Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 09:43

Ben ik weer :wave:

Na al 2 keer goede adviezen hier op Bokt te hebben mogen ontvangen zou ik het leuk vinden als jullie dit jaar ook weer mee willen denken!
Dit was het topic van vorige jaar: [EHK] Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

En ze is over 2 maanden uitgerekend. Hopelijk gaat alles goed en ik kan natuurlijk niet wachten om te zien wat ze er van gemaakt heeft <3

Het gaat om deze merrie (ELITE, IBOP, PROK, Z1 dres):
[ img ]

[ img ]

En in beweging:
[RIJ-ITP] Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

En dit is haar dochter die dit jaar 3 wordt:

[EHK] Hengstenkeuze Toto jr x Cachet L x Krack C

Blue Hors Farrell staat bovenaan bij mij. Vind het een fantastische hengst. Het enige wat mij tegenhoud is dat hij maar een aantal dagen in de week dekt en dat het sperma natuurlijk pas een dag later hier is. Franziskus blijf ik ook heel gaaf vinden.
Verder denk ik dat Trafalgar goed zal passen maar ik heb al een Totilas bloed nakomeling van haar dus zie liever iets nieuws :)

Maar, ik sta open voor alles! Ben benieuwd wat jullie adviseren :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:41

Ik zou gaan voor een hengst die de galop kan verbeteren, Furstenball bloed komt dan niet het eerste in mij op. Draf van de merrie en souplesse is natuurlijk gewoon al heel goed.

Ik weet niet of je een bewezen hengst wilt of ook open staat voor jonge hengsten, maar ik zit te denken aan Next Level en er lopen nog wel wat fijne jonge hengsten in het VO nu.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 12:40

Bedankt voor je reactie! Dit was haar uitslag van de Ibop:

[ img ]

En deze van de keuring:
[ img ]

Ik denk juist dat ze een hele goede galop heeft alleen is deze mij wat ‘te groot’. Mijn bedoeling is een functioneel sportpaard te fokken dus ik zou liever meer ritme in de galop zien. Galop zit best verankerd in de moederlijn dus ik zoek een hengst met een goede galop om dit te blijven houden maar ik hoef geen focus op een mega galoppade.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een hengst vanaf een jaar of 5 zodat er wat na fok bekend is. Maar ik sta ook wel open voor iets jongs mocht het mij enorm aanspreken. Next Level vind ik een hele gave hengst! Voor nu nog iets te jong denk ik om echt mee te willen dekken maar wel een om in de gaten te houden.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:22

Ik lees het net in het andere topic, heb je een foto van het los bewegen van haar? dat is makkelijker beoordelen dan het gereden zijn. Inderdaad moet een galop vooral functioneel zijn, te groot is ook niet wenselijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:29

xmarliez schreef:
Bedankt voor je reactie! Dit was haar uitslag van de Ibop:

[ Afbeelding ]

En deze van de keuring:
[ Afbeelding ]

Ik denk juist dat ze een hele goede galop heeft alleen is deze mij wat ‘te groot’. Mijn bedoeling is een functioneel sportpaard te fokken dus ik zou liever meer ritme in de galop zien. Galop zit best verankerd in de moederlijn dus ik zoek een hengst met een goede galop om dit te blijven houden maar ik hoef geen focus op een mega galoppade.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een hengst vanaf een jaar of 5 zodat er wat na fok bekend is. Maar ik sta ook wel open voor iets jongs mocht het mij enorm aanspreken. Next Level vind ik een hele gave hengst! Voor nu nog iets te jong denk ik om echt mee te willen dekken maar wel een om in de gaten te houden.

Nooit inleveren op de galop. Een grote galop kun je best kleiner maken maar een kleine galop nooit groter.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:55

Ik zit nog even te denken, als je niks tegen lijnenteelt hebt dan is Las Vegas wellicht een optie. Veulens lijken zeer goed en ik denk dat hij net een klein stukje meer buiging in het achterbeen kan brengen en een wat opwaartse beweging in alle gangen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:55

Met flemmingh en jazz in de bloedlijn. Die bekend staan om paarden achter de massa. Dus stand/hoekingen achterbeen.

Slecht sluiten . Ivm het niet dragende achterbeen.

Jou merrie op stand. Laat al zien dat ze van nature achter de massa staat en dus ook loopt.

Kogel sprong en staartbeen. Horen op 1 lijn te staan.



Zou ik een ggk hengst zoeken die dus in de massa staat. En de afstamming van die hengst ook vaders/moeders die uniform in de massa staan. En waar dus ook uniforme nafok uitkomt die in de massa staat.

Bij voorkeur dus flemmingh- gribaldi/ jazz bloed mijden bij hengst.

En mijn inziens kom je dus op duits drs bloed. En duitse ggk hengsten van bv hannover oldenburg zijn te krijgen en ook kwpn ggk hengsten met duits bloed zijn er .

Ggk hengsten uit duitse moederlijnen zijn al veel eerder over geschakeld op rijpaard dan bv het kwpn. Als je fokt met ggk hengst die terug gaat op t oude nederlandse bloed en je merrie voert dat ook. Heb je gelijke genen die matchen en krijg je vaak van die rampestampers.. die niet kunnen sluiten.

En totilas... springgefokte moederlijn.... dat achterbeen staat goed.. net als bij bv ferro.

Kijk goed naar de stand/hoekingen in jou merrie die je wilt verbeteren zodat de natuurlijke aanleg als dres paard verbetert. En zoek hengst uit die dat heeft en fokt.

En jou keuze voor blue horse farrel kan ik kwa afstamming volkomen begrijpen!!

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:06

Interessant amen.

Voor deze merrie moest ik namelijk denken aan Electron.
Extra activiteit in het achterbeen in zowel draf als galop, veel takt en geeft voor zover ik weet heel fijne karakters. In die zin genoeg informatie te vinden over de nakomelingen. Ik vind hem ook heel correct sluiten in het hogere werk.

Met als 'maar' de lijnenteelt op zowel Flemmingh als Ferro bij beiden.
Amen, jij pikt Flemmingh eruit om te mijden, terwijl je Ferro positief benoemt. In dit geval zitten ze allebei in beide paarden even ver weg. Mijn gedachten lopen dan vast, hoe kijken jullie daar tegenaan?


TROY (2019) & LAYS (2014)

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:21

MariekeS_ schreef:
Interessant amen.

Voor deze merrie moest ik namelijk denken aan Electron.
Extra activiteit in het achterbeen in zowel draf als galop, veel takt en geeft voor zover ik weet heel fijne karakters. In die zin genoeg informatie te vinden over de nakomelingen. Ik vind hem ook heel correct sluiten in het hogere werk.

Met als 'maar' de lijnenteelt op zowel Flemmingh als Ferro bij beiden.
Amen, jij pikt Flemmingh eruit om te mijden, terwijl je Ferro positief benoemt. In dit geval zitten ze allebei in beide paarden even ver weg. Mijn gedachten lopen dan vast, hoe kijken jullie daar tegenaan?



Flemmingh. Slecht gehoekte achterbeen/achterhand. Weinig bespiering ...achter de massa dus.


Ferro. Sterk achterbeen. Goed gehoekt goed bespierd. Kan verzamelen/ sluiten.

Dus 2x ferro versterk je dragend goed gebouwde achterhand. Moet ook zeggen. Dat de karakter van de ferros niet altijd top zijn. Maar als karakter merrie goed is. Is dat geen probleem.

En lijnteelt op flemmingh. Versterk je de negatieve punten. En dat zou ik niet willen bij fokken van drs paard.

Ik heb dit jaar wolkentanz merrieveulen gefokt. De bewezen duitse kampioenshengsten zijn bij bv landsgestut celle te koop.

Diepvriessperma. En deze porties zijn niet duur.

Mijn 20 jarige merrie was drachtig bij poging 1.

Belangrijk is paard op stand bekijken .

Bv bh farrel staat goed in balans. Niet op voorhand.

Hengst die kwa bouw, lang achterbeen heeft . Te hellend kruis. . Achter de massa staat. Op voorhand staat ed. Ook zo loopt en fokt ook zo.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 16:00

Super bedankt voor deze aanvulling!! Hier leer ik echt veel van :D
Welke hengst zou jij adviseren amen? Ik wil het graag in de Duitse hoek zoeken, die hengsten trekken mij op dit moment meer aan dan de NL hengsten.
En je geeft aan Gribaldi bloed liever vermijden maar Totilas bloed is wel een optie? Haar dochter van Toto jr staat naar mijn idee wel meer ‘in de massa’.

Janderegelaa, ik wil ook zeker niet inleveren op de galop! Alleen ga ik niet selecteren met het idee ‘ik wil een hengst die voor een 10 galoppeert want daar komt mijn merrie te kort’. Ik vind galopperen voor een 8 met een mooie balans en van nature gedragenheid ook heel acceptabel als de hengst op andere gebieden wat kan toevoegen aan mijn merrie. Haar kwaliteit van galop is iets wat ik wil behouden maar niet perse hoef te verbeteren (als je begrijpt wat ik bedoel). Dekken met een hengst met een slechte galop ga ik sowieso niet doen. De basis gangen moeten mij wel aan staan en ruim voldoende zijn. Verder zoek ik nog een stukje souplesse voor deze merrie.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 16:06

MariekeS_ schreef:
Interessant amen.

Voor deze merrie moest ik namelijk denken aan Electron.
Extra activiteit in het achterbeen in zowel draf als galop, veel takt en geeft voor zover ik weet heel fijne karakters. In die zin genoeg informatie te vinden over de nakomelingen. Ik vind hem ook heel correct sluiten in het hogere werk.

Met als 'maar' de lijnenteelt op zowel Flemmingh als Ferro bij beiden.
Amen, jij pikt Flemmingh eruit om te mijden, terwijl je Ferro positief benoemt. In dit geval zitten ze allebei in beide paarden even ver weg. Mijn gedachten lopen dan vast, hoe kijken jullie daar tegenaan?

Fijn paard! Maar geeft mij geen wauw gevoel.

Mijn merrie heeft een goed karakter. Maar daar ben ik pas later achter gekomen. In eerste instantie is ze een beetje merrie achtig en eenkennig. Ze laat zich niet door iedereen rijden. Heb veel met haar moeten doorstaan maar toen ze eenmaal in de gaten had dat we samen best door een deur konden gaf ze mij ook gelijk alles. Deze merrie is daarom voor mij een hele speciale want er is een echte vertrouwensband tussen ons. Dat heeft even een tijd geduurd om te ontwikkelen maar nu kan ik mij geen beter en fijner paard wensen! Ze is absoluut niet ril/heet/schrikkerig maar wel dominant in eerste instantie. Kortom, vorige jaar zocht ik nog een hengst die echt een fijn karakter door geeft (o.a. daarom ook For Ferrero gekozen) maar dit jaar vertrouw ik het ook wel met een hengst die misschien niet de makkelijkste is maar wel qua exterieur en beweging veel kan toevoegen. Haar dochter is ook een tikje vreemd maar wel net als haar moeder eerlijk.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 16:08

Elisa2 schreef:
Ik zit nog even te denken, als je niks tegen lijnenteelt hebt dan is Las Vegas wellicht een optie. Veulens lijken zeer goed en ik denk dat hij net een klein stukje meer buiging in het achterbeen kan brengen en een wat opwaartse beweging in alle gangen.

Las Vegas houdt mij tegen ivm de maat. Is echt een groot paard en mijn merrie is ook 175cm. Ik wil eigenlijk gewoon een normale maat er op hebben. En ondanks dat het een gaaf paard is krijgt hij niet mijn voorkeur.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 16:09

Nogmaals super bedankt dat jullie zo mee willen denken! Leer daar echt heel veel van :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:14

xmarliez schreef:
Super bedankt voor deze aanvulling!! Hier leer ik echt veel van :D
Welke hengst zou jij adviseren amen? Ik wil het graag in de Duitse hoek zoeken, die hengsten trekken mij op dit moment meer aan dan de NL hengsten.
En je geeft aan Gribaldi bloed liever vermijden maar Totilas bloed is wel een optie? Haar dochter van Toto jr staat naar mijn idee wel meer ‘in de massa’.

Janderegelaa, ik wil ook zeker niet inleveren op de galop! Alleen ga ik niet selecteren met het idee ‘ik wil een hengst die voor een 10 galoppeert want daar komt mijn merrie te kort’. Ik vind galopperen voor een 8 met een mooie balans en van nature gedragenheid ook heel acceptabel als de hengst op andere gebieden wat kan toevoegen aan mijn merrie. Haar kwaliteit van galop is iets wat ik wil behouden maar niet perse hoef te verbeteren (als je begrijpt wat ik bedoel). Dekken met een hengst met een slechte galop ga ik sowieso niet doen. De basis gangen moeten mij wel aan staan en ruim voldoende zijn. Verder zoek ik nog een stukje souplesse voor deze merrie.

For Ferrero. Duits en megaveel souplesse. 1 van de weinige Duitsers met een goed achterbeen.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 16:21

Ze krijgt over 2 maanden een veulen van hem :Y) wil daarna graag een andere hengst. Kan altijd nog terug komen op FF maar zou graag weer wat ander bloed op haar zien om ook goed voor ogen te krijgen wat ze zelf wel en niet door geeft. Plus ik vind dat zelf ook gewoon leuker weer een andere hengst er op.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

simpie94
Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:41

Voor haar Toto dochter ga je voor Secret toch?
Dat is ook een buitenlandse hengst met bijbehorende condities.
Ik weet nog van dat topic dat Farrel toen ook al een van je favorieten was. Als een hengst zo blijft hangen zou ik zeggen, doen :)

In Nederland staat ook een goedgekeurde Farell, New Orleans. Eerste jaargang wordt dit (voor)jaar geboren. Kom je alleen wel terug op Jazz.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 18:48

Ja klopt! Ik moet daar ook nog naar bellen hoe dat zit met het dekken enz. Maar dagelijks dekken en dan de dag daarna ontvangen lijkt mij makkelijker dan een aantal keer per week. Maar deze merrie is hopelijk goed vruchtbaar na dat ze geveulend heeft. Dus dan durf ik Farrell misschien weer wel aan. Hij blijft inderdaad wel echt door mijn hoofd spoken. Maar ik ben benieuwd naar meerdere suggesties!
New Orleans van de Dalhoeve meen ik? Hele gave hengst! Maar toch weer erg jong. Wel lekker in de buurt dat dan weer wel :') en mijn merrie heeft echte jazz streken (gehad) dus zo dichtbij weer jazz zie ik niet zitten.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:27

Don diamond.

https://youtu.be/Xhd1HXQdHKw

Vind ik goede bewezen hengst met top afstamming.

Goed type. In de massa. Veel bot bespiering. In balans en top beweging. En geeft dit door aan kinderen.

Ook farrel hengst die mij aanspreekt kwa type en afstamming.

Kwa nafok van totilas. Ik weet veel betere bewezen drs hengsten uit bewezen moederlijnen die al jaren top fokken.

Totilas komt uit bekende springstam. (Minka stam) import . En naast vader v totilas is het springbloed kwa afstamming.

En ik vind t leuke hengst maar niet speciaal kwa vererving.

Moet zeggen dat ik wel van de oudere duitse dressuurhengsten ben.

En dvs voor mij optie is..

En dan kun je de oude drs bewezen kampioenshengsten zoals brentano II, wolkentanz enz...

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 22:15

Bedankt voor je reactie weer! Vind Don Diamond een beetje ouderwets haha. Wel een mooie hengst maar ik zie ze liever iets vluchtiger in het achterbeen. Model van dat paard spreekt mij wel aan! Goed om mezelf daar meer in te verdiepen.
Wat vind jij van Franziskus?

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

MarjanB
Berichten: 16304
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 03:43

T is denk ik een kwestie van smaak maar ik vind Franziskus best wel stekerig in de draf, jouw merrie toont veel losser en zou dat altijd willen behouden. Vind dan die Don diamond beter door z’n lijf bewegen.

Wel interessant om te volgen!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:09

New Orleans is ook niet de makkelijkste qua karakter..ik zou het ook niet aanraden.

Even in jouw straatje omdat je weg bent van Furstenball bloed, Furst Toto? heb je ook aansluiting op Totilas bloed wat bij de Toto goed lijkt te hebben uitgepakt. De hengst lijkt genoeg souplesse te hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:12

amen schreef:
MariekeS_ schreef:
Interessant amen.

Voor deze merrie moest ik namelijk denken aan Electron.
Extra activiteit in het achterbeen in zowel draf als galop, veel takt en geeft voor zover ik weet heel fijne karakters. In die zin genoeg informatie te vinden over de nakomelingen. Ik vind hem ook heel correct sluiten in het hogere werk.

Met als 'maar' de lijnenteelt op zowel Flemmingh als Ferro bij beiden.
Amen, jij pikt Flemmingh eruit om te mijden, terwijl je Ferro positief benoemt. In dit geval zitten ze allebei in beide paarden even ver weg. Mijn gedachten lopen dan vast, hoe kijken jullie daar tegenaan?



Flemmingh. Slecht gehoekte achterbeen/achterhand. Weinig bespiering ...achter de massa dus.


Ferro. Sterk achterbeen. Goed gehoekt goed bespierd. Kan verzamelen/ sluiten.

Dus 2x ferro versterk je dragend goed gebouwde achterhand. Moet ook zeggen. Dat de karakter van de ferros niet altijd top zijn. Maar als karakter merrie goed is. Is dat geen probleem.

En lijnteelt op flemmingh. Versterk je de negatieve punten. En dat zou ik niet willen bij fokken van drs paard.

Ik heb dit jaar wolkentanz merrieveulen gefokt. De bewezen duitse kampioenshengsten zijn bij bv landsgestut celle te koop.

Diepvriessperma. En deze porties zijn niet duur.

Mijn 20 jarige merrie was drachtig bij poging 1.

Belangrijk is paard op stand bekijken .

Bv bh farrel staat goed in balans. Niet op voorhand.

Hengst die kwa bouw, lang achterbeen heeft . Te hellend kruis. . Achter de massa staat. Op voorhand staat ed. Ook zo loopt en fokt ook zo.


Wolkentanz vererfde ook niet bepaald brave karakters...Flemmingh vererft ook een boel positieve eigenschappen. Fijn karakter, souplesse, mooi voorbeengebruik.

Voor mij heeft Farrel voor deze merrie een te neerwaartse romprichting, dat heeft de merrie zelf ook en ik zou dat niet willen versterken. Hoewel ik het wel een fijne hengst vind. Uiteindelijk gaat het allemaal om de combinatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:28

Flemmingh vererft ook positief ocd elisa
Dat moet jou ook aanspreken!!

En kwa karakter wolkentanz. Mijn merrie heeft top karakter en zoals jij weet komt 70% van de kwaliteit van veulen bij de moeder vandaan!


En al jij farrel neerwaartse romprichting vind hebben...


http://stallionai.co.uk/stallions/don-diamond/

Dan heb jij iig niet dezelfde kijk als mij op paarden.. want een neerwaartse romp heeft hij dus niet!!!

Dat verklaard ook jou flemmingh look.. prachtig voorbeen.. veel kijken naar t front..

De achterhand is t belangrijkste... verzamelen/zitten/ front word verheven en dan heb je extra voorbeen... dat fok je niet met een voorbeenfokkerij!!! Dat fok je met goed exterieur en de juiste hoekingen in de gewricht oa.


En over don diamond.. en ouderwets...


Een paard die goed in balans is gebouwd. Heeft voor/midden en achterhand in 3 gelijke lengtes.

Daardoor lijken ze korter.. maar zijn nog steeds rechthoeksmodel.

En de de bone en bespiering en ronde ribbenkast ed. Kan jou merrie zeker gebruiken ts.

En wat betreft het toti bloed veulen.

Ze heeft net als moeder achterbeen achter de massa.

Ik zou dus zeker hengst zoeken die een achterbeen in de massa uniform door geeft. En geen op voorhand gebouwde hengst. Want dat is wat jou merrie mijn inziens nodig heeft om veulen te geven wat beter gebouwd is dan haarzelf. En wat ook in de dressuur het werk veel gemakkelijker/natuurlijker gaat!

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 11:14

Super bedankt weer voor deze info!! Echt super leerzaam.
Furst Toto vind ik een mooie hengst met veel souplesse. Maar ook weer niet dat ik er enorm warm van loop. Maar het is er wel een om in gedachten te houden :)

Zouden jullie mij kunnen helpen hoe ik beter kan zien of een paard in het rechtshoek model staat? Ook al zijn het hengsten die niet bij mijn merrie passen maar zo kan ik het hopelijk zelf beter gaan zien en daar ook beter op selecteren.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

MarjanB
Berichten: 16304
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:43


Life is a balance of holding on, and letting things go…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sizzle en 13 bezoekers