Hengst laten dekken en castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maya_tratos
Berichten: 0
Geregistreerd: 22-07-20

Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:20

Hey ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb een 3 jarige spaanse hengst bijna 4
Ik heb hem uit spanje laten halen vorig jaar november
Hij heeft een super karakter en is harstikke rustig maar wel voorwaarts met rijden.
Loopt overal zo langs vrachtwagens , trekkers , blaffende honden die naast hem rennen, door het water het boeit hem allemaal niet. Sinds maart onder het zadel en de eerste keer zat ik er zonder zadel op.
Loopt zo langs merries maakt alleen wat geluidjes. Het is een lusitano x PRE

Ik wil hem graag laten dekken met mijn appaloosa merrie en hem daarna laten castreren omdat ik er later toch niet mee ga dekken omdat hij geen stamboek heeft en het een cruzado is.
Ook zodat hij dan lekker in het weiland kan.

Ik vroeg mij af of zijn karakter dan heel erg zou veranderen omdat hij dan gedekt heeft?
Of blijft dat gewoon normaal als hij ruin word?

Het enigste nadeel dat hij heeft is dat hij best bijterig is, en omdat ik hem dan steeds moet corrigeren word hij wat chagarijnig.

Maya_tratos
Berichten: 0
Geregistreerd: 22-07-20

Re: Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:26

ja daar kan het karakter ontzettend veranderen. Bijtten is al best wat hengsten gedrag. Tevens is het geen fantastisch idee om met een ongeteste vaderdier te fokken. Ik raad je aan om gewoon een gezonde door getestte dekhengst te gebruiken.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:37

Omdat je topic beter past bij Exterieur en Hengstenkeuze hem verplaatst. WWW -> EHK

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:09

Ja daar kan hij zeker van veranderen.
Mijn oude paard dekte ook wat huis tuin en keuken merries voor ik hem had en hoewel hij niet echt bijterig was naar mensen had hij zeker wel voorkeur bij paarden.
Dat ging er soms hard op en hij dacht op den duur dat hij alles voor het zeggen had.
Jagen als een hengst, bepaalde merries gewoon door dekken etc.de hele mikmak.
Toen was hij al een hele tijd ruin.
Ga je niet zeggen wat je wel of niet moet doen maar ja, het kan zeker.
Minder hengst in gedrag word ie er niet door

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:43

Mijn shetlander heeft 1 keer gedekt.
Hij stond toen met 2 ruinen ( paard en e-pony) en nog een hengst (shetlander).
Hij is heeft toen op een andere locatie gedekt en weer mee naar huis.
Hij is toen niet in gedrag veranderd maar er waren ook geen merries.
Nu zijn ze alle 2 geruind en is de e-pony overleden.
Omdat er een jaarling merrie ( paard) bij kwam.
Hij is zelfs gecastreerd toen de merrie er al was.
Wel natuurlijk apart gestaan!
Maar nooit geen last mee gehad.
Nu lopen ze gewoon met zijn vieren.

Ik denk dat het zo makkelijk gegaan is omdat hij een uitstapje heeft gehad en zijn vriendinnetje verder noet meer gezien heeft.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:45

Hoe het gedrag veranderd verschilt per paard maar hier worden ze allemaal geruind voor ze dekken. Hebben nog een mini lopen die wel een paar keer gedekt heeft en die doet het 6 jaar later nogsteeds als de merries hengstig zijn.

Op stal heb ik meerdere mensen gezien die hem eerst hebben laten dekken en dan castreren en je zag toch wel altijd een verandering in gedrag en gewoontes. Bleef wat meer hengst ook na het ruinen. Ik zie ook nooit echt de meerwaarde van een on gekeurde hengst een merrie laten dekken, zijn zat hengsten die zich al bewezen hebben ter dekking.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengst laten dekken en castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:21

Ja, het maakt zeker verschil of hij al gedekt heeft voor het castreren. Mijn eerste pony heeft 4 veulens verwekt (stiekem) en is daarna altijd hengst gebleven in gedrag, ook al is hij na veulen 4 gecastreerd. Hij is zelfs blijven dekken!
Ik snap dat je graag je paardje wilt laten dekken, maar ik raad het echt af, en niet alleen wegens het blijvende hengstengedrag.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:24

Ja, dat zal zeker uitmaken. Zeker als je hem bij jouw merrie wilt kunnen plaatsen wanneer hij geruind is.

Heb hier 2 broers van elkaar staan, beide op dezelfde leeftijd geruind maar de 1 heeft gedekt. Is lastiger bij andere ruinen en springt zo nu en dan wel op een hengstige merrie.

Zou je appaloosa merrie met een gekeurde hengst dekken en, jouw paard lekker ruinen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:35

nessinator schreef:
Ja, het maakt zeker verschil of hij al gedekt heeft voor het castreren. Mijn eerste pony heeft 4 veulens verwekt (stiekem) en is daarna altijd hengst gebleven in gedrag, ook al is hij na veulen 4 gecastreerd. Hij is zelfs blijven dekken!
Ik snap dat je graag je paardje wilt laten dekken, maar ik raad het echt af, en niet alleen wegens het blijvende hengstengedrag.

Maar als je 'm niet laat dekken heb je evenmin garantie dat ie na ruinen niet dekt.
Sterker nog, er is een redelijke kans dat ie al nakomelingen heeft.

Gezondheid is te testen dus ook dat is geen argument.
Dat ie dan lekker op het land kan is ook geen argument; dat kan ie als hengst ook en als ie gedekt heeft, is de kans reƫel dat ie toch op je merrie springt, met of zonder ballen.

Hoe zie je met name dat laatste voor je?