Elfstedentocht voltooid!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:55

Ik heb hier eerder nog niet gereageerd maar lees al een tijdje mee, maar moet toch maar eens onder mn meeleessteen uitkruipen.

want,
wauw <3

wat een fantastische rit! Ik krijg meteen weer heimwee naar friesland als ik dit zie haha. Zelf een paar jaar wezen zeilen daar, en helemaal verliefd geworden op vooral hindeloopen <3

Hoe doe je dit qua hoefbeslag? houden ijzers dusdanig veel KM's vol op asfalt?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:53

Geweldig!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:56

Heb je trouwens B & B's geregeld waar de paarden ook konden staan? En zo ja hoe?

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 13:44

Elfstedentocht dag 7, van Wijckel naar Sneek 30,8 km

De laatste dag begint met het opbreken van onze tentjes en kwart over negen zijn we start klaar voor vertrek. Binnen twee kilometer bereiken we Sloten en halen bij Logement Stedswal ons één na laatste stempel. Als we Sloten uitrijden rijden we recht op een Hollandse Gebakkraam af.... Nou zijn eigenlijk al onze hoge verwachtingen die we van te voren over deze tocht hadden stuk voor stuk uitgekomen op ééntje na: dat met al die activiteit de kilo's er wel af zouden vliegen onderweg. Maar niets is helaas minder waar en ook vandaag hebben we weer de ruggegraten van een weekdier. Als de dikke wafel met slagroom achter de kiezen is rijden we 40 meter verder op een obstakel die we deze week nog niet hebben gehad: de met rinkelende bellen opgengaande brug waar je 5 minuten voor moet wachten. Daarna volgen we kilometers de ventweg langs de grote weg, waar het gevaar ineens om de hoek komt op de plek waar je hem niet verwacht. Alles heb je van te voren overdacht ( en de laatste dagen voor vertrek nog bijna van wakker gelegen): drukke verkeersaders, bruggen, ouders die hun kinderwagens onder de voeten van het paard duwen, kinderen op slippertjes die je paard willen aaien enz enz. Maar een door het gras onzichtbaar gat in de bodem calculeer je niet in. Gjörningur zakt met 1 voorvoet ineens 30 cm lager, zakt door zijn voorbenen en Cathelijn vliegt er over de kop af. Als door een wonder komen ze beide met de schrik vrij. Gelukkig is Cathelijn nogal nuchter aangelegd dus na de constatering dat Gjört niet kreupel is stapt ze op en vervolgt ze ontspannen de verdere tocht. Die leidt eerst nog naar het huis van Bineke De Vries waar we buiten aan de picknicktafel een half uurtje pauzeren. Bineke heb ik vlak voor vertrek leren kennen via de faceboekgroep trektocht te paard en zij is in samenwerking met de KNHS bezig volgend jaar de Elfstedentocht met een groep van 100 paarden per dag in 6 dagen als evenement te organiseren. Daarnaast gaat de route door haar digitaal in kaart gebracht worden voor individuele groepen met een beschrijving van de knelpunten en met overnachtingsplaatsen erbij. Ik had de route helemaal zelf uitgezet, dat was een behoorlijke klus. Maar op dit moment bestaat er officieel dus nog niets op dat gebied. Maar wie er ook wat voor voelt de tocht der tochten eens een keer te rijden, de voorbereiding gaat dus straks veel makkelijker worden. Kort na vertrek bij Bineke komen we trouwens bij een van die knelpunten in de route, het aquaduct van Jeltesloot. Wij kunnen het fietspad nemen maar met een aanspanning zal je hier dan over een 80 kilometerweg moeten en dat is natuurlijk wel een ding. Al snel bereiken we nu IJlst, halen bij de VVV onze laatste stempel en bereiken dan een uurtje later weer onze trailers bij ruitersportcentrum Sneek. We did it!

Wat een week, wat een feest, werkelijk alles inclusief het weer zat mee van het begin tot het einde! En zoals bij iedere tocht zijn maar deze rit nog eens extra, doet het reizen met paarden iets bij mensen. Overal wordt je enthousiast onthaald, contacten snel gelegd en het opent deuren die voor andere gesloten blijven. En deze keer vond ik zelfs een hartelijk briefje met 3 ingesloten "kruisjes" van gastvrouw Matsje (van onze tweede overnachting bij B&B Claercamp) in de brievenbus bij thuiskomst. In het volste vertrouwen dat we het eind gingen halen. Dat zijn de kerssen op de taart.

Voorlopig gaan de zadeltassen terug in de kast en wordt het nu weer (hoog) tijd voor werk en gezin. Eerst maar weer eens aandacht voor andere zaken dus. Om dan in het najaar eens langzaam te gaan broeden op een nieuw plan..


Afbeelding
Op weg naar Sloten


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sloten

Afbeelding

Afbeelding
Verleiding te groot

Afbeelding
Brug open

Afbeelding
Onderweg naar IJlst


Afbeelding
Via Bineke


Afbeelding
Die bij vertrek nog een mooie foto van ons maakt

Afbeelding
Aquaduct van Jeltesloot


Afbeelding
IJLst

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Vol!
Afbeelding
Terug in Sneek bij de trailer

Afbeelding
Hartverwarmend

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:26

jankawijnsma schreef:
Wauw superleuk! Ik als echte Fries herken alle foto's en idd wat is Friesland mooi!!!
Ik heb met een vriendin de 11stedentocht ook gereden maar dat is inmiddels alweer 20 jaar geleden. Ik op mijn draver en mijn vriendin op de kruising Fjord. het was 1 van de mooiste vakanties ooit! We hebben trouwens het stuk IJlst Stavoren en Sloten niet gedaan omdat we weg waren in een week dat het heel heet was en we daardoor minder kilometers per dag konden maken dan gepland. We hadden trouwens een route en stempelkaart via het VVV besteld, hadden jullie dat ook?
We deden hem op eigen houtje en hadden een tent mee. We kampeerden gewoon bij mensen op een stukje weiland, in Sneek waren de paarden ook op een manege en sliepen we bij een studiegenoot in de stad. Waar wij ons over verwonderden is alle geweldige mensen die we tegen kwamen en hoe enthousiast en aardig iedereen was. Het is ook wel een unicum, er zijn zoveel verschillende soorten 11stedentochten maar te paard gebeurt heel weinig, ik heb na mijn draver ook niet meer een paard gehad waar ik hem mee zou kunnen rijden maar het paard dat ik nu heb is wel geschikt dus wie weet!
Ik ben trouwens wel verbaasd dat jullie over dat steile bruggetje gegaan zijn vlakbij Birdaard waar op staat "fietsers afstappen". Ik wil er ook graag een keer langsrijden maar durf niet over dat bruggetje. ze gleden dus niet? Want ik vind m enorm stijl!
Ik woon vlakbij de B&B Claercamp, de buren van Claercamp zijn Joke en Pier en dat is familie van mij. Ik vermoed dat jullie langs die weg naar Dokkum zijn gegaan en niet meer over het fietspad langs het water want dan was je langs mijn paarden gereden die staan bij de boer met herten, aan de Dokkumer Ee.

Hoe kwamen jullie op het idee deze tocht te maken?


Nee wij hadden hem via uitgeverij ridaire. Hij zit in het boekje Elstedentocht te paard ( en nog 2 aparte kaarten bij besteld) De uitgever heet Ridder Dijkshoorn en die heeft hem zelf gereden ergens in de 1992 dacht ik. Het boekje is wel verouderd omdat de wegen zo veranderd zijn intussen ( dat weet hij ook en vernoemd dit ook toen ik hem bestelde) en bevat geen etappes met kilometers en ook geen overnachtings mogelijkheden. Behalve de stempelkaart en de leuke ideeën wat je onderweg echt gezien moet hebben, heb je er ( in de huidige vorm) dus niet zoveel aan, maar het is op dit moment de enige documentatie die over de elfstedentocht te paard beschikbaar is. Maar daar gaat binnenkort wel verandering in komen, zie verslag zevende dag.

Het steile bruggentje hoorde tot de facultatieve route : in principe zouden we dat stuk via de Wanswerterdyk en de Iedyk rijden, maar ik wou het wel proberen of dat stuk via het bruggetje te nemen was zodat we tenminste nog ergens de schaatsroute hadden gevolgd. Als het geregend had die dag was ik er ook zeker niet over gegaan, maar onze inschatting toen we ervoor stonden was dat het aan de hand met dit droge weer moest kunnen. En het ging ook prima ( heb het ook nog op film staan).

Ach wat leuk, jij bent familie van Joke en Pier! De paarden hebben 's nachts in hun boksen gestaan. We reden trouwens precies tegen de klok in, dus van Dokkum af naar Franeker.

Het idee van de tocht kwam van een vriendin van mij. Na het trektocht verslag op mijn privé facebook van vorig jaar begonnen verschillende mensen wild te opperen wat we dit jaar moesten gaan doen en dit was een van de ideeën. Het was echt een droom van haar hem een keer te paard te doen maar dat is er nooit van gekomen en intussen rijdt ze niet meer. Maar ze heeft nu wel enorm meegenoten van de tocht door het meelezen en de foto's.

En ik zou hem zeker nog eens doen als ik jou was!

Afbeelding

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:34

Jenkins schreef:
Super leuk dit!!
Ik fantaseer al jaren van een vakantie ritje met de menwagen. Maar afgelopen twee jaar druk bezig geweest met kinderen maken misschien volgende zomer ook maar zo iets plannen


Kinderen maken had ik ook voor de wereld niet willen missen maar is een afschuwelijk tijdrovende bezigheid weet ik uit ervaring. Kalm aan, jouw tijd komt nog wel!

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:57

Pauline2cv schreef:
Wat ontzettend stoer dat jullie dit gedaan hebben zeg! Je schrijft leuk en de foto's zijn prachtig. Geniaal trouwens, achterwaarts een bruggetje over _/-\o_


Dank je! Het achteruitconcept werkt vanzelfsprekend niet als paarden oprecht bang zijn, want dan ontstaat er natuurlijk paniek. Op dat soort momenten zou ik het nooit vragen. Maar op de "bekijk het, nu ff niet momenten" ( en dat verschil kan ik goed voelen bij Alegro) is het inderdaad de ideale oplossing wat mij betreft. Kan hiet natuurlijk geen filmpjes plaatsen maar ik bedacht me ineens dat ik er wel een you tube filmpje van kom maken :)* :
https://youtu.be/NY-wVdPxB0Y

P.S. vind je niet dat mijn broedsel enorm strak kan sturen?! Zelf durf ik echt niet zo strak tussen de paaltjes door te rijden met de sulky

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:37

Die brug... En dan idd die laatste opmerking van je over broedsels en sturen _O-

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:02

Oh ik herken die stempelkaart, dus dan hebben wij die vast daar ook besteld. Ik dacht aan VVV maar daar haalden we stempels. We haalden ook stempels bij restaurants, die stonden ergens in een boekje. Ik zal even zoeken of ik dat boekje nog ergens heb, is wel een leuke herinnering. Krijg je trouwens wel een kruisje als je de stempelkaart opstuurt? Jullie hadden ze dus al gekregen van de buren van Joke en Pier, wat idd een superleuk gebaar is! *\o/*

Wat n schrik trouwens op het einde nog een gat in de berm, gelukkig verder niks aan de hand en toch door kunnen rijden maar zo zie je maar weer, een ongelukje is zo gebeurd.

Fijn dat jullie zo'n mooie tocht hebben gemaakt en dat wij er van mochten meegenieten, top!

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 16:32

jankawijnsma schreef:
Oh ik herken die stempelkaart, dus dan hebben wij die vast daar ook besteld. Ik dacht aan VVV maar daar haalden we stempels. We haalden ook stempels bij restaurants, die stonden ergens in een boekje. Ik zal even zoeken of ik dat boekje nog ergens heb, is wel een leuke herinnering. Krijg je trouwens wel een kruisje als je de stempelkaart opstuurt? Jullie hadden ze dus al gekregen van de buren van Joke en Pier, wat idd een superleuk gebaar is! *\o/*

Wat n schrik trouwens op het einde nog een gat in de berm, gelukkig verder niks aan de hand en toch door kunnen rijden maar zo zie je maar weer, een ongelukje is zo gebeurd.

Fijn dat jullie zo'n mooie tocht hebben gemaakt en dat wij er van mochten meegenieten, top!


Je krijgt een herrinneringsmedaille als je hem naar ridaire opstuurt maar ik denk dat ik gewoon lekker mijn kaart houd, mijn "kruisje" heb ik toch al

Suusjepluus

Berichten: 788
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:37

Wauw wat een gave tocht, leuke verhalen om te lezen!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:15

Wat een leuk verhaal van een mooie trektocht! Ik krijg spontaan inspiratie voor een eigen te maken tocht.
Handig,het achteruit op de brug. Als het werkt, werkt het!
Dat strak sturen met de sulky is zeker knap! Ik maak er met de sulky ook altijd een sport van om dit soort poortjes en smalle paden te nemen.

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 18:10

midori schreef:
Super gaaf! Wist helemaal niet dat dit een ding is/ kon. Wel leuk om in het achterhoofd te houden. Haden jullie alle campingspullen aldoor bij jullie?


De georganiseerde en individuele fiets-en wandelelfstedentocht bestaat wel, de paardenelfstedentocht bestaat op dit moment niet ( al komt daar zoals gezegd vanaf volgend jaar waarschijnlijk verandering in, zie dagverslag 7). Toen ik aan de voorbereiding begon kon ik op het internet maar drie keer vinden dat iemand hem gereden had. In werkelijkheid zal dat heus wel meer zijn zie je hier al aan de reacties van Janka en Maessie die hem ooit eens gereden hebbe. Het wordt dus heus wel vaker gedaan. Maar in ieder geval gebeurd het niet heel vaak. De eerste die ik kon vinden was dus Ridder Dijkshoorn ( zie antwoord aan Janka )maar dat gaf geen route of overnachtingsplekken, de tweede menteam van de velde. Op hun website heb ik B&B Claercamp in Rinsumageast gevonden. Ik heb ze via email nog benaderd maar ik kreeg niet heel veel bruikbare informatie om een of andere reden. En 2 meisjes in 2015 voor het goede doel maar die zie je op een you tube filmpje ook alleen maar vertrekken. Dus daar had ik ook niet veel aan. Het was dus een enorme puzzel met google maps, rekenen, afstanden inschatten zodat de etappes enigzins gelijk waren en op zoek naar overnachting op de strategische punten. Ik durf niet te zeggen hoeveel tijd daar precies in is gaan zitten maar heel wat.

Ja alles wat we op dag 1 mee hadden kwam op dag 7 ook weer mee terug, inclusief de campingspullen ( alles lichtgewicht natuurlijk)

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:28

Marveld schreef:
De georganiseerde en individuele fiets-en wandelelfstedentocht bestaat wel, de paardenelfstedentocht bestaat op dit moment niet

En op de motor, de trekker, met de oldtimer, suppend, steppend en dan vergeet ik vast nog varianten :)

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:13

Met kano.

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:23

Juut schreef:
Gaaf verslag! Ben ook benieuwd hoe jullie dit met spullen regelen :)


Wil je precies weten wat er waar in welke zadeltassen zat Juut? Of bedoel je dat niet?

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:33

Babybeertje schreef:
Wat een belevenis! Ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen.
Wat ik me afvraag is of het niet heel erg veel over de weg was? Hoe volg je de Elfstedentocht dan omdat die over het water gaat sorry leek hier


Hahaha nou ja over de weg langs de 11 steden dan maar dus. En dat is inderdaad wel heel veel over de weg...Dat vond ik in de eerste instantie toen ik bedacht dat ik hem ging rijden ook wel een minpunt ( Friesland is geen Veluwe). Maar er stonden zo veel leuke kanten tegen over en ik heb er geen seconde spijt van gehad heb

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:35

fransje23 schreef:
Wat gaaf! Zoiets wil ik volgend jaar ook doen al spreekt je route langs Groesbeek mij ook wel aan en daar heb ik al overnachtingsadressen :)


Groesbeek was inderdaad ook te leuk, voelt enorm als buitenland!

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:44

Loretta schreef:
Ik vind het echt geweldig. Maar ik kan niet echt informatie vinden over deze elfstedentocht per paard. Het lijkt me toch dat je ergens moet aanmelden om te kunnen stempelen.


Hoi, zie voor de informatie erover mijn antwoorden aan Janka en Midori, conclusie er is op dit moment ook nauwelijks iets.

Wat het stempelen betreft: de individuele wandelaars doen dit behalve bij vvv kantoren ook bij horeca gelegenheden en winkels . Dat heb ik dus ook gedaan maar ze wel allemaal van te voren gebeld of gemaild of we welkom waren omdat ik geen zin had om met 3 paarden door de stad te gaan leuren op zoek naar een stempel

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:51

Hoe doe je dit qua hoefbeslag? houden ijzers dusdanig veel KM's vol op asfalt?[/quote]

Dat was voor ons van te voren ook een bron van zorg. Ze zijn alle drie kort van te voren beslagen, die twee van mij met extra widiapunten eronder. Alle ijzers zaten nog muurvast aan het eind van de rit maar die van Gjörningur zonder de punten waren wel echt meer gesleten. De ijzers van Bean zagen er nog wonderlijk goed uit zelfs..

Afbeelding

Afbeelding

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:01

Arabesk schreef:
Heb je trouwens B & B's geregeld waar de paarden ook konden staan? En zo ja hoe?


Sportcentrum sneek stond als enige (als startpunt)in de gids van ridaire vermeld (overnachten paarden en achterblijven trailer)
B&B Claercamp via website menteam van de Velde
B&B Luje lollum door een tip van miss Toseland hier op bokt toen ik vragen stelde over de route
Camping half hitchum google internet
Manege molkwerum gebeld en gevraagd
Plus nog twee campings gebeld en gevraagd. Deze ( echt superlieve mensen die het ons uiteindelijk alleen maar naar de zin probeerde te maken) stonden in eerste instantie niet te springen om mensen met paarden en daarom noem ik deze campings ook bewust niet bij naam.

Op al onze slaapplekken konden de paarden dus ook terecht

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:12

Pff, geloof dat ik nu alle vragen beantwoord heb. Hopelijk niemand vergeten %)

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Elfstedentocht voltooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:43

Ben wel blij dat de rit voor ons georganiseerd was als ik het zo hoor! Wij hadden ook een heel andere stempelkaart, en wel een officieel kruisje, maar dat zal toendertijd wel allemaal aangevraagd zijn. Het is inderdaad jammer dat er niet meer over te vinden is! De route is zo mooi te rijden!

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:51

maessie schreef:
Ben wel blij dat de rit voor ons georganiseerd was als ik het zo hoor! Wij hadden ook een heel andere stempelkaart, en wel een officieel kruisje, maar dat zal toendertijd wel allemaal aangevraagd zijn. Het is inderdaad jammer dat er niet meer over te vinden is! De route is zo mooi te rijden!


Hahaha ik kan me wel voorstellen dat je het zo bekijkt. Maar ik vind al dat voorbereidende gepuzzel juist altijd zo héérlijk, echt bakken vol met voorpret. En de route is inderdaad prachtig!

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:44

maessie schreef:
Ben wel blij dat de rit voor ons georganiseerd was als ik het zo hoor! Wij hadden ook een heel andere stempelkaart, en wel een officieel kruisje, maar dat zal toendertijd wel allemaal aangevraagd zijn. Het is inderdaad jammer dat er niet meer over te vinden is! De route is zo mooi te rijden!


Dat zou ik zelf wel heel graag willen een officieel elfstedenkruisje. En dat terwijl ik niet eens kan schaatsen. Maar de elfstedentocht per paard lijkt me wel geweldig.