"Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:44

Tja, hoe kun jij beoordelen of de andere paarden oncontroleerbaar waren?

Ik denk dat je voor een echte goede rengalop sowieso een paar meter remweg nodig hebt. Ik vond het ook heerlijk om mijn paard op zijn aller hardst te laten gaan. Hij knapte daar ook altijd zo van op. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een ander weer anders ligt. Een haflinger zal ook een stuk minder snel gaan dan een volbloed. Iedereen heeft zijn eigen grens en het is hoe dan ook niet fijn om in een groep te rijden waarbij die grens bij mensen ver uiteen ligt.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 23:46

DiantaM schreef:
Tja, hoe kun jij beoordelen of de andere paarden oncontroleerbaar waren?


Ze zeiden het zelf :')

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:50

Ik houd het persoonlijk altijd controleerbaar, mijn hengst rijd ik meestal alleen buiten en daarmee doe ik een arbeidsgalop tot maximaal middengalop. In dat gebied heb ik te weinig remweg voor harder en hij vindt het prachtig zo. Met mijn merrie rijd ik meestal met nog 1 ander en doen we weleens een wat harder galopje over de heide, maar ook daar altijd onder controle en genoeg ruimte en overzicht (rechtdoor over de tankbanen) om weer te kunnen remmen.

Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:51

Ik laat die van mij alleen gaan als ik alleen ben.. Met iemand erbij houden we het op een normale galop, tenzij we van te voren afgesproken hebben dat we even vol gas willen gaan.. Maar dan moet wel iedereen het ermee eens zijn, ik vind het echt onverantwoord om zo maar vol gas weg te racen met anderen erbij..

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:48

Mijn mening is dat je je paard er goed mee kan verpesten. Ik ben met mijn nu 28 jarige kwpn merrie ooit eens met de rijvereniging naar het strand geweest, en het clubje waar ik mee reed ging alleen maar in rengalop, dan stukje draven, en daarna weer hard. Mijn paard vond het geweldig. Maar daarna heb ik echt heel veel moeite moeite doen om haar weer een normale galop buiten bij te brengen. En als ik even niet oplette, of als ik met iemand samen was, ging ze er altijd weer van tussen. Nu met mijn haflinger ( opvolger) pas ik daar echt voor. Een keer wat harder galopperen, prima, maar IK bepaal het tempo, en niet zij,

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:54

Ik vind voor beide wat te zeggen, want in ben het zeker eens met dat dat goed voor ze is en niet zoals jij (en wat andere) zegt dat ze dat dan maar in de wei moeten doen :)

Maar er moet wel een soort van controle zijn, als in, afremmen als ik wil dat we gaan remmen. En overleg als je met een groep bent, want zomaar ineens wegrennen vindt ik echt een no-go.
Maar ik gooi mijn paard ook echt los waar het kan ja (waar ik en m'n paard het pad kennen en goed overzicht is) en die gaat dan gemakkelijk 50 km/u en die staat dan ook niet met 5 meter weer stil nee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:03

oef ik zou ook not amused zijn... En zeker niet meer meegaan met deze meiden. Klinkt een beetje alsof de paarden gewend zijn op bepaalde plekken te racen en dat dan ook doen of het nu mag of niet.

Echt hard ga ik zelf alleen op het strand of bv de loonse en drunense duinen. Plekken met ruimte en overzicht, want ik moet toegeven dat ik niet zo heel snel stil sta.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:19

Ik heb ook 1 pad waar ik mijn pony even hard laat gaan, ook om te oefenen. Mijn andere is namelijk echt een vluchtdier en vliegt er dus ook met die snelheden vandoor en dan moet ik ook gewoon nog rustig kunnen nadenken. Maar mijn pony's zijn shetlanders dus die gaan hooguit 30 km/h in rengalop voor de wagen. Maar ik doe het dus puur met mijn brave op een leeg zandpad om te oefenen voor het geval dat die andere ervandoor gaat. Vandaag met de jonge gemend en tweemaal een galop geprobeerd, maar hij wilde alleen maar gas erop en gaan dus beide keren na 5 meter teruggenomen, dan maar even een galoploze rit. Hij moet wel blijven luisteren en dat deed hij nu niet. Mijn brave staat op 1 ho stil, wel over 10 meter ongeveer vanuit die galop, maar hij staat stil. De jongste negeerde vandaag stellig mijn ho's, daar ben ik niet zo gecharmeerd van. Dus dan moet ik helaas voor hem even wat harder inkomen. Hij is een beetje aan het puberen. :+

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:50

De reden waarom ik niet met iedereen buiten rijd. Ik ken 4 paden in alle bossen die ik ken waar ik het zou aandurven. En 2 paarden waar ik het ook wel mee heb aangedurfd. Altijd een prima ho, en stop was stop. Dan durf ik best eens een tandje bij te doen.

Mijn huidige paard heb ik nog nooit voluit laten gaan. Wel hard, achter iemand anders aan, maar ze rent ze er uit. En als we harder gaan, gaan we samen harder, dus gaat de sloomste voorop en hobbel ik er achteraan. Ho is dan ook geen trekken "hoooo" en wat rechtop gaan zitten is genoeg.

Doodeng en staatsgevaarlijk als je de controle kwijt bent.

Anoniem

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:06

Met zulke mensen zou ik nooit meer op pad gaan. Levensgevaarlijk.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:12

Ja het is lekker als ze even de benen mogen strekken. Maar ik blijf toch de baas over wanneer het klaar is. Vind het echt gevaarlijk anders. (en on comfortabel, kreeg ooit in rengalop een steekvlieg in m'n neus. Blij dat ik snel stil stond daarna)

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:15

Ik vind dat als je paardrijdt, je altijd de verplichting hebt om het veilig te houden en dus je paard onder controle te hebben.

Het had zomaar zo kunnen zijn dat er om die bocht een nietsvermoedende wandelaar liep, als je dan geen controle hebt. :n

En ik vind een echte, pleurisharde rengalop heerlijk! En dan heb ik ook heus een wat langere remweg, maar ik weet wel dat ik mijn paard áltijd onder controle heb. Anders doe ik dat niet.

En ten opzichte van jou TS, vind ik het super onbeleefd. Ik heb ook een stalgenootje die liever niet te hard gaat. Helemaal prima, dan hou ik me in en doen we op zijn hoogst een handgalopje.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:18

Ja hoor ik laat ze wel een lekker gaan/de benen strekken. Die van mij gaat alleen echt hard als een ander ook hard gaat. Dan is ze niet volledig oncontroleerbaar, maar als kuddedier blijft ze toch graag bij de ander dus staat ze niet zo maar in een keer stil. Het gaat prima hoor, maar je hebt gewoon een langere remweg.
Dat is niet erg als je het op de juiste paden doen, dus lang en overzichtelijk.
Heb wel eens meegemaakt dat er ineens wandelaars of honden overstaken of iets dergelijks en kon toen prima remmen. Maar over het algemeen zoek ik wel paden om waar die kan heel klein is.

Anoniem

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:25

Nee, ongecontroleerd laten rennen vind ik echt not done. Ja ze mogen van mij best een keer hard gaan, maar ik wil nog altijd de controle hebben en op ieder moment kunnen afremmen.
Dat ze de paarden zomaar onaangekondigd er van tussen laten gaan vind ik behoorlijk asociaal naar jou toe TS.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:29

Eerlijk ik deed dit als kind weleens op het land als het graan er af was en ja dan was dat alleen en tegen de tijd dat de pony bij de sloot kwam hadden we al lang in de ruimte gedraaid en gewisseld.
Maar dat was alleen op minimaal hectares groot grond.
op de weg en op openbaar terrein kun je dat niet maken!

Je hebt groot gelijk dat je er gewoon over verontwaardigd bent, en ook knap dat je het je paard niet aanrekent!.
Je stal genoot zou ik echt de waarheid zeggen en vragen waar ze op kickt....en ook beseft welke gevolgen geen controle hebben heeft.... :o.

Ik vind het respectloos naar jou en andere onvermoeden de mensen die daar ook kunnen zijn!
Ik zou echt nooit meer met die optrekken want dat is dus blijkbaar gewoon, zomaar even...

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:43

Ik kan onwijs genieten van een knoert harde galop, maar wel wanneer ik dat wil en waar ik dat wil. Alleen met overzicht over het pad, als er geen mensen/kinderen in de buurt zijn en direct terug als het druk wordt. Wil het toch echt niet op mn geweten hebben dat er een kind verpletterd wordt door mn paard omdat ik een langere remweg heb. Om de duitse snelweg erbij te halen, als je 160 rijdt moet je ook verder vooruit kijken dan wanneer je 100 rijdt.

Het kan eens gebeuren dat je even de controle verliest, we nemen een risico door op een zelf denkend dier te gaan zitten. Vooral naar nietsvermoedende mederuiters in de groep erg asociaal om dat maar een beetje weg te wuiven vind ik. Je past toch je tempo een beetje op elkaar aan, en anders blijft je maar draven.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:46

Een rengalop is spannend en heerlijk, vind ik. Maar bij buitenritten vind ik ook dat je te allen tijde uitgaat van het tempo van de minst ervarenen / bangste / voorzichtigste. Anders creëer je gevaarlijke of angstige situaties voor een ander. Not done.

Edit om aan te vullen: de controle verliezen kan gebeuren, maar dat is meestal wel eng en daar zou ik zelf daarna ook serieus op gaan trainen met paard.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:58

Kelly_ann schreef:
Ik heb er destijds wel van geleerd dat paardrijden soms ook loslaten, schietgebedje en meeliften is en je niks echt kan voorspellen en plannen. Iets wat volgens mij vroeger veel vanzelfsprekender was. Ik heb de indruk dat we nu allemaal veel voorzichtiger zijn geworden.


Eens met bovenstaande.
Misschien niet fijn, misschien niet iets wat je misschien zo wil opzoeken. Maar paardrijden is soms ook loslaten. Soms vrij letterlijk.....

En de mensen die zeggen: doe dat maar in de wei. Op hoeveel weides kan dat? Echt echt echt de benen strekken?

Mijn paarden hebben nu een behoorlijk grote wei. 0,5ha in de lengte ingedeeld. 120 meter lang. Als ze dan een keer naar voren komen zijn ze alsnog in 15 galopsprongen en 15 seconden vooraan. En dan is dit echt een groter dan gemiddeld weiland.

Als ik het er overigens echt niet mee eens ben grijp ik in dit soort situaties echt gewoon met de botte bijl in. Als het dan niet lief en netjes kan, moet het maar anders. Maar binnen het redelijke kan soms loslaten (en dus juist even de druk er af halen) ook een prima reactie zijn.

monnette1 schreef:
Mijn mening is dat je je paard er goed mee kan verpesten. Ik ben met mijn nu 28 jarige kwpn merrie ooit eens met de rijvereniging naar het strand geweest, en het clubje waar ik mee reed ging alleen maar in rengalop, dan stukje draven, en daarna weer hard. Mijn paard vond het geweldig. Maar daarna heb ik echt heel veel moeite moeite doen om haar weer een normale galop buiten bij te brengen. En als ik even niet oplette, of als ik met iemand samen was, ging ze er altijd weer van tussen. Nu met mijn haflinger ( opvolger) pas ik daar echt voor. Een keer wat harder galopperen, prima, maar IK bepaal het tempo, en niet zij,


Ik snap wel dat dat onaangenaam kan voelen. Maar het zegt toch ook wel wat dat je paard het zo geweldig vond. En het vervolgens nooit meer kan/mag doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel bij meer paarden speelt. Dat ze er niet meer aan toe komen om zich eens echt te laten gaan.
Dan moet niet ineens iedereen zijn paard maar ongecontroleerd door het bos laten sjeezen. Maar je kunt wel eens nadenken over hoeveel vrijheid je je paard wél kan geven.

Maar goed: zoiets zomaar doen en daarmee dus ook de keuze voor een ander maken zou ik nooit doen. En dus hou ik het altijd beschaafd als er andere mee zijn.
En ik ben ook wel iets voorzichtiger geworden in de loop der jaren. maar het gevoel dat je altijd controle wil hebben lijkt wel steeds iets meer door te slaan bij ruiters.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 04-12-20 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:08

Ik zou er zelf ook wel mee kunnen lachen als het verder gewoon goed afgelopen is. Ik kies altijd veilige stukken uit om ze los te laten en ja dan is de remweg soms iets langer dan gepland. Blijkbaar een van de weinige maar ik vindt het juist ook wel lekker voor de paarden om gewoon kilometer lang voluit te gaan. En ik merk dat sommige dat ook fijn vinden.

Blijkbaar zijn jullie inderdaad geen match om samen buiten te gaan rijden. Ik rij ook graag alleen om redenen zoals dit. Als je alleen bent vul je zelf in wat fijn is en werkt voor jezelf en je paard. En ik ben ook wel van het gas geven en de meeste niet.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:11

Maar als je samen gaat rijden, dan spreek je toch af 'zullen we even stappen/draven/galopperen/rengalop doen?' en niet gewoon maar het gas lostrekken? Dat is toch raar?

Anoniem

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:16

Maar je hebt *\o/* voluit gaan onder controle en je hebt *\%/* voluit gaan.
Even een stukje vol gas waar het mogelijk en verantwoord is, is heerlijk! Maar dan wel zodanig dat ik het voor het zeggen hou.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:20

Qimm schreef:
Maar als je samen gaat rijden, dan spreek je toch af 'zullen we even stappen/draven/galopperen/rengalop doen?' en niet gewoon maar het gas lostrekken? Dat is toch raar?


Zover ik lees was TS oké met de galop. En een paard wat ongecontroleerd gaat ja dat zegt het al, je bent de controle kwijt. Volgens mij gaat het TS over de reactie achteraf, dat hun niet echt geschrokken zijn en zij wel. Dat is vervelend maar mensen zijn niet allemaal hetzelfde.
Het is niet omdat hun er niet zo'n probleem in zien dat ze fout zijn.

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:23

Ik had altijd 1 pad waar hij zo hard als hij kon mocht gaan, mooi overzichtelijk en hij remde altijd in het midden van het pad af. Paard vond het heerlijk en ik ook :D

Alleen jammer dat ik eens met 2 mensen was en we ook een galopje wilden doen, ik gezegd alleen te galopperen als ze achter mij blijven aangezien mijn paard anders onbestuurbaar wordt , Oke prima, alleen dacht dus 1 dat het een goed idee was om haar paard lekker te laten gaan en neus aan neus aan die van mij te zetten. Dat resulteerde dus in onbestuurbare paarden waarbij ik de mijne dus echt om heb moeten trekken om maar stil te komen voor er ongelukken zouden gebeuren. Op een pad verderop reed een andere stalgenoot waarvan het paard ook de benen nam door die actie .. ik ben daarna dus ook nooit meer met haar op buitenrit gegaan. Als ik m’n paard niet omgetrokken had waren we in volle vaart de straat over gerend richting stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:27

Tigra_ schreef:
Qimm schreef:
Maar als je samen gaat rijden, dan spreek je toch af 'zullen we even stappen/draven/galopperen/rengalop doen?' en niet gewoon maar het gas lostrekken? Dat is toch raar?


Zover ik lees was TS oké met de galop. En een paard wat ongecontroleerd gaat ja dat zegt het al, je bent de controle kwijt. Volgens mij gaat het TS over de reactie achteraf, dat hun niet echt geschrokken zijn en zij wel. Dat is vervelend maar mensen zijn niet allemaal hetzelfde.
Het is niet omdat hun er niet zo'n probleem in zien dat ze fout zijn.


Maar oke zijn met een oncontroleerbaar paard, zeker in het openbaar, lijkt mij per definitie fout?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:32

Anoniem schreef:
Tigra_ schreef:
Zover ik lees was TS oké met de galop. En een paard wat ongecontroleerd gaat ja dat zegt het al, je bent de controle kwijt. Volgens mij gaat het TS over de reactie achteraf, dat hun niet echt geschrokken zijn en zij wel. Dat is vervelend maar mensen zijn niet allemaal hetzelfde.
Het is niet omdat hun er niet zo'n probleem in zien dat ze fout zijn.


Maar oke zijn met een oncontroleerbaar paard, zeker in het openbaar, lijkt mij per definitie fout?


Er oké mee zijn en er nuchter over denken zijn 2 verschillende dingen. Ik ben ook redelijk nuchter als er zo iets is gebeurd. Je leert er van dat het wellicht niet handig was maar oliebol happens.