Voor en nadelen van een ijslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 19:44

Hoi

De vraag stel het al!

Groetjes

Ps: op deze manier wil ik meer info over ze (mag over alles ivm de IJslander gaan) hebben, voor ik er een koop !

Mighty Man klasse L+7 :D


Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:34

RPA---> GP

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:43

Ik kan maar 1 ding zeggen, ga een aantal verschillende IJslanders rijden voor je er 1 koopt. Zo op papier kan ik echt niet uitleggen wat een ijslander is, en wat voor mij een voordeel is kan voor jou een nadeel zijn :)

IJslanders zijn anders, daar moet je van houden, en daar moet je mee om kunnen gaan.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:47

Info kun je zelf zoeken, ik beschouw het enige nadeel van de ijslanders dat ze aan de kleine kant zijn.
Het zijn uiteraard gangenpaarden, en die extra gangen is iets waar je van moet houden.
Net zoals Thokkadisje al opmerkte, enige manier om dat uit te vinden is uitproberen, en inderdaad meerdere; de ene ijslander is bepaald de andere niet.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:14

Dan ze aan de kleine kant zijn is voor mij en mijn mama een voor deel: ik ben maar 151 en mama (163) vind grote paarden eng.

Maar waarom dragen de meeste springschoenen?

Mighty Man klasse L+7 :D

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:27

Die verzwaren de voorbenen, met als doel meer actie; beter uitziende tölt. Persoonlijk gebruik ik ze niet (maar ik rijd óók geen wedstrijden).

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 20:20

Kuggur bedankt !
En nog iets wat me op viel: bijna niemand rijd met een zadeldekje ?

Mighty Man klasse L+7 :D

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:30

Er zijn meer redenen om met springschoenen te rijden dan alleen met als doel meer actie ;)

Zadeldekje is helemaal niet nodig, bij niet 1 paard. Keelriem ook niet en pas sinds kort zijn frontriemen helemaal in. Verder worden peesbeschermers, bangages en andere 'sokachtigen' zelden gebruikt. Bijkomend voordeel: Je hoeft je nooit zorgen te maken of je shirtje wel bij je dekje past, je kan gerust in een wolle trui met vieze broek op je wollige ijslander stappen (wol & wol, tóch nog een setje ;) ). Maar uiteraard is het niet verboden er gewoon netjes en sportief uit te zien :P

Nu ik toch aan het typen ben...:

Verder worden IJslanders pas ingereden als ze 4/5 jaar oud zijn, rijden de meeste ruiters hun trainingsrondjes het liefst in het bos en word er gewoon met ijslanders dressuur gereden, gesprongen, endurance gereden, vrijheidsdressuur geoefend, aangespannen gereden etc. etc.
Dan heb je nog 4 gangers en 5 gangers, je hebt natuurtölters en anderen zullen nooit goed leren tölten. Dan heb je natuurlijk ook tölt en tölt... Tölt kan te lateraal zijn, of juist te draverig, sommige paarden kunnen alleen maar langzaam tölten en anderen kunnen juist niet draven. Dan heb je de galop, die ook weer te lateraal kan zijn, te gelopen of ander onheil. Je hebt van die paarden met het echte ijslandse vuur, die vliegen weg bij de minste aanwijzing, en dieseltjes die eerst even op moeten warmen voor ze een beetje voorwaarts zijn. Maar over het algemeen zijn IJslanders lekker 'koel in de kop' en houden ze van lekker doorlopen.

Dus mijn advies is nogsteeds: Ga er eens een paar rijden :D

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 21:36

Ik ge eens rond neuze om en een paar te rijden!!

Maar je kan bus even gek doen als bij een gwn paard?

Mighty Man klasse L+7 :D

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:40

:? even gek doen? ik snap je vraag niet helemaal geloof ik :P

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 21:47

Ja ik bedoel een zadeldekje gebruiken

Mighty Man klasse L+7 :D

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:17

't mag uiteraard :j

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 08:19

Ah okee, maar hoe zit het qua huisvesting en voer(hoeveelheid weiland)?

Mighty Man klasse L+7 :D

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:23

[quote="Thokkadisje"]Er zijn meer redenen om met springschoenen te rijden dan alleen met als doel meer actie ;)

Uiteraard, maar hier zie ik toch verzwaring met als reden verbetering van de tölt als hoofdgebruiksdoel; ze zijn er ook speciaal voor verzwaard.

franka75
Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:28

volgens mij zijn het taaie paardjes die veel kunnen hebben ook in de winter, sober ook, hebben niet snel een deken nodig, als je er een uit ijsland wil hebben moet hij een knipje in zn rechteroor hebben.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:59

franka75 schreef:
volgens mij zijn het taaie paardjes die veel kunnen hebben ook in de winter, sober ook, hebben niet snel een deken nodig, als je er een uit ijsland wil hebben moet hij een knipje in zn rechteroor hebben.

De tijd van oormerken zijn ook hier lang voorbij. Alle paarden zijn gechipt en in Worldfeng geregistreerd.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:16

Das instesand maar hoeveel wei/voer hebben ze nodig

Mighty Man klasse L+7 :D

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Voor en nadelen van een ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:18

Dat verschilt uiteraard per paard.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 19:05

Ik dan dat ik nu er een paar ga rijden en wat sparen en dan eentje kopen :P

Mighty Man klasse L+7 :D

franka75
Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:04

Kuggur schreef:
franka75 schreef:
volgens mij zijn het taaie paardjes die veel kunnen hebben ook in de winter, sober ook, hebben niet snel een deken nodig, als je er een uit ijsland wil hebben moet hij een knipje in zn rechteroor hebben.

De tijd van oormerken zijn ook hier lang voorbij. Alle paarden zijn gechipt en in Worldfeng geregistreerd.

geen oormerk maar een knipje als ze uit ijsland komen, volgens mij doen ze dat nog steeds

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Lord_Ik
Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:10

franka75 schreef:
Kuggur schreef:
De tijd van oormerken zijn ook hier lang voorbij. Alle paarden zijn gechipt en in Worldfeng geregistreerd.

geen oormerk maar een knipje als ze uit ijsland komen, volgens mij doen ze dat nog steeds

Hij woont in ijsland ... ik neem aan dat hij dan wel weet of het daar nog gedaan wordt of niet :P

Verder is een keelriem best handig als je je paard even tegen de muur wil plakken zonder dat zijn hoofdstel er binnen de kortste keren af ligt omdat hij jeuk aan zen oor heeft :D

[edit]

Wie zoekt die vindt

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:01

@Franka75: Ik heb een paard uit IJsland geimporteerd, geen knipje te vinden hoor :)

@Lord_Ik: Keelriem is écht níet nodig hoor, heb nog nooit meegemaakt dat het hoofdstel eraf is geschuurd/gevallen. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van opvoeden.

@Flaver: Leuk dat je IJslanders uit gaat proberen, ik ben benieuwd wat je er van vindt!! :D

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:03

Franka75, als je het beter wilt weten , best.
Ik wóón op IJsland, sinds 14 jaar, mijn vrouw is dierenarts, die chipt & registreerd, én ik ken verschillende paardenfokkers die exporteren persoonlijk.
Paarden hoeven geen oormerk meer te krijgen (een "knipje in het oor" is een oormerk).

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:15

mijn pas geimporteerde dame heeft prachtige oortjes, niks geen knip. maar een chip :D

snaef daarin tegen heeft allebei zijn oortjes gekreukeld, maar die is al 10 jaar hier,

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:30

sassefras schreef:
mijn pas geimporteerde dame heeft prachtige oortjes, niks geen knip. maar een chip :D

snaef daarin tegen heeft allebei zijn oortjes gekreukeld, maar die is al 10 jaar hier,


Dat is mogelijk; ze knippen hier nog steeds schapen in de oren (moeten wij jammer genoeg ook, geen leuk klusje en imo volledig onnodig). En bij ooit paarden werd dit ook gedaan, dit is het zg. "bæjarmark", een specifiek patroon dat bij een bepaalde boerderij hoort, ooit nodig om de dieren te identificeren als ze in de herfst van het hoogland worden gehaald. Zoals je aan Snaef ziet tot voor kort, een van mijn paarden, Jökull (20), is ook zo gemerkt. Ik heb het aan jongere paarden al lang niet meer gezien.
Het is natuurlijk mogelijk dat een handvol ouderwetse boeren dit nog steeds doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers