Elfstedentocht voltooid!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:23

Geweldig!! <3 . Ik hoop ooit ook is zo iets te mogen doen, :D . Mooie paarden ook, :j

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 14:20

senna21 schreef:
Wat een mooi avontuur.. Petje at.
Zoals je het beschrijft, lijkt het appeltje eitje.. : :+
Maar het lijkt mij dat de paarden/ pony en amazones wel een goede conditie nodig hebben. Hoe hebben jullie dit voorbereid?
Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen en foto's.


Hahaha nou ja appeltje eitje is het natuurlijk ook weer niet maar het geheel is me inderdaad zeker niet tegen gevallen. En dan ja voorbereiding.. :list:

Ik denk dat het er mee begint dat de paarden slank moeten zijn. Ik denk altijd maar dat de kans op blessures als je wil gaan hardlopen en je hebt een bv lengte van 1.70 m natuurlijk veel kleiner is als je 70 kg weegt dan dat dat 85 of 90 kg. En dat je het met minder gewicht sporten ook langer volhoudt zonder moe te worden. Voor paarden is dat gegeven vanzelfsprekend niet anders. En het gros van de paarden in Nederland is nu eenmaal (veel) te dik. Ik heb het voordeel dat ik op een zelfvoorzienende stal sta en bepaal zelf iedere spriet die er ingaat en het gewicht van onze twee paardjes is iets waar ik constant scherp op ben. Als ik denk dat ze maar een beetje aankomen gaat er gelijk weer wat van het rantsoen af ( en iets te mager natuurlijk bij). Het paardje van Cathelijn (de bonte) staat wel in een kudde waar hij onbeperkt kan eten maar is van nature geen vreetzak en blijft uit zichzelf op een correct gewicht.
Ook voor ons drieën geldt dat we zekere geen magere poppies zijn, maar ook niet echt te zwaar. En ook dat maakt natuurlijk uit voor de paarden hoe lang ze het op een goede manier kunnen volhouden. Ook het meehebben van de sulky was echt een voordeel omdat daar relatief veel gewicht op zat vergeleken met de bereden paarden, terwijl voor de trekkende pony iets meer gewicht aan de kar nauwelijks uitmaakt. Als het rolt, rolt het :)).
Onze paarden lopen doorgaans 2 flinke buitenritten per week (wel vaak door mul zand bij ons in de duinen en dan rijd ik ook een pittig tempo met een streven naar ongeveer 10 km per uur) en dan met een beetje geluk nog 1 kortere rit en nog eens 20 minuutjes in de bak of zo en dan houd het wel op helaas ( er bestaan namelijk ook nog irritante dingen als werken en huishouden enzo).
Anouk speelt op het hoogste niveau rugby en traint ongeveer 6 keer per week, dus voor haar was dit rondje fysiek natuurlijk 1 grote grap :)) . Ik (51) ben eerlijk gezegd niet zo'n sporter, ga verdwaald nog wel een stukje hardlopen ( nou ja meer een beetje sjokken) en het zelfde geldt ook voor Cathelijn (46). Wel hebben we allebei een niet-zittend beroep dus op het werk ( en dat doen we allebei nogal veel) staan en lopen we wel heel regelmatig.

Nou wil ik best toegeven dat ik er de dagen voor vertrek ook nog wel van wakker heb gelegen ( OMG what have I done..) of dit bovenstaande nu echt genoeg was om zo'n tocht überhaupt en dan ook nog op een voor mens en dier beetje leuke manier te kunnen uitrijden.. :o . Maar blijkbaar is dat dus zo. Wel hebben we het draf tempo heel laag gehouden, bewust heel weinig gegaloppeerd en voldoende pauze genomen. De paarden waren ook de laatste dag nog best fit. Zelf had ik wel zware benen maar dat was het eigenlijk. En normaal kan ik zonder problemen van de grond opstappen maar dat lukte me na 2 dagen met die 1.62m hoogte van Alegro al echt niet meer :D. Gelukkig was er altijd wel een muur, steen of hekje in buurt om me te helpen dus dat was geen probleem. Wat natuurlijk ook wel echt verschrikkelijk mee zat was het weer. Niet te warm, niet te koud en maar 1 keer 2 uur in de regen gereden.

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 14:34

maras schreef:
Wat een leuk verslag! Is de bonte een IJslander? De Shetlander doet ook goed mee! Krijgt de dame op de sulky geen last van haar rug zo zonder leuning?


Ja de bonte ( van Cathelijn) is inderdaad een IJslander! De Shetlander liep hem eerlijk gezegd verreweg het makkelijkst van de 3, echt met 2 hoeven in zijn neus. Zelfs op dag 7 hoeven je maar 1 keer met je tong te klikken en dan was hij al weer in een opgewekt drafje vertrokken. Natuurlijk is trekken wel veel lichter dan drager maar aan de andere kant moet hij wel 2 keer zoveel stappen zetten als Alegro ( Andalusiër).

Anouk en ik hebben eigenlijk om de beurt gereden en gemend, alleen in de steden heb ik gereden omdat ik ook moest navigeren en dat is in de combinatie met mennen midden in het verkeer toch lastiger dan erop vond ik. Maar nee, allebei geen last van ons rug gehad. We hadden wel een extra bontje en padding onder de kont erop gemaakt, dat weer wel :))

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:38

Wat ontzettend gaaf! En wat een mooi team zijn jullie met z'n allen!

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 14:39

Horizonnig schreef:
Horizonnig schreef:
Aah Anouk wat vet!!!! Supergaaf dat je dit gedaan hebt joh!


Sorry foutje, moeder van Anouk :')
Alsnog heel gaaf!!


Hahaha dank je ( de moeder van Anouk heet Nadine :D ). En ik woon trouwens vlak bij je, Castricum

merijn06
Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:06

Wat onwijs gaaf zeg! Zoiets lijkt mij zo vet om ook een keer te doen :D

Door koudwatervrees regent het zonnestralen voor Ozosnel!
Saartje, Pip & Liz♡

midori
Berichten: 665
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:00

Super gaaf! Wist helemaal niet dat dit een ding is/ kon. Wel leuk om in het achterhoofd te houden. Haden jullie alle campingspullen aldoor bij jullie?

Juut
Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:40

Gaaf verslag! Ben ook benieuwd hoe jullie dit met spullen regelen :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Loretta
Berichten: 8667
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:51

Ik vind het echt een mooi verslag. en ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord de elfstentocht per paard.

Smee__
Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:43

Wat leuk zeg! Heb jullie nog gezien op 't Zaailand :D Vroeg me al af of het misschien bokkers waren. Wat een prestatie zeg! _/-\o_

[o]

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 20:08

Dank voor alle leuke reacties en vragen. Zoveel enthousiasme had ik eigenlijk helemaal niet verwacht :o Ik zal nu eerst maar even de laatste verslagen en foto's erop zetten en dan zal ik proberen alle vragen te beantwoorden

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:10

Wat gaaf! Ik volg voor de verdere verslagen! Heb al meerdere keren gefascineerd jullie andere trektocht verhalen gelezen. Echt super gaaf, ooit als alles zo ver is hoop ik dit soort tochten ook te kunnen gaan maken!

[o] strooigoed

maessie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:25

Bij ons was het vanuit het stamboek georganiseerd. En toevallig vertrokken we vanaf onze buren in Rinsumageest. Ik weet nog wel heel goed dat we na een paar dagen al onze gewrichten voelden haha! Konden ook echt verschil zien bij de paarden die vooral op de weg liepen en die veel in de berm. Benen liepen dan meer op op het harde. We sliepen in de maneges tussen de paarden, paarden langs de kant, en wij op luchtbedden in de midden. En dan ging er snachts ook weleens 1 los :D Wij deden er 6 dagen over, en dan overwegend stappen. Kan eigenlijk niet anders met zo'n grote groep!
Midden op het toen nog oude zaailand kreeg de hele groep hun kruisje van de burgemeester.
Hele belevenis, en stempelkaart en kruisje zijn toch wel heel bijzonder! Ooit wil ik nog een x!
Blijven spammen hoor! :j

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:36

Wat een supergave onderneming van jullie!

Babybeertje
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:48

Wat een belevenis! Ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen.
Wat ik me afvraag is of het niet heel erg veel over de weg was? Hoe volg je de Elfstedentocht dan omdat die over het water gaat sorry leek hier

Emori
Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:56

maessie schreef:
Bij ons was het vanuit het stamboek georganiseerd. En toevallig vertrokken we vanaf onze buren in Rinsumageest. Ik weet nog wel heel goed dat we na een paar dagen al onze gewrichten voelden haha! Konden ook echt verschil zien bij de paarden die vooral op de weg liepen en die veel in de berm. Benen liepen dan meer op op het harde. We sliepen in de maneges tussen de paarden, paarden langs de kant, en wij op luchtbedden in de midden. En dan ging er snachts ook weleens 1 los :D Wij deden er 6 dagen over, en dan overwegend stappen. Kan eigenlijk niet anders met zo'n grote groep!
Midden op het toen nog oude zaailand kreeg de hele groep hun kruisje van de burgemeester.
Hele belevenis, en stempelkaart en kruisje zijn toch wel heel bijzonder! Ooit wil ik nog een x!
Blijven spammen hoor! :j

M’n zus heeft dat toen ook gedaan met macho z’n moeder :D
Ik wilde ook zo graag maar ik was te jong haha

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Emori
Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:57

Marveld schreef:
MissToseland schreef:
Super! Ik kwam jullie tegen toen jullie net de 100km weg over waren gestoken richting Bolsward. Realiseerde me te laat dat jullie dat waren..

Fijn dat de missie geslaagd was. Ik kon niet meer even langskomen in lutje Lollum, kwam die dag terug van de Veluwe haha


Nog bedankt voor de tip hè! Super overnacht daar en de paarden waren dolgelukkig met het lange gras. Leuk gehad op de Veluwe?

Graag gedaan! Mooi!
Veluwe was prachtig! :D

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


_kimm
Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:06

Wow wat gaaf dat jullie dat hebben gedaan zeg! Super leuk om mee te lezen met de verslagen van de dagen.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:12

Wat gaaf! Zoiets wil ik volgend jaar ook doen al spreekt je route langs Groesbeek mij ook wel aan en daar heb ik al overnachtingsadressen :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 21:14

Elfstedentocht dag 5, van Bolsward naar Molkwerum 35,5 km

Na een serieus koude nacht in onze kleine tentjes volgde vandaag een zonovergoten en warme dag. Op een of andere manier konden we niet helemaal op gang komen en het inpakken van de tenten kostte toch ook wat meer tijd dan gepland, zodat we pas tegen tien uur vertrokken. En had ik dan mijn eerste stress/ irritatiepuntje van deze reis. Techniek en ik zijn niet altijd vrienden van elkaar en míjn GPS liet me ineens om voor mij onbegrijpelijke redenen in de steek. Hij wil mijn ingeplande route niet op de weg vaszetten en niet starten. Als ik nu thuis was geweest had ik gewoon "Bert hij doet het niet!" kunnen roepen. En dan had Bert eerst zoals gebruikelijk geïrriteerd "Heb je het weer kapot gemaakt?" gezegd om me dan vervolgens toch weer uit de brand te helpen. Maar ja, geen Bert hier en ik roei dus maar met de riemen die ik heb. Daar moeten we dan uiteindelijk maar mee aan zien te komen. In Bolsward stempelen we bij een dierenartsenpraktijk midden in het centrum, kopen pudding-en sauczijnenbroodjes voor onderweg en bekijken het stadhuis. Door een paar schattige dorpjes gaan we dan richting Workum. Het oorspronkelijke plan was niet dwars door Workum te rijden maar de buitenkant aan te houden. Dit nadat het hotel in het centrum die ik een paar weken geleden had gemaild of we daar mochten stempelen, me speciaal gebeld had om te zeggen dat die dag de wandelelfstedentocht langs kwam en het een gekkenhuis was bij hun voor de deur. En eigenlijk onmogelijk daar dan met een paard doorheen te rijden. Op dat moment had ik dat advies ter harte genomen, de route omgelegd en een ander stempelpunt buiten het centrum gezocht. Maar ja, we waren toen we vanmorgen vertrokken natuurlijk al wel 147,5 km op Friese grond verder en de paarden krijgen iedere dag minder behoefte om ook maar ergens van te schrikken. Dus slaan we de goedbedoelde adviezen alsnog in de wind en rijden gewoon dwars door Workum. En dat is een goede keuze want vergeleken met zaterdagmorgen in Sneek lijkt deze woensdagmiddag in Workum wel zondagmorgen in Lutje broek. Wel moeten we hierdoor alsnog met een u-bocht terug de suburbs van Workum in opzoek naar boodschappen want we zijn al weer overal doorheen. Daarna gaan we over een fantastisch mooie weg naar het pittoreske Hindelopen. Daar eten we ijs en genieten we van het mooie uitzicht over het IJsselmeer. We willen snel nog even de kerk bezoeken voor dat we het stadje verlaten maar dat loopt eindeloze vertraging op. Dit omdat er net een buslading bejaarden leegloopt en Cathelijn zo beleefd is om tegen de voorste te zeggen " gaat u maar voor hoor!" En daarna niemand in de kudde bejaarden met rollators zo beleefd is om tegen ons het zelfde te zeggen. Dus staan we eerst braaf ongeveer 10 minuten wortel te schieten voor we onze sightseeing tour kunnen vervolgen. Tegen half zes bereiken we Molkwerum waar we onderdak vinden bij manege Janssen . De paarden staan in de wei en wij hebben bezit genomen van het oude appartement van de eigenaar van de manege. Morgen Stavoren en dan door de bossen naar Wijckel. Dat belooft ook weer een mooie dag te worden.


[ img ]

[ img ]
Gemeentehuis Bolsward


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Onderweg naar Workum

[ img ]
Workum
[ img ]

[ img ]
Onderweg naar Hindelopen

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Hindelopen



[ img ]
Overnachten manege Molkwerum

[ img ]


[ img ]

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:34

Oh, wat echt enorm leuk zeg!!
Geweldige foto's, heel fijn geschreven verslag ook. En wat stóer dat jullie dit zo gedaan hebben!


Iedereen een Connemara!!


.

Loretta
Berichten: 8667
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:48

Ik vind het echt geweldig. Maar ik kan niet echt informatie vinden over deze elfstedentocht per paard. Het lijkt me toch dat je ergens moet aanmelden om te kunnen stempelen.

JoukjeV
Berichten: 334
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 04:20

Grappig, jullie zijn langs mijn huis gereden op weg naar Hindeloopen. De eerste foto waar onderstaat onderweg naar Hindeloopen is mijn uitzicht. :)

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 06:16

Elfstedentocht dag 6, van Molkwerum naar Wijckel 34 km.

Na een goede nachtrust is het weer de routine van inpakken, bepakken en vertrekken. Wel met enige vertraging omdat er eerst bij twee dames weer uitgebreid haren gekamd en gevlochten moesten worden, en ik onderdruk een zucht terwijl ik het vrolijke gekwebbel aanhoor. Maar het zal misschien de kift wel zijn omdat er bij mij natuurlijk weinig te kammen en vlechten valt. We nemen hartelijk afscheid van de ook al weer zo gastvrije eigenaren van de manege en gaan op weg voor de eerste vijf kilometer naar het plaatsje Stavoren. Het hooghartige vrouwtje van Stavoren is eigenlijk best een klein beeldje en zo neergezet dat je er onmogelijk met een paard bij kan kan komen. Maar als het beeldje niet naar ons komt moeten wij dus maar naar het beeldje. We doen een korte rondrit door het dorp en gaan daarna toch weer op weg naar de supermarkt. Het pak wijn dat we gisteren gekocht hadden en onder het zadel van de sulky niet goed genoeg had vast gemaakt, was onderweg helaas in de strijd verloren gegaan. Nu is minder alcohol altijd goed maar helemaal zonder zitten is wel een dingetje. Zo erg van de blauwe knoop zijn we nu ook weer niet. Om bij de Coop te geraken moeten we dan wel weer over een vrij lange brug en na gisteren een vlekkeloze dag te hebben gehad, speelt vandaag de fobie van Alegro toch weer op. Ik moet dus het bekende recept toepassen, deze keer door Anouk vastgelegd met de GoPro. Daarna vervolgen we onze weg richting de bossen van Gaasterland, maar niet voordat we onderweg op een parkeerplaats koffie hebben gedronken met " kind aan huis bij mijn moeder " Ella en haar man Jaap die in het nabijgelegen Bakhuizen wonen en die ik al zeker 20 jaar niet gezien heb. De bossen zijn prachtig en het landschap ineens verrassend glooiend. Het enige wat we niet ingecalculeerd hadden was dat de bospaden verschrikkelijk mul waren en daarmee voor Bean met zijn sulky met alle spullen en dan ook nog mijn dikke kont net een beetje te gek zwaar. Zal je ook net zien dat het precies mijn beurt was om Bean te rijden en Anouk op Alegro... Dus ging moeder lopen naast de poony voor een uurtje of anderhalf. Nou ja, spierpijn had ik toch al. Maar het drukt het tempo natuurlijk wel en uiteindelijk bereiken we pas tegen half vijf op de camping.
Ook hier geldt: ga met een paard kamperen en je krijgt de mooiste plekjes . Terwijl alle andere campinggasten op een veld bij elkaar staan, staan wij op een ander veld wat op 1 klein kampeerbusje na leeg is en kijken we 10 meter verder uit op onze paarden die zich tevreden vol staan de bunkeren in het lange gras. Alweer de laatste avond, ondanks alle kilometers hebben we er nog lang geen genoeg van. Morgen nog 1 dag rijden, via Sloten en IJlst terug naar onze trailers in Sneek. Daar gaan we nog met volle teugen van genieten.


[ img ]
Fietspad tussen Molkwerum en Stavoren

[ img ]
Stavoren bereikt

[ img ]

[ img ]
My new BFF

[ img ]

[ img ]
Fietsbrug naar en van de supermarkt in Stavoren

[ img ]
Op weg naar de Gaasterlandse bossen

[ img ]
Maar eerst reünie

[ img ]
En weer op pad

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Camping bereikt

[ img ]
Hèhè ff liggen..

[ img ]

Nb filmpjes plaatsen lukt helaas niet hier

Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:26

Tjonge wat een prachtig avontuur, dit neemt niemand je meer af


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 5 bezoekers