Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deugenietje
Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:04

Mooie merrie trouwens


saskiaojan
Berichten: 7233
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:41

Ik heb een haf x fries [ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik zit ook al een tijdje te denken over een veulentje fokken want haar karakter is top, superlief, braaf alleen mocht ze wat meer go hebben.
Ik wil er dus meer energie in maar niet haar brave karakter kwijt, heb nu de ggk quaterhengst op het oog van mijn hoefsmid, topkarakter ook en wat meer bloed erin.

Succes met het zoeken, het is een ingewikkelde puzzel.

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:52

Voor meer go zou ik het zonde vinden om weer met een ander ras te gaan fokken. Dan weet je nooit wat je eruit krijgt. Ik zou dan een wat luxere looplustige Friese hengst kiezen, ik denk dat je dan echt een tof dier krijgt!

Earth het reisbureau.

saskiaojan
Berichten: 7233
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:39

Earth schreef:
Voor meer go zou ik het zonde vinden om weer met een ander ras te gaan fokken. Dan weet je nooit wat je eruit krijgt. Ik zou dan een wat luxere looplustige Friese hengst kiezen, ik denk dat je dan echt een tof dier krijgt!

Het probleem is alleen dat ik helemaal niet van friezen hou ....
maar goed dit is niet mijn topic :o

Nessie
Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:19

Wel een leuk gelukte kruising hierboven een zwarte Haflinger al zie je heel duidelijk dat het hoofd van een Fries is :j

Maar toch voor het verbeteren van de gang van een volle Haflinger zoals die van TS zou ik voor een groter sport type Haflinger of dus Arabier / NRPS / Duitse Rijpony gaan. Als je de maat los kan laten zijn er ook leuke kruisingen met de Du Bois pony’s te vinden. Niet voor een Fries / Paint / PRE.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

ApplePapple
Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:13

Je hebt een haflinger met volle (en goede?) Papieren en dan wil je gaan kruisen met een ander ras?
Ieder zijn ding, ik vind het zonde!

En wat ook al gezegd werd, laat alsjeblieft eerst testen op pssm, dan heb je dat uitgesloten...

Ben benieuwd wat je keuze wordt, en het is en blijft: fokken is gokken.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:33

Niet het hele topic gelezen.
Maar kans op schimmel heb je alleen als de hengst schimmel is. Voorouders zijn wat dat betreft onbelangrijk. Dus: geen schimmelhengst kiezen.
Haflinger = vos (met flaxen). Flaxen geeft de lichte manen/staart. Dus kies je een voshengst dan zal het veulen altijd vos (met of zonder flaxen) zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

haffiefreak
Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:03

Ik heb er geen verstand van maar een du bois hengst dan?

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:20

haffiefreak schreef:
Ik heb er geen verstand van maar een du bois hengst dan?


Die voegen geen maat toe wat ts wil.

Earth het reisbureau.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:22


Pumpkinbroes
Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:24

[quot="TurboDi"]
[quot="Pumpkinbroes"]
[quot="anjali"]
Het lijkt me geen goed idee om een hengst te gebruiken die aanzienlijk groter en\of zwaarder is dan de merrie.Andersom wel.
[/quote]

Waarom?[/quote]
Omdat het er ook nog uit moet :Y)[/quote]

O ja ik dacht alleen aan het veulen zelf.
Ik ben geen Fokker dat is wel duidelijk :')

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:29

Ooit overwogen om te fokken met een grote freiberger? De grote dieren hebben meestal een flinke scheut fremd blut / warmbloed erin zitten.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:12

Volgens de literatuur is fokken met een grote hengst geen probleen.
Het veulen zou in de baarmoeder maar groeien volgens dat er plaats is.
Na de geboorte zou het veulen dan harder & langer groeien.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:57

en een welsh cob er op dan?

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:04

Wat leuk dat je een veulen wil gaan fokken bij je merrie! Staat bij mij ook hoog op mijn wensenlijstje.

Ik ben persoonlijk heel erg fan van de AV hengst Yanour. Ik vind hem prachtig (heb hem in het echt mogen bewonderen), hij is super allround en heeft een heel fijn karakter. Of je er echt meer maat mee in gaat fokken weet ik alleen niet.
Je zou eens contact op kunnen nemen met de eigenaresse. Er lopen al kruisings nakomelingen van hem rond dus wellicht dat je aan de hand daarvan een beetje kan voorspellen wat hij aan maat meegeeft.

Combinaties met friezen zijn inderdaad ook erg leuk maar je zou bijvoorbeeld ook naar een Arabo fries kunnen kijken. Daar zit dan nog net een scheutje Arabier bij in.

De hengst Bosco is wellicht ook wel een optie. Houdt je misschien nog een beetje het compacte van de Haflinger, maar met iets meer maat.
Of bijvoorbeeld een Gelders gefokte KWPN die niet al te groot is.

Als je gaat kruisen zijn de opties legio, lijkt me dan ook wel weer lastig, haha. Je kan natuurlijk nooit helemaal voorspellen hoe een combinatie uit gaat pakken. Ik ben erg benieuwd waar je op uit komt, succes!

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:16

koend schreef:
Volgens de literatuur is fokken met een grote hengst geen probleen.
Het veulen zou in de baarmoeder maar groeien volgens dat er plaats is.
Na de geboorte zou het veulen dan harder & langer groeien.

Groot als in dun met lange benen zal niet zo snel een probleem geven. Een stevig veulen -korte of lange pootjes- zal eerder moeilijkheden met de geboorte geven. Vandaar ook mijn eerdere vraag of de merrie al vaker een veulen gehad heeft.

Niet voor niets dat ze bij koeien het begrip "pinkenstier" kennen, een stier die wat smallere kalveren geeft zodat de eerste geboorte niet meteen een super zware is.

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:49

Rex_Rolfo schreef:
koend schreef:
Volgens de literatuur is fokken met een grote hengst geen probleen.
Het veulen zou in de baarmoeder maar groeien volgens dat er plaats is.
Na de geboorte zou het veulen dan harder & langer groeien.

Groot als in dun met lange benen zal niet zo snel een probleem geven. Een stevig veulen -korte of lange pootjes- zal eerder moeilijkheden met de geboorte geven. Vandaar ook mijn eerdere vraag of de merrie al vaker een veulen gehad heeft.

Niet voor niets dat ze bij koeien het begrip "pinkenstier" kennen, een stier die wat smallere kalveren geeft zodat de eerste geboorte niet meteen een super zware is.


Wel kleine kanttekening dat er bij runderen meer problemen met te grote kalveren zijn dan bij merries, door de vorm van het bekken :)
Ik zou je daar bij koeien een stuk meer zorgen over maken dan bij paarden. Ik ken eigenlijk zelf geen verhalen over 'te grote veulens' bij merries.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:07

Ik heb je openingspost opnieuw gelezen.
Daar past de gelderse palomino hengst Edmundo perfect bij, dan houd je zoveel mogelijk model, karakter en kleur van je haf, maar een maatje groter en beter bewegen.

Als je de kleurwens relativeert, zou ik voor Henkie gaan.
Hij is iets compacter gemaakt dan Edmundo en beweegt nog beter..
Hij bewijst zich in de hogere dressuursport en in de fokkerij. Hij heeft al zeker 1 als dressuurhengst goedgekeurde zoon in Duitsland.

Natuurlijk zijn dergelijke hengsten duurder dan bv. haf-hengsten. Je moet die extra investering afwegen tegen de totaalkost van je fokproduct op 4jarige leeftijd.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:36

Dit vind ik de meest veelbelovende Gelderse hengst. Maar waarschijnlijk vind je hem te weinig compact en te weinig bij je wensen passen, maar ik kon het niet laten. Zo een tof paard.
MCKENZY JHL, 2017

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-602309

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:58

koend schreef:
Ik heb je openingspost opnieuw gelezen.
Daar past de gelderse palomino hengst Edmundo perfect bij, dan houd je zoveel mogelijk model, karakter en kleur van je haf, maar een maatje groter en beter bewegen.

Als je de kleurwens relativeert, zou ik voor Henkie gaan.
Hij is iets compacter gemaakt dan Edmundo en beweegt nog beter..
Hij bewijst zich in de hogere dressuursport en in de fokkerij. Hij heeft al zeker 1 als dressuurhengst goedgekeurde zoon in Duitsland.

Natuurlijk zijn dergelijke hengsten duurder dan bv. haf-hengsten. Je moet die extra investering afwegen tegen de totaalkost van je fokproduct op 4jarige leeftijd.

Zie pagina 2 bovenaan.
Door de tuigpaard achtergrond verwacht ik dat Edmundo het beter zal doen. (ben niet zo'n Henkie-fan)

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Olympia96
Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:01

Terugkomend op de openingspost: wij hebben een ongelukje uit een Westfaler merrie en man man man wat is ie leuk! Ik die altijd zei: nóóit meer een Haflinger voor mij (na wat ongeplande vlieglessen op 8-jarige leeftijd van de rug van buurman’s Dikke Bertha), die ik is totally in luv met onze Halflinger van 1.60. En die galop van hem, daar kan menig Kwpn-er een puntje aan zuigen. Die is echt absurd. Hij is echt het meest lollige paard wat ik ken.

Hieronder wat foto’s. Wat nog niet meevalt. Want hij vreet of er staat een vos voor :D. En nee hij is hier niet in sportconditie. Die foto’s heb ik ook (van bij de vorige eigenaar haha).

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En ultieme kinderpony

[ img ]

vicky
Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:41

Ik heb een aantal merries drachtig van Fizz Silverfame. Veel Arabische bloed en gegarandeerd een aparte kleur.

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:58

Olympia96 schreef:
Terugkomend op de openingspost: wij hebben een ongelukje uit een Westfaler merrie en man man man wat is ie leuk! Ik die altijd zei: nóóit meer een Haflinger voor mij (na wat ongeplande vlieglessen op 8-jarige leeftijd van de rug van buurman’s Dikke Bertha), die ik is totally in luv met onze Halflinger van 1.60. En die galop van hem, daar kan menig Kwpn-er een puntje aan zuigen. Die is echt absurd. Hij is echt het meest lollige paard wat ik ken.

Hieronder wat foto’s. Wat nog niet meevalt. Want hij vreet of er staat een vos voor :D. En nee hij is hier niet in sportconditie. Die foto’s heb ik ook (van bij de vorige eigenaar haha).

[ [url=m/137fe6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HLCO5S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sEiuIt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PF4dgw.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ultieme kinderpony

[ [url=m/4UA7l2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die is wel heel leuk uitgepakt! Gewoon een grote versie van een haflinger :P

Earth het reisbureau.

Olympia96
Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:24

Earth schreef:
Olympia96 schreef:
Terugkomend op de openingspost: wij hebben een ongelukje uit een Westfaler merrie en man man man wat is ie leuk! Ik die altijd zei: nóóit meer een Haflinger voor mij (na wat ongeplande vlieglessen op 8-jarige leeftijd van de rug van buurman’s Dikke Bertha), die ik is totally in luv met onze Halflinger van 1.60. En die galop van hem, daar kan menig Kwpn-er een puntje aan zuigen. Die is echt absurd. Hij is echt het meest lollige paard wat ik ken.

Hieronder wat foto’s. Wat nog niet meevalt. Want hij vreet of er staat een vos voor :D. En nee hij is hier niet in sportconditie. Die foto’s heb ik ook (van bij de vorige eigenaar haha).

[ [url=m/137fe6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HLCO5S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sEiuIt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PF4dgw.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ultieme kinderpony

[ [url=m/4UA7l2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die is wel heel leuk uitgepakt! Gewoon een grote versie van een haflinger :P


Ja exact! Er waren in totaal drie ongelukjes geboren uit die nacht waarin een jonge Haflinger feest vierde. Dit is de enige Haflinger look-a-like begreep ik.

En wat ik nooit verwacht had gezien zijn bouw: hij is súper lenig.
Hoewel hij echt van een geintje houdt, past hij zich qua temperament aan aan zijn ruiter. Hij is of heel pittig en ‘aan’ of heel chill. Hij is een stuk braver dan wat ik eerder gewend was met Haflingers.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:14

Olympia96 schreef:
Terugkomend op de openingspost: wij hebben een ongelukje uit een Westfaler merrie en man man man wat is ie leuk! Ik die altijd zei: nóóit meer een Haflinger voor mij (na wat ongeplande vlieglessen op 8-jarige leeftijd van de rug van buurman’s Dikke Bertha), die ik is totally in luv met onze Halflinger van 1.60. En die galop van hem, daar kan menig Kwpn-er een puntje aan zuigen. Die is echt absurd. Hij is echt het meest lollige paard wat ik ken.

Hieronder wat foto’s. Wat nog niet meevalt. Want hij vreet of er staat een vos voor :D. En nee hij is hier niet in sportconditie. Die foto’s heb ik ook (van bij de vorige eigenaar haha).

[ [url=m/137fe6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HLCO5S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sEiuIt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PF4dgw.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ultieme kinderpony

[ [url=m/4UA7l2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi paard! maar jouw geval is anders dan dat van ts aangezien bij jou de hengst de Haflinger was en de moeder een groter paard.Bij ts zou het andersom zijn en dat lijkt me een zware bevalling te kunnen opleveren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers