Paard bevriest tijdens buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 10:16

Mijn Tinker besluit regelmatig bij alles wat hij ziet ( in ieder geval wat ik niet zie) en eng vindt, stokstijf stil te staan. Niet vooruit te krijgen. reageert nergens op, probeert terug te gaan, wat hij uiteindelijk niet doet, of wat hem niet lukt. Hij loopt (als we niet alleen zijn) meestal voorop en zodra hij bevriest en een ander paard verder loopt, gaat hij er wel achteraan.
Ik geloof niet in straffen, volgens mij is hij onzeker en dat gaat niet samen met straf geven. Maar het blijft wel irritant. Ik wil graag ook alleen kunnen rijden. Verder is hij heel braaf. Wie weet een oplossing.....


Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:51

Wees maar blij dat hij het aangeeft door te bevriezen. Dat is prettiger dan een paard wat ver over zijn grenzen gaat, omdraait en terugplettert naar stal. Vooral vaak met iemand meegaan, en tussendoor zelf op pad gaan, niet te ver gaan ineens, het beste is vertrouwen op te bouwen. En dat heeft echt tijd nodig. Het staken is gebrek aan vertrouwen, onzekerheid en het alleen weg gaan van de vertrouwde omgeving en paarden. Elke keer alleen een stukje verder gaan, en even laten grazen op het verste punt, of goed belonen en teruggaan. Zorg ervoor dat je het punt van staken net niet bereikt. Goed anticiperen, enge dingen laten beoordelen, en even aanmoedigen erlangs te gaan, of met een boog eromheen. Belonen als hij erlangs is, dat vooral niet vergeten. Naarmate je vaker samen met hem op pad bent zal hij eraan wennen, zich realiseren dat hij elke keer weer terugkomt en op een bepaald moment maakt het niet meer uit hoe ver je gaat. Dat dit niet in een maandje gepiept is moge duidelijk zijn ;)

Over de IJssel

noox
Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:55

Wandel je ooit met hem? Misschien dat dat ook helpt?

✰ P I N T O ✰

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:07

Jammer dat je paard al zover is dat het zelf kiest of het loopt of niet loopt. Een paard wat fijn opgeleid is leert vanaf het begin dat voorwaarts wel voorwaarts is. Meestal hoef je dan niet te straffen maar wel eens te motiveren met een tikje of stem. Als het eenmaal weet dat het niet zelf kiest wat het wel of niet gaat doen maar dat het op de hulpen moet reageren en je daar heel consequent mee bent is het probleem weg en kun je beide gaan genieten omdat het paard niet steeds bezig is om te proberen de eigen keus te volgen. Het is ook heel wat veiliger om een gehoorzaam paard te hebben. Blijft het bij vriendjes zijn alleen dan zul je moeten accepteren dat je paard als het er op aan komt net zo hard loopt als het wil en ook de kant op waar het zelf wil, het weet niet anders als dat het zelf kan kiezen als het dat echt wil.

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:11


'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:25

Rizette, Tinkers zijn meestal goudeerlijke karakterpaarden met een flinke dosis puurheid en spiegelen als een gek. Het niet alleen op buitenrit willen gaan heeft puur met vertrouwen (of gebrek eraan) te maken wat opgebouwd moet worden. Er staat wel dat 'het paard besluit' maar eigenlijk had er moeten staan 'mijn paard heeft nog onvoldoende vertrouwen in mij'... Heb je dat verdiend, dan doen ze alles voor je.

Over de IJssel

daarisdekaas
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:53

Ik ben het eens met Lindsey. Hoewel ik geen ervaring heb met Tinkers, wel met dergelijke karakters. Ze moeten weten dat ze op je kunnen vertrouwen. Je kunt nog zo'n fijn opgeleid paard hebben, als hij het gevoel heeft dat hij niet helemaal op je aan kan, dan doet ie het niet. Toegegeven heeft dit wel vaak met de zekerheid van de ruiter te maken, of hoe consequent deze is. Ik heb een paard gereden dat regelmatig opzij sprong of stilstond tijdens buitenritten en ik merkte ook aan mijzelf dat ik een beetje onzeker hierin werd omdat hij ook nog wel eens achteruit ging lopen en als mijn 'motivatie' dan iets harder werd, werd het alleen maar erger. En dit was echt geen ongevoelig of slecht opgeleid paard, maar wel een paard met een sterk karakter en ik was niet zeker genoeg. Ik ben toen stukken aan de hand gaan lopen en toen dit goed ging er weer op. Op de grond was ik zelf veel zekerder. Later toen ik er weer op ging had ik zelf meer vertrouwen, en daardoor kon het paard ook op mij vertrouwen en ging het goed.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:53

Ik heb er ook eentje die bij onzekerheid wil bevriezen. Door veel km te maken kan ik nu eigenlijk overal heen rijden. In het begin ging ik niet te ver, soms een paar keer hetzelfde 'enge stukje'. Nooit omkeren, geduld, naar voren blijven vragen en belonen. Mijn laatste redmiddel was een stukje ernaast lopen. Nu zo goed als nooit meer nodig.
Wat mij ook kon helpen was na stukje voorwaarts zelf halt houden, pasje achterwaarts, weer wegstappen. De regie houden dus voor je pony bedenkt dat hij maar besluit. Onzekerheid komt toch ook uit gebrek aan leiding.

CoRiNa1983
Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:47

Mijn paard gaat op buitenrit ook in de ankers als ze iets spannend vind en onzeker raakt, (helaas ben ik bijna altijd alleen), ik stap dan af en we wandelen naast mijn paard erlangs om daarna weer op te stappen en verder te rijden.
Ik merk dat dit goed werkt voor haar, op stukken waar we vaker rijden en die eerst spannend waren kan ik nu vaker blijven zitten en er gewoon langs rijden.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

ruitje
Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:15

Lindsey_99 schreef:
Rizette, Tinkers zijn meestal goudeerlijke karakterpaarden met een flinke dosis puurheid en spiegelen als een gek. Het niet alleen op buitenrit willen gaan heeft puur met vertrouwen (of gebrek eraan) te maken wat opgebouwd moet worden. Er staat wel dat 'het paard besluit' maar eigenlijk had er moeten staan 'mijn paard heeft nog onvoldoende vertrouwen in mij'... Heb je dat verdiend, dan doen ze alles voor je.



Dan ken ik zeker net de verkeerde tinkers :') . Die gaan gewoon links als ze linksaf willen en denderen door je heen als je ze niet direct duidelijk maakt dat jij bepaald waar je heen gaat :') .

Het is natuurlijk helemaal niet in te schatten op basis van de post van de TS waarom dit dier dit doet, ik krijg echter wel altijd een rode vlag bij de zin ' ik geloof niet in straffen' . Straffen is iets anders dan je paard dubbel slaan, het is consequent aangeven waar je grens is.

En dat kan liefdevoller zijn dan geen grenzen aangeven :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 09:59

Altijd lastig om hier iets te posten. Alle (op enkele na) antwoorden irriteren mij meestal. Ik heb een 17 jarig heel braaf idd goudeerlijk (pittig) paard. Loopt als een kievit en reageert normaal gesproken op alle hulpen, zelfs hele lichte.
Behalve dus in sommige situaties. Dan ben ik net een beginnende kleuter op een manege. Hij kijkt en reageert nergens meer op. M.a.w. Hij bevriest. Dit gebeurt meestal als ik alleen met hem ben, onzekerheid dus. Hij is vanwege zijn snelheid een 'vooroploper', en als ik met andere paarden weg ben, wacht hij op zo'n moment gewoon tot de volgende doorloopt om daar weer achteraan te lopen, om vervolgens weer voorop te lopen.

Al dat geklets over spiegelen geloof ik wel, maar in dit geval niet. Ik ben niet onzeker. Ik heb alles zo'n beetje geprobeerd. Wachten, (soms 10 minuten lang) rondje draaien, sporen om, zweepje mee (en ik ben bij hem anti zweep) praten, stem verheffen etc
Hij reageert gewoon nergens op. Meestal stap ik af en ga een stukje lopen. Dat helpt. Even. Gezien mijn leeftijd en gezondheid is dat redelijk vermoeiend :D Het steeds weer opstappen dan...

Hij wil of gaat er niet vandoor, doet verder niks verkeerd. Alleen dat stil staan..... En nee, ik ga niet straffen voor onzeker gedrag. Alleen belonen voor goed gedrag.....

noox
Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:10

Is het inmiddels niet gewoon aangeleerd gedrag geworden? Ipv nog onzeker?
Je zou er een hartslagmeter om kunnen hangen. Anders is er denk ik geen andere optie dan een keer echt de tijd nemen en zo lang als nodig is te blijven wachten tot hij op je hulpen reageert. En dan direct belonen op de manier die voor hem werkt.

✰ P I N T O ✰

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:28

Een paard leert pas echt te vertrouwen als je hem er doorheen rijdt. Dan leert hij tenminste dat jouw regie en opdracht niet tot gevolg heeft dat hij wordt opgegeten. Zolang je blijft 'tutten' blijft de hele wereld eng. Iets de eerste keer eng mag, even inhouden, desnoods snuffelen en daarna weer door.

Maar gezien de leeftijd van jouw paard en de manier waarop hij op slot slaat doet mij eerder denken als aangeleerd gedrag. Oftewel hij heeft nooit geleerd om voorwaarts te blijven als het spannend wordt. In plaats daarvan slaat hij meteen door naar het freeze stadium van angst. En ja dan zijn ze onbereikbaar voor de ruiter al mep je er nog zo hard op.

Ik heb een jong trekpaard en die had daar van zichzelf ook wat last van. Maar dat was eigen aanleg en geen bevestigd gedrag. Dat heb ik er met consequent voorwaarts motiveren gelukkig uit gekregen. Of nou ja we hebben een compromis. Ze mag iets best eng vinden. Dan gaan we kijken en snuffelen en daarna door. Kost nog geen 10 seconden maar ze blijft voor mij zo wel bereikbaar. En met de ervaring neemt dat gedrag ook weer af.

Het vervelende is dat jouw paard in een vastgelegd gedragspatroon is gekomen waar hij voor de ruiter onbereikbaar is geworden. Dat kan je maar op 2 manieren oplossen;

- 1 voorkomen dat hij in de freeze komt. Oftewel rijden op hoog tempo als je verderop iets zit waar hij op gaat reageren. Stegige draf en bij de minste geringste vertraging hop naar voren jagen. Kans is groot dat dan zijn 1ste instinct van vluchten wordt getriggerd en hij erlangs schiet maar hé je hebt een eerste stap gezet om een ongewenst patroon te doorbreken.

- 2 als hij toch in die freeze komt dan zit er niets anders op dan geduld hebben en afleiden. Ik heb 2 jonge dieren ingereden die zo bang waren om een stap te zetten met een ruiter op de rug dat ze gewoon niet liepen. Zo'n freeze moment kan rustig 10 minuten duren dus neem de tijd. Maar uiteindelijk ontdooien ze altijd vanzelf. Het helpt om af te leiden met wat voer. Het liefst gegeven vanuit het zadel. Probeer zoveel mogelijk vanaf te rug te doen en alleen af te stappen als het gevaarlijk wordt of echt niet anders kan.

Er is geen kant er klare oplossing helaas en dit soort vastgeroest gedrag is een serieus probleem. Het gaat even duren voor je zo'n gedragspatroon hebt overschreven met gewenst gedrag.

Daarom is het zo verschrikkelijk belangrijk dat jonge dieren voorwaarts leren denken! Geen getut gas erop. Doe je dit niet dan krijg je dus stakende paarden of grapjassen die op een dubbeltje omdraaien en naar huis rennen.

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:37

wij hebben ook gereden met een pony die dit deed. wij hebben echt kilometers gemaakt met z'n 2en en nu durft de bangere pony veel vaker voorop te lopen, loopt niet meer zo te kijken, schrikt veel minder van opvallende dingen (of dingen die wij uberhaubt niet zien)

eigen paard is goud waard
Spoiler:
Een paard zonder ruiter is een nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is maar een mens.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:13

Toen ik mijn Haflinger net had, was er ook veel spanning op buitenrit. Het was gewoon allemaal nieuw voor hem. En kon ook bevriezen. Dan drong niets meer tot hem door! Ik kende dat gedrag niet, want mijn vorige Haflinger was qua karakter heel anders.
Wat moest ik er mee? Vechten? Boos worden? Nee dat had geen enkele nut, het paard was gewoon bang en wist zelf ook niet wat hij moest doen.
Ik ben afgestapt en voorop gegaan. En elke keer als we iets spannends tegen kwamen buiten liet ik zien dat het wel goed was door voorop te lopen. En op een gegeven moment kon ik gewoon blijven zitten en hem erdoor praten. Ondertussen thuis ook ontzettend veel grondwerk en schriktrainingen gedaan, zodat we elkaar gingen begrijpen en vertrouwen!
Nu maken we kilometers buitenrit, alleen, samen of in een grote groep. Het maakt niet meer uit.
Zelfs mijn dochter van 5 kan nu los met hem buiten rijden. De spanning is weg, want hij vertrouwd in ons.
Heel af en toe komt de spanning nog op zetten, maar niet meer zo extreem als voorheen. Ook dan laten we zien dat er niks aan de hand is. Vechten of kwaad worden heeft geen zin in onze situatie, dat werkt juist averechts, ik moet hem steunen. Wel moet ik soms heel duidelijk zijn. Dus niet poezelig. Hij heeft een stabiele leider nodig. Die als het moet soms wat streng is, maar dus nooit kwaad. En daarnaast ontzettend veel belonen. Daar wordt mijn Haflinger steeds dapperder van. Ik laat hem merken dat ik trots op hem ben als we iets 'engs' overwonnen hebben. En daar groeit ie van.
Verder herhalen, herhalen, herhalen. Zodat een buitenrit de normaalste zaak van de wereld wordt. :j
Niet pushen.
In mijn geval heb ik mijn Haflinger nu bijna 3 jaar. En het heeft toch zeker een dik jaar geduurd voordat we écht een team waren. En de band groeit nog steeds, leren nog elke dag bij.

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:22

catherself1 schreef:
Altijd lastig om hier iets te posten. Alle (op enkele na) antwoorden irriteren mij meestal. Ik heb een 17 jarig heel braaf idd goudeerlijk (pittig) paard. Loopt als een kievit en reageert normaal gesproken op alle hulpen, zelfs hele lichte.
Behalve dus in sommige situaties. Dan ben ik net een beginnende kleuter op een manege. Hij kijkt en reageert nergens meer op. M.a.w. Hij bevriest. Dit gebeurt meestal als ik alleen met hem ben, onzekerheid dus. Hij is vanwege zijn snelheid een 'vooroploper', en als ik met andere paarden weg ben, wacht hij op zo'n moment gewoon tot de volgende doorloopt om daar weer achteraan te lopen, om vervolgens weer voorop te lopen.

Al dat geklets over spiegelen geloof ik wel, maar in dit geval niet. Ik ben niet onzeker. Ik heb alles zo'n beetje geprobeerd. Wachten, (soms 10 minuten lang) rondje draaien, sporen om, zweepje mee (en ik ben bij hem anti zweep) praten, stem verheffen etc
Hij reageert gewoon nergens op. Meestal stap ik af en ga een stukje lopen. Dat helpt. Even. Gezien mijn leeftijd en gezondheid is dat redelijk vermoeiend :D Het steeds weer opstappen dan...

Hij wil of gaat er niet vandoor, doet verder niks verkeerd. Alleen dat stil staan..... En nee, ik ga niet straffen voor onzeker gedrag. Alleen belonen voor goed gedrag.....



Wat vaak helpt is om even te stoppen , paar passen terug, wachten tot je paard gaat kauwen en likken en dan weer vooruit, staat hij weer stil, weer paar passen terug en weer wachten tot hij gaat kauwen en likken enz.
Na een paar keer voelt het veiliger voor je paard en worden de pauzes korter, hiermee win je veel vertrouwen en kom je er doorheen gegarandeerd.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:07

Hoe komt toch iedereen op het idee dat paarden heel veel eng vinden.Paarden vinden het angstige gedrag van de ruiter eng. Voordat een paard in de freeze stand staat is er al heel veel aan de hand en gebeurt, als je dat allemaal mist kom je er inderdaad in terecht en ja als een paard staakt dan heb je een probleem. Maar inderdaad neem die hartslag meter maar eens mee zoals noox zegt. En als je er achter komt dat er bij je paard weinig aan de hand is met de hartslag, hang hem dan zelf eens om.

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:59

Wat ik me vooral afvraag, TS, is er een manier waarop je hem uit zo'n angstfreeze kan halen? Is er op een of andere manier nog wel contact met hem te zoeken? Want ik zou daaraan proberen te werken. Kijken of hij, door buiging van de hals, je hand kan volgen. Als je paard in zijn lijf bezig is, kan hij niet in zijn hoofd bezig zijn. En ja, dan sta je nog stil, maar je bent wel weer bezig met je paard jou te laten volgen. Net zolang tot hij zijn nek weer buigt en zacht is in deze buiging. Wellicht dat hij dan weer voelt/merkt: 'oh hee, ruiter is er nog, ik sta hier niet alleen in.'

Weet je ook specifieke redenen waarom hij stil gaat staan? Of is dat iedere keer wat anders?

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard bevriest tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 00:20

Dit is iets wat bij Tinkers vaak voorkomt, en mijn nekharen gaan echt overeind van bepaalde reacties hier. Zo ontstaan dus die sterke en koppige, of juist lam geslagen Tinkers.

Ik heb al aardig wat Tinkers in training gehad met dit probleem, het is goed op te lossen. Hoe of wat is lastig te verwoorden omdat dat per paard verschilt.

Wat om te beginnen een belangrijke zaak is, dat andere paarden hem niet meer voor gaan. Zo hou je het probleem in stant. Hij/jullie moeten het zelf kunnen. Je kan als tussenstap kiezen om zij aan zij ergens langs te gaan.

Aan de hand krijg je hem wel vooruit? Neem als tussenstap dat je wel naast hen loopt, maar hij mag niet achter je lopen. Hij moet naast je, uitbreiden naar zijn hoofd voor jou uit, zijn schoft voor jou uit, en dan er weer op. Als dit niet lukt (want dan kan soms verdomd lastig zijn), ga op zoek naar een grondwerk instructeur die je bij deze commando’s helpt.

Welke omgeving zit je? Ik wil best eens met je meekijken. Mogelijk is je Tinker hier ook welkom.

Avanti
Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 02:06

Mijn pony is deed hetzelfde. Ik kon na de verhuizing niet eens het erf afkomen. Ben altijd erg lief geweest en zeer geduldig maar daarmee niet tot lopen gekregen.
Toch uiteindelijk veel vooruit gegaan met tikjes met de zweep tot een voorwaartse reactie. Nu is de mindset wel veranderd in een meer voorwaartse reactie bij spanning en geef ik ook de ruimte naar voren bij spanning, dit kan ook omdat ze er toch niet vandoor wil gaan alleen snel langs spannende dingen wil lopen.
Dus meer het idee van je mag het eng vinden maar je gaat er wel langs, maakt niet uit hoe heeft wel geholpen. Veel hetzelfde rondje en dan merk je dat het stilstaan als optie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
Leuke was dat ik laatst een rondje strand alleen met haar had gedaan en waar ze vroeger in de duinen voor elke bocht stilstond ze nu dapper doorliep. ♥️
Verwacht niets op korte termijn en begin met korte stukjes.

Ps: Tikjes met zweep nooit uit frustratie of boosheid geven. Meer als been geven zien alleen dan met zweep.

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:40

Wat vaak helpt is om even te stoppen , paar passen terug, wachten tot je paard gaat kauwen en likken en dan weer vooruit, staat hij weer stil, weer paar passen terug en weer wachten tot hij gaat kauwen en likken enz.
Na een paar keer voelt het veiliger voor je paard en worden de pauzes korter, hiermee win je veel vertrouwen en kom je er doorheen gegarandeerd.

Dit al geprobeerd?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers