! nou officieel is zwartbruin maar wel echt zo goed als zwart. Kan Eclips heel erg aanraden!


Ik zag vandaag Reekamp's Eclips weer bij ons op stal. Blijft een schatje hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: larissa367 en 44 bezoekers