Hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 22:11

[ img ]
Aankomend jaar zijn we van plan om voor de 2e keer een veulen te fokken uit deze merrie:

Merrie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 797/cansje

We hebben al een veulen van haar. (inmiddels 2,5 jaar oud). Dat is een nakomeling van Grand Slam VDL

Gezien de hengstenkeuze op mij aankomt ben ik opzoek naar een dressuurhengst.

Wat zijn de plus en minpunten van de merrie:
-Lang gelijnd (lange lendenen)
-Weinig front
-“slecht” achterbeen

-Top karakter, super werkwillig!
-Vrij nuchter tijdens het rijden
-Heel soepel/“gummi”
-Veelzijdig; springen, dressuur, crossen er is niks te gek voor deze merrie :)

Waar ben ik naar opzoek bij de hengst?
-Goed achterbeen
-Veel schakelvermogen
-Fijn karakter, mag best heet zijn
-Stokmaat rond 1.70/1.75 cm
-Veel front
-Kort en beknopt gebouwd zijn, en/of doorgeven

Het mag gaan om een bewezen, maar ook jonge hengst! Liefst een KWPN of Duits stamboek.
Budget tot 1300 euro

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:32

Ik moet gelijk denken aan Las Vegas bij je omschrijving, die is alleen wel iets groter en een heel klein beetje duurder. Maar heb er al hele fijne veulens van gezien en deze kan zeker het achterbeen, schakelvermogen, front, stokmaat en model verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 05:56

Elisa2 schreef:
Ik moet gelijk denken aan Las Vegas bij je omschrijving, die is alleen wel iets groter en een heel klein beetje duurder. Maar heb er al hele fijne veulens van gezien en deze kan zeker het achterbeen, schakelvermogen, front, stokmaat en model verbeteren.


Ik ben zelf helaas niet zo’n enorme fan van Las Vegas… Ik vind het een prachtige hengst, maar ik voel er weinig bij om hem voor onze merrie te gebruiken haha.

De hengsten die ik op het oog heb zijn:
-Next Level
-Iron
-Ziyech
-Mowgli VOD

Helaas vooral hengsten waarvan nog weinig is bekend over de nakomelingen.
Wat vind jij van deze hengsten? En heb je wellicht nog opties voor meer bewezen hengsten?

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 08:39

Wat is er slecht aan het achterbeen van de merrie?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 08:44

Aimee schreef:
Wat is er slecht aan het achterbeen van de merrie?


Het achterbeen mag meer tot dragen komen. Moeite met verzameling, en verruiming.
Mist daarbij kracht.

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:28

Hoe ben je dan tot je lijstje hengsten gekomen?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 10:02

Aimee schreef:
Hoe ben je dan tot je lijstje hengsten gekomen?


Next level: Beknoptere hengst. Bergopwaartse bouw, en beweging. Veel vermogen tot schakelen, en veel kracht in zijn bewegingen.

Iron: Mooi aan de maat. Ook een wat beknoptere hengst. 3 goede basisgangen en een goed achterbeen. Past goed bij een merrie die langer zijn in de rug, en wat sterk gebouwd zijn, en dat is mijn merrie.

Ziyech: Goed karakter, bergopwaarts gebouwd. Ook 3 goede basisgangen en een sterk achterbeen.

Mowgli VOD: Bergopwaarts gebouwd. Veel front. Mooi aan de maat. Veel bereidheid tot werken en 3 goede basisgangen.

Even kort de belangrijkste punten van de hengsten waarop mijn keuze is gebaseerd. Ik wil vooral de "minpunten" van mijn merrie verbeteren, en ik denk dat deze hengsten dat wel kunnen.
Het word het eerste veulen dat ik fok, en ik probeer van verschillende invalshoeken suggesties te krijgen voor hengsten die een match kunnen zijn voor mijn merrie.
Vandaar dat ik ook via Bokt probeer om te kijken wat andere vinden ;)

Heb je suggesties voor andere hengsten graag!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 10:41

Mvdh23 schreef:
Aimee schreef:
Hoe ben je dan tot je lijstje hengsten gekomen?


Next level: Beknoptere hengst. Bergopwaartse bouw, en beweging. Veel vermogen tot schakelen, en veel kracht in zijn bewegingen.

Iron: Mooi aan de maat. Ook een wat beknoptere hengst. 3 goede basisgangen en een goed achterbeen. Past goed bij een merrie die langer zijn in de rug, en wat sterk gebouwd zijn, en dat is mijn merrie.

Ziyech: Goed karakter, bergopwaarts gebouwd. Ook 3 goede basisgangen en een sterk achterbeen.

Mowgli VOD: Bergopwaarts gebouwd. Veel front. Mooi aan de maat. Veel bereidheid tot werken en 3 goede basisgangen.

Even kort de belangrijkste punten van de hengsten waarop mijn keuze is gebaseerd. Ik wil vooral de "minpunten" van mijn merrie verbeteren, en ik denk dat deze hengsten dat wel kunnen.
Het word het eerste veulen dat ik fok, en ik probeer van verschillende invalshoeken suggesties te krijgen voor hengsten die een match kunnen zijn voor mijn merrie.
Vandaar dat ik ook via Bokt probeer om te kijken wat andere vinden ;)

Heb je suggesties voor andere hengsten graag!

Ik zou hier gewoon aan vasthouden. Als 1 van de weinigen maak je een weloverwogen keuze. Daar kunnen anderen het niet mee eens zijn maar het is wel jouw keuze en je hebt het goed uitgezocht. En ik kan je keuze ook wel volgen.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:56

Mvdh23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik moet gelijk denken aan Las Vegas bij je omschrijving, die is alleen wel iets groter en een heel klein beetje duurder. Maar heb er al hele fijne veulens van gezien en deze kan zeker het achterbeen, schakelvermogen, front, stokmaat en model verbeteren.


Ik ben zelf helaas niet zo’n enorme fan van Las Vegas… Ik vind het een prachtige hengst, maar ik voel er weinig bij om hem voor onze merrie te gebruiken haha.

De hengsten die ik op het oog heb zijn:
-Next Level
-Iron
-Ziyech
-Mowgli VOD

Helaas vooral hengsten waarvan nog weinig is bekend over de nakomelingen.
Wat vind jij van deze hengsten? En heb je wellicht nog opties voor meer bewezen hengsten?


Dat kan, smaken verschillen natuurlijk.

Van je lijstje zou ik gaan voor Ziyech met op de 2e plek Next Level, dat vind ik de beste hengsten en beide hebben ook een beter achterbeengebruik en meer bergopwaartse beweging.

Nouja als Las Vegas je niet aanspreekt, misschien zijn vader Ferdeaux wel? die past ook bij waar jij naar op zoek bent en is een meer bewezen hengst.

Ook bewezen en passend bij je lijstje..United, geeft drie goede gangen, schakelvermogen met een goed achterbeen en een prima front.

Verder denk ik aan Zack en Totilas bloed, maar dan zonen of kleinzonen omdat de hengsten zelf natuurlijk wat duurder zijn qua dekgeld.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 16:07

Dat kan, smaken verschillen natuurlijk.

Van je lijstje zou ik gaan voor Ziyech met op de 2e plek Next Level, dat vind ik de beste hengsten en beide hebben ook een beter achterbeengebruik en meer bergopwaartse beweging.

Nouja als Las Vegas je niet aanspreekt, misschien zijn vader Ferdeaux wel? die past ook bij waar jij naar op zoek bent en is een meer bewezen hengst.

Ook bewezen en passend bij je lijstje..United, geeft drie goede gangen, schakelvermogen met een goed achterbeen en een prima front.
Citaat:


Verder denk ik aan Zack en Totilas bloed, maar dan zonen of kleinzonen omdat de hengsten zelf natuurlijk wat duurder zijn qua dekgeld.[/quote]

Bedankt voor je reactie! Ik ga weer research doen

Shirley__
Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 01:55

Ik zag je topic, ik ga nu voor het tweede jaar Ziyech proberen. Vorig jaar had helaas mijn merrie op het laatste moment een bacterie in dr baarmoeder waardoor ik gelijk heb gezegd het dit jaar weer te proberen. Ik heb Ziyech ook even opgezocht in Twello, ik woon namelijk in de buurt. Ik heb op afspraak Ziyech mogen ontmoeten, wat een ontzettend aanhankelijk dier!
Zonder blikken of blozen liep hij op zn gemakje door de merriegang. Liet zich super fijn rijden, ondanks dat ik met mijn goede vriendin midden in de baan stond.
Ik ben helemaal fan van Ziyech. Ik zocht precies hetzelfde in de hengst als jij.
Mijn merrie heeft ook weinig front, slecht beengebruik, lang lichaam, en zocht het tegenovergestelde in de hengst. Ook in dekgeld is hij goed te doen!
Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt.... :Y)

Rivella's Romance Peru's Argument x Don Romantic

Zirana (v. Inspekteur x Farao x Ureterp) † 13-10-'22[/b]

Mvdh23
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 04:44

Shirley__ schreef:
Ik zag je topic, ik ga nu voor het tweede jaar Ziyech proberen. Vorig jaar had helaas mijn merrie op het laatste moment een bacterie in dr baarmoeder waardoor ik gelijk heb gezegd het dit jaar weer te proberen. Ik heb Ziyech ook even opgezocht in Twello, ik woon namelijk in de buurt. Ik heb op afspraak Ziyech mogen ontmoeten, wat een ontzettend aanhankelijk dier!
Zonder blikken of blozen liep hij op zn gemakje door de merriegang. Liet zich super fijn rijden, ondanks dat ik met mijn goede vriendin midden in de baan stond.
Ik ben helemaal fan van Ziyech. Ik zocht precies hetzelfde in de hengst als jij.
Mijn merrie heeft ook weinig front, slecht beengebruik, lang lichaam, en zocht het tegenovergestelde in de hengst. Ook in dekgeld is hij goed te doen!
Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt.... :Y)


Bedankt voor je reactie!
Ik heb Ziyech zeker overwogen, maar vind dat hij nog iets te jeugdig blijft als je kijkt naar de vooruitgang die hij heeft geboekt sinds vorig jaar.
Op de hengstenshow bij Brinkman vond ik Dutch Dream dan al veel meer verbeterd.

Maar ik ben bij stal van de Sande geweest om For Ferrero op te zoeken, en heb besloten dat het For Ferrero gaat worden!
Wat jij hebt met Ziyech, heb ik met For Ferrero

Dus de keuze is voor mij gemaakt!
Hopelijk lukt het dit jaar wel bij jou merrie!

Shirley__
Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:31

Mvdh: Wat gaaf! Heel veel succes ook!! Leuk hoor! Eventueel ook actief in de Dikke Buiken Topic 2023? ;)

Rivella's Romance Peru's Argument x Don Romantic

Zirana (v. Inspekteur x Farao x Ureterp) † 13-10-'22[/b]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers