Schweinend paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Schweinend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 22:58

Nadat ik een filmpje deelde van mijn tinker in het bos, werd mij het woord "schweinende" om de oren geslingerd. Eerlijk is eerlijk, het zegt mij heel weinig. Ik moet altijd weer mijn google-foo gebruiken als het om Tolt of telgang gaat.. hou het maar niet uit elkaar (de woorden, welke hete ook alweer hoe?!) Ik had begrepen dat het een versnelde 'walk' is. Bedoelen ze daarmee een versnelde stap? Domme vragen bestaan niet, toch? Ik zou graag meer hierover willen weten, is het bv een opstapje naar een extra gang, en zo ja.. hoe leer je een paard een extra gang te gebruiken.? ... want dat zou stiekem erg leuk zijn natuurlijk.

[ img ]

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:00

Schweinepas (Zwijnenpas).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:07

Schweinen is een laterale gang waarbij het rechter en linker benenpaar tegelijk naar voren worden geplaatst. Qua beenzetting lijkt het een beetje op telgang alleen bij telgang worden de benen actief opgetild en naar voren gezet terwijl bij scheinen de benen worden opgetild en meer naar voren geslingerd.

Bij niet gangenrassen is het schweinen vaak een teken van onbalans. Natuurtölters hebben in het begin onder het zadel ook snel de neiging tot schweinen. Door training kan de timing van de beenzetting weer worden terug gebogen naar een correcte tolt takt.

Misschien dat dat met een niet gangenpaard ook zou kunnen maar ik zou het absoluut niet zonder begeleiding doen. Het is namelijk heel eenvoudig om je paard muurvast te rijden. Zeker als er geen natuurlijke tolt aanleg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:12

Ik zou er niet al te blij mee zijn. :+
Zwijnen is een onaangename gang die moeilijk te zitten is en slecht voor het paardenlijf is, helemaal voor driegangers die helemaal geen telgang horen te kunnen. Zwijnen is zeker bij driegangers een teken van dat een paard de rug vasthoudt en de benen vrij stram naar voren schuift, en als dat er eenmaal in zit (zeker als het gestimuleerd wordt!) krijg je het er erg moeilijk weer uit. En dat is jammer, want zwijnen oftewel niet in correcte viertakt stappen sloopt de gezonde stap en is killing voor het paardenlichaam.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:27

Kun je dat filmpje hier ook plaatsen?

Schweinepass is volledig lateraal: beide benen links worden tegelijkertijd naar voren gezet (en beide benen rechts hetzelfde natuurlijk). Je zou het een langzame telgang kunnen noemen, ware het niet dat echte telgang een zweefmoment kent, en echte telgang ook niet strikt lateraal is. Het achterbeen landt normaal gesproken een fractie vóór het laterale voorbeen: tak-tak (linksachter/linksvoor) ---- zweefmoment ---- tak-tak (rechtsachter/rechtsvoor).

Je hebt ook laterale stap: normaal is de stap een perfecte 4-takt, waar ook bij de normale stap een lateraal moment in zit. Als een paard z'n passen niet goed afmaakt door bv spanning, wordt de stap wat lateraler. En ik denk haast dat dit bij jouw paard het geval zal zijn.

Tölt (voor de volledigheid) is qua beenzetting nog het best te vergelijken met een hele snelle laterale stap.

Zoals schweinepass een ongewenste soort telgang is, zou je laterale stap een ongewenste soort tölt kunnen noemen.

Dat je paard lateraal stapt, wil overigens niet zeggen dat-ie aanleg voor tölt heeft, en dat je paard schweint, wil niet zeggen dat-ie aanleg voor telgang zou hebben.

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Schweinend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 22:50

Chanel loopt niet lateraal, maar diagonaal. De "Kenner" die mij vertelde dat dit een schweinpass is, is iemand die ik verder niet ken. Het voelt als dribbellen, ze doet het dan ook alleen als ze erg opgewonden is en haar energie kwijt moet als ze moet blijven stappen. Ik persoonlijk denk ook niet dat het meer is dan dat het is, een sloom drafje omdat ze anders rustig moet stappen.

Zal kijken of ik het filmpje op Youtube kan zetten. Dan post ik hem hier ook even.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 22:56



Hier is ze dan, het paard dat meeloopt is een grote voorwaartse Fries die haar niet in stap kon bijbenen. Chanel probeerde ik rustig te krijgen, maar die reageerd slecht op zware hulpen.. dus op stem, en langsaam terug halen. Uiteindelijk ook gelukt.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

scrabbel
Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:58

Het is een soort galop waarbij je van links naar rechts geslingerd wordt. Mijn 5 gangen paard deed het ook. Nu gelukkig helemaal eruit.

In het filmpje zie ik dit niet terug. Echter zie ik wel dat ze zeer slecht draagt

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:00

Dit heeft niks met gangenaanleg te maken en is ook geen schweinepass. Dit is inderdaad diagonaal en dus 'gewoon' dribbelen.

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Schweinend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 23:04

Ik dacht ook een gewone dribbel, totdat mensen in eens wel in eens heel bijzonder vinden, een schweinend paard. Vandaar dat ik jullie vroeg, de kenners, en niet lukraak wat mensen.

Quicky, knap dat je dat kan zien vanuit deze hoek. Maar het klopt wel een beetje. Ze is net herstellende van een fikse rugpijn die nu helemaal weg is. In het bos hebben we wel wat training gedaan, maar vooral gewoon genieten en niks moeten. Hier was ze erg gespannend, wou erg graag lopen en vond het stappen te langsaam. Dan drukt ze haar rug wat weg en gaat ze zo lopen. Je hoort mij haar ook vragen rustiger aan te doen (ho-ho, easy) waarna ze terug kwam.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Brainless
Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Schweinend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:33

Een schweinepass is een slechte en niet gewenste (langzame/slepende) telgang-achtige pas.
Dan tillen ze linksvoor/achter tegelijk op (daarna rechtsvoor/achter).

Ook niet-gangen paarden kunnen dit laten zien (komt vaak door ernstig onbelans en/of vastzitten van de rug/achterhand).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Schweinend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:44

Wat jouw paard doet, is gewoon dribbelen. Wanneer hij een zweefmoment zou hebben gehad, was het een gewone draf geweest (met weinig ruimte in de passen)

vilheide
Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:47

Ik zie hier ook absoluut geen schweinepass in. Maar een paard wat zijn achterband er (nog) niet voldoende onder zet!

Groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:05

Dit is inderdaad geen schweinen. Het lijkt qua beenzetting nog het meest op de batida bij de mangalarga marchadores (draf zonder zweefmoment) maar dan zonder het correcte gebruik van het lichaam.


Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:13

Vooral dat laatste ja. Zwijn en slecht bovenlijngebruik horen bij elkaar maar slecht gebruik van het lichaam kan ook uitstekend zonder zwijn. Op het filmpje zien we gewoon een dribbelende drieganger.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers

cron