Voor en nadelen van een ijslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:46

Thokkadisje schreef:
@Lord_Ik: Keelriem is écht níet nodig hoor, heb nog nooit meegemaakt dat het hoofdstel eraf is geschuurd/gevallen. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van opvoeden.


Een dekje is ook niet nodig, maar wel handig als je niet elke keer je zadel wil poetsen. Ik had het over handig he :D geen enkel paard gaat als je even weggaat uit zichzelf NIET schuren als hij jeuk heeft en ik heb er wel degelijk al vele hoofdstellen zien af liggen doordat de keelriem niet strak genoeg zat :P (zo zie je maar, het kan niet alleen te vast) en er al enkele aan zien blijven hangen met dank aan de keelriem. Je zou ook elke keer je hoofdstel kunnen afdoen ja.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:10

Voordelen:
Tölt
eventueel telgang
looplust
sober
harig
makkelijk (over het algemeen dan...) in de omgang
mooi

Nadelen:
ehhhhh..... :?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:52

Kunnen ze ook voor de koets? En hoe vinden ze dat?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:06

Flaver schreef:
1.Kunnen ze ook voor de koets?2. En hoe vinden ze dat?


1. Ja.
2. Geen idee, bij mijn weten heeft tot nu toe niemand hun mening gevraagd.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:18

Haha, ik bedoel kunnen ze veel trekken in verhouding tot een shet ?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:19

Tuurlijk kunnen ze voor een karretje,die van mij hebben het erg snel geleerd en lijken er echt plezier in te hebben :)
Ze hebben veel meer power dan een shet...vergis je niet in ze,ze zijn niet groot maar ze zijn bere-sterk :D en doen absoluut niet onder voor een groot paard.

Afbeelding

Een IJslander is een enorm veelzijdig paard,voor ieder wat wils eigenlijk.Je hebt de super sportpaarden waar echt het vuur onder vandaan komt :D maar ook echte gezinspaarden...net wat je wilt.
Voordeel vind ik toch wel het coole karakter,robuust en de comfortabele gangen :)

Of het ook een paardje voor jou is zul je zelf moeten uit proberen ;) Ik heb nu ruim 7 jaar IJslanders en vind ze nog steeds geweldig :j
Enige "nadeel" wat ik kan verzinnen is dat je verslaafd kunt raken en voor je het weet heb je er 2....3.... :P

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:25

@Tinky12 Heb je een foto waar de kar bijopstaad?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:29


Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:32

Zou een ijslander ook een Grote shet enkelspan maratohn treken?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:35

Ligt eraan hoe hoog hij is en hoe groot/breed het lamoen is,hij moet zo ingespannen kunnen staan dat hij prettig kan bewegen in niet zijn hakken kan stoten.
Natuurlijk ook aan de schofthoogte van je paard...moet wel in verhouding zijn ;)

Trekken kan hij hem zeker...

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:39

Oke een Ijsje is toch meestal +-135(of niet)?

Maar de geld dezelde trekregel als bij een shet?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:48

IJslander varieert van 1,28 m tot 1,40m al zijn er ook grotere.

Trekregel geld voor elk paard...hij moet een wagen makkelijk kunnen trekken en comfortabel kunnen lopen.Niet elk paard kan goed aanleggen en terrein waar je rijd is ook enorm van belang.
De wagen op de foto kan ook makkelijk door 1 IJs getrokken worden...

Een IJslander is veel sterker dan een shet en heeft ook meer temperament dan een shet (al zijn sommige shets erg fanatiek)

Ken iemand die altijd met IJslanders heeft gemend en nu met een shet en die vertelde mij dat het een wereld van verschil is,ze mist "power" bij haar shet.

Jenthe_x

Berichten: 546
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Schoten

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:02

even een vraagje tussendoor, puur uit interesse.
kan je met +- 1m64 en 55 kilo op een ijslander?
TS; ik hoop dat je je droompaardje vindt ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:06

Jenthe_x schreef:
even een vraagje tussendoor, puur uit interesse.
kan je met +- 1m64 en 55 kilo op een ijslander?


Ik hoop het wel; ik ben 1.85 en 74kg. Of ben je bang dat je te klein bent :D ?

miek140

Berichten: 1042
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:08

IK ben 1.68 en ong 60 kilo en heb een IJsje :)
Overigens: op IJsland ken ik een man van minimaal 2 meter en ik denk ongeveer 2 x zo zwaar als ik :') En die rijd ook gewoon op zn ijsjes. Dat geeft geen problemen zolang alles in balans is, maar glijd het paard weg op zn ijzers over een natte asfaltweg, dan liggen ze ook samen op de grond :)
Voor de rest zie ik geen problemen, de paarden dragen de zware mannen makkelijk. (wel moeten ze vaker wisselen dan de lichte meisjes :) )

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:10

Jenthe_x schreef:
even een vraagje tussendoor, puur uit interesse.
kan je met +- 1m64 en 55 kilo op een ijslander?
TS; ik hoop dat je je droompaardje vindt ;)


Ik ben deze zomer wezen paardrijden in IJsland en daar
zetten ze alles en iedereen op die paardjes.. Dus ook zwaardere mannen.
de gids was ook een man en zeer zeker niet aan de ligte kant. :P

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:15

Ik pas er ook op (ben 151) :P !

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:44

Flaver schreef:
Ik pas er ook op (ben 151) :P !



cm of kg?
:Y)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:32

haha gelukkig cm :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:48

Het grote nadeel van IJslanders.... ze zijn zo verschrikkelijk verslavend. Ik moet mijn uiterste best doen om niet boven de 10 uit te komen... en helaas... ik heb geen 'eigen gras'. Nu helpt het niet dat mijn vriendin een fanatieke fokker/ijslanderverslaafde is.

het andere grote nadeel... eczeem. Nogal wat IJslanders hebben zomereczeem wat door veel mensen 'onderschat' wordt. Hier aan de kust geen klagen hoor ... maar ik zie ze wel eens lopen dat je denkt...au...

En er is geen lijstje waar alle IJslanders aan voldoen. Ik heb er een hele rits gereden en er is er niet één hetzelfde. Wel 'ongeveer'... maar ze zijn toch allemaal anders. Begonnen in de grote paarden en geen behoefte meer om een 'gewoon paard' te rijden. Zou nog wel andere gangenpaarden rassen willen proberen. En ik vind ze helemaal niet klein. Maybe als je er naast staat. Maar daar heb je totaal geen erg meer in als je er op zit. Zelfs op mijn hele kleine iniemienie Ála (denk dat ze zo 125 of zo is... en naast de ruin van mijn dochter, >150cm... is ze een dwergje, ) heb je niet het idee dat ze klein is.

@ Kugger... lijkt me geweldig op IJsland. Ken veel mensen die lange periodes heen gaan... Maar ben nog steeds niet geweest. Volgend jaar maar een keer bij mijn merrie kijken op IJsland... die geen oormerk heeft, maar een chip! De oudere import paarden kunnen ook voorzien zijn van een vriesbrandmerk. Ik heb er één met een knip in het oor. Hij is nu 20 en ik mag nu eindelijk aan zijn oren zitten...

Groetjes, [***]

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 20:15

@ wieske als je een kweekerij bent verkoop je er dan ook soms?

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:25

IJslanders zijn geweldig. Ik ben afgelopen voorjaar naar IJsland geweest en dat is minstens evenzo verslavend, hihi... :D

Maar de gids die ik in IJsland had met paardrijden (mijn vriend, ik en de gids, en wat had ik een leuke merrie om op te rijden. Een wildkleur (?) merrie, natuurtölter, 5 ganger, die tijdens een spetterende gallop door een foutje van mij rentelgang liet zien (ik stond in de beugels en heb er zelf weinig van mee gekregen, maar de gids viel het op...hihi) vertelde dat veel IJslandse paarden, die vanuit IJsland geëxporteerd worden flink heimwee krijgen en dat je ze beter niet kan importeren vanuit IJsland zelf. Ik zag me zelf al in de verre toekomst een leuke 2 weekse vakantie naar IJsland organiseren om mijn droompaardje uit te zoeken... Zij vertelde van een paard die van noord IJsland was verkocht naar zuid IJsland en daar letterlijk weg kwijnde?

Herkent iemand dat? Degenen die een paard geimporteerd hebben vanuit IJsland, hoe is dat gegaan?

@TS: IJslanders zijn inderdaad verslavend, en persoonlijk vind ik dat ze geen nadelen hebben!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:22

Wegkwijnen? Totaal niet!! Gelukkig maar :) Ik heb veel importers gezien en gereden en de enige IJslanders die ik heb zien wegkwijnen stonden op een manege in een stal, en liepen iedere dag hetzelfde rondje.

Ik denk echt dat het een kwestie is van huisvesting. Volgens mij zou ieder paard wegkwijnen als hij van een heerlijk vrij buitenleven komt en dan opeens het grootste gedeelte van de dag in een stalletje moet doorbrengen. Mijn paarden staan zomer en winter 24/7 buiten in een mega paddock met een grote afdak en een inloopstal (en zomers ook op het gras). Op mijn vorige stal gingen ze snachts op stal en dat leken ze ook best gezellig te vinden (al braken ze wel de stal af als ze niet om 9 uur naar buiten gebracht waren :P ). Mijn IJslands gefokte merrie voelt zich heerlijk hoor in DK.
Mijn Nederlands gefokte merrie had afgelopen zomer mijten, aangezien dit zeer besmettelijk is moest ze apart staan voor een maand. Zo helemaal alleen in een weitje begon ze wel weg te kwijnen.

Ik ben er van overtuigt dat het met huisvesting te maken heeft, ik geloof in huisvesting met vriendjes, veel ruimte en frisse lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:23

Hoi Flaver,

Ik zal wel moeten. Fokken is een verslaving. Ik heb dit jaar een merrie laten dekken door Þrýmur frá Husafelli 2 en één door Ari frá Árbakka (en daar heb ik al een schitterend veulen van). Helaas lijkt het er op dat de merrie die ik naar Ari gebracht heb niet opgenomen heeft. Ze is pas 3 en volgens de DA niet helemaal 'volgroeid' van binnen zeg maar. Better luck next year zullen we maar zeggen.

Als je wilt fokken zul je ook moeten verkopen. Ik heb inmiddels 7 veulens gefokt. In ieder geval 1 onderweg (volgend jaar). Ik heb het wel serieus moeilijk met verkopen. De ruinen worden als eerste verkocht... (heb vorig jaar een jaarling verkocht) en met de merries wil ik, tenzijn ze eczeem hebben, eerst graag een veulentje fokken. Daarna worden ze ingereden en eventueel te koop aangeboden. Maar goed. Als ik ze wil houden... kan ik niet fokken..... dilemma's dilemma's...

En nee.... IJslands import kwijnt niet weg. Absoluut niet en ik ken er heel wat. Heb zelf 2 IJslands import gehad. Heb er nog één over... die mag hier zijn oude dag slijten. Heb zelf dit jaar een merrieveulen op IJsland gekocht en die blijft daar tot ze gedekt naar Nederland kan komen. IJslanders horen wat mij betreft niet in een stal... en als ze niet op gras kunnen (heb er 2... ) dan moeten ze een hele ruime paddock tot hun beschikking hebben met soortgenoten er in.

Groetjes, [***]

Groetjes, [***]

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:59

Ik heb ze wel op stal staan...aan het einde van de middag gaan ze naar binnen.Het is helaas niet mogelijk om ze 24/7 buiten te laten staan,dat is hier gewoon te gevaarlijk.
Wel gaan ze 's morgens naar buiten zodat ze zoveel mogelijk uren buiten staan.Op zich gaat dit prima,ze staan lekker naast elkaar en hebben contact door het hekwerk wat tussen de boxen zit.Vind het wel belangrijk dat er geen bovendeur is/of open staat zodat ze lekker rond kunnen kijken.
Het is niet ideaal maar ze staan verder super daar :)

Als ik later groot ben hoop ik een huisje aan te kunnen schaffen met een inloopstal O:)