Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 17:27

Beste bokkers

Dit seizoen laat ik mijn merrie Gaomi dekken met het oog op een merrieveulen waarmee ik verder wil in de fokkerij. Een hengstenveulen wordt verkocht.

Dit is haar afstamming:
Krack C x Lavall II x Latino x Calypso x Rigoletto
Qua 'succes'genen zit het meer dan goed; ze komt uit de 474a Holsteinstam waaruit verschillende succesvolle sportpaarden en dekhengsten komen, zowel in de dressuur- als springsport.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /gaomi-e-m

Op 4-jarige leeftijd werd ze zadelmak gemaakt. Daarna ging ze de fokkerij in. Ze heeft reeds 6 veulens gehad bij haar vorige eigenaar. Haar oudste veulen (2010, v. Rubiquil) werd vice-Belgisch kampioen bij de 5-jarige dressuurpaarden. Haar jongste veulen (2018, v. Just Wimphof) deed/doet het goed op veulen- en jonge paardenkeuringen.

Ze is langbenig en kort in het lichaam. Met stip op één bij mijn criteria voor een hengst is lengte. Lengte, lengte, lengte. Zonder lengte maakt een hengst geen kans. Lengte in de rug, in de schoft, in het kruis. En als het even kan overal. Van daaruit kijk ik verder: naar mogelijks een rechter kruis. En/of meer schoudervrijheid. Een mensgericht en betrouwbaar karakter vind ik ook belangrijk. Tot nu toe is dat bij al haar veulens het geval.

Een hengst die al haar minpunten compenseert is Springbank II. Maar ik vind hem zo verschillend van mijn merrie, dat ik hem niet aandurf. Ze liggen té ver uit elkaar.

Omdat ik met het veulen mijn fokkerij wil versterken, ben ik op zoek naar degelijk en bewezen bloed. Potentieel 'moederbloed', waarmee ik nog veel richtingen op kan.

Flemming en Ladykiller xx probeer ik te vermijden in de bloedlijn van de hengst.

Dit jaar verwacht mijn merrie een veulen van Glamourdale. Ik sta nog steeds 200% achter die keuze. Hetzelfde 'yes'- gevoel bij een andere hengst heb ik nog niet gehad. Omdat ik te nieuwsgierig ben naar de combi met een andere hengst, wil ik evenwel niet opnieuw voor Glamourdale kiezen.

Mijn longlist bespaar ik jullie. Voorlopig op mijn shortlist, toevallig allemaal Duitsers:

- Fahrenheit
- Don Nobless
- Danciano
- Sir Heinrich

Wat vinden jullie van deze hengsten? Hebben jullie andere suggesties - en zoja, wat kunnen deze toevoegen aan mijn merrie?

Dit is de merrie - een 2-tal maanden drachtig
[ img ]
En al wat verder in de dracht:
[ img ]

Voor wie een idee wil krijgen van haar bewegingen, heb ik een heel onscherp filmpje van het zadelmak maken: https://www.youtube.com/watch?v=Nx6cmT3U4CM
Het zijn de beste beelden die ik heb. Tegenwoordig loopt ze niet meer zo soepel.

Haar nakomelingen:

v. Rubiquil
[ img ]

v. Avanti (Rubiquil x Jetset D)
[ img ]

v. Rubiquil als driejarige (lijkt als twee druppels water op de merrie)
[ img ]

v. Just Wimphof - als jaarling en als tweejarige
[ img ]
[ img ]

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)


Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:04

Ik snap de keuze voor Glamourdale, wat denk je van Sir Donnerhall?

Ik heb even geen tijd om de duitse door jou genoemde hengsten te bestuderen, kom er nog op terug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 10:30

Sir Donnerhall had ik nog niet bekeken, maar hij spreekt me erg aan. Qua conformatie lijkt hij te zijn wat ik zoek. Hij lijkt voldoende lengte te hebben - al zou ik dat beter kunnen beoordelen als ik een zijdelingse standfoto zou vinden. Ook zijn kruisligging spreekt me aan. In draf vind ik zijn achterbenen achterblijven. Maar wel bewezen vererver. Het dekgeld ligt boven mijn vooropgestelde budget. Maar ik zet hem toch op m'n shortlist :D. Bedankt voor de tip!

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:02

Voor jouw wensen, kijk ook eens naar de hengst Il Divo.
Vader Winningmood heeft opvallend veel nakomelingen in de dressuursport voor het kleinere aantal dekkingen dat hij gedaan heeft.
[ img ]

Moeder en moederlijn spreken voor zich.. Zeer goede prestatiestam, de Lady Reveil stam.

Alle veulens hebben maat en front en zijn makkelijk in de omgang. Hele moederlijn heeft ook maat en lengte.
Dit is de mijne:
https://youtu.be/7HNA7IAXO2o

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:27

SarahJ schreef:
Sir Donnerhall had ik nog niet bekeken, maar hij spreekt me erg aan. Qua conformatie lijkt hij te zijn wat ik zoek. Hij lijkt voldoende lengte te hebben - al zou ik dat beter kunnen beoordelen als ik een zijdelingse standfoto zou vinden. Ook zijn kruisligging spreekt me aan. In draf vind ik zijn achterbenen achterblijven. Maar wel bewezen vererver. Het dekgeld ligt boven mijn vooropgestelde budget. Maar ik zet hem toch op m'n shortlist :D. Bedankt voor de tip!


Graag gedaan, wbt de achterbenen klopt wel maar in combinatie met een fijne merrie kan hij toch hele fijne paarden brengen. Kijk anders ook naar Lantanas, zijn ggk zoon.
Ook Kilian Singapore is wellicht interessant voor je.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:35

Wellicht ook nog interessant voor je King van het Haarbosch, of diens vader Spielberg. Deze kunnen ook lengte toevoegen en de kruisligging verbeteren.

Ik moet me nog steeds even verdiepen in de duitse hengsten die je genoemd hebt, qua type spreekt Danciano mij het meeste aan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-20 22:16

Bedankt voor de tip, GJ9. Il Divo had ik ook gespot. Vind hem erg knap, maar hij lijkt me wat te zwaar voor mijn merrie die ze van zichzelf al fors durft te geven. Die van jou is goed gelukt!

De hengsten die je nog noemt vind ik te jong, Elisa. Omdat ik fok met het oog op verdere fokkerij, wil ik niet het risico lopen dat je van deze hengsten binnen enkele jaren niets meer hoort.

Spielberg, ja! Hij staat op mijn longlist. Ik zou er erg graag eens een veulen van fokken. Maar ik vind hem zelf niet echt lengte hebben. Hoe weet je dat hij lengte doorgeeft?

Op basis van de cijfers van de Oldenburg 'Hengstprofile 2019', met cijfers over de vererving van hengsten, moet ik vaststellen dat Sir Donnerhall I
ook niet echt lengte meegeeft, helaas. Zie lijn 13 'rücken' op onderstaande foto.
[ img ]

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:20

Spielberg fokt zo ontzettend goed, die zou ik gerust gebruiken.

Jouw merrie heeft ook een hengst nodig met een hals die niet diep uit de borst komt.

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 23:29

Bedankt voor alle adviezen. De keuze is uiteindelijk gevallen op Foundation (v. Fidertanz). Mijn merrie werd vandaag geïnsemineerd. Fingers crossed voor een vruchtje!

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Krack C x Lavall II merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:10

Hopelijk is ze drachtig en volgt er een voorspoedige dracht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-20 10:02

Bedankt, Elisa :) .

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

SarahJ
Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 16:41

Helaas is mijn merrie niet vol -O- .

Inseminatie was spannend. Het sperma deed er altijd 36u over om in België te geraken.

Volgend jaar een nieuwe poging. Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken. Stuur ik haar naar Duitsland voor inseminatie, of houd ik haar thuis? Alsnog van hengst veranderen? Ik ben nochtans nog steeds 100% overtuigd van Foundation als match voor mijn merrie.

Haar hengstveulen van dit jaar (v. Glamourdale) is ondertussen verkocht aan een Young Rider uit Amerika. Dat is dus wel een meevaller.

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers