Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:50

SusanH schreef:
Drents Friese Wold ben ik weinig honden tegen gekomen. Wel aan de rustige kant, bij Hoogersmilde. Wellicht dat het bij Appelscha of Wateren anders is.


Dat valt op de ruiterroutes nog erg mee bij Appelscha en Wateren. De rode route 2 keer gereden met schitterend weer en kwam verrassend weinig honden tegen. Helemaal op de stukken waar je echt in het bos bent.....op de open stukken kom je wel honden tegen, maar ook dat viel heel erg mee. En dat terwijl ik beide keren er op zaterdag was in het begin van de middag. En de honden die ik tegen kwam liepen netjes aan de lijn. Ik ben meer schapen en mountainbikers tegen gekomen dan honden in elk geval.

Maar. ik weet niet hoe het met de rest zit; tenslotte is het bos flink veel groter dan die 20 km die de rode route beslaat. En ben niet bij de plas geweest waar je zowel met paard als hond het water in mag; kan me zo voorstellen dat dat stukje wel een stuk drukker is met mooi weer wat betreft honden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:04

Ninx schreef:
Organa schreef:
Ik rij ook over de heide en bossen in Loosdrecht en heb echt net een mailtje verstuurd aan Goois Natuurreservaat met dit probleem.
Gisteren hing er ook weer een hond in de staart van mijn paard die nu ook uithaalt terwijl hij voorheen super lief was met honden. De eigenaar stond gewoon vanaf een afstandje te kijken :/
Ik heb ook geregeld mensen gehad die boos werden op mij omdat mijn paard naar hun hond uithaalt (mind you, de hond staat naar mijn paard te blaffen) en probeer ze dan ook rustig te vertellen dat mijn paard reageert op het gedrag van hun hond. Zij zijn ook aansprakelijk als er iets gebeurd met mij/mijn paard, ook als mijn paard hun hond trapt.
Honden mogen hier op de heides loslopen mits ze onder appel staan. Ik vind dat hier helaas niet genoeg op wordt gecheckt.


Ik rij daar ook.

Je voorkomt gewoon niet dat een hond wel eens iets doet. Daar kun je niet op controleren. Het is een levend dier, net zoals een paard.... en kans opeens druk gaan lopen stuiteren wanneer je het niet verwachten.
Ik rij daar dus vooral op rustige momenten, of let gewoon goed op... kijk vooruit wat ik zoal zie aankomen.

Over het algemeen ga ik echter naar het bos, daar kom je niet veel tegen. M.a.w.: er is genoeg ruimte en gelegenheid voor de ruiters om rustige/ veilige plekken te zoeken.
Dat de honden daar los mogen op de hei is voor die dieren ook een uitkomst.

Elkaar maar een beetje de ruimte gunnen.


gedeelte mee eens..maar het is toch een kleine moeite om even je hond aan te lijnen als je weet dat die op paarden reageert...

mijn hond reageert op paarden. Ik liep daar met mijn hond.. En ineens hoor ik haar vanachter haar blaffen.. ik kijk om een ruiter met paard. Ik had ze door de harde wind niet horen aankomen. Ik roep haar bij me en komt gelijk naar mijn toe en bied excuus aan. Ruiter zegt niks.. Voodat ik mijn hond vast had, draafde hij al weg. Toen dacht ik even u had kunnen roepen dat er een paard aan kwam want dan had ik haar gelijk geroepen en vast geklikt. Ook had de ruiter even kunnen wachten tot ik ik haar aangelijnd had.. Mijn hond staat goed onder appel stel ze zou achter een paard aan gaan dan is het 1 schreeuw en ze komt.

Helaas zelf daar op heide met mijn eigen paard verschillende keren tegeonverstelde gezien. Mensen osn aan zien komen en hun hond niet eens roepen en gewoon op ruiterpad laten lopen.. Ik roep vaak PAARD en dan kijken ze schaapachtig om en reageren niet. Zelf keer een uitlaat service 5 honden achter me aan gehad.. 2 weken later kwam ik haar toevallig weer tegen en ging ze de honden aanlijnen. Ik heb haar toen vriendelijk bedankt. Ik ben van mening ik blijf gewoon vriendelijk.

Ook keer mee gemaakt een man houdt keurig zijn hond vast.. wacht keurig tot wij paar 100meter verder waren. En toch ging de puber boxer achter ons aan.. (paarden gaven er niks om) of een vrouw die al haar hond begont te roepen en ook excuus maakte. Haar hond vond paarden zo leuk dat hij niet luisterd als hij er 1 zag ook een jonge hond. Ze zegt ik krijg het er niet uit. Dus ik vroeg of de hond gek was op ballen. ja dat was de hond. Dus ik zeg elke keer als je hond (wel of gene paard) goed na je toe komt geef je de bal als beloning (werkt bij mijn hond super, daarom komt ze ook als ik roep want dan mogen we met de bal spelen, die in mijn zak zit)

zelf keer een jonge witte herder achter me aan gehad. Geen kwaad in zich die heb ik maar naar de eigenaar geleid want die wou ook niet meer luisteren. Maar deze honden waren niet aan het jagen.

Laatste wel een jagende hond achter me gehad en toen gingen we met zn 2en er wel vandoor..

Ik ben sinds kort verhuisd aan het bos. HElaas is het ruiterpad slecht aangegeven en ken ik de weg nog niet zo goed. Dus ik hoor in eens acher me Paard.. Ik keek om pak mijn hond en bood mijn excuus aan van als ik wist dat dit een ruiterpad was ik niet deze pad genomen had, genoeg andere paden daar in het bos.

Ik blijf altijd maar vriendelijk en hoop maar dat mede-mens ook maar rekening wilt houden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:02

Eigenlijk bizar dat dit nodig is.
Ik heb niks tegen los lopende honden zolang geen overlast veroorzaken naar anderen. Honden die niet luisteren zijn niet geschikt om los te laten lopen en kunnen zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen.
Hier staat iedereen sterk in en je kunt ook makkelijk je rechts bijstand verzekering hier voor inschakelen wanneer er wat gebeurt.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:25

Weliswaar aan de andere kant, maar het noord hollands duingebied is erg mooi om te rijden. Goede ruiterpaden, waarvan veel gescheiden van de wandelpaden. Honden moeten aangelijnd. Je hebt wel een duinkaart nodig, maar het is de moeite waard. Zeker als je er vaker heen kunt.
Aardige boswachters die opletten en waar je goed mee kunt praten als er iets is.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:28

Ik heb zeer goede ervaringen met de Holterberg, kant Haarle/Nijverdal. Nog nooit daar een loslopende of onopgevoede hond tegengekomen.

Voordeel is misschien wel dat je daar alleen mag wandelen/fietsen/rijden op bepaalde paden. En de naastgelegen Hellendoornse berg heeft een groot deel losloopgebied, dus is veel aantrekkelijker met een niet aangelijnde hond.

Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:34

Iedereen bedankt voor de vele reacties! Wat fijn zeg, ik ga ze nog even op mijn gemak doornemen.

Wel jammer dat dit een algemeen bekend probleem is. Al denk ik dat het in het gooi net wat drukker is dan in andere gebieden. Het is de randstad hier en dat merk je aan de drukte en (helaas) aan de mentaliteit.

Wij hebben mensen er ook vaak op aangesproken maar ze doen hier net alsof je lucht bent. Heel asociaal. En dan zeuren als er iets met vickie gebeurt... Dan kan je wel een grote mond krijgen... Bah..

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:48

plutolover schreef:
Ninx schreef:
Ik rij daar ook.

Je voorkomt gewoon niet dat een hond wel eens iets doet. Daar kun je niet op controleren. Het is een levend dier, net zoals een paard.... en kans opeens druk gaan lopen stuiteren wanneer je het niet verwachten.
Ik rij daar dus vooral op rustige momenten, of let gewoon goed op... kijk vooruit wat ik zoal zie aankomen.

Over het algemeen ga ik echter naar het bos, daar kom je niet veel tegen. M.a.w.: er is genoeg ruimte en gelegenheid voor de ruiters om rustige/ veilige plekken te zoeken.
Dat de honden daar los mogen op de hei is voor die dieren ook een uitkomst.

Elkaar maar een beetje de ruimte gunnen.


gedeelte mee eens..maar het is toch een kleine moeite om even je hond aan te lijnen als je weet dat die op paarden reageert...


Maar dat weet je dus niet altijd. Het klinkt misschien ongelooflijk, maar je hebt dus honden die dat anders nooit doen...
En het kan ook zijn dat je een ruiter te laat hoort/ziet aankomen. Vooral als iemand je achterop komt gegaloppeerd.
Ik ben het met Ninx eens; elkaar een beetje de ruimte gunnen.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:00

Waarom praten zoveel mensen hier goed dat honden loslopen waar het niet mag? Dat vind ik nogal bijzonder...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:11

Achterom schreef:
Waarom praten zoveel mensen hier goed dat honden loslopen waar het niet mag? Dat vind ik nogal bijzonder...


Waarom praten zoveel mensen goed dat ruiters in gebieden of paden rijden waar ze niet mogen? Dat vind ik nogal bijzonder.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:26

Achterom schreef:
Waarom praten zoveel mensen hier goed dat honden loslopen waar het niet mag? Dat vind ik nogal bijzonder...


Dat lees ik niet...

Volgens mij doelt men primair op gebieden waar honden los mogen lopen en waar ook ruiterpaden liggen?
Je hond los laten lopen in gebieden waar dit niet mag vind ik niet tof. Het wild heeft al zo weinig ruimte in NL, laat ze dan met rust op de weinige plekken die ze hebben.

Als ruiter in 't Gooi kun je het beste een beetje dal-uren hanteren. Dus geen zonnige zondagmiddag ;-)
Daarnaast gewoon werken aan een bomproof paard, en bomproof ruiter.... met name die laatste categorie is denk ijk lastig. Die worden sneller boos omdat ze feitelijk een beetje bang zijn.
Dat laatste is een mooi leerpunt.

Ik vind het zelf ook wel eens spannend hoor. Maar je moet er nu eenmaal mee om leren gaan dat in NL de mountainbikes, krijsende kinderen en joelende honden je om de oren vliegen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:56

Ik heb daar ook een tijd gereden TS, op de hei was het altijd super druk (ook weleens een hond in het been van paard gehad) maar ik ging vaak de A27 over richting Lage Vuursche. Eerste klaphek na het viaduct het bos in en dan kwam ik vaak niemand tegen.

Dus dat zou een optie kunnen zijn voor je.

Hier op de Veluwe zijn de mensen toch anders, als ze me aan zien komen dan lijnen ze vaak hun hond snel aan en blijven met hond aan de voet wachten tot ik voorbij ben :j. Ik bedank ze dan altijd vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:08

Hier in het Drents Friese wold ook veel loslopende honden en bijna niemand heeft ze onder appel. Vaak lopen ze ook nog een 50 meter voor de baas uit, super irritant. Ik loop zowel met honden als paarden door het bos en het is oervervelend. Mensen die er schijt aan hebben dat hun hond last veroorzaakt. Bij andere eigenaren, ruiters en wild.
In het weekend ga ik al niet meer, dan komt iedereen van heinde en verre gezellig wandelen en hebben maling aan alles.

Dus probeer doordeweeks te rijden ne niet in het weekend, want het probleem bestaat overal.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:20

Ik heb daar 30 jaar gewoond en ik weet dat de boswachters graag horen hoe het beter kan. Dus stuur een mailtje met je klachten. Hoe meer mensen er reageren hoe eerder er betere controle is. En wat hier boven al gezegd word, steek de utrechtseweg over, daar is het veel rustiger.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:30

Ik heb zelf 2x een behoorlijk ongeluk gehad door losloende honden die begonnen te jagen.Beide liepen los waar ze niet losmochten.Beide keren was er geen eigenaar in de buurt.
In het eerste geval is mijn vriendin in het ziekenhuis beland en is het een heel gedoe geworden tussen de eigenaar en verzekering.
De 2x belande ikzelf in het ziekenhuis en was de eigenaar spoorloos dus ook verzekering gezeur van wege ontbrekende eigenaar.

Ik heb zelf een hele roedel honden,en die lopen ook los.Over het algemeen,het zijn werk en sporthonden luisteren ze goed.Maar het zijn honden,dus bij alles wat ik zie roep ik ze bij me.

Vandaag hebben ze toevallig een demonstratie burgerlijke ongehoorzaamheid gegeven.Ik was aan het werk op mijn eigen weide en de honden liepen zoals iedere dag bij me,tot de paarden het vliegend zot kregen en in volle galop onze 4,5 ha grote wei gingen doorcrossen .Van mijn anders zo gehoorzame honden vonden 2 het nodig er achteraan te crossen,echt een gevalletje dat doen ze anders nooit.... Voor mij toch de reden waarom ik ze altijd vasthoud als ik iets moet passeren,scheelt me rode kaken.

Hier is trouwens een bosgebied als je de hond loslaat kost het je 250 euro per hond aan Gasboete.Mensen hebben die boete ook al gehad en toch laten er nog mensen hun hond los.

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:44

Ninx schreef:
Organa schreef:
Ik rij ook over de heide en bossen in Loosdrecht en heb echt net een mailtje verstuurd aan Goois Natuurreservaat met dit probleem.
Gisteren hing er ook weer een hond in de staart van mijn paard die nu ook uithaalt terwijl hij voorheen super lief was met honden. De eigenaar stond gewoon vanaf een afstandje te kijken :/
Ik heb ook geregeld mensen gehad die boos werden op mij omdat mijn paard naar hun hond uithaalt (mind you, de hond staat naar mijn paard te blaffen) en probeer ze dan ook rustig te vertellen dat mijn paard reageert op het gedrag van hun hond. Zij zijn ook aansprakelijk als er iets gebeurd met mij/mijn paard, ook als mijn paard hun hond trapt.
Honden mogen hier op de heides loslopen mits ze onder appel staan. Ik vind dat hier helaas niet genoeg op wordt gecheckt.


Ik rij daar ook.

Je voorkomt gewoon niet dat een hond wel eens iets doet. Daar kun je niet op controleren. Het is een levend dier, net zoals een paard.... en kans opeens druk gaan lopen stuiteren wanneer je het niet verwachten.
Ik rij daar dus vooral op rustige momenten, of let gewoon goed op... kijk vooruit wat ik zoal zie aankomen.

Over het algemeen ga ik echter naar het bos, daar kom je niet veel tegen. M.a.w.: er is genoeg ruimte en gelegenheid voor de ruiters om rustige/ veilige plekken te zoeken.
Dat de honden daar los mogen op de hei is voor die dieren ook een uitkomst.

Elkaar maar een beetje de ruimte gunnen.


Zeker waar! Ik loop er zelf ook met mijn hond. Ik vind het echter vervelend dat ik wordt uitgescholden op het moment dat er een hond in de staart van mijn paard hangt, lijkt mij een beetje omgekeerde wereld. Veel honden eigenaren zijn er niet van op de hoogte dat zij uiteindelijk degene zijn die aansprakelijk zijn en hoe gevaarlijk zo'n situatie kan zijn.
Ik kom helaas ook vaak wandelaars tegen op het ruiterpad...Kan je natuurlijk niks aan doen maar wel vervelend als de hond vervolgens niet goed met paarden om kan gaan.
Iedereen moet van het natuurgebied kunnen genieten, de hondeneigenaren maar ook de paardeneigenaren.

Edit:
Even de andere reacties nog doorgelezen en voeg dit nog even toe ;)
De heide en bossen hier zijn prachtig, iedereen wil daarvan genieten! Op een zonnige dag wil ik ook gewoon heerlijk kunnen rijden met mijn paard. Ik snap dat hondeneigenaren daar ook van willen genieten, doe het vooral! Maar hou ook rekening met mij.
Ik weet dat veel ruiters een grote mond kunnen hebben. Ik zeg daarom altijd iedereen vriendelijk gedag en galoppeer alleen op de rustige stukken. Ik zou het fijn vinden als andere mensen dan ook rekening houden met mij. Zolang ik op de ruiterpaden blijf en mij aan de regels hou heeft niemand last van mij.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:53

Achterom schreef:
Waarom praten zoveel mensen hier goed dat honden loslopen waar het niet mag? Dat vind ik nogal bijzonder...


Dat valt volgens mij in dit topic reuze mee. Honden moeten aangelijnd in gebieden waar dit verplicht is, vind ik, en dit doe ik zelf ook altijd mijn hond.

Het is meer de gebieden waar het zowel losloopgebied is én ruiterpaden lopen waar veel problemen liggen waar veel mensen het over hebben.

En inderdaad ook dat er veel honden loslopen op gebieden waar dit niet mag, maar dit is voor veel mensen hier, zelfs hondeneigenaren, een doorn in het oog. Dat wordt hier nergens goedgepraat.
Dat is in de categorie van in hondenpoep stappen, op de stoep, van een andere hond terwijl je zelf wel altijd netjes de poep van je hond opruimt... Vrij letterlijk schijtirritant.

Alleen dat met loslopende honden heeft toch wat ernstigere gevolgen als het mis gaat...
Handhaving dmv van bekeuren van loslopende honden waar dit niet mag vind ik juist positief.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:08

Ik niet. Hondenbelasting betalen en nergens ruimte om ze los te mogen laten lopen... Dan krijg je vanzelf overtreding van de regels...

Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 18:15

Het gaat nu over twee verschillende dingen.

In dit topic gaat het over gebieden waar ze aangelijnd of onder appel mogen los lopen. In dat geval zouden alle recreanten gewoon hun ding kunnen doen.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg gebieden van gooisch natuur reservaat waar honden WEL los mogen.

Zo kan iedereen toch kiezen waar je heen gaat? Dat is toch niet zo moeilijk.

Vorige keer werden er in een gebied waar ze aangelijnd moeten worden dus ook reeën opgejaagd en de eigenaar deed niets. Wij waren ah wandelen met de kinderwagen en hadden zs daarvoor er op aangesproken maar ze lopen zo door. En een half uur late r vliegen de reeen door het bos heen. Doordat de reeën zo in paniek waren renden ze bijna een paar kindjes omver, de vader moest gillen zodat de kinderen bleven staan.
Dit is een voorbeeld waar niet eens paarden in voor komen. Als honden eigenaar moet je je toch niet fijn voelen als je dit veroorzaakt? Ik zou mij hier zeker niet fijn bij voelen. De andere bosdieren jaag je ook in de stress. Is dat wat je wilt? Lijkt mij niet als natuurliefhebber....

Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 18:26

Ps in het gooisch natuur reservaat moet je als ruiter ook betalen voor een penning.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:28

Het Gooisch natuurreservaat is ook wel echt een heel druk gebied inderdaad. Ik rijd (of wandel) ook wel eens in de Lage Vuursche en daar is het in mijn ervaring rustiger. Zeker als het niet super mooi weer is kom je vaak gewoon niemand tegen. Ik heb er ook wel eens gereden op een stralende zondagmiddag in januari, de eerste mooie dag in tijden, en ook toen heb ik eigenlijk geen overlast ervaren. Het was veel rustiger dan in veel andere gebieden in de omgeving. Je moet wel even weten hoe de ruiterroutes lopen (een kaart meenemen) want de nummering klopt niet altijd/ontbreekt soms.

Wat vervelend dat zo veel mensen negatieve ervaringen met honden (en hun baasjes) hebben. Ik kom heel vaak honden tegen maar heb eigenlijk nog nooit iets vervelends meegemaakt. Ik ga wel altijd stappen als ik een loslopende hond zie en bedank baasjes altijd als ze hun hond even vastpakken. Het gebeurt wel eens dat een hond niet luistert, maar dan zet ik m'n paard gewoon stil en wacht tot de eigenaar hem te pakken heeft. Dat gaat eigenlijk vrijwel altijd gepaard met excuses van de baas en een bedankje voor het geduld. Tja, soms is het wel irritant, vooral als het de zoveelste keer op een dag is, maar het blijven beesten. En met een beetje wederzijds begrip en geduld kom je vaak een heel eind.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:31

Ik ben denk ik de Amazone, die "ernstig" gewond raakte in dit "verhaal" op de hei 26-02-2017 lievelingsplekje hoorneboegse heide, datum in mijn geheugen gegrift, en word daar nog dagelijks mee geconfronteerd, de schade die ik opliep is blijvend. mijn paard kwam bovenop mij terrecht door loslopende hond. Deze hond had 2 ponys aan de kletter deze kwamen galoperende op mij af, uiteraard reageerde mijn paard hierop, ik ben afgestapt in de veronderstelling hem te kunnen kalmeren, tja ponys die voorbij denderen , ga er maar aan staan, mijn paard is gesteigerd en viel daarbij om en kwam dus bovenop mij terrecht.
Eigenaar hond heeft zich nooit gemeld, hond is het hek uit gegaan, richting zonnestraal, we vermoeden dat het beestje bekend was met de omgeving. En de omstanders die er waren, waren drukker met mij en mijn loslopende paard die vrij snel terug was bij mij. En er niets aan over heeft gehouden.
Ik heb uiteraard contact gehad met gnr(gooi natuur reservaat) nooit echt iets op gehoord van natuur monumenten beterschap met en puzzel. Mijn "verhaal is gedeeld in loosdrecht hilversum in de hoop de eigenaar te vinden, maar meer om mens en wakker te schudden!! Maar geloof me er veranderd niets!! Mijn hond luistert hoor als ik henm roep, de mijne is bekend met paarden, alle slappe excuus heb ik gehoord, ik kan me er vreselijk over opwinden nog steeds !! Men heeft geen idee wat voor impact een klein stuiterballetje op een leven kan hebben, dagelijks maak ik het helaas mee, gewoon op straat hier in mijn wijk, Hoe vaak mijn krukken al niet onder mijn benen zijn gelopen, ach mevr hij is enthousiast ach mevr hij doet niets, mensen zullen het nooit maar dan ook nooit leren, ik ben gek op beesten ook op honden, maar niet op de mensen achter de honden,
Mijn paard was/Is niet bang voor honden, hadden eerder loslopende honden achter ons aan, het deerde mijn Henk niets, 5 jaar was ie,ten tijde van mijn ongeval, koele kikker nuchter, super dier! Het was die dag een samenloop van omstandigheden die voor mij helaas op "drama" uitliep. Ik was voorzien van penning, ruirerbewijs de hele mikmak op orde. Had nl het jaar ervoor een bekeuring van 100 euro gehad omdat ik zonder penning reed, ik heb menig mailtje gepoogd om die bekeuring uit te delen aan die stront eigenwijze honden eigenaren die het niet willen leren. Hoe vaak ik daar al een hond achter de runderen aan heb zien gaan, eigenaren die dat nog leuk vinden en staan filmen...
Het was niet druk op de hei die dag,ik was op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Ik ben echt bang dat er niets gaat veranderen....

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:45

De duinen tussen wassenaar en scheveningen. Honden alleen aan delijn en daar houden de mensen zich gelukkig aan..

Stuk wassenaar katwijk mogen ze wel los.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 18:51

Ik hou m’n hart straks vast als ik m’n jonky bosmak ga maken.. hij is honden gewend maar niet dat soort honden..

De ruiterpaden en wandelpaden zijn daar gewoon te dicht op elkaar..

In weekend ga ik eigenlijk nooit de heide op. Of ga rondom en dan de brug over.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:41

Het grootste probleem is denk ik dat Nederland te vol is.

Er is te weinig ruimte om voor elke vorm van recreatie een eigen gebied af te zetten in iedere gemeente.

Ruiters moeten de natuur al delen met wandelaars en fietsers, voor los lopende honden schijnt al helemaal geen ruimte te zijn.....

Dan ga je krijgen dat mensen hun hond los gaan gooien op plaatsen waar dat officieel niet mag.

Zou er in ieder natuurgebied een fatsoenlijk losloopgebied zijn waar je een ronde kan wandelen van minimaal 5km, dan weet ik vrij zeker dat het overige stuk natuurgebied een stuk rustiger gaat zijn wat betreft los lopende honden....

En graag die ronde van minimaal 5km zonder dat er ruiterpaden doorheen lopen want vergis je niet in hoe ergelijk het is om iedere paar minuten je hond te moeten roepen omdat er wéér een paard aan komt..... (zeker in gemixte gebieden waar honden dus wel los zijn toegestaan! )

Ook graag gezorgd voor de veiligheid, dus niet een heel stuk losloopgebied langs een (drukke) weg, terwijl verderop waar het wel veilig is, ineens aanlijngebied is.. dat zorgt er ook voor dat honden los gegooid worden in een aanlijngebied... soms wil je echt wel je hond los gooien waar het wel mag, maar ik heb GEEN zin om binnen 2 minuten mijn hond dood van het asfalt te moeten schrappen... Dan is het echt dikke sorry, dan gaat hij daar niet los en verderop waar het voor mijn hond veilig is wel.


Ik keur het absoluut niet goed dat honden achter paarden gaan jagen! Daar heb ik een bloedhekel aan!

Maar als honden eigenaar begrijp ik ook zeer goed (en maak me er zelf ook schuldig aan) waarom honden los gegooid worden in een aanlijngebied....

Hier in Ossendrecht zelfs eens een gesprek gehad met iemand die controleert of honden wel of niet aangelijnd zijn. Die man gaf zelf aan dat het hier gedoogd wordt, mits de hond geen overlast veroorzaakt.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:55

En dat is toch ook waar het om gaat mvdende? Mijn ervaring is dat het overgrote deel geen overlast veroorzaakt. Maar in sommige gevallen denk je wel >;) >;) voedt het kind een beetje op...

In een druk recreatie gebied is het aanpassen. Ik ken het daar in het Gooi niet, maar ga je op zondag in het Amsterdamse bos rijden dan rij je tussen de honden. En ik ga niet verwachten dat ze niet op het ruiterpad lopen, want dat loopt direct aan het voetpad. En dat zand is véél leuker om doorheen te rennen. Ik heb geen last van ze. En wil ik rust dan rij ik na vijven, dan is er geen kip meer.

Van asociale types (mensen) met gevaarlijke honden heb ik wel last. Wil je daar iets aan doen, dan moet je het hondenbeleid aanpakken. Een aantal ongezonde en gevaarlijke rassen laten uitsterven bijvoorbeeld, betere, gecertificeerde hondenscholen, verplichte basiscursus enz. (kan prima betaald worden van de hondenbelasting).
Maar de discussie over HR honden loopt al jaren en er gebeurt weinig. Hondeneigenaren hebben óók last van dat soort types, met hun gevaarlijke, bijtgrage honden.

Of je moet ruitergebieden en hondengebieden gaan scheiden. Maar daar is geen ruimte voor. Meestal mag er in de meeste gebieden niks, en dan in één gebied mag er paard gereden, honden los en naakt gerecreëerd worden. Tja :+

Terorita ik vind het heel erg dat je een ongeluk hebt gehad, zoals je zegt "door een samenloop van omstandigheden"
Ik was er niet bij, ik geloof direct dat het een asociale eigenaar was die zijn honden lekker liet gaan (of waren ze misschien ontsnapt?)
Desondanks kun je niet alle eigenaren en hun loslopende honden over één kam scheren.

Ik heb een hond gehad die niet goed reageerde op paarden. En dus liet ik haar niet los in het bos, maar in het parkachtige gedeelte ernaast waar ze wel los mogen maar er geen ruiterpaden zijn. En wat gebeurt me: ik zie ineens een wandelaar met paard aan de hand aankomen! Ik schrok me rot, want mijn hond was niet grappig met paarden en toen nog maar net in training. Gelukkig zag ik het paard eerder dan mijn hond en kon ik haar snel aanlijnen.
Ook ken ik ruiters die hun paard op een loslopende hond afsturen en proberen omver te rijden, terwijl de hond totaal niets doet. In het Amsterdamse bos zijn dáár ook boetes voor uitgedeeld.
Het gebeurt dus ook wel eens andersom... (En dan moet je daar ook nog dealen met mountainbikers en spelende kleuters op het ruiterpad, scheldende wielrenners die met 50 km per uur langs en tegen je hond aanrijden, groepen joggers die je hond in het voorbijgaan een schop geven enz enz)
(En toch is het het mooiste bos wat er bestaat <3 )