Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 17:13

Door een uitruil van gebieden tussen Natuurmonumenten en Stichting Twickel is kort geleden vlakbij Dieren een aantal ruiterpaden gesloten. De meeste van deze paden waren al zeker 25 jaar opengesteld voor ruiters en/of menners.

Het gevolg hiervan is, dat ruiters/menners (zeker die vanaf de parkeerplaats bij De Spelerij het bos inkomen om zo naar de Lange Juffer te rijden), nu moeten omrijden over de weg langs De Spelerij. Deze weg is met name in de zomer erg druk (vooral met bussen!), wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt.

Een alternatief is omrijden via de Plaggenweg, en dan een stuk terug over de Imboslaan om vervolgens rechtsaf naar de Lange Juffer te kunnen. Nu is omrijden natuurlijk niet het grootste probleem, maar het betekent wél, dat de menners op de terugweg een hele zware, mulle heuvel omhoog moeten. Zeker voor de kleine paardjes en pony's is dit bijna geen doen.

Ik heb hierover mailcontact gehad met Twickel (die nieuwe eigenaar van het gebied), maar nul op het rekest gekregen. De reden is, dat Twickel geen geld ontvangt voor de jaarlijkse rijvergunning die ruiters/menners op de Veluwezoom moeten hebben. Vandaar dat het beleid van Twickel is om alleen een verbindende schakel te zijn in de routes van de diverse bosgebruikers zoals ATBers, ruiters en menners.

Het inschakelen van de regiocoördinator van de KNHS heeft ook niets opgeleverd, behalve het advies om meerdere ruiters te verzamelen en Twickel aan te bieden gezamenlijk een of een paar keer per jaar de paden te onderhouden.

Vandaar deze oproep:

1) Zijn er mensen die bereid zouden zijn om te helpen met het onderhoud? Aangezien Natuurmonumenten nóóit onderhoud pleegde aan de betreffende paden, denk ik dat dit in praktijk weinig werk zal zijn.

2) Zijn er mensen met andere ideeën om de opgeheven ruiterpaden weer voor ruiters/menners toegankelijk te maken?

Alle input is zeer welkom!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:49

Om hoeveel kilometer ruiterpad gaat het? In onze regio (Utrechtse Heuvelrug) werken we samen met Staatsbosbeheer en de KNHS regioconsulenten aan het onderhoud van de paden.
De KNHS regioconsulent organiseert, in overleg met Staatsbosbeheer, klusdagen. Ze hangt bij stallen in de regio flyers op, post een aankondiging op Facebook en vaak ook op bokt.
Het materiaal voor de klusdagen wordt vaak door sbb verstrekt en een boswachter begeleid de klusdag (instructie over de werkzaamheden en mede bepalen op welke locatie geklust wordt).
Wij doen op zulke klusdagen licht onderhoud, zoals snoeien en het openhouden van watergaten naast het pad. Omdat wij laten zien actief mee te werken, is sbb bereid om de zwaardere klussen (graven van watergaten, aanbrengen van zand) te doen of uit te laten besteden. Soms kan hier ook een stalhouder voor gestrikt worden.

In onze regio zijn ook veel mountainbikers actief. Zij vragen €7,50 per jaar voor een vignet. Van de opbrengsten zorgen ze voor onderhoud en aanleg van nieuwe paden. Overigens zijn er vrij veel MTB'ers actief in het onderhoud (vrijwilligers), waardoor het qua hoeveelheid werk erg meevalt. Bij de ruiters moet dat besef nog komen :D

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 17:55

Dank voor je uitgebreide reactie!

Het gaat om in totaal ongeveer 3,5 kilometer, maar het zou al schelen als daarvan ca. 1,2 km. weer tot ruiterroute werd omgevormd.
Snoeien is er nooit nodig, en ophogen met zand evenmin. Door de hoge en droge ligging is er (op een klein stukje na) nooit een probleem met de afwatering geweest. Het werk zou dus erg moeten meevallen. Hopelijk zijn er mensen bereid een handje te helpen. Ruiters genoeg in de omgeving in ieder geval.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:57

Probeer eens een link te leggen met de rijvereniging, ik meen dat dat RV de Spreng is die het dichtste bij zit? Onze RV helpt ook 1 dag per jaar mee met het onderhoud van de paden. En grote pensionstallen oa aan de kant van Laag Soeren, en Camping Boszicht. Misschien zijn daar wel seizoensgasten die met paard komen, en mee willen helpen. Als je er een gezellige dag van maakt met elkaar moet dat te doen zijn toch?

Vind het trouwens wel schandalig dat er zo weinig onderhoud gepleegd wordt aan de ruiterpaden daar. Fietspaden daar in het bos zijn pas helemaal netjes gemaakt, als ruiter betaal je wel voor het gebruik van de paden maar fietsers betalen niks. Heb dat eerder ook wel eens aangegeven bij Natuurmonumenten dat ik dit niet terecht vind (waarom niet alle gebruikers laten betalen) maar daar heb ik nooit antwoord op gehad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:06

Aha vandaar de gekke wijzigingen van bebording en de paaltjes ivm parkeren. Benieuwd of er ook wat wijzigd in de honden losloop gebieden. Zijn flink bezig geweest.

Ik kan fysiek helaas niet helpen met onderhoud maar ga wel even nadenken hoe het op te lossen. Twickel is idd niet de fijnste om mee te overleggen. Die zijn erg star in hun mening. Ze zouden een eigen vergunning kunnen gaan maken mar vraag me af doen ze ook zo met mountain bikers?

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 18:10

De Spreng contacteren is inderdaad een goed idee, dank!

Het padenonderhoud laat inderdaad wat te wensen over, maar ik snap wel dat het voor Natuurmonumenten geen prioriteit heeft, na alle bezuinigingen van de afgelopen jaren.
Maar het is zeker vervelend dat het bedrag voor de ruiterpenning jaarlijks omhoog gaat, terwijl er zo weinig aan onderhoud gebeurt en nu het aantal paden ook nog eens is verminderd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:23

De rijvereniging vergat ik nog te noemen. Bij ons wordt er jaarlijks vanuit een rijvereniging een klusdag georganiseerd, ook in samenwerking met staatsbosbeheer. Daarna soep met een broodje en een snack in de kantine.

Edit: 1,2 km is wel echt een klein prutstukje als zo'n landgoed daar moeilijk over doet. Bij ons is een van de landgoederen zo aardig geweest om een pad aan te leggen zodat ruiters makkelijker / veiliger het bos in kunnen. Het eerste stuk van het pad is nu modderig, dus daar gaan we met een groepje een keer wat aan doen. Het landgoed is daardoor bereid om groter materieel in te zetten als er een stukje gegraven moet worden.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 18:37

Er is ook gesnoeid in de ATB-routes, maar de hondenlosloopgebieden zijn volgens mij ongewijzigd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:50

Het is gewoon heel lastig met verschillende grond eigenaren. Bij ons in de buurt ook eea gewijzigd bij een landgoed. Gevolg om op de ruiterroutes verderop in het bos te kunnen komen (die ruiterroutes worden beheerd door Staatsbosbeheer) moet je nu eerst bijna 3 km langs een verharde weg. Weliswaar alleen opengesteld voor fietsers en aanwonenden, maar toch. Landgoedeigenaren willen geen ruiters op hun bospaden. Wandelaars kunnen wel gelijk vanaf de parkeerplaats het bos in wandelen. Beste optie is nu maar helemaal aan de andere kant van het bos 1 dorp verderop te parkeren, kun je wel gelijk vanaf de parkeerplaats de ruiterroutes op.

Anoniem

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:13

Heb twickel ook al gemaild en t interesseert ze werkelijk niks dat wij ruiters nu stukken doorlopende routes missen..

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:24

Ik raad aan een gesprek met de wethouder van de gemeente waar de grond in valt aan te vragen en te kijken of die wat kan betekenen.
De wethouder met landschap / recreatie en toerisme in de portefeuille.

Daarbij helpt het ook om de media op te zoeken. Dus ga in gesprek of organiseer een ludieke actie ofzo

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 13:16

XXXX2015, dat is ook een goed idee, bedankt.

Ik denk dat Twickel aanbieden om de paden te helpen onderhouden met een groep mensen in combinatie met steun van de gemeente wel de beste (want meest positieve) optie is.

svdb

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Giesbeek

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:48

Hoi Veerle,
zat me af te vragen of de route van Veluwetrail nu ook gewijzigd is. Klopt het dat die nu tussen de parkeerplaats van de Speelerij en de sportvelden is komen te liggen?
Dit is ook de route die de boswachter mij aangaf als aansluiting van de ruiterroutes.

Dat moet je als gemeente toch niet willen. Een ruiterroute praktisch over een parkeerplaats waar bussen en gehaaste ouders hieperdepiep kindertjes uitladen. Dat is wachten op ongelukken.
De ruiters en menners die hier bekend zijn rijden wel om (het is niet anders) en zoeken het gevaar niet op. Maar ruiters en menners die hier op vakantie komen en dan niets vermoedend op een mooie zomerse dag in die heksenketel belanden, dat moet je echt niet willen.
En zeker niet als het opgelost kan worden door slechts een klein stuk van de oorspronkelijke route in ere te herstellen.

Misschien eerst de wethouder dit argument voorleggen en kijken wat hij kan en wil betekenen.

De SHTN (waar de veluwe trail onder valt) bestaat uit vrijwilligers die de ruiterpaden onderhouden. Dan kunnen we samen met hen aanbieden de ruiterpaden waar stichting Twickel geen kosten aan wil hebben te onderhouden.

Ik heb nog niet gehoord hoe en of dit onlangs nog in een overleg is besproken. Maar ik hou je op de hoogte.

En als er meer mensen mee lezen die dit probleem aangaat en zich willen aansluiten om dit op te lossen. Stuur dan maar even een pb. Dan zal ik kijken of we via mail, een whatsappgroep of facebook iets kunnen opzetten om elkaar te informeren en acties te ondernemen.

Groet, Sabine

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:52

Ik heb ervaring met iets soortgelijks hier in de regio. Ben uit die werkgroep gestapt omdat de aansprakelijkheid mij te zwaar woog. Als er een mens of dier gewond raakt, of verongelukt, is degene die het onderhoud (wel of niet) gepleegd heeft verantwoordelijk. Mij niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:53

Ik had contact met twickel maar ze reageren nergens meer op.
Het klopt idd dat er een deel van de route nu over de parkeerplaats loopt.
Ik wil best meehelpen met iets.
Een fb groep zou een mooie start zijn.
Wellicht handtekeningen oid?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:05

Echt zot. De weg tussen spelerij en de scouting/sportvelden is smal, druk, chaotisch en geen berm waar je soepel in kunt gaan als aanspanning. Kom daar nog al eens met de honden en zelfs met de auto is het oppassen voor ongelukken. Voor idd een stuk van wat zal het zijn 800 m tot een km maximaal?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:18

rien10 schreef:
Ik heb ervaring met iets soortgelijks hier in de regio. Ben uit die werkgroep gestapt omdat de aansprakelijkheid mij te zwaar woog. Als er een mens of dier gewond raakt, of verongelukt, is degene die het onderhoud (wel of niet) gepleegd heeft verantwoordelijk. Mij niet gezien.

Ik dacht dat de verantwoordelijkheid lag bij de terreineigenaren / terreinbeheerders.

svdb

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:28

rien10 schreef:
Ik heb ervaring met iets soortgelijks hier in de regio. Ben uit die werkgroep gestapt omdat de aansprakelijkheid mij te zwaar woog. Als er een mens of dier gewond raakt, of verongelukt, is degene die het onderhoud (wel of niet) gepleegd heeft verantwoordelijk. Mij niet gezien.


Ik denk ook dat je hier verkeerde informatie hebt gekregen. Als je vrijwillig een gebied of wat dan ook betreedt ben je altijd zelf verantwoordelijk. En uiteraard ook voor de schade die je aanbrengt, maar daar heb je je WA verzekering voor.
Het zou toch te gek zijn als mijn paard struikelt over een stuk hout of schrikt van een hooglander ik bijv. natuurmonumenten aansprakelijk kon stellen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:54

@svdb
Als je je eigen gebied openstelt dan ben je als eigenaar in eerste instantie verantwoordelijk voor het gangbaar zijn van de paden enz.
Als jij struikelt over een losse stoeptegel (en dit blijkt achterstallig onderhoud te zijn) kun jij gewoon de gemeente aansprakelijk stellen.
En omdat mensen dat steeds meer gaan doen(aansprakelijk stellen), sluiten steeds meer mensen/bedrijven hun grond.

svdb

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Giesbeek

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:15

Pfff, dus toch de verantwoordelijkheid bij de terreineigenaren.
Dan is het begrijpelijk dat ze de kilometers mtb en ruiterpaden willen beperken.
En iets om mee te nemen als we tot een oplossing willen komen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Sluiting ruiterpaden Hof te Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:26

Ik weet uit ervaring dat de SP in de gemeente Rheden vrij actief is.
Probeer die anders te contacten. Ze vinden het volgens mij wel leuk om actie te voeren :)

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 14:59

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het klopt dat de Veluwetrail nu ook iets is verlegd, maar niet over de parkeerplaats. Wel loopt de route nu over een heel steile, mulle heuvel die voor aanspanningen héél zwaar is (voor een enkelspan pony met een vierwieler nauwelijks te doen).
De bordjes zijn overigens keurig verplaatst.

Facebook is een goed idee. Ik gebruik het zelf niet, maar ben laatst een ruiter tegengekomen die wel een facebookpagina wilde aanmaken. Ik ken haar verder niet, en weet niet of ze dat (al) gedaan heeft. Misschien kan iemand dat hier controleren?

svdb

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:57

Dat was ik :wave:
Maar hier de reacties lezend denk ik misschien eerst via de politiek e.d. proberen meer belanghebbende eigenaar te maken van het probleem en een open gesprek te organiseren met stichting Twickel.

Zal van de week ook op stal eens vragen of hier al meer mensen mee bezig zijn. Had gehoord dat er onlangs een overleg ergens is geweest, waar iemand dit ook aan de orde wou stellen.

Dus als andere hier ook mee bezig zijn, laat maar weten! eventueel via een pb.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 18:14

Och ja, nu zie ik pas dat je met je naam had ondertekend, sorry! :D

Ik hoop heel erg dat we iets gedaan kunnen krijgen. Brede steun is inderdaad belangrijk, en ik denk het aanbod om te helpen met het onderhoud van de paden ook.
Als ik grondeigenaar was, zou ik dan in ieder geval meer geneigd zijn om e.e.a. weer terug te draaien dan als een boze groep ruiters alleen maar komt klagen.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:50

Ik heb net geconstateerd dat de bordjes van de Veluwetrail tóch niet overal goed hangen. (Maar dit geldt voor het terrein van Natuurmonumenten.)

Is er al activiteit op facebook? Het kan haast niet anders of er moeten véél meer mensen last hebben van de sluiting van de paden dan degenen die hier op Bokt hebben gereageerd.