Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:22

Ik val weer even binnen, geniet in stilte van al jullie foto's <3 maar heb zelf niet zoveel te melden.

De laatste reacties zetten mij wel aan het denken ... lees veel over paarden die drammen, wegrennen, kop erop, etc. Ook dat sommigen het geprobeerd hebben en daarna klaar maar toch. Ik vraag me dan bij het lezen af hoeveel plezier je kan hebben aan het buitenrijden, als je dat met zo'n dier moet doen. Is het dan nog wel leuk? Als je paard elk moment bij elke gelegenheid die kop erop kan zetten en gewoon doet wat die wil? En je kan dan wel een ander bit erin hangen om het te voorkomen, maar dat is dan symptoombestrijding, want diep van binnen wil je paard nog steeds weg, alleen kan het niet meer ...

Vragen jullie je nooit af of het nog wel leuk is voor jullie paard op deze manier? En vind je het zelf nog wel leuk zo? Dat zijn echt oprechte vragen die ik mij stel als ik dit allemaal lees.

Ik ben iemand die wil kunnen genieten van het buiten rijden, met een paard die dat (voor zover ik dat kan inschatten) ook doet. Lekker rondkijken, beentjes strekken, dingen die hij niet vertrouwd even bekijken (of aanraken) en weer verder. En pas op, die van mij kan zich ook eens bij elkaar pakken .. zijn schrikreacties zijn ook niet altijd waar ik blij van word .. Maar gelukkig is het geen echte renner (hoogstens een paar meter en dan heb je hem wel weer bij je, nadeel is alleen dat die soms zo haakse bochten neemt in het schrikken dat er ineens een boom staat ed... ). Wel heeft hij soms last van spanning die blijft hangen, en dan wordt ineens alles eng en krijg je de ene schrikreactie na de andere. Maar dit 'eruit rijden' (door bv. op een veld te gaan, of om hem goed door te laten draven/galopperen, of noem het maar) werkt alleen maar averechts, dan worden zijn reacties alleen maar groter ...

Het blijft een moeilijke zoektocht naar wat werkt, maar vraag me af hoeveel plezier er nog kan zijn voor beide partijen als je je paard dwingt om bij je te blijven (wat ik uiteraard begrijp, maar hoop dat jullie begrijpen welke gedachte er bij mij achter zit). Iemand zich die vraag ooit gesteld? Of ben ik alleen? :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:40

Modena wil niet zozeer weg, haar idee van een leuke bosrit is om zo hard mogelijk overal doorheen te crossen. Ze vertrouwd erop dat ze zich in modderige bochtjes wel zal redden. Ze wil persé voorop en de hele rit is ze ermee bezig of haar vriendinnetje haar niet probeert in te halen. Ze weet ook dondersgoed wanneer er een heuvel of afslag richting huis aan komt, dan wil ze nog een tandje harder. Ze word nooit moe, raakt vooral meer op stoom.

Het helpt om met de trailer naar een plek te gaan die ze niet kent, of zelfs een trektocht te maken. Zeker als dat een plek is waar ze haar looplust kwijt kan kun je dan wel heel fijn rijden. Buitenritten zijn echt haar lust en haar leven, haar pech is alleen dat ik ook nog moet zien te blijven zitten. :')

Soms kan ik haar wel achter het behang plakken als ik weer een hele rit sussend ho ho eaaasyyy kaaaaalm rustaaaag fluister maar echt verschrikkelijk boos kan ik op zoveel enthousiasme niet worden. Ze is wie ze is. Alleen heb ik dus wel een noodrem aan haar hoofdstel hangen omdat we anders nog een keer een mountainbiker oid doodrijden. :=

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:16

[***] schreef:
Ik val weer even binnen, geniet in stilte van al jullie foto's <3 maar heb zelf niet zoveel te melden.

De laatste reacties zetten mij wel aan het denken ... lees veel over paarden die drammen, wegrennen, kop erop, etc. Ook dat sommigen het geprobeerd hebben en daarna klaar maar toch. Ik vraag me dan bij het lezen af hoeveel plezier je kan hebben aan het buitenrijden, als je dat met zo'n dier moet doen. Is het dan nog wel leuk? Als je paard elk moment bij elke gelegenheid die kop erop kan zetten en gewoon doet wat die wil? En je kan dan wel een ander bit erin hangen om het te voorkomen, maar dat is dan symptoombestrijding, want diep van binnen wil je paard nog steeds weg, alleen kan het niet meer ...

Vragen jullie je nooit af of het nog wel leuk is voor jullie paard op deze manier? En vind je het zelf nog wel leuk zo? Dat zijn echt oprechte vragen die ik mij stel als ik dit allemaal lees.

Ik ben iemand die wil kunnen genieten van het buiten rijden, met een paard die dat (voor zover ik dat kan inschatten) ook doet. Lekker rondkijken, beentjes strekken, dingen die hij niet vertrouwd even bekijken (of aanraken) en weer verder. En pas op, die van mij kan zich ook eens bij elkaar pakken .. zijn schrikreacties zijn ook niet altijd waar ik blij van word .. Maar gelukkig is het geen echte renner (hoogstens een paar meter en dan heb je hem wel weer bij je, nadeel is alleen dat die soms zo haakse bochten neemt in het schrikken dat er ineens een boom staat ed... ). Wel heeft hij soms last van spanning die blijft hangen, en dan wordt ineens alles eng en krijg je de ene schrikreactie na de andere. Maar dit 'eruit rijden' (door bv. op een veld te gaan, of om hem goed door te laten draven/galopperen, of noem het maar) werkt alleen maar averechts, dan worden zijn reacties alleen maar groter ...

Het blijft een moeilijke zoektocht naar wat werkt, maar vraag me af hoeveel plezier er nog kan zijn voor beide partijen als je je paard dwingt om bij je te blijven (wat ik uiteraard begrijp, maar hoop dat jullie begrijpen welke gedachte er bij mij achter zit). Iemand zich die vraag ooit gesteld? Of ben ik alleen? :+

Ik denk dat we allemaal geboren worden in deze maatschappij en dat we in sommige dingen geen keuzes hebben. Je moet werken, je moet belasting betalen, dat is nou eenmaal zo. Betekent niet dat je dan niet gelukkig kunt zijn. Als jij besluit niet te gaan werken pleuren ze je vanzelf in de gevangenis. Als je gewoon een leuke baan hebt kunt je het prima naar je zin hebben op je werk en er zelfs van genieten.
Paard hetzelfde alleen die hoeft veel minder te werken dan wij maar heeft daarentegen ook wat minder keuzevrijheid in zijn vrije tijd.
Een paard is een gewoontedier dus zodra hij weet hoe hij zich moet gedragen zal hij zich in principe wel zo gedragen. Tenzij hij echt niet geschikt is voor het doel wat de eigenaar ermee heeft. Een sensibel rillerig ding zal nooit een bomproof sulletje worden. Maar een normaal stabiel paard met streken die aangepakt wordt zal zijn gedrag aanpassen en accepteren dat hij moet luisteren. En dan denk ik dat hij gewoon geniet van het “werk” buiten. Mijn naarhuisrenner heeft naar mijn idee baat gehad bij de zeer grove maar zeer duidelijke aanpak. Hij weet nu precies wat hij wel en niet mag en is daardoor niet zo onzeker meer. Waardoor hij dus ook niet meer naar huis wil rennen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Fabster
Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:17

Jessol, soms moet je iets nieuws proberen. Mijn eerste fjord Leo had geen stuur en rem. Levensgevaarlijk. Daar heb ik dus voor het eerst met een hack gewerkt. Zijn mond was zo hard, dat daar inderdaad niks hielp. Maar die hack op zijn neus was hij niet gewend. Dus daar had hij nog geen antwoord op. En dat gaf mij de tijd om hem uit te leggen hoe ik het wel graag wou. Daarna kon ik lezen en schrijven met hem. Ik zeg niet dat het voor ieder paard werkt, maar soms wel het proberen waard. Een hack kun je mss ergens lenen en zo op je engelse hoofdstel zetten (heb ik ook gedaan). Als t niks is, dan weet je dat.

En Dorine: hetzelfde hier. Eenmaal duidelijk dat ik best goed oplet en ook voor haar zorg bij enge dingen, is heel veel van de onzekerheid eraf. Ik moet erbij zeggen, dat ik naast de ‘duidelijke uitleg’ ook met de clicker werk. Dus goed werk is click en koekje. Die combi vind ik best lekker werken. Als ze iets eng vindt en ze gaat toch, omdat ik get graag wil, krijgt ze een beloning. En fjord en vreten is een prima combi. Vindt ze zelf ook. Als ze vindt dat ze heel dapper is geweest, komt ze dat even melden. Of ik even haar beloning uit mijn zak wil halen :D
Laatst bijgewerkt door Fabster op 17-11-19 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:22

Fabster schreef:
Jessol, soms moet je iets nieuws proberen. Mijn eerste fjord Leo had geen stuur en rem. Levensgevaarlijk. Daar heb ik dus voor het eerst met een hack gewerkt. Zijn mond was zo hard, dat daar inderdaad niks hielp. Maar die hack op zijn neus was hij niet gewend. Dus daar had hij nog geen antwoord op. En dat gaf mij de tijd om hem uit te leggen hoe ik het wel graag wou. Daarna kon ik lezen en schrijven met hem. Ik zeg niet dat het voor ieder paard werkt, maar soms wel het proberen waard. Een hack kun je mss ergens lenen en zo op je engelse hoofdstel zetten (heb ik ook gedaan). Als t niks is, dan weet je dat.

Of een halstertouw om de hals proberen en daaraan meeremmen. Of een slofje om en dan omtrekken aan 1 slofteugel. Hoe vaker hij dit kan doen, hoe sterker hij wordt. Beter gelijk de kop indrukken zodat hij het nooit meer doet. Sommige dingen gaan gewoon te ver

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Jessol
Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:39

Dorine92 schreef:
Eentje waar ik met dat gevoel op zit zou ik acuut verkopen

Het staat er misschien iets dramatischer dan het is haha. 8/10 keer heb ik een geweldige pony onder mijn kont, eentje met pit maar waar ik wel een fijne buitenrit mee kan doen. En hij met mijn toestemming eens goed de benen mag strekken en dan zit ik er op te lachen als een klein kind.
Af en toe komt er zoiets voor, en dan vind ik het fijn om ook eens iemand anders zijn mening erover te hebben. Verkopen zal ik nooit doen, daarvoor zit hij teveel in mijn hart.

Hier dezelfde mening als Gypsy. Dik wilt ook gewoon rennen omdat hij het fijn vindt. Ik denk dat het stukje dat hij gisteren deed gewoon het beste moment van zijn week was bij de wijze van spreken, oortjes erop en gaan. Maar er moet inderdaad een noodrem opzitten, en die is er op zo'n momenten niet altijd. In grote groepen kan ik met hem ook beter niet buiten rijden, dan wilt hij ook vooraan en is hij héééél druk. Ik heb gewoon een pony met veel looplust in een lichaam waar ik het er jammer genoeg niet 100% meer kan uithalen. Op dit filmpje zie je hoeveel plezier we er ook beiden kunnen uithalen.



Hij heeft het jammer genoeg al zoveel kunnen doen. Als ik de verhalen van vroeger hoor, dan valt het nu best mee. Maar ik kan een hackamore lenen, dus ik ga het gewoon eens proberen op onze gewoonlijke route. Dit was echt een combinatie van factoren waar de kans groter is dat hij wegrent: nieuwe plek, druk paard erbij, koud weer. Waar moet ik rekening mee houden?

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:53

Ik kan me niet voorstellen hoe het is om een paard te hebben die graag loopt/rent.. misschien zit daar het probleem :+ Als die van mij gaat zit daar altijd spanning of schrik achter dus misschien daarom dat ik er anders naar kijk ;)

De vergelijking van 'wij moeten ook vanalles' vind ik altijd zo'n moeilijke. Ergens hebben wij links of rechts toch altijd een keuze om het toch wat aangenamer te maken. Daarom niet 100% hoe we het zouden willen maar toch. Paarden daarentegen.. (ook niet in alle gevallen overigens, gelukkig).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:12

Nou ik hoop dat een hackemore gaat helpen. :)

In een groep rijden is zo leuk maar niet met mijn paard. :')

Wij zijn onderweg naar manege loon op zand om een mooi ritje in de loonse en drunense duinen te gaan maken. Wat een prachtig weer! Hoop dat jullie ook tijd voor mooie ritjes hebben. <3

Anoniem

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:23

Geniet ervan!

Ik ga niet over analyseren of mijn paard het wel of niet leuk vind, ik rijd alleen maar buiten want van dressuurmatig rijden wordt zij alleen maar nog heter.

Een ander bit erin is hier ook geen optie dus we doen het er gewoon mee :)

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:02

Met dit bit kan ik júist relaxt buitenrijden met een blij paard. Met lang teugeltje, super relaxt. Niks symptoombestrijding, maar blijkbaar de best passende oplossing. Ik heb echt niet steeds ruzie ofzo :+
Juist niet. Maar met een trens wel. Omdat hij daarmee vindt dat hij kan rennen. En dus ben ik constant in discussie. Met shanks is er geen discussie, dus alleen ontspanning en plezier. En denk hij dat hij kan rennen, dan is even contact nemen genoeg om het uit zijn hoofd te halen.

Vandaag weer een heerlijke rit gemaakt.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Edit:
Ik heb nog 2 filmpjes.
1 van vandaag van het moment dat we uit het bos komen en uitkijken over de Posbank. Zo relaxt rijden wij zo’n 100km per maand.


En nog een stukje van het prachtige gekleurde bos vrijdag

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marije_jiplover
Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:25

Ik heb juist een super looplustige pony die hoe fitter hij wordt, ook wel eens wat gekker kan doen.
Bij hem is juist hem vooruit moeten duwen een teken van discomfort en geen plezier.
Af en toe een discussie over 't tempo omdat hij te enthousiast is, is zeker geen uiting van discomfort bij mijn pony.

Wij zijn ook lekker op pad geweest, vrijdag en nu net nog even.
[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:30

Dankzij jullie ben ik vandaag een rondje "bos" gaan doen :D Jaren geleden dat ik die paden gedaan had dus was soms ff zoeken, maar de bodem lag er vaak nog verbazend goed bij! Heb er zo van genoten!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

8km erbij vandaag. Alleen maar gestapt. De mijne zet graag het gas open maar weet perfect wanneer dat mag en wanneer niet. Ik kan hem dan ook heel simpel altijd op los teugeltje rijden...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!
Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:41

Pony die tempo wil maken is prima, maar wel alleen op afgesproken momenten.
Ik rijd in druk verkeer, soms natte bermen, dus tempo is wel voor mij.

En ja, deze pony loopt ook graag, maar betekent niet dat hij zelf tempo mag bepalen. Als je daar consequent in bent heb je daar veel voordeel aan. Daar staat tegenover dat hij echt af en toe wel even zijn benen mag strekken.

Heerlijk zo over de posbank!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:46

Wat een prachtige foto's weer! Die posbank is adembnemend inderdaad. :j
En nog een rondje van 17 km, mooie afstand marije! Varekaj wat leuk dat je gegaan bent, prachtig zonnig bos zeg!

Ik zie net dat ik vorige maand iets van 136 km had en dat ik nu nog maar op 46 zit. Ben niet veel meer wezen mennen, denk dat dat pas van het voorjaar weer leuk word haha.

Vandaag het langste rondje sinds al het blessureleed gedaan, 15 km. We hebben het heerlijk rustig aangedaan en twee terrasjes gepakt tussendoor.

[ img ]

Laatste stuk heel avontuurlijk in het donker gedaan, lag heel dat pad bezaaid met bomen. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:51

Het lag allemaal wel te nat en bedekt met bladeren om sneller te gaan dan stap. En het is maar een klein bosje. Op een kwartiertje ven je er doorheen.
Denk dat zowat de helft van mijn route straat was. Er zijn amper veldpaden die op deze 2 stukjes bos aansluiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:15

oh op de foto's lijkt het heel wat haha! Troost je als mijn vriend me niet met de trailer kan brengen rijd ik ook vaak gewoon een rondje polder, je bent niet de enige. :P

Anoniem

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:19

Ik herken gewoon de paden op je kaartje gypsy, te leuk!

Hier ook veel kleine bosjes en op 4 km afstand een groot bos!

Vandaag met mijn jonkie 2,7 km weggeweest, klein stukje gedraafd, rest gestapt en stukje door het dorp.
De drempels waren het engst :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:20

Het eerste stukje bos is een kwartiertje. Het tweede stukje iets van 20min. Bij beide is er maar 1 route die je kan volgen, alle zijpaden lopen dood.

Dus echt veel heb je er niet aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:28

Wat knap van je jonkie robijntjah. :D Rijd jij ook wel eens in de ldd dan?

Oh wat flauw van die zijpaden zeg. Achja voor het idee toch in het bos geweest. :P

Anoniem

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:47

Ik heb daar wat jaren gereden! Inmiddels woon ik in Limburg dus een eindje uit de buurt.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:00

afgelopen weekend mezelf een nachtje hotel de catharel cadeau gedaan, mét de paarden, van zondag op maandag. Maandag zou het de hele dag gaan regenenen, uiteraar, maar het bleef toch nog droog genoeg om lekker te rijden. Zondag 20 km en maandag nog eens 20 km yeah dat tikt lekker aan, woensdag naar het twiske gereden vanuit Purmerend Weidevenne en toen nog eens 25 km gemaakt. Dus onze 2e plaats is weer stevig in 't zadel :-).


[ img ]

scooby09
Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:10

lekker....Zo is het fijn vrije dagen door brengen.
gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik heb na werk vandaag klein ommetje gedaan 5 km of zo.
Maar had hem tussen mijn oren echt even nodig.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:18

Arabesk schreef:
afgelopen weekend mezelf een nachtje hotel de catharel cadeau gedaan, mét de paarden, van zondag op maandag. Maandag zou het de hele dag gaan regenenen, uiteraar, maar het bleef toch nog droog genoeg om lekker te rijden. Zondag 20 km en maandag nog eens 20 km yeah dat tikt lekker aan, woensdag naar het twiske gereden vanuit Purmerend Weidevenne en toen nog eens 25 km gemaakt. Dus onze 2e plaats is weer stevig in 't zadel :-).


[ [url=m/9KdOy6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Damn 12km/u gemiddeld :oo
Ik zat heel toevallig vandaag even te kijken dat ik binnenkort eens naar het Twiske wil. Is dat wat? Zijn dat echte ruiterpaden? Is de bodem daar fijn of is het glad/modderig? En als je vanaf Purmerend weidevenne vertrekt, rij je dan over de weg of door de natuur over ruiterpaden?
Hier vandaag bijna 5 uur lang door het Schoorlse/bergense bos gestruind tot aan hargen, maar dan kom ik nog niet eens aan 25km want heb vrijwel alleen gestapt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Jessol
Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:44

Wat een mooie foto's alweer. Ik ben toch wel jaloers op jullie Nederlanders, wat een fijne gebieden hebben jullie, hier in België vind ik dat toch écht beperkt.

Vandaag de eerste keer naar buiten met de hackamore en ook de eerste keer blootvoets. Een heel nieuwe ervaring dus! Het had wel zijn effect vond ik, maar het was niet alsof hij op de pinken te rijden was. Ik moest soms wel nog even duidelijk inkomen maar hij liep er niet meer zo doorheen. Een mak schaap zal het nooit worden, en dat hoeft ook niet, als hij maar niet gevaarlijk is. Dus ik ga er denk ik wel één voor mijzelf aanschaffen denk ik!

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:24

Rij er eerst nog een paar keer mee. Soms zijn ze de eerste keer alleen maar braaf omdat het nieuw is en gaan ze nadien alsnog bekijken hoe de boel in elkaar zit.
Zo gaat de mijne met zijn volle gewicht hangen in een hackamore en durft hij daar evengoed mee vol gas gaan als hij daar zin in heeft.

Vandaag klein rondje aan de hand gedaan met de tinker. Die was ontzettend braaf tijdens bakwerk en stalgenootje ging net met haar pony rondje doen terwijl ik afzadelde. Dus hop, touwtje eraan en de mijne mee als uitstap rondje. Vond hij fantastisch.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers