2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 09:07

Hallo Allemaal,

Dit jaar is mijn merrie uitgerekend op 4 Maart van de hengst Il Divo. Graag zou ik haar 2022 weer laten dekken en ben alvast op zoek naar wat advies.

Wat ik zou willen verbeteren is als volgt:
- ze mag wat opwaartser, zowel beweging als stand
- schouder ligging is wat steil
- wat meer lengte in het lijf
- merrie heeft wel wat gecompliceerd en ril karakter maar is niet gemeen

Merrie heeft een oké stap en draf qua ruimte en extreem veel veer. Galop is altijd wat vlak geweest. Tevens kan de merrie erg goed springen, had wat dan aan gaat een top eventer geweest. Enkel was ik dat niet.

Linkje naar kwpn:

https://www.kwpn.nl/database?paard=P-435061

Wat foto’s:

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Op mijn lijstje staat tot nu toe:

- Hexagons Ich Weiss
- Jarville of zoon Next Level (indien goedgekeurd)

Ik heb niks tegen een wat meer veelzijdige hengst. Veulen wordt voor waarschijnlijk wel voor de verkoop.


Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:19

Leuke merrie, ik hou wel van Valeron bloed.

Ik snap de keuze voor Il Divo, ik denk dat ze langgelijnde hengsten nodig heeft. Jarville zou ik daarom niet doen maar Next Level zou inderdaad wel een goede optie kunnen zijn omdat deze wat langgelijnder is.

Ik betwijfel of Ich Weiss een opwaartsere bouw gaat geven met het De Niro bloed er achter. Zelf heeft hij ook een wat neerwaartse romprichting.

Ik denk aan Indian Rock voor het verbeteren van het model, lengte en het verbeteren van de galop. Zit je alleen wel met lijnenteelt op Jazz.

Wellicht is Glamourdale interessant voor het verbeteren van het model en de galop, deze heeft vaak juist wat scherpere merries nodig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 11:51

De keuze voor ich Weiss was ook meer op basis van het Rubinstein bloed wat het erg leuk lijkt te doen op deze lijn

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:36

Ik koos in 2019 Glamourdale voor mijn compacte Krack C merrie met steile schouder - omdat ik oa meer lengte wou - en dat is exact wat hij m'n veulen heeft gegeven. Veulen is bij wijze van spreken 2x zo lang als de moeder, die doorgaans sterk stempelt maar in dit geval dus niet. Schouderligging heeft Glamourdale niet veranderd. De galop dan weer wel. Veulen galoppeerde prachtig van de grond en met veel scope. Veulen was ook erg cool, nieuwsgierig, moedig, mensgericht. Straalde veel vertrouwen en rust uit, zonder 'doods' te zijn. Werd graag mentaal uitgedaagd met nieuwe dingen. Ik moet er wel bij zeggen dat alle nakomelingen uit deze merrie fantastische karakters hebben.

Uit eigen ervaring kan ik dus Glamourdale aanbevelen. Hij tikt verschillende van jouw wensen af.

Dit jaar koos ik voor dezelfde merrie voor de Duitse hengst Foundation (Fidertanz x De Vito). Afwachten wat deze combinatie brengt in 2022 ;).

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-21 12:02

Ja ik heb Glamourdale net zitten bekijken en vraag me nu ook af waarom hij niet op m’n lijstje van afgelopen jaar heeft gestaan. Enigste twijfel bij mij is de hoge verzenen en schouder bij glamourdale, maar je kan natuurlijk ook niet alles hebben.

Afgelopen jaar heb ik het ook in de Vivaldi’s gezocht en had ik eigen Glocks Victorio als 1e keuze. Deze was helaas niet beschikbaar op het moment suprême en ben ik voor mijn 2e keuze Il Divo gegaan. Verder had ik High Five US nog op mijn lijstje staan, maar twijfelde ik op karakter.

Hoe staan jullie tegenover Vivaldi bloed op deze merrie?

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:18

Misschien is de hengst Vaderland wat ? Heb er zelf een veulen van en 1 merrie is drachtig van hem voor volgend jaar. De veulens die ik van hem heb gezien hebben allemaal veel front en hij lijkt genoeg lengte te geven.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:38

Vivaldi bloed heb ik aan gedacht maar omdat je expliciet opwaarts bewegen noemt, niet genoemd. Je krijgt dan ook lijnenteelt op Jazz waarvan ik niet weet hoe het uitpakt qua karakter. Lengte en schuinere schouder kan het wel geven. Ik sta er wat dubbel in eerlijk gezegd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:31

Valeron geeft altijd van die prachtige poppenpaardjes met barbie paarden hoofdjes schitterend ik houd er wel van, maar ik ga wel mee met dat je dan wel een wat langgelijnde hengst erop kan zetten anders krijg je straks echt een propje. Glamourdale heeft inderdaad het opwaartse wat deze merrie kan gebruiken.

Verder zie ik in de database dat ze niet echt hoog scoort op haar gangen, ze heeft wel veel veer zeg je, Glamourdale kan kracht en techniek toevoegen.

Dan even iets geks, halfzus van de moeder loopt PSG en is een Krack C en Rubinstein bloed past ook goed op deze lijn. Even out of the box denkend kom ik dan bij Vainqueur ;) https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/heng ... /vainqueur heeft ook maat zat wat je merrie goed kan gebruiken. En heel eerlijk ik vind het ook echt wel een goed paard.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 09:09

Heel leuk out of the box!!
Ga mij verder verdiepen in deze hengst.


Ja heb ze dit jaar opgenomen in het stamboek ivm het Il Divo veulen. Echter staat de merrie al 6 jaar stil na gebroken halswervel en been na een trekker ongeluk. Tevens is de lendenpartij destijds ook beschadigd. Dus de veer en de gangen zoals ze waren kan ze helaas niet meer tonen.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:22

Ach wat triest, de Valerons die ik gezien hebben hadden allemaal een geweldige draf vooral met enorm veel veer dus ik kan me er wel een voorstelling bij maken.

Inderdaad helemaal geen verkeerde hengst die Vainqueur, denk wel dat hij merries met kracht achter nodig heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:41

Wat sneu zeg dat ze zo'n ongeluk dat ze nog leeft is haast een wonder te noemen.

Ik ga wel een beetje mee met Elisa, maar als ik zo kijk naar de moederlijn doet die het toch wel goed in combinatie met hengsten die niet persé kracht vererven....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:12

Bordeaux?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 20:13

Mer1980 schreef:
Wat sneu zeg dat ze zo'n ongeluk dat ze nog leeft is haast een wonder te noemen.

Ik ga wel een beetje mee met Elisa, maar als ik zo kijk naar de moederlijn doet die het toch wel goed in combinatie met hengsten die niet persé kracht vererven....


Hou op schei uit nog maar topje van de ijsberg geweest. Vandaar dat ik er pas afgelopen jaar pas een veulen in durfde te stoppen nadat ze 2.5jaar geen pech had

Maar klopt de merrie had ook een prima achterbeen ondanks je dat niet zou verwachten qua bloedvoering. Zou wat buigzamer in de gewrichten mogen dat wel.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 22:16

Omdat ik er nogsteeds niet uit ben even een schopje omhoog.

Vaianquer uitgeplozen. Mooie hengst, qua bloedvoering zeker interessant. Maar hij kan me niet bekoren.

Lijst is ondertussen uitgebreid:

-First Dior: vanwege het Rubinstein bloed en fok terug op Sandro hit. Wel bang dat ik te popperig zal fokken, hengst zelf is ook niet m’n favoriet.
- Double Dutch: kant tekening is wel de stokmaat
- Las Vegas: ik ben al jaren compleet weg van deze hengst, durfde eerder de keuze niet te maken omwille van de karakter geruchten. Ik vind dat de hengst ondertussen wel zijn karakter bewezen heeft.
- Next Level: Ook van deze hengst ben ik weg, maar wil hem eigenlijk even afwachten. Vind hem nu te tuigerachtig, wellicht dat die mij einde van het verrichtingsonderzoek kan overtuigen.
- Glamourdale: inderdaad leuke optie ook omwille het karakter. Hengst zelf spreekt mij niet het meeste aan, maar zou hier wel mee kunnen leven.

Van deze lijst iemand nog goede ideeën waarom wel waarom niet?

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2022 oriëntatie voor Valeron merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:13

Voor mij afgaande op je lijstje en eigen gevoel zou ik voor Las Vegas kiezen, fokt goed en kan zeker de beweging en achterbeen verbeteren. Geeft misschien alleen niet heel veel lengte door.

Als tweede zou ik Glamourdale dan houden, deze geeft zeker lengte en er komen steeds meer goede nakomelingen boven drijven. Misschien niet het laatste aan beweging, maar wel bewerkbaar en met een goede galop.

Furst Dior lijkt ook chique te fokken en zou denk ik wel de lengte en het front kunnen verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers