[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:47

senna21 schreef:
Tja, kritiek is (voor de meeste mensen) gemakkelijker te geven dan te ontvangen.
Zelf heb ik ook veel meer geleerd van de instructeurs die uitgingen van wat er wel goed ging, en dat dan versterken.
Daar ging ik uiteindelijk veel beter door rijden dan van de instructie die maar bleef hameren op wat er allemaal anders moest..

Je zou bovenstaande post kunnen delen met je instructrice, en vragen of zij het wat anders kan brengen.
Niet alleen een leerling leert van feedback, ook een instructeur.
Sterkte met alles.


Ik heb wel ff fel gereageerd n'a haar commentaar op mijn laatste filmpje. Was mega fier op mezelf dat ik rechter zit en dat ik meer balans gevonden heb. Toen haar enige reactie was dat ik te veel in stoel zit, heb ik geantwoord dat ik hiermee voorlopig kan leven. Kreeg toen een bericht terug wat er allemaal mis is met in stoel zitten en toen is er iets geknapt. Heb haar een bericht gestuurd waarin ik op som wat ik allemaal ondernomen heb om mijn zit te verbeteren en dat ik echt wel mijn best doe om een betere ruiter te worden. In dat bericht zeg ik ook dat ik weet dat het niet de bedoeling is om in stoel te zitten en dat ik hieraan moet werken, maar dat ik dit ook niet zo snel ga kunnen verbeteren. Mijn vet is weg en ik heb nog niet genoeg spieren op mijn kont. Zitten zoals het hoort doet voorlopig nog pijn. Ik dwing mezelf wel om net rechtop te zitten, maar kan dit nog niet vol houden. Dus ja, voorlopig kan ik ermee leven dat ik nog in stoel zit. Heb geen reactie gekregen op dat bericht en tijdens ons telefoongesprek van vorige week is ze hier ook niet op terug gekomen.

Ik heb nog iemand die me wil begeleiden, maar zij woont helaas op 150 km van mij. Ze geeft zitlessen op haar paarden en is de equicoach waar ik naartoe geweest ben. Zij kan niet tot bij mij en Quick komen en ik geraak niet met Quick bij haar. Door de afstand is het ook niet haalbaar om 1 keer per week bij haar te lessen op 1 van haar paarden. Baal er wel van, omdat zij echt wel de geknipte persoon is om mij op alle vlakken te begeleiden.

Heb via een fb kennis ook de tip gekregen om met Franklin ball's aan de slag te gaan. Is iets waar ik me zeker in ga verdiepen. Als mijn paddock berijdbaar blijft dit najaar en tijdens de winter, wil ik wel aan de slag met die dingen en anders start ik ermee in het voorjaar als de boel terug droger is.

Gekke is dat ik over mijn grondwerk met Quick weer wel positieve feedback krijg van haar, het is echt enkel en alleen bij het rijden dat we niet op 1 lijn zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:53

Maflinger_S schreef:
Wat jammer dat je onzeker bent/wordt van de feedback die je hebt gekregen. Vooral omdat je er hard aan werkt om jezelf te verbeteren. Tja, als je al meer dan 40 jaar scheef bent, kan je niet verwachten dat dat binnen 4 weken of zo is opgelost.

Wat senna21 hierboven zegt kan ik alleen maar beamen: communiceer met je instructeur hoe haar feedback op je overkomt, misschien kan zij wat veranderen.

Ik vind je op het filmpje trouwens helemaal niet zo verkeerd zitten. Ik zie volgens mij bij Quick wel wat gerommel met zijn pootjes qua gangenwerk. Is er nog een mogelijkheid dat je les neemt bij de dame met de IJslanders?


Quick was idd aan het rommelen. Ik had mijn vriend gevraagd om te filmen en was ondertussen al aan het rijden. Quick liep netjes en vrij zuiver, maar geen vriend te zien om alles te filmen. Uiteindelijk ben ik naar huis gereden om mijn vriend te roepen en dan terug naar de wei om mezelf te laten filmen. Quick was het er niet mee eens, wat hij liet merken door met zijn gangen te rommelen. Is iets wat hij altijd doet. Als hij geen zin heeft om te werken, wil hij gewoon niet zuiver lopen. Meestal rij ik dan tot ik aan elke kant een zuiver stukje gereden heb en laat het er dan verder bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:55

Gisteren, na heel lang twijfelen, beslist om voor het eerst bitloos buiten te gaan. In hun paddock reageert Quick nog vrij gevoelig als ik mijn teugels opneem bij mijn bitloos hoofdstel, maar dit gaat steeds beter dus vond ik het tijd voor een volgende stap.

Ik wist dat ik langs schapen moest en Quick vindt dit nog wel spannend, maar verder had ik niet echt veel uitdaging verwacht. Wat ik niet had verwacht was dat iemand de grasstrook naast het ruiterpad gebruikt als trainingsveld voor zijn leerlingen. Toen ik hem in de verte zag, was hij galopwerk aan het doen met zijn leerling. Ik heb altijd geleerd dat je hoffelijk moet zijn en dat je niet gaat galopperen als er andere ruiters in de buurt zijn. Dus ging ik er ook vanuit dat hij zijn leerling even stap werk zou laten doen tot Quick en ik veilig voorbij waren. Nou, mooi niet dus. Hij bleef zijn leerling in galop over en weer sturen, zelfs toen Quick duidelijk nerveus werd, paste hij zich niet aan. Ik heb wel ff geroepen dat ik dit mega respectloos vond, maar ze verstonden me niet, of wilde me niet verstaan. Gelukkig bleef Quick uiteindelijk wel netjes bij mij en kon ik hem vrij snel kalmeren.

Het valt me wel op dat ik er amper tot geen tölt uitkrijg als ie zijn hoefschoenen aan heeft, ik krijg hem wel in een nette draf en we hebben ook een paar stukjes kunnen galopperen.


Afbeelding

Ik moet nog wel aan het gegeven hoefschoenen wennen. De voeten van Quick groeien traag, waardoor Quick zo om de 10 weken gedaan. Nu we hoefschoenen hebben, lukt dat natuurlijk niet. Zal eraan moeten wennen dat ik Quick nu alle 6 weken samen met Macho moet laten doen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:38

SVRL schreef:
Het valt me wel op dat ik er amper tot geen tölt uitkrijg als ie zijn hoefschoenen aan heeft, ik krijg hem wel in een nette draf en we hebben ook een paar stukjes kunnen galopperen.


Heeft hij alleen schoenen voor aan en niet rondom? Over het algemeen stimuleert meer gewicht aan de voorkant de diagonaal en gewicht aan de achterkant de lateraal, dus als hij alleen voor schoenen heeft is het een logisch gevolg dat je nu meer draf hebt maar het ten koste gaat van je tölt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:53

Allegra schreef:
SVRL schreef:
Het valt me wel op dat ik er amper tot geen tölt uitkrijg als ie zijn hoefschoenen aan heeft, ik krijg hem wel in een nette draf en we hebben ook een paar stukjes kunnen galopperen.


Heeft hij alleen schoenen voor aan en niet rondom? Over het algemeen stimuleert meer gewicht aan de voorkant de diagonaal en gewicht aan de achterkant de lateraal, dus als hij alleen voor schoenen heeft is het een logisch gevolg dat je nu meer draf hebt maar het ten koste gaat van je tölt.


Alleen vooraan. Zou veel verklaren idd. Waar ie in training stond, hadden de IJslanders alleen vooraan ijzers en die hadden geen problemen met te tölten. Heb er dan ook totaal niet bij stil gestaan dat het verschil zou maken.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:01

Die paarden neigen waarschijnlijk of meer naar het laterale van nature, wat je een beetje rechtrekt met ijzer voor waardoor de takt beter wordt, of ze hebben simpelweg langer de tijd gehad om te wennen aan die nieuwe balans en hun tölt weer opgepakt. Ik weet zo ook niet wat het verschil in gewicht is tussen een hoefschoen en een ijzer, maar hoe zwaarder hetgeen is wat je eraan hangt, hoe meer invloed het heeft natuurlijk. Qua balans vinden is dat een beetje een nadeel van hoefschoenen. Een ijzer draagt een paard de hele dag dus heeft veel meer tijd om daar aan te wennen. Weegt natuurlijk niet persé op tegen de voordelen, maar is wel een ding.

Als Quick in zijn tölt al meer richting draf neigt, wat ik opmaak uit het feit dat je schrijft dat hij soms in foxtrot loopt, dan wordt dat nu versterkt met het gewicht voor. Voor de tölt lijkt me dat minder handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:44

Allegra schreef:
Die paarden neigen waarschijnlijk of meer naar het laterale van nature, wat je een beetje rechtrekt met ijzer voor waardoor de takt beter wordt, of ze hebben simpelweg langer de tijd gehad om te wennen aan die nieuwe balans en hun tölt weer opgepakt. Ik weet zo ook niet wat het verschil in gewicht is tussen een hoefschoen en een ijzer, maar hoe zwaarder hetgeen is wat je eraan hangt, hoe meer invloed het heeft natuurlijk. Qua balans vinden is dat een beetje een nadeel van hoefschoenen. Een ijzer draagt een paard de hele dag dus heeft veel meer tijd om daar aan te wennen. Weegt natuurlijk niet persé op tegen de voordelen, maar is wel een ding.

Als Quick in zijn tölt al meer richting draf neigt, wat ik opmaak uit het feit dat je schrijft dat hij soms in foxtrot loopt, dan wordt dat nu versterkt met het gewicht voor. Voor de tölt lijkt me dat minder handig.


Gelukkig wegen de hoefschoenen echt niet veel, maar het blijft natuurlijk wel extra gewicht, dat ga ik niet ontkennen.

Balans vinden is idd ook een dingetje. Heb in het begin 14 dagen alle dagen met de hoefschoenen aan rondgelopen. Mijn eerste buitenrit toen was ook geen hoefsvlieger qua extra gangen, de keer nadien ging het wel vlot. Was nu met de hitte 14 dagen niet buiten geweest, enkel kort op de wei zonder schoenen. En de ondergrond is ook niet dat. Ofwel moet ik over paden met stenen, ofwel moet ik door diep mul zand. De ondergrond komt zijn balans ook niet echt ten goede vrees ik.

Zo lang de hoefsmid niet geweest is, gaan we nu sowieso zonder schoenen buiten. Blijft het nadien nog sukkelen, zal ik moeten investeren in hoefschoenen achter.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:54

Paarden die draverig zijn tölten vaak makkelijker op een vlakke harde ondergrond zoals een hard zandpad. Als je die hoefschoenen achter alleen voor de tölt zou gaan aanschaffen, zou ik ook gaan kijken naar lessen om zijn tölt goed te kunnen rijden en ook te kunnen corrigeren waar nodig. Er komen vast meer momenten waar hij gaat rommelen met z'n gangen, en meestal is het niet zo gemakkelijk opgelost als een paar schoenen/ijzers/ballenboots :) Ondersteunen doet het natuurlijk wel. Maar een hoop is uiteindelijk met training goed of beter op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:36

Allegra schreef:
Paarden die draverig zijn tölten vaak makkelijker op een vlakke harde ondergrond zoals een hard zandpad. Als je die hoefschoenen achter alleen voor de tölt zou gaan aanschaffen, zou ik ook gaan kijken naar lessen om zijn tölt goed te kunnen rijden en ook te kunnen corrigeren waar nodig. Er komen vast meer momenten waar hij gaat rommelen met z'n gangen, en meestal is het niet zo gemakkelijk opgelost als een paar schoenen/ijzers/ballenboots :) Ondersteunen doet het natuurlijk wel. Maar een hoop is uiteindelijk met training goed of beter op te lossen.


Ik krijg les van Sandra Broers. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:29

Weer wat heftige dagen achter de rug. Ik kreeg het slechte nieuws dat ik van de wei af moet. Grote paniek dus en ff niet meer weten wat nu. Overleg gepleegd met mijn dierenarts en nog wat andere mensen over het al dan niet haalbaar zijn om de 3 paarden op het stuk aan huis te houden. Op alle vlakken de bevestiging gekregen dat het stuk naar hun mening voldoet om mijn paarden een paard waardig leven te bieden. Maar het heeft me allemaal zoveel stress gegeven waardoor ik opnieuw felle pijn op mijn borst heb.

Vanmorgen toch nog even de moed gevonden om op te stappen. Ik voelde niets abnormaals in de bochten, maar vond Quick minder goed stuwen met de achterhand. Even kort laten versnellen, wat niet normaal aanvoelde. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik niet verder gereden. Van de osteo heb ik geleerd hoe ik kan voelen of Quick ergens vast zit. Naar mijn mening zit hij rechts vast, dus heb ik de osteo opgetrommeld, afspraak volgende week donderdag.

Oh, ook even de hoefschoenen gewogen.

Afbeelding

Ben eigenlijk best wel verrast dat ze toch nog zoveel wegen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:38

De ijzers onder mijn ijslander wegen bijna 100 gram minder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:12

Allegra schreef:
De ijzers onder mijn ijslander wegen bijna 100 gram minder :D


Zie, dan zijn die dingen echt wel zwaar. Arme Quick toch, dat wordt tijd geven om eraan te wennen. Was liever blootvoets gebleven, maar helaas liggen er te veel stenen op sommige paden en kan ik niet overal in de kant. De eerst 2 à 3 weken na een bekapbeurd loopt hij heel gevoelig. We hadden geprobeerd of minder kort bekappen een verschil maakte, maar jammer genoeg was dat niet het geval.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:25

Ja soms moet je wat. Beter dit dan zere voeten!

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:47

SVRL schreef:
Ons laatste filmpje en ja ik zit in stoel en ja ik weet dat ik aan zijn tempo moet werken.
https://youtu.be/IzAKSIJEquc

Je gaat idd veel te hard. Hij loopt letterlijk onder je uit.
Ik zou zeggen terug naar stap, je paard nageeflijk maken en in balans. Pas daarna kun je meer gaan vragen.
Ben geen instructeur maar dat is wat ik nu zou doen. Je zit/houding vind ik op dit moment minder belangrijk dan een paard wat goed door z'n lijf loopt, want ook met stoelzit kun je je paard voor elkaar krijgen 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:22

Mikkee schreef:
SVRL schreef:
Ons laatste filmpje en ja ik zit in stoel en ja ik weet dat ik aan zijn tempo moet werken.
https://youtu.be/IzAKSIJEquc

Je gaat idd veel te hard. Hij loopt letterlijk onder je uit.
Ik zou zeggen terug naar stap, je paard nageeflijk maken en in balans. Pas daarna kun je meer gaan vragen.
Ben geen instructeur maar dat is wat ik nu zou doen. Je zit/houding vind ik op dit moment minder belangrijk dan een paard wat goed door z'n lijf loopt, want ook met stoelzit kun je je paard voor elkaar krijgen 8-)


Heb heel lang getwijfeld of ik zou antwoorden, want je post zit echt vol goede bedoelingen en ik snap vanwaar het komt. Daarnaast wil ik niet bot over komen, maar denk ik dat ik in mijn geschreven taal soms wel bot lijk, dus alvast mijn excuses als ik nu fout ga over komen.

Quick is ingetölt zoals zoveel gangenpaarden ingereden worden: bergop rijden, rem vooraan, gas achteraan. Vanaf dag 1 heeft dit spanning geven bij hem. De eerste foto's en filmpjes die ik kreeg, ga ik nooit publiek delen, vind ze zelf veel te pijnlijk om te zien. Ik heb me zelf nooit goed gevoeld bij die manier van rijden en toen hij thuis kwam, kon ik het gewoon niet opbrengen om op die manier verder te trainen met hem. Vanaf dag 1 heb ik hem losser gelaten, maar niet zo los als nu. Ik weet dat er toen iemand reageerde dat mijn paard met een holle rug liep en dat ik, omdat ik het niet anders gewoon was, staalhard ontkent heb. Ondertussen weet ik dat die persoon gelijk heeft.

Ik besef dat iedereen een paard ziet dat te snel wil zijn en niet in balans is. Die disbalans komt voor een groot stuk door de ondergrond. Op buitenrit laat ik hem enkel nog versnellen op de plekken waar de ondergrond goed ligt en daar loopt hij gewoon rustig en relax. Als het thuis de spuigaten uit loopt, dan durf ik nog wel eens terug grijpen naar hetgene mij in mijn training geleerd werd. Voor het beeld ziet dat er idd netter uit. Het verschil zit hem in het gevoel wanneer je in het zadel zit. Geef je Quick de ruimte, dan heb je een paard met stuwing in de achterhand en spieren onder je kont die vloeiend bewegen en je voelt je gedragen. Daarnaast heb ik een paard dat ontspannen aan voelt. Val ik terug op mijn training. Dan wordt zijn rug hard, het voelt aan alsof ik in een put zit en er is niets vloeiends aan zijn bewegingen. Daarnaast heb ik dan ook een paard dat in verzet komt en gespannen is. Rij ik 1 keer 10 minuten op die manier, mag ik er een week achteraan hossen als ik zijn halster moet aan doen.

Vandaar ook mijn keuze om bij valley of angels in training te gaan. Zij heeft een hekel aan de manier waarop Quick is ingereden en denk zoals ik denk. Planning was om vanaf de grond te beginnen, heb hiervoor ook een kaptoom gekocht, maar mijn lessen liggen stil nu. Voorlopig kan ik nog niets inplannen, we blijven ptn hebben die covid suspect zijn en Sandra komt niet zo lang ik potentieel in aanraking kom met deze patiëntengroep, omdat zijzelf een risicopt is.

Tuurlijk kan je dan zeggen dat ik eraf moet blijven, of enkel en alleen stap ritjes mag doen. Maar mag het ook nog leuk zijn voor Quick? Ik heb deze zomer een maand enkel aan de hand met hem gewerkt en daar kan hij niet voldoende zijn ei mee kwijt. Idem met enkel stappen onder het zadel, doet ie netjes voor een enkele keer, maar hij moet gewoon ook eens lekker kunnen rennen.

Ik weet niet wanneer ik mijn training kan hervatten, verwacht eigenlijk niet dat het dit jaar nog gaat lukken. Dus doe ik gewoon wat we tot nu toe deden. De osteopaat is vorige donderdag nog geweest en ik doe, als het om zijn lichaam gaat, zeker niets fout tijdens het rijden. De andere problemen werken we er wel uit zodra we terug onder begeleiding van de trainer aan de slag kunnen.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:57

Ik snap je twijfel... Zoveel mensen (trainers), zoveel meningen.
Voor jouw gevoel is je paard niet correct ingereden, niet zoals bij hem past, zoals jij hem kent en zoals jij graag wilt. Moeilijke kwestie :(
Ik wens je dan heel veel succes met het vinden van de juiste methode die zowel bij je paard als bij jou past. Hopelijk wordt je situatie snel beter zodat je een beter gevoel krijgt over alles :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:52

Mikkee schreef:
Ik snap je twijfel... Zoveel mensen (trainers), zoveel meningen.
Voor jouw gevoel is je paard niet correct ingereden, niet zoals bij hem past, zoals jij hem kent en zoals jij graag wilt. Moeilijke kwestie :(
Ik wens je dan heel veel succes met het vinden van de juiste methode die zowel bij je paard als bij jou past. Hopelijk wordt je situatie snel beter zodat je een beter gevoel krijgt over alles :(:)



Dankje

Gelukkig heb ik nogal de neiging om steeds weer op mijn pootjes te vallen. Ben er zeker van dat alles wel goed komt, zal alleen een beetje langer duren als gehoopt, maar we komen er wel.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:48

Is er anders ook de mogelijkheid om online les te nemen? Dus je rijden te filmen en dan de film naar de instructrice opsturen en samen per telefoon doornemen?

Je bent trouwens goed bezig, het loop alleen anders dan gepland en het duurt wat langer. So what? Quick en jij zijn nog jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:41

Maflinger_S schreef:
Is er anders ook de mogelijkheid om online les te nemen? Dus je rijden te filmen en dan de film naar de instructrice opsturen en samen per telefoon doornemen?

Je bent trouwens goed bezig, het loop alleen anders dan gepland en het duurt wat langer. So what? Quick en jij zijn nog jong.


Ik wil vooral eerst grondwerk doen. Quick moet echt leren ontspannen bij druk. Hij verzet zich er ook tegen bij de osteopaat, terwijl hij echt geen lichamelijk probleem heeft. Ook aan de longe valt hij op die manier uit mekaar, waardoor hij gangen klutst. Gisteren leek hij stok kreupel terwijl hij net onder handen genomen is. Mijn hart stond stil gewoon. Heb hem even aan de longe rechtdoor gezet en zelf naast hem gelopen en toen liep hij wel zuiver. Stuur ik hem heel ver weg, grote volte dus, draaft hij ook zuiver, maar zit ik na 1 rondje in gevecht met hem, omdat hij kleiner wil lopen en boos wordt daar hij dat van mij niet mag. Ik doe ongetwijfeld zelf iets vreselijk fout, wil daar zeker mee aan de slag, maar voel me veiliger met een trainer naast me die me continu bij stuurt en af en toe over neemt zodat ik kan zien hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:09

En we hebben weer even een rijpauze.

Toen de osteopaat in het voorjaar kwam, zette Quick zijn rechter achterbeen niet goed onder zijn massa. We dachten dat dit kwam door een blokkade in zijn lenden. Vorige week vroeg ik om even goed zijn achterbenen na te kijken, waarbij zijn rechter sprongewricht een beetje vast zat. Quick heeft zich enorm verzet bij het loswerken van dit gewricht. Wat zaterdag gangen klutsen leek, was gisteren kreupel lopen toen ik hem op een drafje voorbij zag lopen. Moet hem nu regelmatig even aan de longe nemen, loopt hij na 10 dagen nog onzuiver, komt de osteopaat terug. Vandaag liep hij linksom gelukkig al wel terug goed en zaten er goede momenten rechtsom. We houden de moed erin.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:09

SVRL schreef:
Heb heel lang getwijfeld of ik zou antwoorden, want je post zit echt vol goede bedoelingen en ik snap vanwaar het komt. Daarnaast wil ik niet bot over komen, maar denk ik dat ik in mijn geschreven taal soms wel bot lijk, dus alvast mijn excuses als ik nu fout ga over komen.

Quick is ingetölt zoals zoveel gangenpaarden ingereden worden: bergop rijden, rem vooraan, gas achteraan. Vanaf dag 1 heeft dit spanning geven bij hem. De eerste foto's en filmpjes die ik kreeg, ga ik nooit publiek delen, vind ze zelf veel te pijnlijk om te zien. Ik heb me zelf nooit goed gevoeld bij die manier van rijden en toen hij thuis kwam, kon ik het gewoon niet opbrengen om op die manier verder te trainen met hem. Vanaf dag 1 heb ik hem losser gelaten, maar niet zo los als nu. Ik weet dat er toen iemand reageerde dat mijn paard met een holle rug liep en dat ik, omdat ik het niet anders gewoon was, staalhard ontkent heb. Ondertussen weet ik dat die persoon gelijk heeft.



Zo, dat treft. Ik ben namelijk ook al heel lang aan het twijfelen om te reageren. :D
Ik kom nu vast echt heel onprofessioneel over, daar ben ik me van bewust, maar omdat deze post duidelijk over mij gaat wil ik er toch op in gaan.

Ik heb Quick een maandje ingetölt, wat op zich ook helemaal niet moeilijk was. Maar Quick was toen hij bij mij kwam nog niet erg goed gereden: heel erg "los en lang" (waar ik op zich geen problemen mee heb bij een jonkie), weinig aan de hulpen, weinig respect naar de ruiter toe en ook weinig acceptatie van de teugels, zowel bitloos als met bit. Van verzameling was nog geen sprake. Alweer: op zich is dat geen probleem. Maar van zo'n paard kan je onmogelijk verwachten om meteen een prachtige goed gereden en goed gedragen tölt te zien. Dus dan ga je in begin énkel op zoek naar de laterale gang. Dat hij spanning had is ook niet moeilijk te verklaren: Quick was (in mijn ogen) nogal verwend in zowel de omgang als onder het zadel en leek gewend om zijn zin te krijgen. Als je dan wél eens contact neemt met de teugel (énkel contact!) werd hij al gespannen want dit was hij niet gewend. Na een week was dit al quasi opgelost.

Op zich liet hij wel meer dan voldoende tölt zien dus ik kon wel de tölt gaan opzoeken door inderdaad de achterhand te activeren en bergop te rijden, en af en toe een ophouding te geven. Hierdoor kan je paard de laterale gang vinden. En nee, dat ziet er de eerste dagen niet erg mooi uit, want hij mag dan zijn eigen houding kiezen. En ja, dat mag nog even met een holle rug, want het gaat mij op dat moment enkel om de beenzetting. Als dat kwartje gevallen is kan je verder gaan werken op spierkracht en houding. Je kan het uiteraard ook omgekeerd doen, maar dan moet ik wel een paard in training krijgen dat al verder staat in de basis. Verwacht je een mooi nageeflijk goed töltend paard, dan gaan daar MAANDEN overheen. Zoals bij élke training. En dan moet je die training zelf ook correct uitvoeren en afwerken, en niet alles op degene afschuiven die hem 1 maand gereden heeft.

"Gas erop en vooraan remmen", ja... dat is wel een beetje de basis om laterale aanleg te gaan zoeken bij een draverig paard he. Anders krijg je traag, vooraan los, uit elkaar vallen en draf. :+ Je omschrijft het alleen nogal ongenuanceerd. Volgens mij heb ik het uitgelegd als "aan het been zetten en af en toe een ophouding geven". Dat jouw paard weinig respect had voor zowel been als ophouding, daar kon ik niet zoveel aan doen, want dat had in de basisopleiding moeten bevestigd worden. Dus ja, dan krijg je al eens protest. En dan loste ik dat geduldig en netjes op en na een maand kon hij al netjes wat langere stukjes tölten. Wel nog niet nageeflijk, maar dat kost kracht en dat had hij nog niet. Net om die reden hielden we het bij korte stukjes, om op een rustige manier kracht op te bouwen. Dat heb ik toen allemaal uitgelegd en dat vond je goed klinken.

Dat je hem daarna vrij vlug kwam halen wegens de corona-lockdown vond ik ook geen enkel probleem. Je kon rustig thuis verder werken. Maar daarna kreeg ik enkel updates waarin je klaagde dat het allemaal niet ging en geen zin had en Quick helemaal niets geleerd had. (Op een maandje van geen tölt onder het zadel naar nette stukjes op commando vind ik anders al heel veel geleerd!). Als ik dan tips gaf wimpelde je ze weg, en daarna blokkeerde je me op alle mogelijke manieren. Zonder in de verste verte een gesprek aan te gaan over de training of tips aan te nemen. Zonde van je paard, maar goed, als dat jouw keuze is kan ik er ook niet veel aan doen. Ik heb wel stiekem dit topic gevolgd en vond het dus wel fijn om te lezen dat je weer goede begeleiding had gevonden. Ik hoopte van harte dat het hierdoor allemaal beter zou gaan en dat gunde ik jullie ook echt.

Als de training je niet zinde had je hem elk moment kunnen ophalen, maar dat heb je niet gedaan.
Om dan nu lekker achterbaks op bokt te gaan klagen dat hij fout is ingetölt vind ik dan ook echt beneden alle peil. Normaal laat ik dit wel over me heen gaan, maar ik vond Quick echt een superfijn paard om mee te werken en hij vergaf je echt elk foutje dat je maakte. Om dan nu dit te lezen... Tja.
Ik snap dat niet iedereen het eens is met mijn training, maar dan communiceer je daarover en ga je niet op bokt lopen klagen zonder de trainer in kwestie aan te spreken. Maar dat is mijn mening natuurlijk maar.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:41

Fijn, een andere kijk op de zaak!
Dit bevestigt het 'aparte' beeld dat ik van TS heb gekregen door deze hele discussie. Vraag me af of een gangenpaard wel zo geschikt is voor jou, of uberhaupt een jong paard...

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:55

SVRL schreef:
En we hebben weer even een rijpauze.

Toen de osteopaat in het voorjaar kwam, zette Quick zijn rechter achterbeen niet goed onder zijn massa. We dachten dat dit kwam door een blokkade in zijn lenden. Vorige week vroeg ik om even goed zijn achterbenen na te kijken, waarbij zijn rechter sprongewricht een beetje vast zat. Quick heeft zich enorm verzet bij het loswerken van dit gewricht. Wat zaterdag gangen klutsen leek, was gisteren kreupel lopen toen ik hem op een drafje voorbij zag lopen. Moet hem nu regelmatig even aan de longe nemen, loopt hij na 10 dagen nog onzuiver, komt de osteopaat terug. Vandaag liep hij linksom gelukkig al wel terug goed en zaten er goede momenten rechtsom. We houden de moed erin.


Kun je dan niet beter “over 10 dagen nog niet goed” meteen een dierenarts laten komen? Klinkt niet geheel oké.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:59

Een verhaal heeft altijd 2 kanten. Het is goed dat nu ook de andere kant van het verhaal wordt verteld, verder zijn wij er niet bij geweest dus kunnen we niet TS (ver)oordelen. Zij kan een hele andere beleving hebben dan een ander, dat is niet persé verkeerd. Maar ja er zijn altijd meerdere partijen en meerdere belevingen.... Dat hou je altijd.

ChaplinC
Berichten: 69
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:20

Wat een gaaf paard, die kleur is ook gewoon prachtig!