Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eifel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 14:03

Hey bokkers,

Na mijn eerdere zoektocht naar een vakantie plekje aan het strand in Zeeland kwam ik erachter dat dit misschien iets te veel van het goede was. Dikke 1000 euro en in totaal 7 uur trailer rijden was wat te gortig voor 5 dagen.

Nu kwam mijn staleigenaresse met het idee om echt een paardenvakantie te doen, dus rijdend eropuit en onderweg overnachten. Nou, dat ik daar zelf nog nooit serieuzer over nagedacht heb _/-\o_
Heerlijk nieuwe paden ontdekken zonder de kosten en het gedoe van een trailer, geweldig!

Nu wil ik jullie graag laten meegenieten (en meespeuren, voor wie dat leuk vindt) van mijn ruitertrektocht vakantie vanuit onze stal in Aachen naar de Eifel! *\%/*

Veel staat nog niet vast, maar ik kan nu al niet wachten :):)

Dus alle tips zijn welkom! Zowel over uitrusting, gunstige tijden/paden, gunstige plekken om te kunnen overnachten, etc!


Dit zijn wij:

Afbeelding
Nala, mijn 12 jarige Mérens merrie, en ik :D

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:46

Wat leuk zeg! Of ja, op z'n vlaams, plezant :Y) Handig ook om de eifel zo kortbij te hebben, ben er een paar jaar geleden met de trailer geweest en wat een mooi landschap, zeg. Hoeveel kilometer plannen jullie te doen dagelijks? En zeker de Eifel zu Pferd (die zich eigenlijk niet helemaal enkel beperkt tot de eifel) gîte catalogus eens bekijken, in Monschau was een heel prettig overnachtingsplekje. En de overnachtingsplekjes kosten echt niet veel daar!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 14:49

Die heb ik inderdaad al besteld! Ben benieuwd!

Qua kilometers per dag, goede vraag. Onze gewoonlijke rondjes liggen rond de 10-20 maar ik denk dat we de 30 ook wel halen als we gewoon goed doorrijden op daarvoor geschikte paden. Onze gewoonlijke ritjes zijn natuurlijk altijd tenminste voor de helft langzaam (want richting huis draven/galopperen we nooit).

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:56

Oh, dan zou ik bij elke overnachting (doe ik ook gewoon op trektocht als ik op een "ruiterplek" overnacht) eens navraag doen over de beste routes die je kan nemen en hoe lang, naargelang het fitnessniveau. Hier zaten we met een basis van 30-40 km per dag voor Wallonie op tempo, met uitschieters van 50. De Eifel is zware kost qua op- en afdalingen en ondergrond, dus kan je daar wellicht niet zo ver gaan per dag als thuis.

En als je traint, nooit zowel de afstand als de snelheid verhogen :j Blessures liggen dan snel om de hoek. Als je langer wilt gaan, zal je met een iets onfit paard trager moeten gaan. Als je korter gaat (minus eventuele bergen, want dan moet je ook trager) kan je sneller.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 14:58

Bedankt voor de tips! Ze is gelukkig best wel fit en vind bergen helemaal het einde, dus ik ben echt heel benieuwd. Ze is het type dat op een vreemd stuk gewoon happy een berg op galoppeert terwijl ze geen idee heeft wat boven is _O-

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:07

Herkenbaar :') Hier ook zo'n spastje, ik mag geen twee keer na elkaar dezelfde route doen of ze stopt en ze weigert naar huis te gaan tot ze een ander pad gedaan heeft.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:18

Ik volg graag mee. Is er al bekend welke route je wilt gaan rijden en welke overnachting plaatsen? Aan welke kant van aachen zit je? In het aachener bos of meer richting Vaals? Wij willen ook graag zo’n rit maken, maar hebben dan natuurlijk een aantal kilometers achterstand.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 16:57

StonedRomy schreef:
Ik volg graag mee. Is er al bekend welke route je wilt gaan rijden en welke overnachting plaatsen? Aan welke kant van aachen zit je? In het aachener bos of meer richting Vaals? Wij willen ook graag zo’n rit maken, maar hebben dan natuurlijk een aantal kilometers achterstand.


Ik zit aan de kant van Kerkrade, haha. Dus ik zou eerst nog door/langs Aachen Mitte moeten om in het Aachener bos te komen.
Ik zal alles wat beter uit gaan stippelen en pluizen zodra mijn toetsen achter de rug zijn.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:04

Dan zou je eerste stop dus ergens rond het aachener bos zitten? Heb je een globale planning, misschien dat ik met je mee kan zoeken.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 17:19

Nee nog nauwelijks omdat ik nog niet weet of de dichtsbijzijnde 3 stops (de standaard 'euregio' route van Eifel zu Pferd) plek hebben. Dat zouden ze me binnenkort laten weten. Maar meezoeken en kijken mag natuurlijk altijd!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 00:33

Nou, onder het motto "dream big, start small" zullen we het dit jaar waarschijnlijk beperken tot een ritje naar het vijlenerbos (25km ongeveer), daar twee nachten overnachten, waarbij we op de tweede dag het vijlenerbos verkennen en op de derde dag weer huiswaarts gaan. Dat is voor nu de grove planning, wie weet gaat dat nog veranderen. Ik kan nu al niet wachten :):)

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:37

Let wel op, vijlenerbos is niet bepaald groots. Ik denk dat je dan beter richting aachener wald kunt gaan.

Ik rij ieder weekend het grote rondje bos vanaf stal en dit is in totaal 23 km (waarvan meerendeel dus niet in het bos of ruiterpaden dubbel nemen. ) boswachter is heel streng op het feit dat je op de 2 ruiterpaden moet blijven.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:51

Wat een super leuk idee! :D heerlijk lijkt me dazt om een keer te doen! Voor wanneer staat dit op de planning?

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:24

Eifel is dat dan toch? :-) Cool, ik lees graag mee! Droom er ook van om ooit nog zoiets te doen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:36

Hou je er wel rekening mee dat als je de grens oversteekt naar dld dat je een gezondheidsverklaring voor je paard op zak moet hebben?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 11:56

nine1987 schreef:
Hou je er wel rekening mee dat als je de grens oversteekt naar dld dat je een gezondheidsverklaring voor je paard op zak moet hebben?


Ze staat in Duitsland ;)
Maar die hebben we sowieso nodig als we onderweg de grens oversteken naar Nederland of België, dus ja, daar is aan gedacht. Sowieso wel een fijne gedachte om voor zo'n grote reis "groen licht" te krijgen van een dierenarts.

Oh, het vijlenerbos lijkt juist zo gigantisch -O- Wist niet dat je daar niet van de ruiterpaden af mag. Dat is wel balen.

Ladybird, het staat nog op vrij losse schroeven, haha! We moeten natuurlijk een beetje kunnen trainen, en we zijn afhankelijk van de stations of we daar dan echt kunnen overnachten ja of nee.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:02

Ik zal je eens een pb sturen met de route die je in het vijlenerbos kan en mag doen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 12:04

StonedRomy schreef:
Ik zal je eens een pb sturen met de route die je in het vijlenerbos kan en mag doen.

Graag!

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:09

Oh dan heb ik niets gezegd.. :D

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 17:51

Zo, de definitieve route staat! :D *\%/* :):)
https://www.komoot.nl/tour/260997292?ref=wtd
Dat zal de weg zijn die we heen (dag 1) en terug (dag 3) zullen afleggen. Op dag 2 doen we een rondje Vijlenerbos. Ookal is het niet het grootste of het mooiste qua paden, lijkt het me toch een supergave ervaring en een goed voorproefje van een eventuele Eifelrit.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:17

Het is idd wel een flinke training. Wij gaan een dag naar de Ardennen met trailer om daar te rijden en ons doel is om 2 dagen achter elkaar rondje vijlen te kunnen maken in alle gangen ( wij doen alles in een hele flinke draf of galop eigenlijk )

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Voorpret ruitertrektocht vakantie Aachen --> Eiffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 18:26

Ik denk dat wij heeeeel weinig zullen galopperen op onze drie ritten, en ook niet zo heel veel draf. Zoals hierboven al gezegd: nooit tegelijk sneller en verder :)

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:31

Leuk dat je het Vijlenerbos gaat meepakken! Naar mijn mening echt wel groot genoeg om een mooie route te rijden, dus je zult je er denk ik prima gaan vermaken :j Ik heb in Vijlen (Harles) gestaan met m'n paard en kreeg in ieder geval echt geen genoeg van het rijden in de bossen daar! Veel plezier gewenst alvast en ben benieuwd wat je ervan gaat vinden tzt.

Als je overigens wel wat draf en galop zou meepakken, is op de ruiterroutes blijven wel aan te raden, aangezien de omgeving wel in trek is bij wandelaars natuurlijk en je daar dus zeer regelmatig mensen (met honden en kinderen) op de wandel routes zult tegenkomen. Maar de ruiter routes daar zijn echt wel leuk :j Al zie ik ook regelmatig ruiters op de wandelpaden en normaal is dat prima te doen, maar sommige wandel paden zijn gewoon niet ideaal te paard, dus dan zou ik dat alleen doen als je een beetje bekend bent.

En dat het 'niet de mooiste route is' kan ik zelf dus niet zeggen. Ik vond daar rijden keer op keer heerlijk <3 Ben erg benieuwd wat je ervan gaat vinden! Als de paarden braaf genoeg zijn, kun je bij boscafé Het Hijgend Hert ook nog even stoppen tussendoor voor een lichte snack/wat drinken, etc. Je kunt ze daar vastzetten.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-09-20 18:44, in het totaal 4 keer bewerkt

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:33

Nee, moet je ook zeker niet doen! Het was meer ons doel voordat we een rustige ( voornamelijk stap ) rit doen over de Eifel route.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:35

StonedRomy schreef:
Nee, moet je ook zeker niet doen! Het was meer ons doel voordat we een rustige ( voornamelijk stap ) rit doen over de Eifel route.


Jaa ik kom op de wandel paden idd ook wel eens ruiters tegen en dat is op zich veelal ook wel prima te doen hoor, zeker in stap. Alleen sommige stukken zijn idd te paard wel wat lastiger en als je dan idd niet zo bekend bent met het bos, is het idd gewoon veiliger om op de ruiterpaden te blijven ook ja :j En het kan soms onhandig zijn als je dan een kinderwagen ofzo tegen zou komen, of rennende/spelende kinderen en dat soort dingen en dan kun je niet altijd even aan de kant. Maar echt een prachtige omgeving iig om te rijden idd en je kunt echt veel kanten uit <3 *\o/*

En idd, het is echt pittig qua hoogteverschil (wel vergelijkbaar met stukken in de Ardennen, wat je aangeeft) dus als je wat meer km's wilt maken en je paard is dat niet gewend om veel hellingen te lopen, is het zeker aan te raden om daar eens kennis mee te maken vooraf. :j

EDIT:
Ook al eens op de brunssumerheide geweest? Loopt ook een leuke ruiterroute doorheen waar echt een paar stukjes leuk zijn om te galopperen :j