Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 11:54

nummie schreef:
Bowo schreef:
Ik vind het nogal een uitdagend doel...
Ik zeg niet snel dat iemand misschien beter een paard kan kopen ipv fokken omdat het gokken is, maar ik ga het deze keer toch wel doen.

Een dressuurpaard staat echt ver van de eventer.
Kan de merrie wel snelheid maken? Gaat ze daarbij ook 'liggen'?

Dat zijn vaak dingen die dressuurpaarden niet hebben, maar eventers wel nodig hebben.

Dan zit je nog op het springen. Aangezien je niets weet van haar techniek, weet je ook niet of je meer vermogen, voorzichtigheid, reflexen en/of inzicht nodig hebt. En voor sommige dressuurpaarden zou je eigenlijk alles willen verbeteren, die komen nog net een parcourtje van 60cm rond.

Ik denk dat deze merrie te ver van je doel af staat en je daarbij ook te weinig van haar weet om concrete verbeterpunten (of dingen om te behouden) kunt aanwijzen. Diegene die je noemt zijn namelijk heel breed en algemeen en hebben eigenlijk nog niets met je doel te maken.


Eens met bovenstaande.. wil je een allrounder fokken of een échte eventer?


Allround met optie echte eventer. Fokken blijft ook gokken, daar ben ik me van bewust


jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 11:56

Elisa2 schreef:
Over de karakters van Indoctro nakomelingen zijn de meningen verdeeld..

Ik zou in ieder geval toch eerst willen weten hoe zo'n merrie zelf springt..voor hetzelfde geld bakt ze er helemaal niks van ondanks de afstamming. En zit je straks met een nakomeling waar je niks mee kunt.

Als je een eventer wilt fokken kun je het beste bloed toevoegen maar dat gaat weer ten koste van de beweging. Ik zou gewoon gaan voor een goede allround springhengst met goede beweging, Diarado of Up to Date zouden prima kunnen passen. Als het springen dan niet gelukt is dan kun je er nog dressuur mee rijden.

Ik vind het trouwens een prachtige merrie.


Hé bedankt!
Dat is trouwens precies hoe ik er ook over denk. Wordt het springen niks; dan gaan we dressuur doen. Vandaar dat ik graag een hengst wil die ook beweging geeft :)

jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 11:59

UK_eef schreef:
Ik mis even de reden wáárom je een eventer wil fokken? Voor de verkoop?

Nee voor mezelf. Ik wil me graag verdiepen in eventing. Blijkt het paard goed te zijn, is verkoop of professioneel trainen richting eventing een optie

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:06

Maar rijd je nu al eventing? Kun je een paard opleiden in de eventing? Want anders is het wel heel optimistisch om professioneel te willen trainen ;)

Earth het reisbureau.

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:20

Volgens mij bedoelt ze dat het dan een optie is het paard professioneel te laten trainen. Zo lees ik het in ieder geval.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:22

Oh ja, dat kan natuurlijk ook :j

Earth het reisbureau.

jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 13:25

Earth schreef:
Maar rijd je nu al eventing? Kun je een paard opleiden in de eventing? Want anders is het wel heel optimistisch om professioneel te willen trainen ;)


Door een professioneel, niet ikzelf dus. Ik heb idd te weinig ervaring ;)

Wordt het veulen gewoontjes, ga ik ermee aan de slag. Maar fokken voor gewoontjes doe je nu eenmaal niet, daarom mik ik hoger. Blijkt het een goed veulen te zijn, laat ik het door een professionele ruiter klaar zetten voor verkoop.

We gaan dus voor een echte eventer en we zien wel wat het geeft. Zoals gezegd, fokken blijft gokken. Maar een goed overwogen hengstkeuze helpt.

(Bedankt trouwens aan iedereen voor je constructieve reacties en het meedenken!)

jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 13:29

gomir schreef:
Met zo'n grote merrie kun je Up to date ook overwegen om richting eventing te fokken.
Valt springen/eventingkwaliteit dan later toch tegen dan heb je hopelijk in ieder geval een fijn allround paard gefokt waar altijd markt voor is.


Net even opgezocht; up to date heeft als grootvader Cor de la bryere, en mijn merrie ook...
Lijkt me helaas geen goede optie dan…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:41


jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 13:45

merelhof schreef:
Springlijn, precies met veel bloed van Marc Kempeneers in (laredo en furioso z stonden daar), kijk eens naar Cher Epoux en Duplexx. Lijken mij te passen en zijn echte eventers. Gemini xx zou ook interessant kunnen zijn.


Over Duplexx vind ik niet veel, maar ziet er wel interessant uit! Waar zou ik meer info over hem kunnen vinden?
Ken jij de bwp / trakehner Eiskoenig?

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:54

jforrez schreef:
gomir schreef:
Met zo'n grote merrie kun je Up to date ook overwegen om richting eventing te fokken.
Valt springen/eventingkwaliteit dan later toch tegen dan heb je hopelijk in ieder geval een fijn allround paard gefokt waar altijd markt voor is.


Net even opgezocht; up to date heeft als grootvader Cor de la bryere, en mijn merrie ook...
Lijkt me helaas geen goede optie dan…


Dat geldt voor Contendro ook en bij Diarado komt Cor de la bryere zelfs twee keer voor in de pedigree.
Ik zou niet zo'n moeite hebben met twee keer Cor de la bryere in 3de/4de generatie bij het veulen, hij brengt het nodige bloed in zonder dat je direct afbreuk doet op springkwaliteit.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:03

Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:07


Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:25


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:55

jforrez schreef:
gomir schreef:
Met zo'n grote merrie kun je Up to date ook overwegen om richting eventing te fokken.
Valt springen/eventingkwaliteit dan later toch tegen dan heb je hopelijk in ieder geval een fijn allround paard gefokt waar altijd markt voor is.


Net even opgezocht; up to date heeft als grootvader Cor de la bryere, en mijn merrie ook...
Lijkt me helaas geen goede optie dan…

Dat kan prima hoor. Lijnenteelt.

jforrez
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 20:01

merelhof schreef:
Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.


Super interessante hengst qua afstamming! Maar helaas vind ik ook bij Holsteiner Verband niks terug, behalve dat hij in Januari goedgekeurd is.

Ik vind van hem 1 fimpje, waarin ik vind dat hij niet super veel springtechniek heeft. Hij springt nogal zuinig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4NsbPB-Ac

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:19

Je moet een kijken op clipmyhorse, zie je hem in het terrein. Een eventingpaard springt zuinig, die weet dat er nog wat gaat komen :)

absque_dubio
Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:01

Stille meelezer, maar hij springt inderdaad heel functioneel. En ik denk dat je dat ook nodig hebt voor een goede eventer zoals al werd genoemd.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Fly_high
Berichten: 3269
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:15

Ook een stille meelezer, is het niet zo dat we gewoon extreem geprepareerde jonge springpaarden teveel gewend zijn? Dit dier vind ik heel functioneel springen en goed galopperen ook.

Extreem voorzichtig / bang voor de hindernissen zijn is niet echt een gewenste eigenschap voor een eventer. Wel commercieel interessant als een jonkie zo overdreven springt.

Wat eventers betreft ben ik persoonlijk een grote fan van Grafenstolz. Maar geen idee of het wat voor jouw merrie is.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:50

jforrez schreef:
merelhof schreef:
Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.


Super interessante hengst qua afstamming! Maar helaas vind ik ook bij Holsteiner Verband niks terug, behalve dat hij in Januari goedgekeurd is.

Ik vind van hem 1 fimpje, waarin ik vind dat hij niet super veel springtechniek heeft. Hij springt nogal zuinig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4NsbPB-Ac

Grappig dat je dan net dat ene stukje er uit licht wat je niet goed vindt van hem (en waar je geen gelijk in hebt maar dat terzijde).

Ik zie een jong paard die:

- ook een paar goede drafpassen liet zien
- een nette, iets neerwaartse galop heeft maar dat mag bij een springpaard
- super op de hindernis aantrekt
- heel functioneel en economisch springt
- voorzichtig is
- als mooie afsluiter ook nog eens een foutloze ronde heeft.

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 07:24

Wat een gedoe allemaal zeg. De bronze medaile op het NK eveninting 2019 int Z was voor een Special D x Sandreo x Jazz van een vriendin van mij. Voor hun was het het eerste seizoen op dit niveau.
Een degelijk evenwichtig gebouwt paard met een goeie galop kun je heus leren springen hoor.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Lightninggg
Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 07:43

@bettyvn: Helemaal gelijk, mijn merrie start volgend seizoen normaal BK 6 jarige eventers en is een For Romance x Gribaldi. Toppunt is dat ze op jumping dan ook nog eens beter springt dan de meeste springpaarden :+

@TS: Eiskoning staat/stond bij Vincent Martens, misschien daar eens informeren.

Verder wil ik Qanthago van 't huka aanraden, een jonge Kannan x Carthago hengst. Laat hele fijne dingen zien op jumping en kan lekker bewegen. Ik ga dit jaar wellicht Chubakko of Qanthago gebruiken voor mijn merrie

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 08:25

Puur ter info, de wbfsh Sire ranking voor eventing:
https://www.wbfsh.com/sire-rankings

Ik zou persoonlijk bij een goed bewegend springpaard blijven (diarado, contendro, Balou du rouet,…)
Hoewel ik duplexx ook wel interessant vind.
Maar ik heb wat “schrik” dat je dan misschien vis noch vlees gaat krijgen…

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:13

jforrez schreef:
merelhof schreef:
Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.


Super interessante hengst qua afstamming! Maar helaas vind ik ook bij Holsteiner Verband niks terug, behalve dat hij in Januari goedgekeurd is.

Ik vind van hem 1 fimpje, waarin ik vind dat hij niet super veel springtechniek heeft. Hij springt nogal zuinig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4NsbPB-Ac


Ik vind hem juist erg fijn springen, goed lichaamsgebruik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:17

Ik eerlijk gezegd ook, begrijp dan ook niet de opmerking dat je "vis noch vlees" gaat krijgen met deze hengst op die merrie. Ik geloof eerlijk gezegd dat de snelste weg naar een eventer is met een paard dat zelf in die discipline uitblinkt. Die hebben dan al de aanleg om dat te doen. Maar ieder zijn ding natuurlijk :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers