Hengstenkeuze Armani x Lancet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElsemiekeR
Berichten: 28
Geregistreerd: 24-05-11

Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 13:33

Hallo allemaal,

Ik zou mijn merrie komend jaar graag willen laten dekken. Zelf heb ik hier totaal geen ervaring mee, laat staan de (dressuur) hengstenkeuze. Vandaar dat ik jullie om advies vraag. Het zal haar eerste veulen worden.

Mijn merrie komt uit 2010, Armani x Lancet en meet ongeveer 1.67. Ze is super lief in de omgang, naar andere paarden toe wel een echte merrie. Met buitenritten is ze erg chill, maar toch voorwaarts. Ik kan haar met gemak bitloos en met een barebackpad rijden. In de bak komt iets meer haar eigen wil naar voren, daarin is ze ook nog erg sensibel. Hierin trouwens totaal niet gemeen. Niet uitgebracht op wedstrijd.


Wat ik zoek een hengst is een echte krachtpatser. Hij mag zeker maat en formaat doorgeven, want ik zie het veulen graag (veel) groter dan de merrie. Ook mag hij het veulen toch veel meer 'go' geven, even iets meer pit. De Gelderse hengst Alexandro P vind ik echt heel gaaf, maar ook de jonge hengst Las Vegas bijvoorbeeld.

De voorbenen van de merrie staan onderstandig wanneer zij relaxt staat. Linker voor voetje staat iets toontredend.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren qua karakter, maar ook qua exterieur. Het veulen zal overigens bij ons blijven.

Alvast bedankt (:

ps. ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:19

Kan je niet beter een veulen of jong paard kopen? Je wilt nogal veel verbeteren en daarbij heeft de merrie een aantal aanmerkingen op het fundament. De merrie heeft vast geen predikaten denk ik? Komt ze uit een predikaatrijke of sportrijke stam? Als dat niet zo is dan zou ik er niet aan beginnen en een groot krachtig veulen kopen wat mooi recht op de benen staat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anomien
Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:31

Suzanne F. schreef:
Kan je niet beter een veulen of jong paard kopen? Je wilt nogal veel verbeteren en daarbij heeft de merrie een aantal aanmerkingen op het fundament. De merrie heeft vast geen predikaten denk ik? Komt ze uit een predikaatrijke of sportrijke stam? Als dat niet zo is dan zou ik er niet aan beginnen en een groot krachtig veulen kopen wat mooi recht op de benen staat.


Nou ik vind deze merrie toch wel redelijk een basis voor een veulen. Tenminste ik snap dat ze geen predikaten heeft, maar dat hebben er meer niet. Vind haar niet zo negatief als jij denk ik..

Mama van mijn lieve meisjes

Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:19

Knert schreef:
Suzanne F. schreef:
Kan je niet beter een veulen of jong paard kopen? Je wilt nogal veel verbeteren en daarbij heeft de merrie een aantal aanmerkingen op het fundament. De merrie heeft vast geen predikaten denk ik? Komt ze uit een predikaatrijke of sportrijke stam? Als dat niet zo is dan zou ik er niet aan beginnen en een groot krachtig veulen kopen wat mooi recht op de benen staat.


Nou ik vind deze merrie toch wel redelijk een basis voor een veulen. Tenminste ik snap dat ze geen predikaten heeft, maar dat hebben er meer niet. Vind haar niet zo negatief als jij denk ik..


Ik ben niet echt negatief over de merrie maar ze wil in het veulen een hoop anders zien. Dat zal moeilijk worden. Fokken is niet een optelsom van plussen en minnen. De kans dat je hier een groot krachtig dier uit krijgt wat ook nog recht op de benen staat is heel klein. Dan kan je er beter eentje kopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ElsemiekeR
Berichten: 28
Geregistreerd: 24-05-11

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 19:07

Bedankt voor jullie reacties! De merrie heeft inderdaad geen predikaten en komt uit de Trichta merrie stam. Ik snap je opmerking over haar fundament en die heb ik ook zeker in overweging genomen. Het liefst zie ik dan ook een hengst die goed op de benen staat en dit ook doorgeeft. De reden waarom ik toch een veulentje van haar zou willen is, omdat ze echt mijn maatje is. Daarin heb ik verder niet de ambities voor keuringen later, puur als tweede paard voor mij. Wel zou mooi meegenomen zijn als het veulen een maatje groter wordt en iets meer karakter zou hebben.

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:45

Ze is behoorlijk steil gekoot en ook haar kogels lijken dik? ik vind het fundament ook een punt van aandacht. Voor de rest lijkt ze qua exterieur wel redelijk in elkaar te zitten.

Heb je een linkje naar horsetelex?

Hoe zijn haar gangen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:49

Leuke merrie om te zien, en ik vind haar wel mooi gebouwd qua model. Beenstanden zo van opzij zien er ook netjes uit. De kogels misschien wel Overvuld, heeft ze gallen?
Toontredend is natuurlijk niet te zien op de foto, hoe erg is het? Want een klein beetje… Daar worden zelfs hengsten mee goedgekeurd bij het KWPN.

Als Alexandro je aanspreekt moet je die gewoon eens van dichtbij gaan bekijken. Fokt altijd wel mooie modellen door en geen kleintjes (ook geen reuzen van 175 naar strooit niet in de maat). 2 andere hengsten met maat en power waar ik nog aan moet denken zijn Mexpression en Marquis. Bij de rijpaarden misschien Negro bloed, bijv de Olst hengsten (Giovanni bijv) of High Five. Feel Good is trouwens ook een grote sterke hengst.

MariekeS_
Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:50

Dit is de moeder vd merrie, prima stam om uit door te willen fokken:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /satrichta

Ik vind het een mooie merrie qua model die ook met een goede techniek lijkt te draven.

Glamourdale of Vaderland kunnen misschien maat/formaat en kracht toevoegen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

dresjoepie
Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:10

Glamourdale strooit enorm met maat ik heb daar al veel kleintjes van gezien ook! Houdt er rekening mee dat het eerste veulen van een merrie sws wat kleiner uitvalt!

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:33

Ik vind het wel een leuke merrie. Weet niet waarom hier nog allemaal andere opties aangedragen worden, want Las Vegas lijkt me een prima keuze. Het is natuurlijk nog onbekend hoe hij fokt. Maar dat is het risico dat je neemt.

In tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt, geeft Alexandro trouwens wel degelijk kleintjes.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:17

GJ9 schreef:
Als Alexandro je aanspreekt moet je die gewoon eens van dichtbij gaan bekijken. Fokt altijd wel mooie modellen door en geen kleintjes (ook geen reuzen van 175 naar strooit niet in de maat). .


Ik ken 1 kleine Alexandro en wel 20 die ruim boven de 1.75m zijn :+

Als je voor Alexandro kiest, dan moet je wel rekening houden dat je gaat intelen op Amor en daar krijg je vaak wel bepaalde karaktertrekjes bij.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:49

Ik dacht ook meteen aan Las Vegas; wat een kanon is dat zeg!

Dekgeld is wel wat hoger, maar zoals ik hem zag in Den Bosch is hij dat ook zeker waard. Paard heeft ontzettend veel kwaliteit.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:55

Ik vind het nog wel een risico met die Las Vegas. Het is een sterke joekel, dat zonder meer. Maar je weet nog totaal niet hoe hij fokt.
Moederlijn zijn meesten 170. Vader is ook zoiets, zelf is hij 180, de grootste van de hele familie. Dus er is wel kans dat hij maat vererft, maar hoe consistent hij dat doet weet je nog niet.
En sport in de moederlijn houdt ook niet echt over.

Dus je weet gewoon nog heel weinig, kans is dat hij waarmaakt wat je verwacht op basis van zijn eigen presentatie, maar je hebt veel minder garantie dan bij een hengst die al nakomelingen heeft.

ElsemiekeR
Berichten: 28
Geregistreerd: 24-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 12:18

Bedankt voor jullie reacties en complimenten over mijn merrie, leuk dat jullie met mij meedenken.

Wat betreft de kogels denk ik dat jullie je verkijken op haar vetlokken, die scheer ik niet weg en ze heeft best een volle bos. Er zitten een paar mini galletjes, maar ik denk niet dat je die op de foto zo kunt zien.

Qua toontredend gaat het enkel om haar linker voorvoetje, ik gok iets van 10-15 graden ongeveer.

De draf is inderdaad haar beste gang, stappen kan ze ook prima, galop is wel vlak.

Of het een jonge hengst of bewezen hengst wordt vind ik inderdaad een lastige, ook omdat dit haar eerste en waarschijnlijk laatste veulen zal zijn. Alexandro P blijf ik gewoon heel gaaf vinden. Inmiddels contact met Bertus Verwaijen gehad en we gaan binnenkort bij hem kijken. Maar nog sluit ik Las Vegas niet uit, ookal zal dat een groter gokje worden...

Verder nog ideeën?

ElsemiekeR
Berichten: 28
Geregistreerd: 24-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 12:36

@GJ9: Mexpression en Marquis zijn echt het type hengsten waar ik van hou! Ze staan ook bij Bertus dus dat komt mooi uit (:

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:02

GJ9 schreef:
Ik vind het nog wel een risico met die Las Vegas. Het is een sterke joekel, dat zonder meer. Maar je weet nog totaal niet hoe hij fokt.
Moederlijn zijn meesten 170. Vader is ook zoiets, zelf is hij 180, de grootste van de hele familie. Dus er is wel kans dat hij maat vererft, maar hoe consistent hij dat doet weet je nog niet.
En sport in de moederlijn houdt ook niet echt over.

Dus je weet gewoon nog heel weinig, kans is dat hij waarmaakt wat je verwacht op basis van zijn eigen presentatie, maar je hebt veel minder garantie dan bij een hengst die al nakomelingen heeft.


En van die andere jonge Gelderse hengsten die aan draagt weet je wel hoe ze fokken?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:52

ElsemiekeR schreef:
@GJ9: Mexpression en Marquis zijn echt het type hengsten waar ik van hou! Ze staan ook bij Bertus dus dat komt mooi uit (:


Ah dat is leuk, kan je mooi een vergelijk maken. En mogelijk ook wat Alexandro nakomelingen van dichtbij zien.

Sophie, ja klopt helemaal hoor. Daar weet je zelfs nog minder van dan van Las Vegas, aangezien ze nog geen VO hebben gelopen weet je nog weinig over karakter en dressuuraanleg, en ook niet over de maat. Voor mij is dat een reden om niet met een nog niet gekeurde hengst te dekken.
Bedoelde meer de vergelijking met Alexandro. Je bent er niet zekerder van dat Las Vegas veel meer maat gaat geven dan Alexandro, je kunt alleen een verwachting hebben op basis van de hengst zelf.

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:20

GJ9 schreef:
En sport in de moederlijn houdt ook niet echt over.


Dat hield mij tegen.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:14

s0173957 schreef:
GJ9 schreef:
En sport in de moederlijn houdt ook niet echt over.


Dat hield mij tegen.

Zag ik helaas te laat, merrie was al geinsemineerd. M. IBOP van 66..en nog een keer, 71
Maar wie weet, niet alles is voorspelbaar in de fokkerij.

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:26

Hopelijk fokt hij z’n eigen kwaliteit door idd! En de merrie doet ook mee natuurlijk. Benieuwd naar de veulens volgend jaar.

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstenkeuze Armani x Lancet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:11

Ik vind em zelf echt een toffe bok, maar beetje te weinig sport in de stam ja...
Was anders quasi alles wat ik zocht (buiten vos :P )

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers