Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-21 18:58

Voorkeur voor vers verzend sperma, maar in principe is diepvries wel een optie. Voorkeur voor vers vooral, omdat dat zo'n 1500 euro goedkoper is. _O-

Maar diepvries moet ook EU gevangen zijn, die zijn er helaas ook niet zo heel veel. Vaak wordt diepvries wel veel makkelijker verzonden inderdaad, controles zijn ook niet zo groot. Maar helaas stoppen ze het er hier echt niet in zonder de EU papieren, hopelijk kan ik over een jaar alles zelf doen. :=

Lijnen teelt op don't worry vind ik niet zo heel erg.


Danciero vind ik een goede hengst en inderdaad EU beschikbaar, maar krijg ik zelf niet echt een wow gevoel bij.


SjonnieZ schreef:
Ik heb de ballen verstand van fokken en lees deze topics graag uit interesse.

Je wilt een hengst van een eu station, maar wat is dat en hoe word je EU station?


Een EU station moet voldoen aan strengere eisen, hengsten die EU beschikbaar staan worden bijvoorbeeld vaker getest op de "paarden soa's", maar ook zijn er andere strengere eisen. Een niet EU station mag alleen sperma verzenden in het land waarin het station staat.

Elke zending sperma naar het buitenland krijgt ook EU papieren erbij, dat alles aan de eisen voldoet. Kost ook elke zending weer 60/70 euro. _O-

Maar een station dat geen EU station is, mag dus geen sperma naar het buitenland verzenden. Het gebeurd echter wel vaak, vooral vanuit Duitsland naar NL. In Nederland is de controle ook 0 en stopt elke dierenarts gewoon het sperma in de merrie. In Zweden zijn de eisen en regels veel strenger, sowieso mogen gewone dierenartsen het niet eens doen. Zonder EU papieren overtreden ze dus de wet en daar staan hoge boetes en consequenties op.


lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:03

in nl kregen wij jaarlijks controles op de verzendbonnen bij de dierenarts die merrie begeleiding doet.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-21 19:06

Dat is dan wel echt uitzonderlijk. :j
Officieel moeten ze het inderdaad wel doen

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:17

wat ze doen is een zending van een hengstenhouder volgen en kijken of alle papieren juist bij verzenadres aankomen, steekproefsgewijs. de controleurs zijn er meestal eerder als sperma

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 12:32

lailapri schreef:
wat ze doen is een zending van een hengstenhouder volgen en kijken of alle papieren juist bij verzenadres aankomen, steekproefsgewijs. de controleurs zijn er meestal eerder als sperma


En terecht. De EU-stations betalen flinke kosten om aan alle regeltjes te voldoen (vooral in NL) en dan zijn er zat die zo even alles verzenden. Vooral vanuit Duitsland naar NL. In NL lijken veel mensen het "normaal" te vinden dat het zo de grens over verstuurd wordt.

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 13:46

Denk niet zo zeer dat mensen het normaal vinden, maar het ook gewoon echt niet weten. :=
Er zijn best wat mensen die ik ken in NL, die het principe EU station gewoon nog niet eens kennen. Terwijl ze dan wel hengsten uit Duitsland gebruiken.

Ben het wel zeker met je eens, EU stations betalen een hoop extra om aan alle regels te voldoen.

Hier in Zweden is controle wel veel strenger, maar ook makkelijker omdat alles veel meer gecontroleerd gaat.


Maar goed, kies zelf in ieder geval voor een EU station en doe alles netjes volgens de regels. :))

Voor de andere merrie ben ik er nu ook over uit welke hengst. Dus alleen het vosje nog...


[ img ]

LaDonna75
Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:14

Hendi’s Picasso is een hengst die heel fijn door het lijf loopt. Alleen weet ik niet zeker of het een EU station is.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 19:30

Even terug gezocht, maar dat is inderdaad ook een leuke pony! Hij was me ook opgevallen op de keuring dit jaar, alleen slecht in namen er bij onthouden. :=
Majan's Milan ook trouwens!

Maar zo ver ik weet is het station waar hij ter dekking staat helaas geen EU station.

Zit er bijna aan te denken om gewoon de merries maar Duitsland te brengen, zo veel meer keus dan. _O-

Hoop eigenlijk ook dat mijn andere hengstje (NWR) ooit goedgekeurd wordt, denk dat hij nog wel eens heel goed bij Odette zou kunnen passen met hoe hij het nu doet. Veulen met zo extreem veel lossigheid en ruimte, maar denk dat hij best groot gaat worden (hoop stiekem wel dat hij in de D maat blijft, maar zal me niets verbazen als hij eruit groeit, in ieder geval is hij een stuk groter dan Milo, maar hij is ook weer wat ouder). Weet eigenlijk ook niet of NWR een maximale maat heeft? Anders als Duitse rijpony.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

LaDonna75
Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:19

Majans Milan is ook erg leuk ja. Ik overweeg hem of Picasso of Reitlands Bon Coeur voor mijn partbred merrie volgend jaar.
Maar dat gedoe met EU, pfff. Gelukkig heb ik daar in elk geval geen last van.
Wat betreft de maat:
Citaat:
Stokmaat voor merries minimaal 1.38 m, voor hengsten minimaal 1.38 m, maximaal 1.569 m. Streefmaat: de in de sport gehanteerde D-maat, bij voorkeur 1.46 -1.48 m
van de site van het NWCPS.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:20

hooffie schreef:
lailapri schreef:
wat ze doen is een zending van een hengstenhouder volgen en kijken of alle papieren juist bij verzenadres aankomen, steekproefsgewijs. de controleurs zijn er meestal eerder als sperma


En terecht. De EU-stations betalen flinke kosten om aan alle regeltjes te voldoen (vooral in NL) en dan zijn er zat die zo even alles verzenden. Vooral vanuit Duitsland naar NL. In NL lijken veel mensen het "normaal" te vinden dat het zo de grens over verstuurd wordt.

Het betrof altijd zendingen afkomstig van een eu station, puur om te kijken of ze de goede papieren erbij sturen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenkeuze voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:37

De hengst Cashcode misschien iets is niette groot met zijn 1.44m, ik vind hem bloederig en schijnt veel souplesse te hebben, Perlino en verzend naar Zweden: https://www.ehorses.de/gesttbuchenhof?p ... dded=False

Ze hebben er nog 2 staan, maar vond dit de leukste. Ben niet zo thuis in de pony's.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 15:03

Ik had hem vorig jaar op mijn lijstje staan, echt een hele gave pony! Maar hij is drager van CA en bij CA is er helaas ook sprake van symptomen bij alleen een drager. Dus je hebt geen 2 genen nodig voor een ziek dier, zoals bij WFFS wel 2 genen nodig hebt. Drager van CA kan symptomen hebben van heel minimaal tot al best heftig.

Waar ik best durf te dekken met een WFFS drager, durf ik dat risico met CA dan dus helaas niet te nemen.

Maar inderdaad een hele gave hengst en ook zeker één die heel goed bij haar zou passen!

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:06

Quir schreef:
Ik had hem vorig jaar op mijn lijstje staan, echt een hele gave pony! Maar hij is drager van CA en bij CA is er helaas ook sprake van symptomen bij alleen een drager. Dus je hebt geen 2 genen nodig voor een ziek dier, zoals bij WFFS wel 2 genen nodig hebt. Drager van CA kan symptomen hebben van heel minimaal tot al best heftig.

Waar ik best durf te dekken met een WFFS drager, durf ik dat risico met CA dan dus helaas niet te nemen.

Maar inderdaad een hele gave hengst en ook zeker één die heel goed bij haar zou passen!


Ik heb geen idee wat CA is, maar klinkt niet fijn en dan zou ik die ook laten staan..... := ik zou dat als stamboek al niet eens goedkeuren eigenlijk.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 15:15

Meeste stamboeken keuren inderdaad geen hengsten meer goed die drager van CA zijn, bij goedkeuring van deze hengst was toen ook veel commentaar.

CA is een neurologische aandoening, even van Google:

Citaat:
Tot de voornaamste symptomen van cerebellaire abiotrofie bij het paard behoren intentietremor van het hoofd, wijdbeense stand, afwezige dreigrespons, evenwichtsstoornissen en ataxie. Incoördinatie en een wijdbeense stand van de voorbenen zijn meestal de eerste symptomen die opgemerkt worden

Rachral
Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:34


QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 16:42

Helaas ook geen EU, anders was het dating geworden. -O-

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 08:28

Iemand ervaring met en ideeën over Secret en zijn nakomelingen? Zag deze week weer een paar hele goede op de hengsten keuring hier in Zweden en allemaal met heel veel souplesse en lossigheid.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:01


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

amanda09
Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 01:27

https://www.arabianstudeurope.com/ase-zad-shiraz

Shiraz komt bij mij naar boven. Geen idee of Arabisch bloed een optie zou zijn.
Hij is alleen wel schimmel.
Jazzmeen (zelfde stal) doet het ook leuk met andere rassen, maar is wel een stukje groter en valt daarmee wellicht al af.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:21

Quir schreef:
Iemand ervaring met en ideeën over Secret en zijn nakomelingen? Zag deze week weer een paar hele goede op de hengsten keuring hier in Zweden en allemaal met heel veel souplesse en lossigheid.


[ [url=m/icMaUA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gDzpfw.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GMWzZY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bgwA0z.jpg]Afbeelding[/url] ]


Merries moeten echt een goed achterbeengebruik hebben die correct gesteld is, hij geeft een hele goede galop mee en langgelijnde paarden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Earth, Noor17, Unit en 5 bezoekers