van hand veranderen in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diamond111

Berichten: 1
Geregistreerd: 17-01-21

van hand veranderen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 18:07

ik had dus een vraag. ik wil met mijn paard buitenritten gaan maken en ik vroeg mij dus af hoe je van hand wisseld in draf.ik weet dat je dan even door moet zitten, maar ik vraag me af of je paard ook een anderen beweging moet maken of alleen jij. sorry als dit een domme vraag is. maar ik dacht ik vraag het hier.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: van hand veranderen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:09

Meestal heb je een voorkeurshand als je buiten rijdt. Je gaat gewoon lichtrijden en je pakt dan vaak automatisch de hand die het fijnste rijdt. De bochten zijn vaak zo flauw dat je niet van hand hoef te veranderen. In de bak is dat anders, dan maak je veel meer wendingen achter elkaar. Je gaat gewoon rijden en je merkt vanzelf wat het prettigst is voor jou. Ik rijd al 30 jaar buiten en ik heb nog nooit gelet op welke hand ik rijd dan. Is gewoon niet van toepassing.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:11

Duke schreef:
Meestal heb je een voorkeurshand als je buiten rijdt. Je gaat gewoon lichtrijden en je pakt dan vaak automatisch de hand die het fijnste rijdt. De bochten zijn vaak zo flauw dat je niet van hand hoef te veranderen. In de bak is dat anders, dan maak je veel meer wendingen achter elkaar. Je gaat gewoon rijden en je merkt vanzelf wat het prettigst is voor jou. Ik rijd al 30 jaar buiten en ik heb nog nooit gelet op welke hand ik rijd dan. Is gewoon niet van toepassing.

Ik vind het wel van toepassing (op welk been je lichtrijdt), tenzij je graag de scheefheid van paard en ruiter versterkt.

Op lange rechte stukken wissel ik af en bij elke bocht (hoe flauw ook) zorg ik dat ik op het juiste been lichtrijd.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:12

Als je van hand moet veranderen moet je 1 pas doorzitten. Dat is alles maar inderdaad op buitenrit doe ik het ook nooit :)

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:12

Het is voor je paard iets beter om af te wisselen in links lichtrijden en rechts lichtrijden. Maar je bepaalt zelf wanneer dat is, bijvoorbeeld bij elke keer aandraven het andere been kiezen, of na 10 minuten.
Tip: doe de lessen voor het ruiterbewijs en het examen. Of het buitenrijden bij de FNRS. Daar leer je nog veel meer nuttige en handige dingen die je moet weten als je gaat buitenrijden.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:13

Ha, wat grappig. Ik let buiten altijd op welke hand ik rijd, ook op rechte stukken, en wissel het af omdat ik het idee heb dat ik anders de ene kant van mijn paard meer belast dan de andere.

Maar ben nu toch wel benieuwd of mijn denkwijze verkeerd is... :P

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:15

Ik heb ook altijd geleerd regelmatig van been te wisselen. Dit idd om eenzijdige belasting te voorkomen. Gewoon af en toe even 1 pas doorzitten. Kan je wel zien op welk been je aan het lichtrijden bent?
Ook in de galop af en toe wisselen of de ene keer rechts aanspringen en de volgende keer links. Is dit lastig spring dan in een bocht aan

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:15

Ik bleef een pasje in de beugels staan, een soort van verlichte zit even.
Maar ik dacht daar nooit bewust bij na, ging op de automatische piloot. :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:18

GDG schreef:
Duke schreef:
Meestal heb je een voorkeurshand als je buiten rijdt. Je gaat gewoon lichtrijden en je pakt dan vaak automatisch de hand die het fijnste rijdt. De bochten zijn vaak zo flauw dat je niet van hand hoef te veranderen. In de bak is dat anders, dan maak je veel meer wendingen achter elkaar. Je gaat gewoon rijden en je merkt vanzelf wat het prettigst is voor jou. Ik rijd al 30 jaar buiten en ik heb nog nooit gelet op welke hand ik rijd dan. Is gewoon niet van toepassing.

Ik vind het wel van toepassing (op welk been je lichtrijdt), tenzij je graag de scheefheid van paard en ruiter versterkt.

Op lange rechte stukken wissel ik af en bij elke bocht (hoe flauw ook) zorg ik dat ik op het juiste been lichtrijd.

Tja, ik denk dat als je ook regelmatig in de bak rijdt en goede oefeningen doet wat betrecht rechtrichten, dan valt dat effect wel mee. Mijn pony heeft absoluut geen abnormale scheefheid (terwijl wij net zoveel buiten rijden, als in de bak). Ikzelf ben er dus ook helemaal niet mee bezig met buitenrijden op welke hand ik zit of om af te wisselen. Maar ik snap je punt heel goed en geloof ook zeker dat dit kan gebeuren. Goed punt inderdaad! In mijn geval niet van toepassing en ik denk ook niet dat als je zo af en toe een ritje maakt, dat je dan een groot risico op scheefheid creƫert.

Ik stel mijn opmerking bij: als je veel buiten gaat rijden, is het wellicht handig om regelmatig van hand te wisselen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: van hand veranderen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:23

Ik zeg wel eens uit de gein, ach wat dom ik rij op het verkeerde been licht :+

Nooit echt bij nagedacht

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:25

Bij het van hand veranderen met lichtrijden ben jij de enige die iets anders doet. Jij gaat staan als zijn linkervoorbeen naar voren gaat of juist als zijn rechtervoorbeen naar voren gaat. Het paard heeft geen linker- of rechter draf. Hij draaft, that's it. In galop heeft het paard wel een linker en een rechter galop.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:33

Prima vraag hoor :j

Alleen jij als ruiter verandert dan je zit. De draf is zelf symmetrisch, je hebt dus geen linkerdraf en rechterdraf. (De galop is niet symmetrisch, daar heb je dus wel een linkergalop en een rechtergalop.)
En af en toe van been verwisselen, ook buiten, is heel goed.

Buiten wordt het trouwens meer 'van been verwisselen' dan 'van hand veranderen' genoemd, omdat het 'op de linkerhand rijden' vooral verwijst naar de rondjes in de bak, waarbij je dan linksom rijdt, met je linkerhand naar het midden. En bij van hand veranderen keer je dat om, dan ga je rechtsom, met je rechterhand naar het midden.
Buiten heb je niet echt een 'midden' en maak je meestal bochten beide kanten op, dus wordt dat niet genoemd als 'op de linkerhand gaan' maar 'op het linker-/ rechterbeen lichtrijden.'

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:23

Barbet schreef:
Ik bleef een pasje in de beugels staan, een soort van verlichte zit even.
Maar ik dacht daar nooit bewust bij na, ging op de automatische piloot. :)

Grappig, ik doe het tegenovergestelde; ik zit een pasje door ;)

LIJM

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:56

Jessica_K schreef:
Ha, wat grappig. Ik let buiten altijd op welke hand ik rijd, ook op rechte stukken, en wissel het af omdat ik het idee heb dat ik anders de ene kant van mijn paard meer belast dan de andere.

Maar ben nu toch wel benieuwd of mijn denkwijze verkeerd is... :P

Dit idee heb ik inderdaad ook.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: van hand veranderen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:59

Het is zeker buiten ook van toepassing.
Ook buiten is het belangrijk om af en toe van been te wisselen, beide kanten galop mee te pakken en je paard af en toe in zowel linker als rechter stelling te rijden.
Als je enkel naar buiten gaat om wat uit te waaien aan een los teugeltje, dan is het wat minder relevant. Is buitenrijden een groot deel van je tijd dan zul je het ook moeten gebruiken als trainingsmoment, anders bevestig je elkaars scheefheid en krijg je van die topics als: buiten loopt mijn paard goed, in de bak lukt het niet.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:07

truus1957 schreef:
Ik heb ook altijd geleerd regelmatig van been te wisselen. Dit idd om eenzijdige belasting te voorkomen. Gewoon af en toe even 1 pas doorzitten. Kan je wel zien op welk been je aan het lichtrijden bent?
Ook in de galop af en toe wisselen of de ene keer rechts aanspringen en de volgende keer links. Is dit lastig spring dan in een bocht aan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:37

Ik wissel buiten ook geregeld van been. Net als de galop, bewust linker en rechtergalop mee pakken.

maike11
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:46

Ik wissel buiten ook geregeld van been. Maar het werkt eigenlijk automatisch voor mij. Ik moest gewoon twee keer nadenken over hoe ik het moest doen :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:16

Ik zet een stipje. Vind het een interessante vraag. Zelf wissel ik wel van been maar let er eigenlijk niet bewust op of ik dan op het buitenbeen (been aan kant van bomenrij bv) lichtrij. Moet wel zeggen dat door de vele kilometers die ik gemaakt heb in de zomer (3x een rit van 20-30km gedaan en meermaals ritten van 5-10km) mijn pony in de piste al beter stelling en buiging neemt op de rechterhand. Voorheen keek hij op die hand steeds met zijn hoofd naar buiten en zigzagde hij veel. Ook in galop kon hij bijna niet in balans blijven op die hand en deed ik dus zeer weinig uit angst met paard tegen de grond te gaan zo scheef ging hij soms.