[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:47

Hey ik lees al lang mee en las je troubles met je grondwerk. Oefen je wel wachten en beleefdheid met voer?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:55

Ha als ik grondwerk of VD doe, dan zijn oefeningen als beleefdheid, wachten en netjes voer aannemen mijn eerste werk.

Het begint met netjes aannemen: ik geef de beloning altijd met uitgestrekte arm voorbij de neus van het paard. Dit dwingt ze om een stap achteruit te gaan. Na een tijd hebben ze dit door en blijven ze gewoon op afstand.

Tweede oefening is: prioriteiten. Leer je paard je hand aan te raken. Wanneer je paard goed je hand kan aanraken (hoog laag ver dicht etc) kan je beginnen. Hou je hand dicht bij de neus en in je andere open hand hou je de voedselbeloning. Laat je paard je hand aanraken, click en geef de beloning. Verander de positie van je handen geleidelijk zodat gaandeweg de target hand verder van je paard is dan je voer hand. Je paard leert dat de enkel de uitvoering van de opdracht voet oplevert. Gaat hij toch voor het voer? Sluit je hand en draai je weg. Het is belangrijk dat je neutraal blijft en niet boos wordt!

Wachten: hou je hand naar je paard open met voer en zeg ‘wacht’. Zorg dat je gelijk vlucht zodat hij niet de kans heeft om te bewegen. Beloon met voer. Bouw op tot je je paard net zo lang kunt laten wachten op de click als jij wil.

Edit: deze kun je nog makkelijker maken. Leer je paard op commando wegkijken. Eens dit goed bevestigd is vraag je om weg te kijken terwijl je je hand met voer opent. Dit ook uitbouwen tot je met open hand voor hel kunt staan.

Snapt hij de oefening wel? De mijne wordt ook wel eens gefrustreerd maar als ik me kwaad maak gaat het van kwaad naar erger. Vaak worden ze gefrustreerd omdat wij het toch niet duidelijk vragen of te snel op bouwen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:52

Het boek grondwerk met gevoel van Inge Teblick legt het goed uit :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:55

Hij gaat binnenkort toch naar een professional?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:44

Ik lees hier al sinds het begin af en aan mee. Ik reageer niet omdat we qua aanpak zo enorm verschillen dat ik meestal het nut niet zie van reageren.

Maar eerlijk ts: ik heb wel mijn twijfels bij je aanpak. Je hebt duidelijk de beste intenties begrijp me niet verkeerd. Maar ik word al duizelig van dit topic lezen, en ik vraag me af of je paard er nog wel iets van snapt. Het is een jong paard maar niet piep jong dat amper gewerkt is. Hij mag imo heel veel plan trekken bij jou. Of ‘kiezen’ wat jullie die dag gaan doen.
In dat longeren bvb zie ik echt een paard wat gangen dooreen gooit, geen constante cirkel maakt en zich erg weinig van jou aantrekt. Ik zie jou daar ook geen duidelijke aanwijzingen geven. En daar wringt het volgens mij: dat je de ervaring mist om een paard van op de grond en ohz correct recht te richten en door het lijf te rijden. Dat vond ik ook echt opvallend toen je ergens in training met hem stond. Je bent duidelijk niet bang wat een enorm voordeel is maar voor mij mis je wel echt kennis en kunde wat betreft een paard functioneel doorrijden. En dan heb je nog eens een gangenpaard, dat maakt het nog moeilijker.

Mijn advies zou zijn:
Minder mensen er bij. Enkel je dierenarts, osteo en smid. Nu heb je zo ontzettend veel meningen en adviezen.

Goede begeleiding qua rijden, longeren en grondwerk. Dit ontbreekt voor mij echt in je routine. En dus ook in een accomodatie waar je echt kunt rijden en trainen en niet op van die grasveldjes.
Wekelijks les met een jong paard vind ik echt onmisbaar.
Als ik je verhalen lees en filmpjes zie vind ik hem eigenlijk net aan zadelmak. Maar ontbreekt er zelfs daar nog veel.

Voorzichtig zijn met hoe je naar dingen kijkt. Het is goed dat je bezorgd bent maar ik denk dat je sommige details veel te ver uitvergroot en er te veel achter zoekt. Ik kom ook niet elke dag soepel uit bed zeker als ik nog nooit echt door getraind ben. En ja de ene dag reageer ik emotioneel op iets maar zit daar echt niet zoveel achter. Niet te veel psychologie maar doen.

Dat hij fel wordt van een voorbij razende koets snap ik. Maar eigenlijk moet je daar ook niet meer achter zoeken. Hij kent het concept stil staan toch? Als hij dan niet blijft staan en een keer de druk voelt, ja dan is het zo. Geen te fluwelen handschoentjes aantrekken ook niet.

Alles bijeen vind ik dat je nogal vaak bezig bent met het managen van dingen die er niet zijn of niet toe doen. Ik zou hem met regelmaat en begeleiding aan het werk zetten in een geschikte accomodatie. Nu zijn lijf beoordelen heeft weinig zin. Er is geen grote schade en veel dingen verbeteren nu eenmaal met correct werk. Ga dingen niet te veel uitvergroten. Ik denk dat er heel veel mogelijk is met dit paard maar dat je momenteel te veel verdwaalt in zijwegen en niet tot de kern komt.

Ik heb lang getwijfeld of ik nog eens zou reageren maar wat ik hier zie is dat er voornamelijk mensen reageren die heel erg in je verhaal meegaan ...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:57

Ik begrijp ergens je reactie al vind ik het wel erg fel en juist daardoor ook een stuk mijn gevoel bevestigen.

Nogmaals: ik vorm mijn mening puur op wat ik hier lees en zie. Goed mogelijk dat dat niet klopt, het is sowieso gekleurd door mijn eigen perceptie, door jouw schrijven en de info die jij deelt. Ik kan het verder niet helpen of tegenhouden dat ik een mening vorm en heb. En ja ik probeer echt wel een open blik te houden. Ik heb ook bewust benoemd dat we duidelijk een andere aanpak hebben. Dat is op zich ook allemaal prima natuurlijk.

Het is alleen maar goed dat de experts rondom je je gevoel bevestigen. Ik krijg alleen wel eens het gevoel dat je mensen die je mening niet delen heel bewust buitensluit. Zoals nu bvb ook. Nochtans ligt daar soms hele waardevolle informatie.

Ik kan niet zeggen dat je post mijn mening verandert. Het is jouw keuze om mijn post keihard af te wijzen, dat is je goed recht. Nergens zoveel meningen als in de paardenwereld!

Je zit natuurlijk wel op een forum en daar kun je meningen verwachten. Het valt mij op dat in jouw topic er bijna altijd geregeerd wordt door mensen die in je verhaal meegaan. Mijn ervaring is dat dat niet de meningen zijn waar ik persoonlijk altijd het meeste van leer. Kritische blik kan zo handig zijn, ook al besluit je om die juist niet te volgen. Daarom blijf ik al achter mijn post staan.

Ik denk dat iedereen hetzelfde wil. Dat jij en quick het fijn hebben. We hebben alleen een andere visie over hoe we hem zouden opleiden en trainen en ook onszelf zouden trainen. Ikzelf hou nu eenmaal van goede accomodatie en regelmatige training onder consequente begeleiding, en jezelf continu in vraag stellen, en ik blijf erbij dat ik vind dat dat bij jou ontbreekt. Ik vind het wel top dat je er echt veel in investeert. Ik heb mijn post, hoe hard ook, niet gepost om je te shockeren alleen. Alleen om eens eindelijk aan te geven dat wat jij schrijft en laat zien bij mij gewoon veel vraagtekens oproept. En er is niets mis met dat laten weten imo. Het is gewoon feedback, aan jou alle keuze wat je daarmee doet. Ik wou je zeker niet persoonlijk aanvallen (snap ergens wel dat je het zo aanvoelt) maar je eerder eens laten kritisch kijken naar je eigen denkwijze en handelen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:34

Ik vind het moeilijk discussiëren als je gaat dreigen. Ik vind je manier van reageren ook niet echt opening geven om echt naar elkaar te luisteren. Verder reageer je voor mij eigenlijk nergens echt inhoudelijk op dus ik kan er ook niet veel aan toevoegen. Ik schrik wel een beetje van je manier van reageren. Voor mij nergens voor nodig. We kunnen het ook oneens zijn zonder zo fel te doen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers