Hengstenkeuze diarado x topas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meganv
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-24

Hengstenkeuze diarado x topas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 20:42

Hoihoi graag jullie advies en inspiratie. Ik wil mijn 14 jarige diarado x topas merrie laten dekken ze is Ster. Loopt nu L springen L eventing en L2 dressuur, een echte allrounder. Ze is op echt een lief paard op stal maar met rijden niet de makkelijkste. Dressuur thuis nergens last van. Met springen enorm heet en bokt nog wel eens (is medisch nagekeken) In de eventing komt ze meer tot haar recht springt altijd.
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-458572

Ik heb verder nog niet veel verstand van hengsten en fokken

Eigenschappen die ik graag wil verbeteren:
-een lichtere energieke galop
-vermogen en techniek merrie is wat onvoorzichtig zou meer met de schoft omhoog mogen springen
-kortere rug merrie heeft moeite met verzamelen in de galop blijft graag lang en neerwaarts
-meer maat, ze meet 164 en zou minstens dezelfde maat houden maar t liefst ietsje meer

Foto van mijn merrie stand en springen
Afbeelding

Afbeelding


Ze heeft toe ze 5 was een veulen gehad uit extase. Deze loopt 130 in Amerika is net zo groot ongeveer maar wel al meer vermogen en techniek

Foto van haar nakomeling

Afbeelding

Ik zoek een hengst die braaf en nuchter doorfokt. Aangezien hij voor mijzelf zou worden en mijn merrie haar streken heeft en heet zat is. Het liefst vers sperma... Hengsten waaraan ikzelf dacht:
-Newmarket VN
-Love Connects
-Boston VDL

Zoals ik al zei heb ik niet echt verstand van hengsten. Ben ook van plan advies in te winnen bij hengstenhouderijen!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:07

Ik zou contact opnemen met Egbert. Hij kan je alles vertellen over hoe de merrie en de moederlijn vererft. Denk je bij hem heel wat wijzer wordt dan van Bokt. Qua lijstje van hengsten zeg ik drie keer nee. Nummer 1 gaat je bloed en niet meer maat geven. Nummer twee: Connect bloed... Nummer drie: heeft ie ooit iets gegeven?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze diarado x topas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:25

Ik zou kijken naar een hengst die maat fokt, een goede galop door geeft met vermogen en die vooral een goed gebouwde rug heeft ipv kort (is niet wenselijk voor een springpaard). Merrie is erg strak op de lendenen, dit zal het probleem geven met de galop en bascule.

En dan voor een bewezen hengst gaan.

De moederlijn heeft echt heel goed gefokt dus contact opnemen met Egbert lijkt mij best een verstandig advies.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:57

hoogendroog schreef:
Nummer drie: heeft ie ooit iets gegeven?

Die hengst wordt 5 en zijn oudste jaargang wordt dit jaar 1, wat had je verwacht?
Overigens verwacht ik niet dat die karakter/rijdbaarheid gaat verbeteren.

Connect-bloed gaat het hete/scherpe waarschijnlijk versterken en ook risico op verkleinen.

Hengsten met wat meer front en een fijne galop denk ik bijv. aan McAllister en O'bailey van het brouwershof. Ik was in de hengstencompetitie ook wel gecharmeerd van de jonge hengst O'connor van Nijhof. Leek zelf wel heel fijn te rijden en ongecompliceerd, maar in de vererving natuurlijk nog weinig van te zeggen.
Impressive gaat ook wel front geven en in ieder geval niet verkleinen, maar ik moet zeggen dat die van mij beide wel meer dan genoeg bloed hebben en met name het merrietje is heel erg scherp.

Meganv
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:16

Elisa2 schreef:
Ik zou kijken naar een hengst die maat fokt, een goede galop door geeft met vermogen en die vooral een goed gebouwde rug heeft ipv kort (is niet wenselijk voor een springpaard). Merrie is erg strak op de lendenen, dit zal het probleem geven met de galop en bascule.

En dan voor een bewezen hengst gaan.

De moederlijn heeft echt heel goed gefokt dus contact opnemen met Egbert lijkt mij best een verstandig advies.


Ik wilde inderdaad contact op nemen met Egbert!


gomir schreef:
hoogendroog schreef:
Nummer drie: heeft ie ooit iets gegeven?

Die hengst wordt 5 en zijn oudste jaargang wordt dit jaar 1, wat had je verwacht?
Overigens verwacht ik niet dat die karakter/rijdbaarheid gaat verbeteren.

Connect-bloed gaat het hete/scherpe waarschijnlijk versterken en ook risico op verkleinen.

Hengsten met wat meer front en een fijne galop denk ik bijv. aan McAllister en O'bailey van het brouwershof. Ik was in de hengstencompetitie ook wel gecharmeerd van de jonge hengst O'connor van Nijhof. Leek zelf wel heel fijn te rijden en ongecompliceerd, maar in de vererving natuurlijk nog weinig van te zeggen.
Impressive gaat ook wel front geven en in ieder geval niet verkleinen, maar ik moet zeggen dat die van mij beide wel meer dan genoeg bloed hebben en met name het merrietje is heel erg scherp.

[/quote]

Ik zal de hengsten eens opzoeken die je voorstelt. Ik kreeg juist de indruk dat Love Connects super rijdbaar is vandaar dat die mij zo aanspreekt. Maar Connect paarden zijn dus niet zo fijn? Kennis van mij die ook fokt zei dat t misschien juist wel een match kan zijn.

Impressive had ik nog naar gekeken maar mijn merrie is niet perse scherp... is namelijk totaal niet rillerig of schrikkerig maar vooral een enorm sterk karakter die echt haar kont in de krib gooit.

Volgende stap is gewoon contact op nemen met Egbert

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:08

Meganv schreef:
Ik zal de hengsten eens opzoeken die je voorstelt. Ik kreeg juist de indruk dat Love Connects super rijdbaar is vandaar dat die mij zo aanspreekt. Maar Connect paarden zijn dus niet zo fijn? Kennis van mij die ook fokt zei dat t misschien juist wel een match kan zijn.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden Connect uitgekozen voor een merrie met een heel sterk karakter omwille van zijn rijdbaarheid en correcte basisgangen. Het gaat wel goed komen met die merrie, maar het wordt geen amateurpaard ;) Zelden zo'n scherp/ril dier gehad, een goede professionele zadelmakmaker heeft een half jaar nodig gehad om er normaal een rondje mee te kunnen rijden en het gaat nog niet vanzelf. En die verhalen hoor ik meer van Connect van hem en zijn collega's en professionele springruiters. Tel daar nog bij op dat ze nog weleens niet te groot zijn en wat popperig en dan zou ik zelf voor jouw merrie een andere richting uit zoeken.

Ik ben wel benieuwd wat Egbert je aanraadt!

Nog een hengst waar de nakomelingen me afgelopen jaar heel positief van zijn opgevallen op concours is It's Possible SRK. Zelf wel neerwaartse romprichting, maar galoppeert wel van de grond af en springt ook mooi van de grond op de sprong. Ik ken alleen niet van alle paarden de merries dus weet niet zeker of hij vergroot, zijn moeder was namelijk niet zo groot.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hengstenkeuze diarado x topas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:37

Wat denk je van comme il faut bloed? Denk dat je dan wel een fijn karakter en maat krijgt.

Meganv
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:30

gomir schreef:
Meganv schreef:
Ik zal de hengsten eens opzoeken die je voorstelt. Ik kreeg juist de indruk dat Love Connects super rijdbaar is vandaar dat die mij zo aanspreekt. Maar Connect paarden zijn dus niet zo fijn? Kennis van mij die ook fokt zei dat t misschien juist wel een match kan zijn.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden Connect uitgekozen voor een merrie met een heel sterk karakter omwille van zijn rijdbaarheid en correcte basisgangen. Het gaat wel goed komen met die merrie, maar het wordt geen amateurpaard ;) Zelden zo'n scherp/ril dier gehad, een goede professionele zadelmakmaker heeft een half jaar nodig gehad om er normaal een rondje mee te kunnen rijden en het gaat nog niet vanzelf. En die verhalen hoor ik meer van Connect van hem en zijn collega's en professionele springruiters. Tel daar nog bij op dat ze nog weleens niet te groot zijn en wat popperig en dan zou ik zelf voor jouw merrie een andere richting uit zoeken.

Ik ben wel benieuwd wat Egbert je aanraadt!

Nog een hengst waar de nakomelingen me afgelopen jaar heel positief van zijn opgevallen op concours is It's Possible SRK. Zelf wel neerwaartse romprichting, maar galoppeert wel van de grond af en springt ook mooi van de grond op de sprong. Ik ken alleen niet van alle paarden de merries dus weet niet zeker of hij vergroot, zijn moeder was namelijk niet zo groot.


It's Possible vind ik zelf niet zo passend voor mijn merrie als ik zijn galop zo zie. Lijkt ook wat de grond in te gaan. Ik heb ondertussen naar VDL en Egbert Schep gemaild zal wel een update geven als ik wat gehoord heb. Wel ben ik fan van McAllister!

Meganv
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-24

Re: Hengstenkeuze diarado x topas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:32

Aangezien ik ook eventing rijd dacht ik zelf ook nog aan iets van H-ekwador of moreno grove. Maar ben bang dat t dan welnerg heet wordt. @gomir weet jij wat meer van die nakomelingen?

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hengstenkeuze diarado x topas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:41

Als je puur op eventing bloed gaat kijken krijg je vaak veel/meer bloed dus dat zou ik niet doen..

Ik zou in ieder geval wel een lang gelijnde hengst kiezen, vooral met jou merrie.

Er zijn er echt heel veel die kunnen passen. Succes met je keuze!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:21

Van Moreno Grove zeggen ze juist dat hij zo'n fijn karakter heeft.

Ik heb zelf een Herald en kan me geen fijner karakter wensen eigenlijk. Altijd willen gaan maar ook altijd terug te krijgen op minimale hulpen. Kan best heet worden maar ook weer heel snel cool worden. En dan juist weer ijskoud op zaken zoals verkeer. Dan krijg je haar juist weer niet gek.
Altijd meedenken ook en super handig.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:05

Lambrusco is denk ik een hengst die qua springen kan verbeteren. En ook eventers kan geven.

Meganv
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:52

Nog even een update! Naar aanleiding van verschillende adviezen heb ik mijn merrie laten dekken met McAllister VDL!

Nu afwachten of ze drachtig is *\o/*