Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-22 17:42

Toen ik haar kocht had ik nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, maar ik ben serieus aan het overwegen om een veulen te fokken van mijn merrie.
Ze is echt mijn once in a lifetime paard en ik zou zo graag een opvolger van haar willen hebben.

Eva is een San Remo x Damiro uit 2003, heeft Elite en Sport predikaat. Karakter; ze is ontzettend braaf en betrouwbaar, maar niet makkelijk. Bouwt snel spanning op op vreemd terrein, sluit zich dan af voor alles, maar zal geen gekke dingen doen. Ze heeft overal een mening over en brengt die best beleefd. Vanwege haar leeftijd is er overleg geweest met o.a. de DA en mijn instructrice (ervaren fokker), die staan achter mijn plannen.

Ze heeft 2x een veulen gehad, beide ster merries die sprekend op haar lijken, zowel in karakter als uiterlijk. Voor mij is dit wel het eerste veulen.

Doel is een leuke opvolger voor mezelf te fokken. Een fijn paard met een goed karakter waar ik als gemotiveerde hobby ruiter goed mee kan doen in de basissport dressuur (wedstrijden) en waar ik ook het bos mee in kan of misschien een laag sprongetje mee kan maken.
Formaat wil ik behouden, iets groter mag, kleiner niet. Volgens de keuringsrapporten is haar galop het beste, haar stap is op zich goed maar iig door mij lastig goed te rijden.

[ img ]
(meer foto’s ook te vinden in het topic uit mijn onderschrift)

Wat denken jullie dat een passende hengst zou zijn voor haar en waarom?
In Style wordt mij geadviseerd door mijn omgeving en ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd van hem ben, al vind ik vosfactor een nadeel en ik merk dat ik het wat beter wil begrijpen voordat ik echt een goede keuze kan maken.

Per PB kan ik eventueel nog de link sturen naar haar in de KWPN database, link naar een recent wedstrijd filmpje en link naar openbaar vindbaar filmpje van een van haar nakomelingen.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)


fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:20

in Style geeft fijne Karakters, maar kan wel verkleinen.

Voor ene fijn karakter kan ik je ook Lowlands (meer massa) en Mclaren (luxer)aanraden,

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:19

Ik wil de link wel zien naar de kwpn database en de rest.

Waarom wordt Instyle aangeraden? en waardoor is de stap lastig te rijden voor jou?

Als de veulens zo op haar lijken dan stempelt ze zelf dus behoorlijk in de nafok.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

3timesmom
Berichten: 1317
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:53

leuk, ik heb ook een San remo en heb ook even met het idee gespeeld om haar te laten dekken. Maar aangezien haar leeftijd (17) en dit haar eerste veulen zou zijn heb ik mn plannen toch niet doorgezet.
Wel had ik een hengst in mn hoofd en dat was For ferrero, dit omdat ik denk dat hij kwa karakter veel zou kunnen meegeven en zorgt voor bloedspreiding.
Ik herken mn paard wel in de die van jou, de mijne is ook snel onder de indruk op vreemd terrein en dan laat ze zich veel minder rijden dan thuis. Ze loopt nu Z maar het was een weg met veel ups en downs, maar net hoe haar pet stond en of ze die dag met de spanning om kon gaan.
Dus karakter vond ik super belangrijk.
Ook zie ik dat jou paard dezelfde hoge schoft heeft als de mijne, ik denk dat net daardoor het soms moeilijk is voor deze paarden om goed over de rug te komen en de hals te laten vallen, althans bij die van mij is dat telkens een groot werkpunt.
Veel succes en ik ben benieuwd welke hengsten er hier nog meer worden aangeraden.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:54


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 14:42

Elisa2 schreef:
Ik wil de link wel zien naar de kwpn database en de rest.

Waarom wordt Instyle aangeraden? en waardoor is de stap lastig te rijden voor jou?

Als de veulens zo op haar lijken dan stempelt ze zelf dus behoorlijk in de nafok.


Zal ik je later vandaag sturen als ik thuis ben. Voor nu wel al antwoord op de andere vragen;

In Style wordt mij aangeraden vanwege zijn fijne karakter en het houden van een wat groter formaat (al zegt fokfanaat dus het tegenovergestelde).

Stap heeft ze makkelijk de neiging zich wat strak te houden in haar lijf icm ruime passen, ze gaat dan een beetje tegen mij in hangen. Gaat tegenwoordig beter hoor, in de B en L1 was qua gangen de stap vaak het laagste cijfer, in de M1 juist vaak het hoogste.

De hoop is inderdaad dat ze flink veel van zichzelf doorgeeft, maar ik ben me ervan bewust dat dat geen zekerheid is.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 24-01-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 14:45

fokfanaat schreef:
in Style geeft fijne Karakters, maar kan wel verkleinen.

Voor ene fijn karakter kan ik je ook Lowlands (meer massa) en Mclaren (luxer)aanraden,


Dankjewel voor de tips, daar ga ik me verder in verdiepen. Hoe heb jij gezien dat In Style kan verkleinen? Hij wordt mij juist aangeraden vanwege het willen houden van een groter formaat.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:46

ik heb er 2 gefokt uit dezelfde merrie en die waren kleiner dan haar andere veulens. daranaast heb ik er al meer gezien die niet heel groot waren.

hij is zelf ook niet heel groot 1.68m. zijn moeder is 1.65 en hij scoort 99 op stokmaat, dus iig niet vergrotend

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:18

Ik heb haar al gezien in de kwpn database, volgens haar genetisch profiel vergroot ze. Toch zie ik dat haar nakomeling van Wynton maar 1.61 cm is gebleven en die van Valdez 1.65 cm terwijl Valdez ruim vergroot. Wynton niet.

Ik denk dat de stap komt door de strakke rug en lendenen, en ook het achterbeen is wat steil. Instyle zelf scoort ook strak op de rug en lendenen.

Wynton lijkt wel de draf enorm verbeterd te hebben, ik moest denken aan dat bloed maar dan een hengst die vergroot en de rug/ lenden en souplesse kan verbeteren aan Imposantos. Nadeel is wederom de stap correctheid. Hoewel de hengst zelf een 9 voor de stap heeft.

Andere type waarvan de nakomelingen mij erg aanspreken en die maat kan geven plus souplesse en een goede stap is Kingston.

En als je merrie een goed buigend achterbeen heeft zou Desperado wellicht ook goed kunnen passen, deze vergroot, geeft een goede stap, voldoende souplesse en nette gangen. Goede karakters ook.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 17:36

Elisa2, wat een fijne duidelijke berichten schrijf jij, dankjewel!

Kingston komt erbij op het lijstje, leuk dier zo op het eerste gezicht, ga ik verder onderzoeken.
Desperado lijkt me fijn, maar die is qua dekgeld wel een stuk duurder. Op zich is een goede hengst belangrijker dan de prijs, maar het speelt wel mee. Voorlopig wel op het lijstje erbij.
Wynton bloed wil ik niet. De wynton nakomeling denk ik iedere keer als ik het filmpje zie dat ik heel blij ben dat die niet van mij is en een andere wynton nakomeling die ik (goed) ken is zeer zeker qua karakter niet waar ik naar op zoek ben.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:19

Dankjewel :-)

Dat begrijp ik helemaal wbt het Wynton bloed. En Desperado is duur inderdaad helaas.

Ik blijf nog wel even nadenken, wellicht schiet er nog iets binnen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:50

Ik heb een paar hele fijne Geniaals uit San Remo merries gezien. Die is helaas alleen nog dv. Fijn karakter!

Hele andere kant op maar Furstenball bloed voor souplesse en stap?

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Hengstenkeuze elite sport San Remo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:22

Furstenball gaat niet vergroten vrees ik...

Tinkels
Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:49

Wat leuk dat je ook gaat fokken met een San Remo merrie. Ik heb een San Remo x Gribaldi merrie
2 jaar geleden ben ik voor de hengst Kaiser Weltino gegaan. Dit lijkt goed qua karakter.

Dit jaar krijg ik ( eind maart) een nakomeling van Lord Diamond. Voor volgend jaar zat ik te denken aan Lowlands. Is ook al genoemd. Maar check Lord ook eens… sluit goed aan op je wensen. Ontzettend fijne stoere hengst. ( vind ik)

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hootje en 4 bezoekers