Welke allround hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 07:15

Fijn dat je deels een indicatie kan geven! Heb ik iniedergeval een beetje een uitgangspunt. Opzich qua maat wel precies wat ik zoek, en de hengst in het algemeen ook. Denk dat ik maar eens even contact opneem ter oriëntatie/evt bezichtigen.

IrisDH schreef:
Ik denk dat dat lastig te zeggen valt. Om even een voorbeeld te geven, mijn paard is 1.62. Zijn vader 1.47 en zijn moeder 1.60.. Fokken is gokken ;) Maar als ik dan een gokje mag wagen zou ik zeggen dat je dan op een grote E pony of klein paard gaat uitkomen. Omdat de merrie het veulen draagt (en dat moet ook passen) heb ik toch altijd het gevoel dat de maat van de merrie meer invloed heeft dan de maat van de hengst. Neemt natuurlijk niet weg dat een veulen na de geboorte enorm kan gaan groeien :+

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:18

Welsh partbred is wat ze vroeger Welsh K noemde geloof ik. Dus welsh en Arabier gekruist.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 07:21

Thanks voor de opheldering!
Nog nooit van gehoord, is dit voornamelijk een "fokkersterm" of een algemeen bekende term in de paardensport. Als het laatste het geval is voel ik mij nu wel oerdom {:)-:(.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:22

Hoeveel mag het dekgeld zijn?

Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 07:24

Heb hier eigenlijk geen budget in.
Ik heb een ruime spaarpot en deze zal tegen die tijd vast een stuk groter zijn. Is ook wel een beetje afhankelijk van de hengst wat ik er maximaal voor over zou hebben. Een goed bewezen sporthengst met goed lopende nakomelingen heb ik meer voor over dan een hengst met enkele resultaten en geen tot weinig bewezen nakomelingen. Heb je een suggestie?

_Nelleke_ schreef:
Hoeveel mag het dekgeld zijn?

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Anoniem

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:28

Even niet gekeken naar de merrie, puur naar de veelzijdigheid van de hengst zou ik voor Up to Date gaan.
Geeft hele fijne bewegers en zeker niet de minste springers. De kans dat je een E pony daar uit fokt, zou wel kunnen, hij fokt niet mega groot. Ik heb 2 hele fijne nakomelingen van hem getraind en ben echt heel erg te spreken over hun veelzijdigheid.

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:32

Ik zou kleur en maat loslaten en zoeken naar kwaliteit zodat je zelf een zeer gebruiksvriendelijk paard krijgt.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:33

Kristy1998x schreef:
Thanks voor de opheldering!
Nog nooit van gehoord, is dit voornamelijk een "fokkersterm" of een algemeen bekende term in de paardensport. Als het laatste het geval is voel ik mij nu wel oerdom {:)-:(.


Hier staat wat informatie.

https://nwpcs.nl/de-welsh-pony/

En het is niet oerdom als je iets niet weet.

Ik weet het ook niet precies hoe dat zit in de welshfokkerij

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:33

_Nelleke_ schreef:
Ik zou kleur en maat loslaten en zoeken naar kwaliteit zodat je zelf een zeer gebruiksvriendelijk paard krijgt.


Helemaal mee eens.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

ZEJA
Berichten: 3098
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:41


Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 07:42

Kleur is voor mij sowieso de laagste prioriteit. Maat vind ik daarintegen toch wel een belangrijk punt en zal niet lager willen dan dat ik nu uiteindelijk onder mijn kont heb. Dus kleiner dan een middenslag E pony is voor mij echt een no go voor mij. Dus ik moet er wel "zeker" van zijn dat een hengst dit doorgeeft en ik niet 3 jaar na de bevalling met een kleine C kom te zitten welke ik dan moet gaan verkopen ivm uitblijven van de maat. Is 1,55 het uitgangspunt op een stukje zekerheid m.b.t de maat of zou een hengst van 1.46 ook prima mijn eisen in maat kunnen doorgeven? Een goede hengst kiezen lijkt toch moeilijker dan gedacht :P.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:49

Ik zou in dat geval gewoon naar paarden hengsten kijken. Gezien je eigen pony een E is, zal de kans dat je een enorm kasteel fokt niet heel groot zijn. Dus in dat geval kan je gerust naar hengsten tot 1.70 kijken. Dat maakt ook je mogelijkheden groter en kan je echt gaan fokken op verbetering.

Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 07:53

Citaat:
Is ook zo 8)7. Haal die 2 even helemaal door elkaar.
Heb nu namelijk een middelmatige D en zou graag een E of klein paard willen fokken. Excuses haha. Bij deze ben ik dus opzoek naar een E of klein paard. Een D pony mag eventueel ook maar mijn voorkeur gaat wel echt uit naar wat meer maat. Ook goedemorgen _O-.

Heb E en D door elkaar gehaald :P.
Mijn merrie is een middenslag D en zou dus een E of een klein paard eruit willen fokken. Fijn dat ik ook naar grotere stokmaten kan gaan kijken, dit geeft inderdaad meer mogelijkheden. Welke stamboeken moet ik dan zoal in zoeken? Richting van KWPN?

_Nelleke_ schreef:
Ik zou in dat geval gewoon naar paarden hengsten kijken. Gezien je eigen pony een E is, zal de kans dat je een enorm kasteel fokt niet heel groot zijn. Dus in dat geval kan je gerust naar hengsten tot 1.70 kijken. Dat maakt ook je mogelijkheden groter en kan je echt gaan fokken op verbetering.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 09-07-20 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:56

Dan zou ik eens kijken naar Edmundo. Gelderse palomino hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:57

Ik zou naar het nrps of kwpn kijken, een (paard of e-pony) hengst nemen die niet te groot fokt zoals de al genoemde Up to Date die fokt fijn.

Als je wilt springen en crossen zou ik een springhengst gebruiken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:00

Je kan ook, gezien je eigen merrie toch geen papier heeft, fokken met een iets minder bekende hengst van de grotere dekhengstenstations. Zij hebben wel vaak kijk op talent.

Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 08:11

Qua kleur en maat een goede suggestie!
Zie echter niet echt veel springmateriaal van hem, enkel dressuurmatig en aangespannen. Geen idee of ik zijn hoge beengebruik wel ideaal vind.

NatasjavE schreef:
Dan zou ik eens kijken naar Edmundo. Gelderse palomino hengst.

Klopt, dit is zeker zo. Ze hoeven van mij ook zeker niet extreem bewezen te zijn maar zou wel graag willen weten "waar ik aan toe ben" zegmaar.

_Nelleke_ schreef:
Je kan ook, gezien je eigen merrie toch geen papier heeft, fokken met een iets minder bekende hengst van de grotere dekhengstenstations. Zij hebben wel vaak kijk op talent.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:18

Nee voor springtechniek moet je niet bij hem zijn. Niet slecht hoor. Maar meer allround.
Maar het is de enige die qua front en type in mijn opkomt. Je gaf aan een allrounder te willen. Gelders is allround.

De beweging vind ik een plus. Of een paard makkelijk uit te zitten wordt meer door het gereden zijn en de souplesse in de rug bepaald.

Je kan ook kijken naar Cream on top. Dat is een springpaard gefokte hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:50

De meeste ponyhengsten zullen te klein zijn voor jouw merrie als je richting de E maat wilt of zeker niet kleiner wilt fokken. Dan kom je uit op kleine paarden en die zijn er allround maar verdomd weinig als je ze ook gewoon nog een papier wilt laten hebben.
Vaak kom je dan toch uit op Arabisch bloed. Let hierbij wel op wat voor hengsten je neemt want daar zit HEEEEL veel verschil in. Doe daarbij ook zelf onderzoek naar sportresultaten niet alleen van de hengst zelf, maar ook zeker de ouders/voorouders etc.

Ik zelf heb oa een c pony gefokt uit mijn B pony met mijn toenmalige Arabisch volbloed hengst uit sportlijnen. Die C pony is vd week 8 geworden en heeft inmiddels heel wat kampioenschappen op haar naam staan, prestatiepredicaat binnen,Z springen/M2 dressuur/M eventing, haar novice kwalificatie voor de endurance en noem maar op.

[ img ]

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:05

Of van gogh. Springhengst die ook dressuurmatig goeie paarden geeft en meestal zijn dit ook geen reuzen

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:07

https://hengstbosco.nl/bosco/

Misschien is Bosco iets? 1.64, fijn karakter, goede bewegingen, apart kleurtje. Een beetje een DuBois in paardenformaat haha..

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:16

Ik vind Bosco de merrie niet echt verbeteren in de achterhand en kruis.

Met Arabisch bloed krijg je wel een heel fijn gebouwd paardje die niet voor elke volwassene geschikt is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:34

Idd, TS vraagt in haar beginpost om paarden die een robuuster postuur vererven.
Dan zou ik niet naar Arabisch bloed gaan kijken en het NRPS ook achter me laten.
De Du Bois ponies zijn leuk maar gaan niet voor springvermogen zorgen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-07-20 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:38

Ik zou kijken naar een springhengst die ook qua bouw wat verbeterd, dressuren kan je met een springpaard ook. Of je moet echt ambitie hebben om verder te willen dan Z2 dressuur.

SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:48

Kristy1998x schreef:
Een apart kleurtje komt ook zeker op de laatste plaats te staan. Zou ik mogen vragen waarom je haar bouw niet geschikt vind voor de sport? Ik hoef niet zozeer hoog de sport in met haar of haar nakomeling. Ik doe het voornamelijk voor de lol onder het mom van; we zien wel hoe ver we komen. Momenteel is mijn merrie totaal niet optimaal bespierd en getraind. Dit maakt natuurlijk ook een verschil. Hoor graag je onderbouwing :o.

Ik vind de merrie wat hoog in het kruis, geen sterke bovenlijn en een korte steile schouder waardoor ze weinig beweging naar voren lijkt te hebben in het voorbeen.
Maar dit is natuurlijk vanaf een paar foto's.
Wat zijn behalve het karakter haar sterke punten die je graag in een veulen terug wil zien?
Persoonlijk zou ik kijken naar een type hengst die niet extreem anders is dan je merrie, met fokken pak ik er bijvoorbeeld 2 punten uit die ik wil verbeteren, anders ligt het fokdoel te ver weg van je uitgangsmateriaal, je merrie.

Als jij voor de lol wat wil springen en crossen, vergeet dan niet dan een dier die dat ook makkelijk kan in het lijf er zelf ook sneller plezier in heeft en als volwassenen persoon zal een pony toch al bij de paarden mee moeten springen en zich al extra in moeten zetten.

Sometimes you win en sometimes you learn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers