(Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

(Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:37

Hoi hoi,

Ik heb besloten dat ik een veulen wil van mijn AES merrie Valena. Ze heeft in haar lijn mooi springbloed. Haar grootvaders zijn namelijk Chin Chin de Muse en Nimmerdor. Langs grootmoederszijde hebben we Briolita en Knappe van Heyvelde. Op zich dus wel wat om mee te werken.

Zelf heeft Valena geen hoge toppen geschoren. Wellicht liep ze al relatief jong een peesblessure op die niet correct behandeld werd. Ik heb haar gekocht omdat ik op slag verliefd was op haar karakter, zonder al te hoge verwachtingen. Ik ben zelf namelijk slechts een recreatieve ruiter zonder grote ambities.

Valena kenmerkte zich in het werk als zeer werkwillig (als ik met hoofdstel aankwam, moest ik me bijvoorbeeld altijd haasten omdat ze zelf naar het bit greep en als ik niet snel genoeg was, ze de neusriem meenam ), loyaal, betrouwbaar, maar ook met voldoende pit. Met haar had ik het gevoel van een twee-eenheid te zijn. Ik dacht het en zij deed het. Heerlijk! Helaas is het ook door die bewonderenswaardige instelling dat we pas laat ontdekten dat ze een onherstelbare blessure had.

Ondertussen staat ze bijna twee jaar met pensioen. Dit jaar wordt ze 18. Haar algehele conditie is prima, behalve dan dat ze niet meer bereden kan worden en misschien een beetje te dik is (maar dat heeft ze altijd al wat gehad, net zoals haar baasje ). Ze heeft in het verleden al een veulen gehad en nu is het volgens mij het moment om haar nog een laatste veulen te laten geven, waarvan ik hopelijk evenveel van zal kunnen genieten als van haar.

Zelf heb ik totaal geen fokkerskennis, vandaar dat ik hoop om van jullie goed advies te krijgen. Ik zou graag een allround paard krijgen, met een betrouwbaar, rustig en mensgericht karakter. Ik ben totaal geen dappere ruiter en na een keer zwaar van een Arabier geflikkerd te zijn, met twee maanden werkonbekwaamheid tot gevolg, voel ik niet veel meer voor hete, sensibele raketjes. Om die reden dacht ik aan een Gelderse hengst. Ik heb er momenteel twee in gedachten: Jupiler S en Imposant EM. Maar ik hoor graag van jullie wat jullie advies zou zijn. Ik heb een paar foto's en filmpjes van Valena toegevoegd die je via de link kunt bekijken. Ik verontschuldig me al meteen als die niet duidelijk genoeg zouden tonen wat jullie verwachten te zien. Ik ben slechts een amateur.

https://photos.app.goo.gl/RgNe5McoQFnTsXAJA

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp en adviezen!

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:13

Mooie merrie! Alleen is vader van de vader Chin Chin en niet Chin Chin De Muse :)

Ze heeft al een nakomeling gehad van Phillip S in 2005.

Van Geldersen heb ik nagenoeg geen verstand, maar ik denk dat een moderne springhengst ook iets leuks kan geven. Dat zijn ook niet allemaal hete raketten ;)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:43

Mooie merrie heb je hoor
Komt uit een heel fijn sportstammetje! En het is van oorsprong een Gelderse stam, dus een Gelderse hengst is helemaal geen gek idee.

Jupiler is dressuurgefokt, met Charmeur als vader die niet bekend staat om zijn makkelijke karakters. Van Jupiler zelf zijn nog geen volwassen nakomelingen, dus hoe hij zelf fokt durf ik niet te zeggen.

Imposant heeft ook veel sport in de moederlijn, dat combineert mooi.

Ik zag dat je ook Picasso overwoog, maar dat zou ik zonde vinden op deze merrie. Die hengst is op z’n fundament kwalitatief niet goed genoeg voor het Kwpn.

Een andere hengst die echt uit een presatiestam komt is Casaron. Is wat meer springgefokt, maar Gelders goedgekeurd dus. Zijn oma bracht o.a. 3 grand prix springpaarden en wat kleiner uitgevallen broer broer Saron liep zowel int springen als LT dressuur. Ik heb er zelf een 3 harige ruin van die echt super braaf is. Kan ik zo in m’n eentje mee over de weg rijden langs groot verkeer.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:52

Er zijn genoeg Gelderse hengsten waar je uit kan kiezen voor deze merrie.

En als braaf een van de belangrijkste kenmerken is zou je ook aan Rubus B kunnen denken. Een zoon van Ahoy. Wellicht wat minder opvallend maar hij en zijn vader staan echt bekend om het geven van brave paarden.

Denk dat Imposant ook mooi kan passen. Geeft een heel mooi front. En Elegant als moeders vader geeft ze wel wakker maar ook heel eerlijk en braaf.

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:00

@Evelien: Oeps... Ik denk dat het daarmee wel meteen duidelijk is hoe ver mijn kennis reikt.

@GJ9 en NatasjavE: Bedankt voor jullie advies! Dat was exact waar ik op zoek naar was. Casaron had ik ook al bekeken. Die wordt momenteel ter dekking aangeboden bij Stal Sans Souci, dacht ik. Mijn merrie heeft zelf een stokmaat van 1.67m, wat ik persoonlijk een fijne maat vind. Dus als ik opnieuw op die grootte uitkom, zal ik al heel tevreden zijn. Rubus B had ik ook reeds opgezocht, maar vond ik niet ter dekking aangeboden. Als jullie weten waar dat zou kunnen, hoor ik het graag! Het doet me alvast veel plezier om van iemand met kennis van zaken te horen dat ik niet de enige ben die Valena mooi van bouw vind, want in mijn geval is dat natuurlijk wat gekleurd door hoe graag ik haar zie. En ik onthoud Casaron, Imposant en Rubus B.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:02

Als je de stal te Bokkel belt zullen ze je vast verder kunnen helpen voor Rubus.
Ik denk dat je hem kan krijgen via Aris van Manen. Maar dat weet ik niet zeker.

http://www.staltebokkel.nl/

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:21

Bedankt, Natasja!

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:25

@GJ9 Begrijp ik het goed dat jij de moeder van Imposant EM hebt? Als ik je een kleinkind zou bezorgen, zal ik het je laten weten.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:41

Dat zou super leuk zijn! Het beste is om de hengsten van je interesse irl te gaan bekijken. Dan zie je veel meer dan op internet, krijg je een indruk van het karakter in het gewone werk, en weet je gelijk of een hengst jou aanstaat ja of nee

De 11 maanden van de dracht, kan je je dan extra verheugen!

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 12:12

We gaan graag op bezoek bij onze Noorderburen, dus dat is dan meteen een goed excuus voor alweer een weekendje Nederland ;)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:49

Mooie merrie TS.
Mij zou Imposant ook een mooie keuze lijken. Het is ook de keuze die ik voor mijn merrie maak. Ik vind hem op papier en irl (zo blij, vriendelijk, werkwillig) echt geweldig.
En sja, Casaron: ik ben niet onbevooroordeeld natuurlijk, zou ik dat ook een goede keuze vinden.

Ik heb het idee dat Imposant (in ieder geval) in het front (hals bedoel ik) meer lengte zou kunnen toevoegen. Van Casaron heb ik dat idee niet (bij de mijne zou ik daar zeker niet minder lengte in gezien willen hebben in ieder geval). Misschien is het toeval met de nakomelingen die ik ervan gezien heb. Bedoel overigens zeker niet te zeggen dat het korte propjes zijn (de mijne was de eerste Casaron nakomeling die ster en sport werd vorig jaar, dus qua looks dikke prima).

Met Jupiler heb ik persoonlijk helemaal niks.

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 13:40

Heel erg bedankt voor jouw inzichten, Olympia. Ik vind het allemaal razend interessant!

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 17:04

Vandaag wordt mijn merrie gedekt. Uiteindelijk heb ik toch voor Casaron gekozen, omdat ik er wat voor vreesde dat de combinatie met Imposant net iets te klein voor me zou uitvallen. Duimen maar dat het meteen goed zit en we volgend jaar een gezond veulentje kunnen verwelkomen.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:18

Leuk hoor, hopelijk pakt het gelijk en krijgt je veulen net zo’n geweldig karakter als mijn Casaron. Zelden zo’n makkelijk en lief paard gezien <3

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:36

Jongens..zien jullie andere foto’s dan ik.

In dit soort topics wordt altijd gehamerd o het maken van goede standfoto.
Ik zie er geen een goede foto.....ik zie een raar filmpje met rare stukjes draf en paard in geen enkel correcte standfoto

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 10:33

Bedankt Tita voor de constructieve feedback. Fijn dat je een nuttige bijdrage voor deze discussie wou leveren.

Memenisse
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-06-18
Woonplaats: België

Re: (Gelderse?) Dekhengst gezocht voor AES merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 10:35

Bedankt, GJ9! Ik vind het in ieder geval heel erg spannend!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:25

Memenisse schreef:
Bedankt Tita voor de constructieve feedback. Fijn dat je een nuttige bijdrage voor deze discussie wou leveren.


Ik kan je bouw merrie amper bekijken hoe kan ik dan een hengst aanwijzen.
Knap dat de rest dat wel kan