Paard heeft geen "rem " ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-07 14:29

Vandaag voor de tweede keer een buitenrit gemaakt op mijn nieuwe Fjord. Het is echt een lieverd maar hij is zo snel...In de bak lukt het me aardig om hem onder controle te houden ( was in het begin ook een ramp ) maar buiten ziet hij de ruimte...en dus zijn kans.

Hoe los ik dit op ? Druk op de teugels daar gaat hij alleen maar harder van lopen.Zou een martingaal helpen ? Ik wil wel wat te vertellen hebben in het verkeer en dat hij in stap gaat als ik dat wil !! Verder is hij wel goed verkeersmak, het gaat dus enkel om de snelheid.


Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:31

Terug naar de basis. Een paard remt alleen voor je omdat hij dat wil. Dit is niet met een hulpteugel, ander bit of watvoor werktuig dan ook op te lossen.
Aan de hand werken. 'ho' is ho, de rem moet opnieuw aangeleerd worden.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Cynthiaaapje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:32

is hij ook een gevaar in het verkeer als hij zo hard gaat? is hij nog wel te sturen ed?

Dag Lieve Mooie Lardo, je was mn beste vriendje, ik mis je nog iedere dag..

wiifke
Berichten: 1474
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:39

Ik heb precies hetzelfde..
Die van mij is ook een gevaar ik het verkeer dus ik durf bijna niks meer met hem buiten als er geen anderen bij zijn..

--> Palermo <-- :+: A horse is an angel without its wings

Sigrid
Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:43

Inderdaad zoals Qimm zegt: Terug naar de basis!

Je moet opnieuw de rem erop monteren en dat gaat niet 1,2,3. Daar moet je wel even wat geduld voor opbrengen. Druk op de teugels werkt inderdaad niet, ze gaan vaak alleen maar harder terug trekken.

Ga lekker met hem in de bak oefenen en gebruik daarbij goed je stemhulpen. Dus aan de longe, veel overgangen en aan de hand. Ho= halthouden.

Als hij dit doorheeft kan je er tijdens het rijden ook gebruik van maken. Combineer dan de stemhulp HO met een ophouding op je teugels (niet trekken dus) en uiteraard ook met je zit. Is hij braaf? Dan moet je hem uiteraard goed belonen. Straffen heeft in dit geval weinig zin. Hij begrijpt het gewoon niet goed.
Tot die tijd zou ik voorzichtig zijn met buitenrijden, wat als hij straks niet remt als het echt moet? De gevolgen zijn niet te overzien.

Misschien kun je hem ook de one-rein-stop aanleren? Moet je even zoeken op de website van paardnatuurlijk.nl. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het schijnt heel goed te werken.

Ga voor het buitenrijden eerst even 10 minuten in de bak zodat hij lekker op je hulpen reageert.

Succes ermee

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-07 15:23

Om te beginnen is hij geen gevaar in het verkeer.We wonen in een rustige polder en ik draaf alleen als het geen kwaad kan , de rest stap ik ..en dan ( in stap dus ) is hij superbraaf en makkelijk te stoppen.

In de bak en aan de longe stopt hij nu prima.Ik gebruik mijn stem en zit om hem in stap te krijgen en daar reageert hij er goed op.Zoals ik al zei ...buiten is het niet omheind en ruikt hij zijn vrijheid.Volgens mij heeft de vorige eigenaar er veel mee op het strand of in het bos gereden waar zoiets wel kan...racen. Hij vertoont geconditioneerd gedrag.Buitenrijden is mijn passie en dat wil ik dus niet graag opgeven al snap ik wel dat ik ook veel in de bak moet blijven rijden.

Dat one-rein -stop ga ik opzoeken, bedankt voor de tip. Meer reacties zijn welkom...

Guusje1
Berichten: 1899
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:28

Ik heb precies het zelfde, thuis ind e bak gaat het goed(nou met springen niet dan) maar zodra ik naar buiten ga gaat keihard. Als ik met een paar mensen ga en we zijn aan het stappen gaat ze beetje dribbelend draven zeg maar als we gaan draven gaat ze galoperen en gaat de rest galoperen is ze helemaal niet meer te houden. Meestal ruilen mijn vriendin en ik dan vn pony want haar pony is een schat buiten en zij vind het leuk op mijn pony, maar ik echt niet meer. Ik vidn het wel leuk om buiten te rijden maar dan wel op een pony die normaal naar je blijft luisteren maar ik heb echt geen rem zowat. Ena ls ik dan stil sta komt ze soms beetje omhoog. Ik vind het erg jammer want zou ook graag is vaker naar buiten gaan, dus ik volg even mee!

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-07 15:46

De eerste buitenrit had ik gemaakt nadat ik drie kwartier in de bak had gereden, toen was hij niet fel onderweg.Maar om nu steeds eerst in de bak te rijden voordat ik naar buiten ga !! Ik wil gewoon dat hij luistert dus inderdaad terug naar de basis denk ik, maar dit moet toch te leren zijn ??

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:55

Die van mij wil ook weleens crossen en is dan gigantisch sterk. Dit is niet de hele rit, maar op stukken waar ruimte is. Als er dan paarden in de omliggende weide knettergek doen, wil hij mee doen. Het is niet zo dat de rem weg is en in de rijbak gedraagt hij zich eigelijk altijd voorbeeldig. De basis is dus prima, het is de frisheid op buitenrit. Wel leuk dat hij er zoveel plezier in heeft natuurlijk. Maar soms heb ik dan echt moeite om hem te houden. Ik rij niet veel met andere paarden, eigelijk alleen met zijn stalmaatje, want met andere paarden is het feest, vooral in galop! Met zijn tweeen kan ik het nog tot een goed einde brengen maar met een groepje is het alleen in stap veilig. Voer heeft veel invloed daarop, dus hij krijgt momenteel cool-mix. Dat geeft al veel meer rust. Maar het zijn juist die onverwachte momenten. Niet vaak, maar wel erg vervelend omdat gevoel van controle dan weg is. Met groot verkeer wil hij het ook wel eens doen, vooral als het al een bommetje is, dan kan dat net de trigger zijn. Laten uitrazen op momenten dat het mag kan wel helpen, maar vaak krijgen ze dan ook de smaak te pakken :-) Ik ben dus ook nog opzoek naar een oplossing .... ga dit topic even volgen ....

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-07 17:38

Gelukkig dat het voor meerdere herkenbaar is...het is inderdaad de frisheid van hem dat hij zo gaat doen op open stukken.Ik heb op de site gekeken van paard natuurlijk voor de "one-rein-stop" ik ga het oefenen, baadt het niet dan schaadt het niet.In dit opzicht moet hij echt eerst "heropgevoedt"worden...ha ha ha ..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:25

Ik ben niet voor de one-rein stop :o kan tot blessures leiden dus ik ben gewoon van beter voorkomen dan genezen :D
Dus hoe doe ik dat?
Nou heel gewoon,in de bak leer je je dier gehoorzaam zijn,de hulpen begrijpen en jij als ruiter leert de hulpen goed te geven.
Na het werken ga je naar buiten,gewoon even en je rijdt daar hetzelfde als in de bak.
Heel simpel dus,je dier is gehoorzaam en kent de hulp net als in de bak.
Buiten let ie net zo op zijn ruiter als in de bak.
Na verloop van tijd,ja opvoeden,trainen,bom-proof paard,kost nu eenmaal tijd heb je de bak niet meer nodig :D
Merk je na verloop van tijd toch dat de aandacht verslapt,de hulpen niet doorkomen dan moet er weer in de bak getraind worden.
En geloof me,een fijn luisterend doorgetraind paard rijdt buiten honderd keer prettiger dan een angstig,niet begrijpend,om zich heen kijkend dier.
En veiligheid gaat voor alles
;) :D ;) ;)

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-07 19:27

Dat is waar !!

marilyn_TIE
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-10-07

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:46

Hoi
Ik heb juist hetzelfde gehad met mijn paardje! Die ging soms op de meest onlogische momenten met me op de loop! en dan ging ze echt crossen. Maar ik heb het inbuigen (one-reine-stop) geleerd en dat hielp wel degelijk; maar als je paard uit angst met je gaat lopen houd je geen enkel paard tegen!! Ook doe ik veel grondwerk om mijn respect en vertrouwen op pijl te houden (best wel nodig met een dominante merrie)
Je moet is eerst nagaan of je paard algemeen respect heeft, als jij gewoon naast hem wandelt kan jij je paardje door gewoon lichaamstaal laten stoppen? als jij stopt stopt hij? of loopt hij je gewoon omver? Als hij het niet op de grond doet, wat zou hij het dan doen in het zadel?
Doet hij het wel op de grond, oefen dan veel in de piste. zet kegels en wees heel correct om aan die kegels te stoppen. bouw je halthouden op. werk eerst met je zit want tenslotte is dat hetgene wat je wil dat hij direct op reageert. Lukt het met je zit niet, neem dan contact op met de teugels. als hij eindelijk stilstaat laat hem nog twee stapje terug zetten, na een tijdje heeft hij door dat hij minder energie verspilt als hij gewoon direct stopt!
GRoetjes

May the horse be with you
Save a horse, ride a cowboy,Spread the word of NH

wiifke
Berichten: 1474
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:41

Ik ben nu heel erg bezig met hem opnieuw opvoeden aan de hand..
met halster en soms halstertouw moet hij op mijn commando stappen (let op, Stap!) en dan stapt hij met mij mee.. na een paar passen moet hij op mijn commando stoppen (let op, Hoo!) (gewoon binnen in stal, met afleiding van paarden en eten maar geen wind etc.) hier ben ik nu 2 dagen mee bezig en ik hoef hem bijna niet meer te corrigeren, ik beloon hem met klopjes en knuffels en als hij het goed gedaan heeft krijgt hij een wortel..
Ik hoef hem nu bijna niet meer te corrigeren en het gaat heel erg goed.. als hij niet stopt hoef ik maar een heeeel klein beetje aan zijn halster te 'trekken' dan hij het net een klein beetje voelt en dan stopt hij al!
Hier ga ik nog even mee door en dan ga ik bezig in de draf.. en zo bouw ik het op.. Ik ben benieuwd hoe hij straks onder het zadel is! :D

--> Palermo <-- :+: A horse is an angel without its wings

marilyn_TIE
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-10-07

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:41

erg leuk dat je terug op de grond bezig bent!! zo hoort het ook te gaan, alles wat in het zadel even niet lukt, oefen je eerst naast je paardje, en zo bouw je weer op naar je zadel!
let wel op met voedsel dat je ze niet onbewust voedernijd geeft, geef ze dus de wortel pas als ze niet opdringerig er naar happen of vragen, pas als ze rustig en ontspannen staan, en ook niet te veel voedsel, goed afwisselen. Gebruik eventueel een beloon woordje: zoals "Good Girl/boy" of "Yes" of " Super" dat onthouden ze goed en kan je makkelijk met het rijden ook gebruiken ( nogal moeilijk om je broekzak vol wortels te steken en dan nog goed te rijden he ;) )

Groetjes

May the horse be with you
Save a horse, ride a cowboy,Spread the word of NH

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:00

Ik heb met mij paard ook last hiervan. In de bak is het een voorbeeldig beestje en doet hij echt zijn best. Buiten vaak ook. Ik merk het heel erg nu hij binnen staat in de nacht (normaal 24/7 buiten). Hij is dan erg fris buiten en de rem werkt dan vrijwel niet. Dit is niet als ik alleen ben. Alleen als ik met anderen men. Voorheen logeerde ik een eerst een beetje als ik merkte dat hij wat frisser en drukker was zodta ie even zijn ei kwijt kon en dat werkte top! Maar nu is de bak een modder plas en is dit geen optie meer. Iemand nog tips?

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:10

BuDaBel schreef:
Ik heb met mij paard ook last hiervan. In de bak is het een voorbeeldig beestje en doet hij echt zijn best. Buiten vaak ook. Ik merk het heel erg nu hij binnen staat in de nacht (normaal 24/7 buiten). Hij is dan erg fris buiten en de rem werkt dan vrijwel niet. Dit is niet als ik alleen ben. Alleen als ik met anderen men. Voorheen logeerde ik een eerst een beetje als ik merkte dat hij wat frisser en drukker was zodta ie even zijn ei kwijt kon en dat werkte top! Maar nu is de bak een modder plas en is dit geen optie meer. Iemand nog tips?

Of terug 24/7 uur buiten, of minderen in krachtvoer, of in de modderplas longeren of goede les nemen zodat diegene kan zien wat je hulpen zijn vlak voor en op het moment dat je paard wegschiet. Niet geheel onbelangrijk kan diegene je helpen met het sneller weer onder controle hebben van je paard als die wegschiet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:56

Ineke2 schreef:
BuDaBel schreef:
Ik heb met mij paard ook last hiervan. In de bak is het een voorbeeldig beestje en doet hij echt zijn best. Buiten vaak ook. Ik merk het heel erg nu hij binnen staat in de nacht (normaal 24/7 buiten). Hij is dan erg fris buiten en de rem werkt dan vrijwel niet. Dit is niet als ik alleen ben. Alleen als ik met anderen men. Voorheen logeerde ik een eerst een beetje als ik merkte dat hij wat frisser en drukker was zodta ie even zijn ei kwijt kon en dat werkte top! Maar nu is de bak een modder plas en is dit geen optie meer. Iemand nog tips?

Of terug 24/7 uur buiten, of minderen in krachtvoer, of in de modderplas longeren of goede les nemen zodat diegene kan zien wat je hulpen zijn vlak voor en op het moment dat je paard wegschiet. Niet geheel onbelangrijk kan diegene je helpen met het sneller weer onder controle hebben van je paard als die wegschiet.


Buiten gaat niet want zijn weidemaatje moet echt naar binnen voor de nacht. Krachtvoer krijgt hij al niet want hij moet volgens de da al 50 kilo afvallen en minstens een half jaar geen voer. Ik wil wel lessen gaan nemen maar buiten zit het probleem en iemand vinden die buiten eracht aan wilt huppelen vind je niet echt...

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:00

Op de fiets mee kan heel goed hoor. IJslander ruiters krijgen de meeste tijd zo les :D

Fijnste is dan nog als je les krijgt via een oortje, dan hoeft de lesgever niet te schreeuwen en kan ze ook op wat afstand nog aanwijzingen geven.

Je basis begint in de bak overigens, dus niet raar staan te kijken als ze eerst een paar lessen in de bak wil geven. Dat gebeurd puur om te zien welke afspraken jij en je paard hebben en of daar eerst nog wat verandering in moet worden gebracht voor je veilig naar buiten kunt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Alja
Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paard heeft geen "rem " ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:07

Topic uit 2007 :+

ONDERSCHRIFTLOOS


BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:10

Ineke2 schreef:
Op de fiets mee kan heel goed hoor. IJslander ruiters krijgen de meeste tijd zo les :D

Fijnste is dan nog als je les krijgt via een oortje, dan hoeft de lesgever niet te schreeuwen en kan ze ook op wat afstand nog aanwijzingen geven.

Je basis begint in de bak overigens, dus niet raar staan te kijken als ze eerst een paar lessen in de bak wil geven. Dat gebeurd puur om te zien welke afspraken jij en je paard hebben en of daar eerst nog wat verandering in moet worden gebracht voor je veilig naar buiten kunt.


Klopt! Ik ga denk ik ook even terug naar de basis, in de bak al remmen op stem en zit en daarna achter iemand aan want daar wilt meneer vaak achteraan racen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 33 bezoekers