Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:00


3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:23

Ken een hele mooie haflinger x paint. Super leuk dier, mooi palominobont en kan goed springen ook nog. :j

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:41

kiki1976 schreef:
Zeg nooit nooit, een paard uit een pony.
Mijn merrie ( tinker x haflinger) van 150 laten dekken door een tinker van 152.
Veulen wordt dit jaar 6 jaar en is nu rond de 165 (met 2.5 jaar was ze al 155)


Uitzonderingen bevestigen de regel ;-). Maar dit kan dus, net als toentertijd bij mijn pony, te maken hebben met grote voorouders aan moederskant. Maar daarbij is de natuur soms ook ondoorgrondelijk want 165 cm is wel een reus uit ouders met die maat :j

AM_Horses
Berichten: 2580
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:55

Mijn overleden hengst heeft 2 hele leuke nakomelingen uit haflingers. Nog wel de looks van haflinger maar groter en net wat sportiever. De hengst was 1.68 nrps met 45%volbloed . Duits bloed en Nederlands springbloed in de lijn.
[ img ]
[ img ]

Marije_jiplover
Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:00

Hier op stal lopen 2 haflinger X Arabier kruisingen en die zijn echt niet staatsgevaarlijk, in tegendeel.
2 super leuke gebruiksdieren.
Beide niet veel groter dan hun moeders, dus of je er echt maat mee in gaat fokken met een arabier, betwijfel ik.
Maar "per definitie" staatsgevaarlijk? Nee, dat toch echt niet :n

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:39

Ik vind haflinger x fries erg leuk (stiekem omdat ik er zelf ook 1 heb staan) lekker stevig en goed in de hoogte, maar niet te lomp om op redelijk wedstrijd niveau te kunnen lopen

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Sastaic
Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:59

Brasso was mijn haflo-arabier. Ik vond hem geweldig maar hij had wel een bijzonder karakter en je moest erg sterk in je schoenen staan. Daarnaast was hij niet veel groter dan een haflinger, wel smaller.

[ img ]
[ img ]

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

MarEd
Berichten: 79
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:42

Daihyo schreef:
Het is niet mijn paard, dus heb niet heel veel foto’s van hem.
Maar het is de bruine.
[ [url=m/rfOQEI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dat soms mijn oude ex-kuddegenootje Milo?

Superleuk paard

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:47

Haha ja klopt!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:16

En een Noriker erop? Dan heb je in ieder geval 'body'.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:22

butengeweun schreef:
de looks maar groter zoek een Schwarzwälder Fuchs hengst dan heb je maat, breedte, kleurtje alleen allemaal net wat meer

Dit was ook mijn idee

[BKR] Friese kruising - wie heeft er een?

En in dit topic staan een paar heel gave kruisingen Haflinger/Fries

anjali
Berichten: 14910
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:52

Het lijkt me geen goed idee om een hengst te gebruiken die aanzienlijk groter en\of zwaarder is dan de merrie.Andersom wel.

Pumpkinbroes
Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:54

kiki1976 schreef:
Zeg nooit nooit, een paard uit een pony.
Mijn merrie ( tinker x haflinger) van 150 laten dekken door een tinker van 152.
Veulen wordt dit jaar 6 jaar en is nu rond de 165 (met 2.5 jaar was ze al 155)


Ja ik heb uit een Frieze kruising, beide ouderdieren +- 150 cm, een paard van 170 die nog in de groei is.
Niet zelf gefokt, maar als je die ziet is het precies een ouderwetse Fries die te groot is uitgevallen.
Ik had zelf veel liever tegen de 150 cm gehad, maar zo lopen die dingen als je een onvolgroeid paard koopt.

Pumpkinbroes
Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:54

anjali schreef:
Het lijkt me geen goed idee om een hengst te gebruiken die aanzienlijk groter en\of zwaarder is dan de merrie.Andersom wel.


Waarom?

TurboDi
Berichten: 1096
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:04

Pumpkinbroes schreef:
anjali schreef:
Het lijkt me geen goed idee om een hengst te gebruiken die aanzienlijk groter en\of zwaarder is dan de merrie.Andersom wel.


Waarom?

Omdat het er ook nog uit moet :Y)

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

TurboDi
Berichten: 1096
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:05

Vraag me af of het goed is om rassen te gaan kruisen… en indd zou ik geen hete paarden pakken met het risico op een heet rillerig beest met de lompheid van een haflinger, lijkt me niet hanteerbaar…

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Plop1997
Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:06

Pumpkinbroes schreef:
anjali schreef:
Het lijkt me geen goed idee om een hengst te gebruiken die aanzienlijk groter en\of zwaarder is dan de merrie.Andersom wel.


Waarom?


Mijn eigen paard is een ongeluk geweest tussen een Tinker Merrie van 1.47 en een grote maat paard (waarschijnlijk een Fries) en ik zou het ook afraden. We kochten hem met 2 jaar toen was hij 1.53. Momenteel is hij 3,5 en al zeker 1.60 en heeft veel groeiproblemen (gehad). Zijn hoofd is veel groter dan wat eigenlijk bij zijn lijf hoort en heeft daardoor ook een botafwijking boven de atlas. Ook zijn we nu al meer dan een half jaar bezig met kreupelheid op te lossen wat met name komt doordat hij erg vast zit in zijn spieren. Osteopaat vermoed ook dat dit deels door de groei komt. Uiteindelijk hopen we het met training/revalidatie op te kunnen lossen, hem sterk te maken, recht te richten en beter in balans te krijgen maar ik zou het niet aanraden op specifiek op te fokken. Ik houd erg veel van mijn paard maar eigenlijk had hij niet gefokt moeten worden.

Als je een veulen wilt van je merrie dan kijk ook wat haalbaar is en bij de merrie past om haar te verbeteren. En als je echt voor een grotere maat paard wil gaan dan zou ik ook aanraden om er een te kopen. Als je budget dat niet zint kun je ook naar een veulen kijken.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:04

Voor mijn bovenstaander, in tinkers zit veel pssm. Wellicht eens in die richting zoeken?

Ik zou ook richting Fries gaan, die kruising is al vaak succesvol gedaan. De haflo 's die ik ken zijn ook zelden groter, wel breder.

Maar, ik mis in dit hele topic het belangrijkste van alles. Wat wil je qua karakter? Als je daar niet over nadenkt zou ik persoonlijk niet gaan fokken maar iets naar wens kopen.

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:13

Hele goede opmerking van hierboven ook: laat je merrie testen op in ieder geval pssm1 als je dit nog niet hebt gedaan. Ze hoeven niet altijd symptomatisch te zijn of worden. Zeker als je gaat kruisen met Tinkers of andere koudbloeden wil je ook dat de hengst vrij is getest.

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 18:19

Wat een reacties, super leuk! Ik had op iedereen gereageerd en toen bleek mijn tekst niet goed te zijn gekopieerd. Zometeen op de laptop maar poging 2.

Lang verhaal kort: bedankt voor alle tips! De gehele stamboom van mijn merrie is bekend. Ze komt bij een gerenommeerde fokker vandaan. Dus daar ga ik even in duiken.

Ik ga de hengsten opzoeken. Koudbloed is niet de richting die ik op wil gaan. Inderdaad is een veulen kopen ook een optie, maar hoe die uitgroeit is ook een gok. Daarnaast lijkt mij juist het fokken van een veulen erg leuk.

Karakter is ook belangrijk. Dat heb ik niet benoemd omdat het in mijn beleving een vanzelfsprekendheid is dat de hengst een goed karakter moet hebben.

Plop1997
Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:15

Caily schreef:
Voor mijn bovenstaander, in tinkers zit veel pssm. Wellicht eens in die richting zoeken?


Is pssm1 vrij. Osteopaat en dierenarts denken ook niet dat het dat is met de klachten die hij heeft.

Ik zou wel inderdaad ook pssm testen voor je iets gaat fokken. Valt best mee met de prijs van de testen.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:28

Spenk schreef:
Een kruising is ook een gok het kan ook uitpakken dat je bijvoorbeeld een hete sensibele schrikkende 'tank' fokt.

Dat mag je algemeen trekken: fokken is gokken.


Bij een F1 valt het nog mee, dan kruis je twee stabiele ouderlijnen en is het resultaat vrij goed voorspelbaar. Pas als je daarmee verder gaat wordt het een verrassing welke genen van welke grootouder worden doorgegeven.

@TS, hoe oud is de merrie en heeft ze eerder een veulen gehad?

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:57

Remark schreef:
Wat een reacties, super leuk! Ik had op iedereen gereageerd en toen bleek mijn tekst niet goed te zijn gekopieerd. Zometeen op de laptop maar poging 2.

Lang verhaal kort: bedankt voor alle tips! De gehele stamboom van mijn merrie is bekend. Ze komt bij een gerenommeerde fokker vandaan. Dus daar ga ik even in duiken.

Ik ga de hengsten opzoeken. Koudbloed is niet de richting die ik op wil gaan. Inderdaad is een veulen kopen ook een optie, maar hoe die uitgroeit is ook een gok. Daarnaast lijkt mij juist het fokken van een veulen erg leuk.

Karakter is ook belangrijk. Dat heb ik niet benoemd omdat het in mijn beleving een vanzelfsprekendheid is dat de hengst een goed karakter moet hebben.


Een veulen kopen dan weet je wel wat meer over de bouw, geschatte grootte en karakter. Daar ben je toch heel wat stappen verder mee dan wanneer je gaat fokken.
En met het KWPN bedoel ik dat daar vaak bekend is hoe bepaalde lijnen fokken. Maar ook hoe hengsten fokken. Daar is zoveel meer data, dat heeft bijna geen ander stamboek.

Earth het reisbureau.

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:20

ElCid schreef:
kiki1976 schreef:
Zeg nooit nooit, een paard uit een pony.
Mijn merrie ( tinker x haflinger) van 150 laten dekken door een tinker van 152.
Veulen wordt dit jaar 6 jaar en is nu rond de 165 (met 2.5 jaar was ze al 155)


Uitzonderingen bevestigen de regel ;-). Maar dit kan dus, net als toentertijd bij mijn pony, te maken hebben met grote voorouders aan moederskant. Maar daarbij is de natuur soms ook ondoorgrondelijk want 165 cm is wel een reus uit ouders met die maat :j

Moeder is mij niet bekend maar was een haflinger., maar gok niet dat daar de maat achter vandaan komt. Vader tinkerhengst van 150.
Haar laten dekken door een tinkerhengst die wat groter doorfokte, hij was 152 (ouders onbekend).

Maar goed ik heb ooit eens eentje gekocht van net geen 2 jaar. Ouders 143 en 148.
De fokker heeft deze combinatie meermaals gebruikt en nakomelingen waren allemaal tussen de beide ouders in. Die van mij werd niet groter dan 128.
Maar later bleek dat ze een periode tussen de fokker en het meisje waar ik dr van kocht ( hoop mee gezeuld) een periode te zijn geweest waarin ze verwaarloosd was incl zware wormbesmetting

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Charaz
Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:28

Dit is Lola, inmiddels niet meer van mij, maar ik ben nog steeds erg trots op haar.
Ze doet het ook geweldig bij haar nieuwe baas.

Lola is geregistreerd bij het NRPS, zowel vader als moeder staan vermeldt op haar papier.

[ img ]


[ img ]

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers