Buitenrijden en wolven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:19

Heb je ooit een wolf tegenover je gehad? Echt die beesten zijn groot en ieder normaal denkend mens, zonder wapen, loopt er voor weg. :7

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:25

Hasjam_Poe schreef:
Janneke2 schreef:
Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd. Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven.

Wat deden ze dan? (hard wegrennen?) En/of uit welk gedrag bleek dat ze "precies wisten wat ze moesten doen"?.
Aan welk onderzoek refereer je dan?

Er is een mooi boek over de paarden in de OVP, met een extra hoofdstuk over de verplaatsing van dieren naar Estland plus hoe ze daar zijn geobserveerd.
Auteur M. Markerink: Koniks. Wilde paarden in Nederland.

Daarin wordt uitgebreid beschreven hoe de kudde zich formeert bij 'wolvenalarm'.

Hard wegrennen is weinig effectief: blijven staan in groepsformatie werkt het beste. In uiterste nood: omdraaien en proberen de tanden uit zijn mond te slaan. (Werkt vooral bij lone wolf, niet bij een roedel.)


Enne: niet alleen uit 'gedrag' bleek dat ze precies wisten hoe en wat, ook uit de sterftecijfers: er stierf precies 1 veulen van een jonge moeder 'ook moeder zijn moet je leren'. De verdere paarden overleefden gewoon.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:27

Ik las ergens 'de wolf voelt zich superieur boven de mens'. Ik denk dat dat toch echt andersom is.[/quote]
Als zo als op de zweedse? filmpjes te zien is mensen weglopen voor de wolf, dan zal die dat wel degelijk vertalen naar vlucht en dus prooigedrag en meer durven. Het wegjagen aan het einde was ook niet echt gemeend en dat zag je duidelijk aan hoe lauw die wolf wegsprong. Mens is geen gevaar leren ze zo en dan is door je weides of zelfs stallen banjeren een stuk aantrekkelijker. Zo is/wordt de mens in hun optiek slechts een ander dier in hun territorium ipv een gevaarlijk roofdier met territoriale grenzen die je respecteerd. Gevolg is inderdaad problemen, want dat maakt het beschermen van vee ook een stuk moeilijker.[/quote]


precies dat idd. en dan nog dat ze merken en dus ook weten dat ze van de mens totaal niets te vrezen hebben

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:30

julius_juut schreef:
Hangt er van af hoe veel koters je in je troika hebt. :+

_O-

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:32

Citaat:
zal ik de foto's plaatsen van volwassen paarden, ezels, runderen, rendieren die stukken uit bil, buik zijn gebeten door een wolf zonder daar iets tegen te doen.... niet een hapje, maar grote plekken/halve bovenbenen en billen.... dat wil je echt niet. Op zo'n moment blijken de dieren op te geven en ze doen idd niets.


Ja, doe dat, lekker griezelen, spanning en sensatie - dat is een deel van dit topic.

"Wolven zijn als voetbal: razend interessant wat het met mensen doet."

Ik geloof grif dat wolven zo kunnen doen, daar gaat het mij niet om.
En ja, er bestaat de freeze reactie bij heftige schrik: ontworpen door moeder natuur om de aanval van katachtigen te overleven - werkt niet bij honden of wolven.