Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:52

Ik zou het zelf niet doen, deze dame van 27. Los van het feit of ze nog veel looplust heeft denk ik niet dat ze met deze leeftijd nog past bij je doel. Drie keer in de week meer dan een uur buitenrijden is niet eerlijk meer om van een paard van 27 te vragen of ze nou laat merken dat het te zwaar is of niet. Je doet jezelf en de merrie meer plezier door verder te zoeken. Er moet vast nog een goede match te vinden zijn.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:53

De hierboven geplaatste pony is absoluut niet te duur hoor. Ijslanders zijn geen goedkope paarden over het algemeen. De stokmaat is niet abnormaal laag voor een IJslander. Wil je lager, zit je waarschijnlijk of met een jonger paard dat weinig ervaring heeft of een nog ouder paard boven de 20.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:54

Vind het altijd zo treurig dat oudere paarden op Bokt allemaal worden afgeschreven. Als je een 20+ paard wil kopen, ben je al snel gek, want veel risico's enzovoort. Feit is dat veel ijslanders ook nog best veel werk doen als ze 30 zijn en dat zie ik ook bij andere robuuste rassen als fjorden en haflingers. Net als bij een mens gaat rust al snel roesten en mits je het opbouwt en niet teveel vraagt van een ijslander kan een 20+-paard best nog werken. Wees wel kritisch, kan het paard dit werk nog aan? En realiseer je je natuurlijk dat een snel afscheid er wel snel in zal zitten. Maar ken genoeg oudere paarden die nog werken en lang niet aan hun pensioen toe zijn.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:29

Ik vind het ook niet duur, hele normale prijs voor een leuk recreatiepaard die bij een fokker vandaag komt die echt wel zorgvuldig is en niet zomaar wat aan fokt (zegt toch wat over de kwaliteit). Goedkopere ijslanders via via? Meteen doen, als je zeker weet dat er niks aan mankeert! Soms heb je een koopje, maar 9/10 keer zit er een verhaal aan zo'n dier. Omdat het nog zo'n klein wereldje is komt het vroeg of laat wel boven water meestal als mensen professionele hulp inschakelen of zich gaan mengen in die ijslanderwereld.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:35

Mazida schreef:
Vind het altijd zo treurig dat oudere paarden op Bokt allemaal worden afgeschreven. Als je een 20+ paard wil kopen, ben je al snel gek, want veel risico's enzovoort. Feit is dat veel ijslanders ook nog best veel werk doen als ze 30 zijn en dat zie ik ook bij andere robuuste rassen als fjorden en haflingers. Net als bij een mens gaat rust al snel roesten en mits je het opbouwt en niet teveel vraagt van een ijslander kan een 20+-paard best nog werken. Wees wel kritisch, kan het paard dit werk nog aan? En realiseer je je natuurlijk dat een snel afscheid er wel snel in zal zitten. Maar ken genoeg oudere paarden die nog werken en lang niet aan hun pensioen toe zijn.

Vergeet niet dat je de véél grotere groep oudere paarden die niet meer werken niet kent. Want die zitten allang in de worst, of onder de grond.
En beweren dat "veel" ijslanders nog best veel werk doen op hun dertigste is simpelweg baarlijke nonsens. De realiteit is dat een enkeling dan nog gereden wordt, en dat is uitzonderlijk genoeg.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:48

Het ene paard van 27 is het andere niet, vind het best knap dat veel mensen hier zeggen dat dit paard toe is aan pensioen.
Ik zou wel afspreken dat de huidige eigenaar haar even goed laat bekappen, zelf nog een aantal keer gaan rijden en toch ook wel een dierenarts laten meekijken. Mocht er twijfel blijven over oa het struikelen, dan niet doen.
Als paard er plezier aan heeft om nog wat te lopen, ts heeft er plezier aan om met haar het bod in te gaan en blijft opletten wat het paard aan kan lichamelijk en evt doelen kan bijstellen indien nodig, lijkt me er op zich niks mee dit paard over te nemen. Zolang welzijn van het paard maar voorop blijft staan!

Mijn 25 jarige is ook elke week nog zo'n 5 keer aan het werk, met wekelijks les. Leeftijd zegt niet alles...

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:53

Ragdollcat schreef:
Sorry, maar dat struikelen alleen al.............geen aanrader en ook 27 jaar.

Zeker niet als je er ook nog eens 3 x in de week ermee wilt rijden van 1 a 2 uur per keer.

Dat ze voorwaarts is zegt niets over de gezondheid.

Dit dus.

Tja, 27... ik zou het niet doen. Mijn IJslander zijn ene zus is nu 24 en heeft afgelopen weekend op IJRN Internationaal gelopen. Een andere zus van hem is geen 24 geworden, vernachelde pees. Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe ze belast zijn in het verleden.

Een rustig ritje eens in de zoveel tijd zou ik nog wel aandurven met zo'n paard. Maar 3 keer in de week 2 uur op pad zou ik niet doen. Een IJslander loopt vaak op karakter, pijn is voor watjes en daar hebben ze uiteindelijk zichzelf mee.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:53

Inderdaad Kuggur. Een van de vooroordelen over IJslanders is dat ze eindeloos lang meegaan. Ja, sommige, maar een fitte IJslander van 27 is heel nadrukkelijk niet de regel.

Dat een bomproof IJslander (letterlijk bomproof bestaat overigens niet) geld kost, zeker als ie ook nog gemakkelijk tölt, vind ik niet zo gek. Dat is nl wat het gros van de geïnteresseerden zoekt. In de praktijk zijn veel IJslanders voor de gemiddelde Nederlandse (recreatie)ruiter te sterk en te voorwaarts, en valt hrt nog niet mee om de verschillende gangen goed te rijden. Dat kun je leren, maar daar moet je wel voor in je eigen vaardigheden als ruiter willen investeren. En daar ontbreekt het vaak aan, tenzij men sportambities heeft.

loyce_

Berichten: 953
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:55

Ligt helemaal aan het paard. Het paardje dat ik rij is ook 28. Het is dat ik geen tijd heb om elke dag te trainen maar een paar keer per week lekker lange buitenritten en van de zomer wat meer oppakken misschien. En beleefd daar alle plezier mee en daarbij hebben ze het ook nodig om fit te blijven.

En paard dat beweging blijft krijgen zal fitter zijn dan een paard dat je maar in de stal en wei laat staan. Die worden vanzelf oud en stijf. Maar het verscheeld ook per paard natuurlijk.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:58

Mwah, ben het niet eens met dat de ijslander uit de advertentie te veel kost, zoals net al uitgelegd.
Een ijslander is totaal anders dan zowat ieder ander ras, laatbloeiers, enorm sterk en gaan lang mee.
Zoals je zelf zei net zijn er sommige die met 33 nog gereden worden dus ik vind dat je jezelf een beetje tegenspreekt als je vervolgens zegt dat het mogelijk is dat die 18-jarige na een tijd niet meer rijdbaar zou kunnen zijn. Tuurlijk kan dat, er kan altijd iets mankeren of gebeuren. Maar 9/10 keer is dat met ijslanders niet het geval.

Ik blijf bij mijn standpunt dat hij absoluut niet duur is en dat ik het een prima (goedkope) prijs vind.
En uiteindelijk blijft ieder paard/pony wat je koopt de slachtprijs+emotie waard..

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:59

Ik heb een 28 jarige welsh overgenomen, inmiddels 29. Ze wordt door een verzorgstertje nog een aantal malen per week gereden, ook springen. Als ik het hier zo lees, moet ik t dier maar op de weide zetten en er niets meer meedoen. Ze doet t prima en is er geweldig van opgeknapt zelfs. Niemand geeft haar 29.
Dus het zou kunnen, maar ik hou er rekening mee dat het over 2 maanden over zou kunnen zijn. En dan mag ze lekker zolang het gaat hier blijven.

Als je doel is om er nog een paar jaar mee te kunnen rijden zou ik me ook nog eens bedenken. Als je er rekening mee houdt dat het over een maand anders uit kan zien, tja go for it.
Garanties dat je er jaren plezier van hebt krijg je bij geen enkel paard, maar bij een van 27 wordt het natuurlijk al snel wat twijfelachtiger.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:10

sanso schreef:
Wow dat is echt spotgoedkoop vind ik! Zeker voor deze leeftijd en het zogezegde bomproefheid. Daar betalen mensen goud geld voor.
Gemiddeld betaal je veel meer voor een ijslander dan een andere pony als haflinger/fjord/tinker, dat is nu eenmaal zo met dit ras, en al helemaal voor een brave als deze

Een Byr braaf???? In welke wereld? :')

Het zijn hele fijne paarden ja. Als je aura hun bevalt. Maar braaf is wel het allerlaatste wat je mij over een Byr zult horen zeggen.

Daarom heb ik er ook één :D

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:16

Haha jij zegt het beter Koper, ik zei ze moeten je liggen maar eigenlijk is het andersom idd. Die van mij was trouwens echt wel braaf. Mits je het goed deed...

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:21

Allebei. Ze moeten je liggen. Jij moet de Byr liggen. En ook dan verveel je je nooit maar is het in elk geval wel leuk.


En als het niet klikt hoef je je ook niet te vervelen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:58

Koper schreef:
sanso schreef:
Wow dat is echt spotgoedkoop vind ik! Zeker voor deze leeftijd en het zogezegde bomproefheid. Daar betalen mensen goud geld voor.
Gemiddeld betaal je veel meer voor een ijslander dan een andere pony als haflinger/fjord/tinker, dat is nu eenmaal zo met dit ras, en al helemaal voor een brave als deze

Een Byr braaf???? In welke wereld? :')

Het zijn hele fijne paarden ja. Als je aura hun bevalt. Maar braaf is wel het allerlaatste wat je mij over een Byr zult horen zeggen.

Daarom heb ik er ook één :D


Ho ho, ik ken dit dier niet, neem het alleen aan vanuit de advertentie :j
Het was meer in het algemeen bedoeld

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:41

Allegra schreef:
Typisch dat er nog steeds mensen zijn die meteen aan Ijslanders denken als ze rustige ritjes willen maken, toch wel een hardnekkige fabel :D

In elk geval, Ijslanders zijn keihard en kunnen vaak tot op hoge leeftijd mee. Echter, als ze iets mankeren zullen ze dit niet snel tonen (ook dierenartsen verkijken zich erop, mijn ijslander stond al een halve dag dood te gaan door koliek, maar hij was 'klinisch nog veel te goed' om me zorgen te hoeven maken), en struikelen is vaak geen goed teken. Voorwaarts zijn zegt inderdaad niks, veel Ijslanders hebben gewoon veel temperament, ook nog als ze ergens last van hebben. Op de foto zetten doe je lijkt me ook niet zo snel, afhankelijk van de vraagprijs natuurlijk maar dat zal geen wereldbedrag meer zijn. Een 15-jarige zou ik zo kopen, rond de 20 voor jouw doel ook nog, maar 27? Ik weet het niet hoor. Hebben ze gezegd waarom ze weg moet?



Juist, goed gezegd.

Dat het erg voorwaarts is op deze leeftijd zegt niets over de gezondheid, het is gewoon het temperament van het dier/ ras. Veel mensen denken vaak ten onrechte dat het zulke rustige brave dieren zijn en dat als ze nog pit vertonen op hoge leeftijd dat het dan wel goed zal zijn. Ze zijn ook heel hard voor zichzelf. Alleen al dat veelvuldig struikelen in combinatie met de 27ste leeftijd.....zou ik het niet aandurven......en naar een ander gezonde gaan zoeken/ kijken.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:25

Drie keer per week twee uur rijden met een 27 jarige, een 28 jarige van de week voorbij zien komen waar ze nog een veulentje uit wilden fokken... Serieus waar gaat het heen?
Een fijne rit per week zou nog prima kunnen, jouw doel van 3 keer per week 2 uur is niet haalbaar op deze leeftijd, moet je niet meer willen. Als het je om het geld te doen is, zoek dan eens naar een fjord of haflinger? Die zijn vaak goed te betalen voor een paard met een normale leeftijd :j dan hoef je je niet schuldig te voelen en kan je gewoon lekker op pad.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:49

En TS, ben je er al uit? Ga je ijslander kopen?

Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:13

Koper schreef:
Allebei. Ze moeten je liggen. Jij moet de Byr liggen. En ook dan verveel je je nooit maar is het in elk geval wel leuk.


En als het niet klikt hoef je je ook niet te vervelen.



Geweldige paarden, die Byr nakomelingen. Mijn dame is 19 en gedraagt zich als 9 en met een karaktertje van heb ik jou daar!

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 22:11

Mazida schreef:
En TS, ben je er al uit? Ga je ijslander kopen?



Pfoe, nee, ik ben er nog niet uit. Vind het beestje wel echt super, inmiddels is ze ook naar de smid geweest. Binnenkort ga ik weer heen en is ze wat regelmatiger gereden. De eigenaar geeft aan dat ze nu niet meer struikelt, dus ik ben benieuwd.

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:58

Inmiddels een dierenarts erbij gehad, paardje is prima gezond en sterk. Ze geloofde niet dat ze al zo oud was en denkt dat het gestruikel kwam omdat ze al maanden stilstond.

Zelf heb ik het erg druk op het moment, dus beslis over een paar weken :o

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:21

we zijn nu een paar weken verder.....

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:53

Een maandje om precies te zijn :D
Ben ook benieuwd wat het nu geworden is

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 22:12

Ah ja, sorry jongens. Uiteindelijk toch niet gedaan, omdat ik eigenlijk het gevoel had dat ze eigenlijk met pensioen moest en ik haar meer niet wilde belasten :o

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:31

Lijkt me een verstandige keuze :j
Is er wel iets anders op je pad gekomen of staat het op een laag pitje?