Buitenrijden en wolven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:10

Wellicht een rare vraag, maar sinds deze week is er bij ons in de buurt voor het eerst een wolf gezien. Omgeving De Mortel, Erp en Boekel.

Nu rij ik dus veel en vaak buiten hier in het Hurkske. Vaak alleen en soms ook in de schemer. Dus vandaar mijn vraag, wat doe je nou als je er 1 tegenkomt?

Zijn ze schuw genoeg dat ze vluchten voor een paard? En hoe reageert een paard vanuit zijn instinkt?

Durf mijn hond in ieder geval voorlopig niet los te laten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:13

In Canada lopen ze ook meer, maar ze zijn behoorlijk schuw. Ik zou me er niet teveel zorgenkind maken. Je paard denkt waarschijnlijk dat het een hond is.
Je hond zou ik wel mee oppassen inderdaad.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:13

Een paard is een enorme prooi, als er dan ook nog een mens op zit denk ik niet dat een wolf zich gauw gaat wagen aan zo iets. Dan is een ree of schaap een veel makkelijker hapje.

Hoe een paard reageert zal je nooit weten tot het gebeurt. Ene dier reageert immers ook op een hond met wegrennen, terwijl een tweede honden compleet negeert, een derde ze schopt, en een vierde achter honden aan rent. :)


Persoonlijk zou ik me met een paard totaal geen zorgen maken. :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:15

Zolang het één wolf is en geen heel roedel lijkt het me dat de wolf er niet aan zal beginnen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:20

Als je het geluk hebt er 1 te zien,veel lawaai maken ze zijn bang van mensen.En je drie weken niet wassen voor je gaat rijden helpt ook,als ze mensen ruiken gaan ze ook weg ;)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:22

beatje schreef:
Als je het geluk hebt er 1 te zien,veel lawaai maken ze zijn bang van mensen.En je drie weken niet wassen voor je gaat rijden helpt ook,als ze mensen ruiken gaan ze ook weg ;)


Goeie tip, ik stop accuut met douchen :')

Nou is mijn paard totaal niet bang voor honden. Mijn hond gaat soms zelfs mee op buitenrit. Maar dat doe ik dan voorlopig ff niet..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:23

Ze wisten volgens mij nog helemaal niet zeker dat het ook echt een wolf was, of is het inmiddels bevestigd?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:26

Er zijn meerdere schapen dood gebeten in Boekel en Venhorst, het lijkt om een wolf te gaan.

Goede tip om inderdaad met de hond op te passen.
Als je paard gewend is aan honden, denk ik niet dat hij op een wolf anders reageert

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:28

Hier op de Sallandse Heuvelrug is wel een wolf gespot en bevestigd dat dit klopt.

Ik kom regelmatig in dit gebied, zowel te paard als fietsend of lopend.
Maak mij niet druk om mijn veiligheid. Zo'n dier is ontzettend schuw en heb je niets van te vrezen volgens mij.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:31

Even serieus,wat ook helpt is je paard verlichting aan te doen de knipperende fiets verlichting of van die honden banden die knipperen.
Een vriend van mij die in zweden aan het mushen was, met zijn malamutes .Is een tijdlang gevolgd geweest door een paar wolven, op een afstandje hebben ze hem gevolgd ,uiteindelijk zijn ze afgetaaid. Dus ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn.met kleine hondjes zou ik voorzichtiger zijn.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:32

Een wolf zal nooit alleen aanvallen, is mij geleerd. Daarnaast zijn wolven banger voor ons dan wij voor hen. Zou jezelf niet te druk maken.

Nyaleti

Berichten: 6133
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:37

Een paard blijft hij echt vanaf.
Moet eerlijk zeggen dat ik het dood eng vind (achterlijk want heb een tijd in de Bush in Afrika gewoond waar wel wat meer rondloopt..), ik loop regelmatig met de hond in verlaten bossen en het schiet wel eens door m'n kop "wat als er een wolf komt?"

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:46

ehhh en hoe eten deze wolven dan, leven bijna allemaal solitaire en hebben toch voldoende te eten....

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:52

Muizen, konijnen, hazen nog genoeg. En een ree weegt ook maar iets van 16-35kg.
Maar beste doe je hetzelfde als met vreemde honden, doelbewust in flinke draf er recht op af rijden/opdrijven. Dan denkt wolf dat hij zelf op het menu staat en is zo weg. Hond rent dan rap naar baas om zich te verstoppen om dezelfde reden. Wegrijden wil je niet, dan wordt je mogelijk juist wel interessant en je paard later in de wei eventueel ook aantrekkelijker.

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 01:43

Een lange zweep mee om te kunnen meppen als het nodig is en niet vergeten een foto te maken als je wordt achtervolgd als bewijs.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 02:11

BeeSunshine schreef:
Een lange zweep mee om te kunnen meppen als het nodig is en niet vergeten een foto te maken als je wordt achtervolgd als bewijs.

Hahaha, serieus? Je gelooft dat je iets kunt uitrichten met een zweep als een wolf besloten heeft je dermate dicht te naderen dat hij binnen je reikwijdte is gekomen? Vergeet het maar. Het enige wat je met een zweep kan toebrengen is pijn en een klein beetje oppervlakkige schade. Daar is een apexpredator die besloten heeft dat je prooi bent ( in geval van een wolf een relatief onwaarschijnlijk scenario), écht niet van onder de indruk.

Maar mocht je de behoefte hebben je te bewapenen, en je hebt geen vuurwapenvergunnung dan zou ik je een speer aanraden zoals die gebruikt werden in de jacht op wilde zwijnen ( hoewel ik vermoed dat het ook niet legaal is met zoiets rond te rijden, misschien versoepelen ze de regels tegen de tijd dat er wat afgekloven resten van paarden en ruiters langs de Nederlandse ruiterpaden zijn aangetroffen).

Wat een simpeler oplossing is, en minder risicovol dan de strijd aangaan; altijd uitrijden met een vriendin die een dikker en vooral langzamer paard heeft dan jijzelf...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 05:45

Kuggur schreef:
BeeSunshine schreef:
Een lange zweep mee om te kunnen meppen als het nodig is en niet vergeten een foto te maken als je wordt achtervolgd als bewijs.

Hahaha, serieus? Je gelooft dat je iets kunt uitrichten met een zweep als een wolf besloten heeft je dermate dicht te naderen dat hij binnen je reikwijdte is gekomen? Vergeet het maar. Het enige wat je met een zweep kan toebrengen is pijn en een klein beetje oppervlakkige schade. Daar is een apexpredator die besloten heeft dat je prooi bent ( in geval van een wolf een relatief onwaarschijnlijk scenario), écht niet van onder de indruk.

Maar mocht je de behoefte hebben je te bewapenen, en je hebt geen vuurwapenvergunnung dan zou ik je een speer aanraden zoals die gebruikt werden in de jacht op wilde zwijnen ( hoewel ik vermoed dat het ook niet legaal is met zoiets rond te rijden, misschien versoepelen ze de regels tegen de tijd dat er wat afgekloven resten van paarden en ruiters langs de Nederlandse ruiterpaden zijn aangetroffen).

Wat een simpeler oplossing is, en minder risicovol dan de strijd aangaan; altijd uitrijden met een vriendin die een dikker en vooral langzamer paard heeft dan jijzelf...


Hmm ok, ik heb dus niet echt bepaald het snelste paard van stal haha.

Dus ga mijn speren vast voorbereiden hoor :') afgekloven restjes terugvinden wil ik wel voorkomen }>

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 07:45

Volgens mij is dat van die lange zweep een grapje hoor. Zo lees ik hem iig.

Ik ben veel banger voor zwijnen. Kans dat je die tegenkomt en je paard daarvan schrikt is vele malen groter.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:05

Kuggur schreef:
BeeSunshine schreef:
Een lange zweep mee om te kunnen meppen als het nodig is en niet vergeten een foto te maken als je wordt achtervolgd als bewijs.

Hahaha, serieus? Je gelooft dat je iets kunt uitrichten met een zweep als een wolf besloten heeft je dermate dicht te naderen dat hij binnen je reikwijdte is gekomen? Vergeet het maar. Het enige wat je met een zweep kan toebrengen is pijn en een klein beetje oppervlakkige schade. Daar is een apexpredator die besloten heeft dat je prooi bent ( in geval van een wolf een relatief onwaarschijnlijk scenario), écht niet van onder de indruk.

Maar mocht je de behoefte hebben je te bewapenen, en je hebt geen vuurwapenvergunnung dan zou ik je een speer aanraden zoals die gebruikt werden in de jacht op wilde zwijnen ( hoewel ik vermoed dat het ook niet legaal is met zoiets rond te rijden, misschien versoepelen ze de regels tegen de tijd dat er wat afgekloven resten van paarden en ruiters langs de Nederlandse ruiterpaden zijn aangetroffen).

Wat een simpeler oplossing is, en minder risicovol dan de strijd aangaan; altijd uitrijden met een vriendin die een dikker en vooral langzamer paard heeft dan jijzelf...


Ik moest hier echt gruwelijk hard om lachen.

TS ik zou mij met paard niet zo'n zorgen maken. Ik ben geen wolvenexpert maar die dieren zijn niet dom. Tenzij het dier zowat vergaat van de honger zal hij echt niet in zijn eentje een paard pakken.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:50

Mijn stalgenootje waarschuwde mij van de week grappend 'kijk uit voor de wolven' toen ik het bos in ging... Had hij niet moeten doen, kwamen 2 enorme Ierse wolfshonden op ons afgerend.

Maar hier op de Veluwe, waar ze ook gespot zijn, maak ik me echt geen zorgen om wolven tijdens het buiten rijden.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:01

Sorry ts dat ik je topic even gebruik, maar hoe zit het met een mini shet (ca 85-90 cm) die in de wei loopt? Loopt deze gevaar?

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:49

FrNo schreef:
Sorry ts dat ik je topic even gebruik, maar hoe zit het met een mini shet (ca 85-90 cm) die in de wei loopt? Loopt deze gevaar?


Hmm, de vraag is net iets makkelijker dan het antwoord. Want er is nu ook al sprake van gevaar. Dus om nu te zeggen 'ja, wolven pakken ook shetten' is wel heel simpel uitgelegd. Ook nu kan bijvoorbeeld een loslopende hond schade aanrichten. Kijk je puur naar de komst van de wolf ( en de rest van de apex ), dan loopt er nu een schuwe ontdekkingsreiziger in een hoorn des overvloed van voedsel. De kans dat een pony door een hartinfarct dood neervalt en wordt aangevreten door ratten en kraaien is wellicht op dit moment nog groter dan dat een roofdier ( als de wolf ) schade veroorzaakt.

Dat, door de ontwikkeling van 'het wild', dit in een later stadium anders gaat zijn, is een ander verhaal. De verschillende pro- en anti-wolf sites/groepen/etc doen uitstekend hun best om je deze beelden te laten zien :')

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:57

Je weides goed wolf-safe maken is niet zo moeilijk. Staan genoeg goede tips op Google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:58

Annem84 schreef:
Nu rij ik dus veel en vaak buiten hier in het Hurkske. Vaak alleen en soms ook in de schemer. Dus vandaar mijn vraag, wat doe je nou als je er 1 tegenkomt?


Genieten! Het is maar weinig mensen gegeven een wolf te spotten.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:23

Ik woon in Zweden en wij zijn hier op het moment banger om een mens (jagers) tegen te komen dan dieren :') Ze waren laatst langs het pad aan het ‘oefenen’, nou dan zit je hart in je keel zeg!

Maar zoals anderen zeiden, wolven komen echt niet zomaar op je af in hun eentje. En áls je ze tegenkomt: niet wegrennen/rijden maar heel luid gaan praten.