Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 19:38

Hoi allemaal,

Aangezien ik zelf niet heel erg thuis ben in de fokkerij wil ik graag jullie mening. Op dit moment ben ik mijzelf alleen aan het oriënteren op een dressuurhengst voor mijn merrie. Ze is zelf springgefokt, maar ze heeft veel aanleg als dressuurpaard. Ik zoek dus ook echt een dressuurhengst (!).

Aantal gegevens van de merrie op een rijtje:
- 17 jaar
- 1.68
- Drie zeer goede basisgangen
- Wordt op dit moment uitgebracht in de klasse Z1. Door externe invloeden en blessures 3 tot 4 jaar niet uitgebracht. Inmiddels sinds een jaartje weer fanatiek gestart.
- Onwijs lief en vriendelijk paard in de omgang. Onder het zadel ook braaf/werkwillig, maar wel echt merriegedrag o.a. zeikerig/schrikkerig..
- https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1764518/wayne


Wat ik graag wil verbeteren:
- Met name haar achterhand mag verbeterd worden. Ten opzichte van haar voorbeen gebruik komt haar achterhand te kort.
- Iets meer bloed toevoegen
- Ze mag iets meer GO krijgen, maar niet in negatieve zin. Kijkerig is ze al voldoende :')
- Voorkeur voor géén voskleurig veulen..
- Graag niet kleiner kwa maat dan moeder

Ik wil vooral een vriendelijk, werkwillig en het liefst donker gekleurd veulen fokken met veel GO, maar geen onhandelbare fratsen. Met als doel de wedstrijdsport, maar geen grand prix doelstellingen o.i.d.

Filmpje galop: https://youtu.be/jTLr-ZsL2Kc
Filmpje draf: https://youtu.be/5-Elx7ZwN7o

Aantal foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een standfoto zal ik komende week even maken.


Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen! :)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:39

Johnson!!

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:16

Op wat voor een manier komt ze te kort achter? is dat een tekort aan kracht? een tekort aan buiging?

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:26

Elisa2 schreef:
Op wat voor een manier komt ze te kort achter? is dat een tekort aan kracht? een tekort aan buiging?


Ik denk eerder een stukje kracht. Ze vindt het lastig om snel onder te treden en wat meer te gaan zitten. Haar achterhand zou wat ‘vlugger’ mogen zijn dus

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 22:27

s0173957 schreef:
Johnson!!


☺️ Ik zal er eens induiken, want ben benieuwd wat hij precies doorgeeft aan zijn nakomelingen. Aangezien er wel Jazz bloed achter zit dan. Weet niet of dat een top combinatie is met mijn merrie..

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:57

De Johnsons die ik ken (heb er zelf 2 gefokt) zijn vooruit maar niet kijkerig. Tikkeltje brutaal, dat wel, maar niet gemeen.
Goeie achterhand, geen buffels maar wel maat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:09

Nsvc schreef:
Elisa2 schreef:
Op wat voor een manier komt ze te kort achter? is dat een tekort aan kracht? een tekort aan buiging?


Ik denk eerder een stukje kracht. Ze vindt het lastig om snel onder te treden en wat meer te gaan zitten. Haar achterhand zou wat ‘vlugger’ mogen zijn dus
Denk dat het met de kracht wel meevalt. Ze heeft alleen heel weinig buiging in het spronggewricht.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:31

janderegelaa schreef:
]Denk dat het met de kracht wel meevalt. Ze heeft alleen heel weinig buiging in het spronggewricht.


Zo zie ik het ook.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:38

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
]Denk dat het met de kracht wel meevalt. Ze heeft alleen heel weinig buiging in het spronggewricht.


Zo zie ik het ook.


Dan neem ik dit meteen aan. Heb zelf echt weinig verstand van exterieur zaken. Waar moet ik dan op letten bij een hengstkeuze? Om dit specifiek te verbeteren

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:40

s0173957 schreef:
De Johnsons die ik ken (heb er zelf 2 gefokt) zijn vooruit maar niet kijkerig. Tikkeltje brutaal, dat wel, maar niet gemeen.
Goeie achterhand, geen buffels maar wel maat.


Fijn! Ik merk zelf nu ik een beetje aan het rondkijken ben dat ik toch niet te graag een popperig, lang gelijnd veulen wil. Ik zie ze dan liever wat compacter. Ga eens wat beeldmateriaal googelen van Johnson nakomelingen!

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:37

Je merrie is ook wat overbouwd, dus dat maakt het ook moeilijker om te "zitten".

Ik denk zelf aan Ferdeaux qua achterbeengebruik/ buiging..ook Totilas bloed zou wellicht het achterbeengebruik kunnen verbeteren.

United geeft ook een zeer goed achterbeengebruik en maat.

Wat is het belangrijkste verbeterpunt voor jou in een nakomeling?

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 17:03

Elisa2 schreef:
Je merrie is ook wat overbouwd, dus dat maakt het ook moeilijker om te "zitten".

Ik denk zelf aan Ferdeaux qua achterbeengebruik/ buiging..ook Totilas bloed zou wellicht het achterbeengebruik kunnen verbeteren.

United geeft ook een zeer goed achterbeengebruik en maat.

Wat is het belangrijkste verbeterpunt voor jou in een nakomeling?


Belangrijkste verbeterpunt moet zijn de achterhand (meer buiging + vlugger), souplesse in het lijf (!) en wat meer voorwaartse drive aka GO + compact gebouwd.

Ferdeaux spreekt mij ook aan. Ga hem toevoegen aan mijn bestaande rijtje:
Fürstenball
Glock's Toto jr.
Totilas
Lord Leatherdale
Glamourdale (valt denk ik toch af, omdat ik veel lees over paarden die GO missen..)

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:46

Lord Leatherdale gaat het achterbeengebruik niet verbeteren, Glamourdale fokt fijn maar heeft scherpe en electrische merries nodig in mijn ogen.

Een goede Totilas zoon of kleinzoon zou prima kunnen passen qua achterbeengebruik en souplesse, of Furstenball het achterbeengebruik gaat verbeteren betwijfel ik.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 09:53

Elisa2 schreef:
Lord Leatherdale gaat het achterbeengebruik niet verbeteren, Glamourdale fokt fijn maar heeft scherpe en electrische merries nodig in mijn ogen.

Een goede Totilas zoon of kleinzoon zou prima kunnen passen qua achterbeengebruik en souplesse, of Furstenball het achterbeengebruik gaat verbeteren betwijfel ik.


Dankje voor het meedenken! Weet jij er zo een te noemen die ook voldoende maat doorfokt? Dat schijnt bij Toto jr niet altijd het geval te zijn namelijk.

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:41

Taminiau scoort 110 op stokmaat, dat vind ik een fijne hengst die goed in elkaar zit.

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:59

Andere hengst die mij opgevallen is vanwege z'n goede achterbeengebruik en schakelvermogen is D"joep. NRPS. Ik weet verder niet hoe hij fokt, hij leek wel scherp te zijn ohz. Wilde hem toch even noemen.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:15

Dankjewel voor de tips! Glock's Toto Jr. ben ik toch bang voor het doorfokken van te weinig maat.. Taminiau spreekt mij ook aan. Daarnaast ook Jameson aan het lijstje toegevoegd, al mist die wel wat souplesse door zijn lijf soms lijkt..

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:40

Mee eens, maar wel een zeer goed paard.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:04

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
]Denk dat het met de kracht wel meevalt. Ze heeft alleen heel weinig buiging in het spronggewricht.


Zo zie ik het ook.


Ik denk dat het meer de souplesse is die ze mist in de rug/ledenpartij waardoor ze niet ver genoeg onder treedt.

Zou een hengst met veel souplesse kiezen.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 08:14

Jord schreef:
s0173957 schreef:

Zo zie ik het ook.


Ik denk dat het meer de souplesse is die ze mist in de rug/ledenpartij waardoor ze niet ver genoeg onder treedt.

Zou een hengst met veel souplesse kiezen.


Dankjewel voor het meedenken. Aan welke hengst zou je denken bij veel souplesse? Ik ben er wel uit dat ik graag wil dekken met een zwarte hengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:23

For Ferrero heeft souplesse.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:58

Just Wimphof kan ook

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:16

Minder gekend, maar heb er dit jaar ook voor gekozen: Go On Top (https://www.wolfshoeve.com/index.php?ma ... eturnid=62)
Heeft iets compactere merries nodig met een sterke rug, al zijn veulens zijn mooi aan de maat en fijne karakters. Hengst zelf is ook echt heel fijn in omgang en qua rijden. Ken hem persoonlijk. Brecht en Dominique zullen je vast meer info willen geven indien interesse!
Sperma kwaliteit is trouwens heel goed! Niet onbelangrijk lijkt mij aangezien je merrie toch al 17 is.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:43

Izzy19 schreef:
Minder gekend, maar heb er dit jaar ook voor gekozen: Go On Top (https://www.wolfshoeve.com/index.php?ma ... eturnid=62)
Heeft iets compactere merries nodig met een sterke rug, al zijn veulens zijn mooi aan de maat en fijne karakters. Hengst zelf is ook echt heel fijn in omgang en qua rijden. Ken hem persoonlijk. Brecht en Dominique zullen je vast meer info willen geven indien interesse!
Sperma kwaliteit is trouwens heel goed! Niet onbelangrijk lijkt mij aangezien je merrie toch al 17 is.


Dankjewel voor het meedenken! Aansprekende hengst, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een zwarte hengst..

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:46

Dankjewel! Just Wimphof heeft ook een tijdje op mijn lijstje gestaan. Ga even graven, waarom ik hem uiteindelijk eraf heb gehaald. For ferrero vind ik een aansprekende hengst, maar op een of andere manier krijg ik er onder het zadel nog geen wauw-gevoel van.