Welke allround hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:55

_Nelleke_ schreef:
Ik vind Bosco de merrie niet echt verbeteren in de achterhand en kruis.

Met Arabisch bloed krijg je wel een heel fijn gebouwd paardje die niet voor elke volwassene geschikt is


Dat ligt er maar helemaal aan wat je er op zet natuurlijk, want daar zit echt echt heel veel verschil in.
Zeker als je naar de echte sporthengsten kijkt, maar goed 90% ziet niet eens dat dat ook arabieren zijn.
Afbeelding



Nu weet ik natuurlijk niet wat het budget van ts is en wat ze wel en niet er voor over heeft, maar zie hier allerlei hengsten voorbij komen waarvan ik denk hmm moet je dat willen op een papierloze merrie.
V. gogh bijvoorbeeld zit geloof ik aan €1700 dekgeld, Cream on top is geen hengst meer dan zou je kunnen kijken naar kinderen van hem.
Bosco is slechts €800 maar wel enkel met diepvries beschikbaar, tel daar dus maar een paar honderd bij ivm begeleiding van de merrie. Dit zijn wel zaken waar je echt rekening mee moet houden.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:29

Omdat ts aangaf geen budget te hebben. Van gogh is natuurlijk gewoon een bewezen supergoede hengst en zeker voor wat ts voor ogen heeft een hele prima optie. Mijn inziens een grotere kans op een fijn springpaard als met een arabier of iets

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:39

Jester_ schreef:
Omdat ts aangaf geen budget te hebben. Van gogh is natuurlijk gewoon een bewezen supergoede hengst en zeker voor wat ts voor ogen heeft een hele prima optie. Mijn inziens een grotere kans op een fijn springpaard als met een arabier of iets

Dat snap ik maar daarom vanuit mij de vraag die enkel de TS kan beantwoorden, heeft zij het er voor over om €1700 uit te geven excl. de kosten die er nog bij komen kijken bij iedere hengst, voor een dekking op haar papierloze merrie.
Of beter gezegd is zij er ok mee dat je aan een kostenplaatje van zeker €2000 zit terwijl je er nooit een echte springtopper uit zult fokken maar gewoon een leuk allround paard. Is dat antwoord ja dan is het helemaal prima en zijn hengsten als v. Gogh zeker goede keuzes.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:52

Ja dat kan alleen als je iets minder wil uitgeven kan je ook voor een nakomeling van v Gogh gaan als dat een paard is die je aanspreekt.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:38

Don cremello du bois.
Kan zeker goed springen en geeft dit ook door.
Wordt alleen dressuur uitgebracht maar een goeie sprong zit er wel degelijk in.
Dan heb je karakter kwaliteit en kleur.
Ik ken hem van mijn stages en is echt een fijn dier om mee te werken. Afbeelding

Ook cassanova is een mooi en fijn mee werkend dier maar die is zelf wat kleiner dus meer kans op kleine d.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 15:03

Dankjullie voor de tips!
Ik ga zo mijn zoektocht naar hengsten even oppakken en enkele links in dit topic plaatsen! Moet zeggen dat ik €2000 wel de max vind. Stel het veulen is na 3 a 4 jaar toch niet wat je voor ogen had, dit kan natuurlijk, moet je deze wel voor een redelijke prijs zien te verkopen. Er hoeft geen winst uit. Dit gaat sowieso niet lukken met jaren lang maandelijkse onderhoudskosten, maar toch, dan heb je de dekkingskosten er iig uit. Met een papierloos paard gaat het allemaal net even wat moeilijker. Een hengst zoals Ceasar voegt bij mijn merrie ook al redelijk wat toe en scheelt toch wel heel erg in dekgeld, ook erg allround inzetbaar. Ik hou Ceasar iig in mijn gedachten en ga nog even verder rondkijken naar enkele allround inzetbare hengsten. Ze hoeven van mij geen grote naam te hebben, daar betaal je namelijk gigantisch voor, zolang ze zichzelf maar bewezen hebben. Een hengst zoals Van Gogh is natuurlijk erg gaaf maar voor een paar honderd minder kan je ook al vinden wat je zoekt zegmaar :o.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:17

Maar caesar fokt wel erg groot. Je kunt ook naar idd nakomelingen kijken. Ik denk verder dat ceasar goed past bij je doel hoor, maar grooooot

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 15:30

Nakomelingen van Ceasar zijn inderdaad ook een optie. Hoe groot zou het veulen worden over enkele jaren mocht ik de combi Caesar x Mijn merrie toch doorzetten? Richting een klein paard of daar overheen?

Jester_ schreef:
Maar caesar fokt wel erg groot. Je kunt ook naar idd nakomelingen kijken. Ik denk verder dat ceasar goed past bij je doel hoor, maar grooooot

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:37

Allround, niet te groot..
Heb je de hengst W V Saron wel eens bekeken?
Is KWPN Gelderse richting. Internationaal springen gelopen en dressuur lichte tour.
Fokt af en toe E-pony's op paarden, verkleint op de KWPN populatie, dus misschien voor jou wel passend.
Geen bijzonder kleurtje maar wel een bijzonder fijn karakter en voldoet aan de eisen van het KWPN qua gezondheid etc.
Andere nog echt veelzijdige hengst is Imposant EM, dat is ook geen reus maar fokt wel groter dan W V Saron. Die fokt op zwart of bruin regelmatig zilverappel door. En de vossen vallen regelmatig wel erg blond uit, die manen zijn dan bijna wit.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:48

Imposant vind ik inderdaad ook wel een mooie optie. Die geeft ook mooie halzen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:07

Kristy1998x schreef:
Nakomelingen van Ceasar zijn inderdaad ook een optie. Hoe groot zou het veulen worden over enkele jaren mocht ik de combi Caesar x Mijn merrie toch doorzetten? Richting een klein paard of daar overheen?

Jester_ schreef:
Maar caesar fokt wel erg groot. Je kunt ook naar idd nakomelingen kijken. Ik denk verder dat ceasar goed past bij je doel hoor, maar grooooot
m
Ik denk wel rond de 165, de meeste zijn ruim 170+

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 17:35

Opzich is dat nog wel te overwegen!

Jester_ schreef:
Maar caesar fokt wel erg groot. Je kunt ook naar idd nakomelingen kijken. Ik denk verder dat ceasar goed past bij je doel hoor, maar grooooot
Citaat:
m
Ik denk wel rond de 165, de meeste zijn ruim 170+

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 17:37

Ik heb vandaag geprobeerd enkele standfoto's te maken van mijn merrie. Dit lukte niet geheel ideaal want ik was alleen. Foto's maken met een groene pony in je hand die alles nog niet even goed snapt is niet al te makkelijk :P.

Afbeelding
Afbeelding

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Welke allround hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:56

Al eens gekeken naar Reddy Wally ? Is een Eddy Wally x Ceasar. 1m58 groot en homozygoot bont

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 02:15

SBravour schreef:
Kristy1998x schreef:
Er zaten enkele hengsten tussen welke mij wel aanspreken en waar ik erg benieuwd naar ben. Hoe toevallig is het dat een groot deel van deze hengsten, op 2 na, op nog geen 10km van huis staan 8)7.

Hengst 1. Ben Hur van de Leliaard
Goede dressuurmatige bewegingen, geen springfoto's kunnen vinden op de website. Mooie stevige bovenlijn.
http://connemara.nl/ben-hur-van-de-leliaard/

Hengst 2. Blackwoodland Rock
Correct gebouwd en bezit veel vermogen.
http://connemara.nl/blackwoodland-rock/

Hengst 3. Blue Jeans 14
Veel body mooie losse spring en bewegingen.
http://connemara.nl/blue-jeans-14/

Hengst 4. Celtic Sir Parsifal
Correct gebouwd, veel uitstraling en vermogen.
http://connemara.nl/celtic-sir-parsifal/

Hengst 5. Easter van de Leliaard
Correct gebouwd, veel uitstraling en vermogen.
http://connemara.nl/easter-van-de-leliaard-2/

Hengst 6. Warbere-Curragh van de Haar
Goede correcte beweging, laat leuke sprong zien.
http://connemara.nl/warbere-curragh-van-de-haar/

Ik ben benieuwd welke hengst jullie hierin zouden aanraden? Ik neem binnenkort even contact op met de houders van deze hengsten, wie weet is het mogelijk om ter oriëntatie een keer langs te komen. Zijn er toevallig misschien bokkers met nakomelingen van een van deze hengsten? Hoe zijn ze qua karakter?


Nr 2 is verkocht naar Engeland.
Enkel nr 5 vind ik het meest correct, de rest is zo zwaar in de voorhand. Nr 6 te weinig body voor een hengst, als je dat erin wil.


Nr 2 staat in ierland :), niet in engeland. Hij is pas verhuisd vanuit nederland.