Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 11:54

Wij denken er over om onze merrie komend jaar te laten dekken. In het kort:

Onze merrie is 8 jaar. Afstamming Chippendale x Jazz x Inspekteur. Het was de bedoeling haar komend jaar zz zwaar dressuur te gaan starten, echter heeft ze onlangs een ongeluk gehad in de stapmolen, is geopereerd en nu weer herstellende. Enorme pech, maar wellicht een goed moment om haar dit voorjaar dan te laten dekken. Ze heeft een Elite predikaat en is een hele fijne bewerkbare merrie.

Over haar karakter: ze is een erg aanhankelijk paard. Wel enorm snel afgeleid en wanneer ze echt aan het werk komt wat 'schrikkerig'. Ze is enigszins flegmatiek en daarom voor veel ruiters wat moeilijk aan het werk te krijgen. Aanleuning is snel onrustig.
Wel is ze echt van goede wil, niet snel van slag en je kan gerust een foutje op haar maken. Ze accepteert veel. Ze heeft 3 goede gangen en verzameld gemakkelijk, waarbij ze het wel lastig kan vinden om achter te zakken in de draf.

Wij zouden het leuk vinden om een veulen te fokken die later goed voor onszelf bruikbaar zou zijn. Of we dat gaan doen is nog maar de graag, maar laten we daar vanuit gaan.

Wij hebben zelf nauwelijks ervaring met fokkerij. Zouden jullie ons op weg kunnen helpen qua hengstenkeuze?

Uiteraard kan ik meer info geven indien dat nodig is.


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:00

Heb je een goede standfoto en linkje naar horsetelex?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 14:39


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:48

Stoere merrie, lijkt massa genoeg te hebben.

Mooi lijntje ook, het Jazz en Ferro bloed lijkt het goed te doen in deze lijn.

Wil je veredelen of juist wat massa behouden? en hoe zit het met de souplesse?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 14:53

Elisa2 schreef:
Stoere merrie, lijkt massa genoeg te hebben.

Mooi lijntje ook, het Jazz en Ferro bloed lijkt het goed te doen in deze lijn.

Wil je veredelen of juist wat massa behouden? en hoe zit het met de souplesse?

Ik zou wel graag iets eleganter willen gaan, omdat Irit best veel paard is voor mij. Maar kleiner hoeft niet perse. Vooral aanleuning is wat stug. Souplesse in beweging heeft ze wel voldoende.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:07

Je zou naar For Ferrero kunnen kijken, deze kan een goed achterbeen geven, wat meer schakelvermogen en wat luxer fokken. En je hebt vrij bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 23:18

Elisa2 schreef:
Je zou naar For Ferrero kunnen kijken, deze kan een goed achterbeen geven, wat meer schakelvermogen en wat luxer fokken. En je hebt vrij bloed.

Dankjewel, zeker een optie als ik het zo zie!

Misschien voor de volledigheid nog het volgende:

[ img ]

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 06:23

Ik zou Indian Rock hierop zetten. Furst dior zou ik ook nog wel durven als ik de bewegingen van deze merrie goed herinner.

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 09:59

sorbetje schreef:
Ik zou Indian Rock hierop zetten. Furst dior zou ik ook nog wel durven als ik de bewegingen van deze merrie goed herinner.

Dankjewel. Ga ik naar kijken. Furst Dior werd ook geadviseerd door een hengstenhouder.

Waar ken je Irit van?

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:04

We hebben op dezelfde stal gestaan in Leusden. Ik denk dat furst dior mooi bloed zou toevoegen, ze heeft zelf een goed achterbeen.

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-22 10:06

sorbetje schreef:
We hebben op dezelfde stal gestaan in Leusden. Ik denk dat furst dior mooi bloed zou toevoegen, ze heeft zelf een goed achterbeen.

Ah oké, dat zag ik niet aan je naam, haha. Dank voor het meedenken!

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-22 14:23

Mijn oog viel nog op Be Sure. Ik zeg al: ik heb er weinig verstand van, maar hij spreekt mij gewoon aan als paard.

Vinden jullie dat een match?

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:47

Als ze zelf echt een goed buigend achterbeen heeft dan zou het een optie kunnen zijn. Persoonlijk vind ik hem qua achterbeen gebruik en dan met name dus de buiging niet goed genoeg. Het is wel mooi vrij bloed voor je.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 13:21

Elisa2 schreef:
Als ze zelf echt een goed buigend achterbeen heeft dan zou het een optie kunnen zijn. Persoonlijk vind ik hem qua achterbeen gebruik en dan met name dus de buiging niet goed genoeg. Het is wel mooi vrij bloed voor je.

Nog een keer gekeken en daar heb je wel gelijk in. Dank!

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 14:03

Ik ben nog steeds wat zoekende en nog niet 100% overtuigd. Wat vinden jullie van Furstenball?

En betekent dat dat de nakomeling in het register A zou komen en er aanvullende eisen zijn later bij keuringen?

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:06

Furstenball vind ik een fijne hengst met veel souplesse, nafok wisselt. Ik weet niet of ik hem zou gebruiken op een merrie die moeilijk zakt achter. Ik vind zijn nafok achter snel wat traag en lijken ook niet altijd even makkelijk te bewerken. Ik zou hem juist denk ik op scherpe merries gebruiken.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:21082

Wellicht is Furst Dior dan interessanter als ze zelf een goed achterbeen heeft.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 26-01-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 14:11

Elisa2 schreef:
Furstenball vind ik een fijne hengst met veel souplesse, nafok wisselt. Ik weet niet of ik hem zou gebruiken op een merrie die moeilijk zakt achter.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:21082

Wellicht is Furst Dior dan interessanter als ze zelf een goed achterbeen heeft.

Helder, dank voor je snelle reactie.

Heeft iemand een idee of Furst Dior al aan de genoemde voorwaarden voldoet? Of moet ik daarvoor echt het kwpn mailen?

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:20

Volgens mij is hij ggk bij een kwpn erkend stamboek wat dan betekend dat de nakomeling een register A papier krijgt. Wat betekent dat de nakomeling zonder voorwaarden kan worden opgenomen voor stamboekopname en de gehele rest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje
Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 14:29

Elisa2 schreef:
Volgens mij is hij ggk bij een kwpn erkend stamboek wat dan betekend dat de nakomeling een register A papier krijgt. Wat betekent dat de nakomeling zonder voorwaarden kan worden opgenomen voor stamboekopname en de gehele rest.


Oké, ik heb er veel over gelezen, maar het blijft enigszins vaag voor mij. Ach, ik laat het wel gebeuren. Een leuk en goed veulen is belangrijker dan de rest.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst Chippendale x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:42

Dat snap ik, het staat er ook allemaal niet zo heel duidelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers