Wat voor hengst zou jij kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tijger22
Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Wat voor hengst zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-20 09:34

Ondanks dat er GEEN fokplannen zijn, ben ik gewoon benieuwd wat voor hengst jullie zouden kiezen en waarom.
De laatste tijd verdiep ik me steeds meer in de fokkerij en vind het reuze interessant!
Ondanks dat er geen fokplannen zijn ben ik gewoon benieuwd wat jullie voor hengst zouden adviseren bij mijn merrie :)

Stamboek merrie

[ img ]

Foto’s merrie, foto 1 nu, foto 2 in “sportshape”

[ img ]

[ img ]


Svadilfari1
Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:09

Leuk topic,en wat een leuke merrie !

Het ligt eraan wat je wilt ; ik ga even van kwpn uit ( anders heb je ook nog leuke opties in zwaardere warmbloeden denk aan groninger)

Ik zou zou voor hem gaan; of een nazaat

https://pretendenthoeve.com/hengsten/expression-v/ ( stamboom staat ook in de link in foto ) reden nazaten hebben een prachtige bouw , goede verhoudingen.
Ontwikkelen zich goed , sterke rug , achterhand .
In beweging

En een enorm fijn karakter over het algemeen. https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... 77744.html


Ik ben verliefd op een zoon van hem Die bevriend is met mijn fluffy bonte vriendje :D

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

tijger22
Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-20 10:16

Svadilfari1 schreef:
Leuk topic,en wat een leuke merrie !

Het ligt eraan wat je wilt ; ik ga even van kwpn uit ( anders heb je ook nog leuke opties in zwaardere warmbloeden denk aan groninger)

Ik zou zou voor hem gaan; of een nazaat

https://pretendenthoeve.com/hengsten/expression-v/ ( stamboom staat ook in de link in foto ) reden nazaten hebben een prachtige bouw , goede verhoudingen.
Ontwikkelen zich goed , sterke rug , achterhand .
In beweging [ Video ]

En een enorm fijn karakter over het algemeen. https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... 77744.html


Ik ben verliefd op een zoon van hem Die bevriend is met mijn fluffy bonte vriendje :D


Wat een mooie hengst wauw! Dank voor je reactie, erg interessant :)

Omdat ik niet met haar ga fokken en het alleen leuk vind om naar ideëen van anderen te luisteren mogen alle hengsten genoemd worden ook buiten het KWPN om :)

Roodvos
Berichten: 6645
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:20

Zonder de foto’s gezien te hebben, op basis van enkel het papier, is mijn eerste reactie: geen. Dit gezien het gebrek aan zowel predikaten als sport bij de merrie en in de moederlijn.

Op de foto’s vind ik het een leuke merrie. Op basis van haar papier zou ik dan zoeken naar springhengst. Na beoordeling van de foto's lijkt de merrie een wat afhangend kruis en wat weinig hoek in het spronggewricht (“recht” achterbeen) te hebben. Ze lijkt op de standfoto ook wat koehakkig te staan, maar dat kan een momentopname zijn.
Ik zou dan in elk geval een hengst zoeken die de bouw van de achterhand en stand van het achterbeen kan verbeteren.

Voor verdere keuze zal je moeten bepalen wat je wil behouden en verbeteren aan de merrie. Hoe is het karakter, temperament en bewerkbaarheid? Heter of koeler, of is dit juist goed (en wat is dan “juist goed”?) Wat wil je met de maat en formaat? Behouden, groter of kleiner, meer/minder bloed.
En wat wil je verbeteren aan de gangen en de springaanleg? Voorbeelden kunnen zijn: meer galoppade, lichaamsgebruik, meer techniek, beter basculeren, meer vermogen.

En last but not least: wat wil je met het veulen? Een fokproduct voor eigen gebruik kan een andere keuze opleveren als een fokproduct voor de verkoop.
Dat zijn echt zaken die jij als eigenaar/ruiter eerst op een rijtje moet zetten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

tijger22
Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-20 10:42

Roodvos schreef:
Zonder de foto’s gezien te hebben, op basis van enkel het papier, is mijn eerste reactie: geen. Dit gezien het gebrek aan zowel predikaten als sport bij de merrie en in de moederlijn.

Op de foto’s vind ik het een leuke merrie. Op basis van haar papier zou ik dan zoeken naar springhengst. Na beoordeling van de foto's lijkt de merrie een wat afhangend kruis en wat weinig hoek in het spronggewricht (“recht” achterbeen) te hebben. Ze lijkt op de standfoto ook wat koehakkig te staan, maar dat kan een momentopname zijn.
Ik zou dan in elk geval een hengst zoeken die de bouw van de achterhand en stand van het achterbeen kan verbeteren.

Voor verdere keuze zal je moeten bepalen wat je wil behouden en verbeteren aan de merrie. Hoe is het karakter, temperament en bewerkbaarheid? Heter of koeler, of is dit juist goed (en wat is dan “juist goed”?) Wat wil je met de maat en formaat? Behouden, groter of kleiner, meer/minder bloed.
En wat wil je verbeteren aan de gangen en de springaanleg? Voorbeelden kunnen zijn: meer galoppade, lichaamsgebruik, meer techniek, beter basculeren, meer vermogen.

En last but not least: wat wil je met het veulen? Een fokproduct voor eigen gebruik kan een andere keuze opleveren als een fokproduct voor de verkoop.
Dat zijn echt zaken die jij als eigenaar/ruiter eerst op een rijtje moet zetten.


Interessant dankjewel! Dit topic gaat voornamelijk om het exterieur, het uren verdiepen in een merrie waar ik niet mee wil fokken is overbodig maar zeker wel interessant om mijn kennis uit te breiden.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie hier kan ik wel wat mee :)

Svadilfari1
Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:47

De antwoorden op de vragen die je jezelf moet afvragen die roodvos noemt zijn , bepalen inderdaad de koers

Wat leuk dat je Expression mooi vind. Zelf vind ik de bouw en het karakter enorm belangrijk .
En dat het een toevoeging is.

Ik ben er verder niet heel thuis in , ik lees eens een hengstenboek waar dieren als Elberton Vivaldi etc in staan. En zoek stambomen en familie op van paarden die ik ontmoet.

Verder wat ik zelf heerlijk vind;
ik mag graag lang teugelen dressuur matig en grondwerk . Bezig zijn met met het paard

En ik houd van paarden die rust en kracht uitstralen ; dus zou jou meisje dat mee willen geven

Clivius
https://stalhaakswold.nl/hengsten/clivius/ Fijne mensen met mooie paarden en liefhebbers meer info over de bloedlijnen https://stalhaakswold.nl/

Maximus
https://www.stal-vredenheim.nl/maximus-van-vredenheim/

Een Lipizanner hengst,
Als het veulentje voor mij zelf zou zijn
Helaas ben ik niet zo thuis in waar ze te vinden zijn. Maar zelf zou ik dat ook overwegen omdat ik de bouw prachtig vind en ook wat vind kunnen toevoegen.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat voor hengst zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:16

Leuk paard.

Qua exterieur zou ik bij deze er op letten op meer lengte en minder helling in de croupe.

Qua afstamming zeker met roofvos eens. Weinig predikaten en sport.

Dus vraag je af wat is je fokdoel? Wil je een allrounder of een springpaard overhouden. Want er is best vraag naar een allround amateur paard. Ik zou bij dat laatste dan in de Gelderse hoek kijken.
Wil je echt een springpaard overhouden zou ik echt bij de springhengsten blijven.

Een dressuurhengst zou ik persoonlijk voor deze niet voor kiezen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat voor hengst zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:01

Met deze bloedlijn zou ik er een goede allrounder op zetten of springhengst met goede bewegingen. Inderdaad geen dressuurhengst.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers