"Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

"Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 23:00

Of ik aankomend jaar al ga dekken weet ik nog niet, maar ik wil wel al op zoek naar passende hengsten.
Eerst even een klein overzicht van info, wensen en verbeterpunten.

Info
Naam: Kyra's Promising Hidden Treasure
Afstamming: Nib Hiduc Star OX X Promising Kyra
Geboren: 2012
Stokmaat: 1,35
Klasseringen: Z springen, M eventing, M2 dressuur, klasse 4 endurance startgerechtigd
Predicaten: Opgenomen in NRPS Stamboek en sportpredicaat springen, deze proberen we voor de dressuur en eventueel de endurance ook nog te halen.
Grote prestaties: Brabants kampioen L eventing, Reserve Brabants Kampioen M springen, Kringkampioen Z springen. 3x Dr. Barendse troffe winnaar ponyrennen

Afbeelding
Standfoto 2017

Afbeelding
Hoofd

Vader
Nib Hiduc Star OX bruin, 1.53m
Zelf redelijk gepresteerd in de rensport, familie van oa Nib Zaira star(CEI***), Nib Nocca Star (Klasse III), Nib Ducrin Star (CEI*) en zo kan ik nog wel even door gaan.

Afbeelding

Moeder

Afbeelding

B pony 1,25m vos roan met onbekende afstamming, maar met name een welsh om te zien.
Pony is L springen met over de 100 winstpunten, en meerdere keren kringkampioen. Oa ook 3e op Brabantse kampioenschappen en 4e op Nederlandse kampioenschappen.
Daarnaast ook L1 dressuur.

Broer
Afbeelding
Risky Dream 1.36,9 van 2010. M springen, M eventing, M1 dressuur, klasse 3 endurance startgerechtigd.
Vele malen kringkampioen en Nederlands equipe kampioen eventing.

Wensen
Hengst die zeker niet minder is dan de merrie en zeker ook zelf gepresteerd heeft in de sport.
Enkel goedgekeurd is niet wat ik zoek. OF moet zich echt heel sterk bewezen hebben dmv zijn nakomelingen.
Hengsten in de richting van Duitse Rijpony, NRPS, Welsh etc. Pony heeft 50% arabisch bloed.
Kleurtje is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk. Heb uiteraard al 50% kans op roan.
Behouden van enorme wil en power en goede springtechniek.
Grotere D of E pony in verband met toevoegen maat.

Verbeterpunten
* Meer body !!
* Sterkere bovenlijn!!
* Gangen doen wat arabisch aan dus simpel (Is degelijk en correct, maar mag allemaal net wat beter)
* Maat


Afbeelding

Afbeelding

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:15

Mooie pony hoor!

Kasanova van Klaverborch misschien? Zz springen, L dressuur.

Ik ben benieuwd wat voor hengsten er worden aangedragen :) stipje.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:17


Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:25

Ha, dacht ik ook direct: Blackwoodland Rock!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 00:12

Hengsten die mij aanspreken om een idee te krijgen.
* FS Coer Noble
* Designed in Black AT
* Dream a Little Dream AT
* Leuns veld's Winston Jr

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:42

Een hengst van du Bois dan? Pony’s met veel kwaliteit en Duits bloed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:49

Je zegt de hengst moet gepresteerd hebben in de sport. Springen, dressuur of beide?

Want veel van de hierboven genoemde Du Bois hengsten hebben inderdaad gepresteerd in de sport maar ik dacht vooral in de dressuurrichting.
Qua exterieur vind ik ze wel passen overigens.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:59

Blackwoodland Rock is helemaal super! Heeft lang bij onze buren op stal gestaan. Fijn karakter, en werkelijk fenomenaal springen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:09

Laatst bijgewerkt door jobamara op 25-11-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:10

Ik zit niet zo in de pony’s maar misschien is el Diego des Etoiles wat? Pony is bezig met zijn sportcarrière en is volgens mij afgelopen weekend ook in Duitsland goedgekeurd.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:43

Ik weet dat een redelijk bekende ponyfokker zijn C pony’s dekte met een rijpaardhengst om zo te vergroten. Dat beviel hem toen goed. Misschien iets om eens te overwegen, maat is een lastig iets. Zeker omdat je merrie uit een kleine moeder komt, kan ze zomaar eens wat gaan strooien met de maat.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:30

NatasjavE schreef:
Je zegt de hengst moet gepresteerd hebben in de sport. Springen, dressuur of beide?

Want veel van de hierboven genoemde Du Bois hengsten hebben inderdaad gepresteerd in de sport maar ik dacht vooral in de dressuurrichting.
Qua exterieur vind ik ze wel passen overigens.

Liefst allround, maar pony moet vooral verbeteren op gangwerk en body.
Treasure zelf is al watervlug en springt met veel vermogen en techniek.


Afbeelding



Afbeelding


Verbetering is dus met name in de dressuur richting te behalen.
Afbeelding

Belangrijk is ook dat het veulen in principe voor verkoop bedoelt is. Nu kan ik moeilijk afscheid nemen, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:46

Ik zou dan voor davinci du Bois kiezen. Grote maat D pony. Lijkt niet verkeerd te springen. Mooie verschijning en goed bewegen. Kan nog wel eens een interessante kleur uit komen wat ook interssant kan zijn bij verkoop.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:56

Ik zou kiezen voor de new forest hengst Woodrow Carisbrooke of een nakomeling van hem. Volgens mij bijna hetzelfde type als jouw pony.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:05

NatasjavE schreef:
Je zegt de hengst moet gepresteerd hebben in de sport. Springen, dressuur of beide?

Want veel van de hierboven genoemde Du Bois hengsten hebben inderdaad gepresteerd in de sport maar ik dacht vooral in de dressuurrichting.
Qua exterieur vind ik ze wel passen overigens.

Dit dus. Ik vraag me ook af in hoeverre je bedoelt met dat de hengst moet presteren of nakomelingen ervan?
Leuns veld's Winston Jr heeft ook nog niet dusdanig gepresteerd in de springsport, en zijn nakomelingen ook niet.
Voor meer body, sterkere bovenlijn etc zit je bij Du Bois of Winston JR wel goed in mijn ogen.

Of bedoel je echt een bewezen dressuurhengst?

edit; ik zou juist bij deze eens verder rondkijken bij bijv. het NRPS, wat er aan goede bewezen springers is en daarop focussen. Maar dat is mijn mening. :D
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 25-11-19 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:06

Ik zou ook richting New Forest eens gaan kijken. Wellicht dat een van de hengsten van stal Koetsiershoeve aan sluit

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:40

Misschien een Krimh nakomeling? Die doen het goed in alle takken, hoewel ze voornamelijk uitblinken in springen en eventing. Knock-out, Kanshebber (weet niet of daar nog iets van beschikbaar is) en Kosmo hebben alle drie op EK's gereden. Qua springaanleg zit je dan wel goed. Kosmo heeft ook een EK dressuur pony geleverd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 20:31

Davinci du Bois ziet er goed uit!
Dat is inderdaad de type hengst die ik zoek.
Uit bewezen lijnen, zeer goed gangwerk, maar ook niet over een balkje al struikelen(bij wijze van).
Denk dat een bezoekje bij Marjolein sowieso geen kwaad kan om de hengsten in real life te bekijken.

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:42

Wij hebben een nu 5 jarige prachtige hengst van Nightfever 2. Hij is nog niet aangereden, maar we hebben hoge verwachtingen. Laatbloeier doordat moeder AVS is en ook laat was. Onze hengst heeft als veulen NRPS regionaal 1ste gestaan. Heeft betere gangen (idd minder vlak) en meer body dan de moeder.

Ik adviseer om Nightfever 2 eens te bekijken. Staat bij Nieuwmoed in Vorden.
Van de site:
Nightfever is in 2012 door ons aangekocht, en is in dat jaar goedgekeurd bij het
NRPS. Hij is een zeer mooi gelijnde rijtypische hengst met een enorm springvermogen.
De nu 20-jarige hengst werd in 1998 goedgekeurd bij het Westfaalse
Stamboek in Duitsland, waar hij tot reserve Sieger werd uitgeroepen. Zijn vader, Night
Star III liep zeer succesvol in de internationale springsport. De moederlijn van Nightfever
is zeer interessant, zijn moeder is staatspremie merrie Domina, oma was tevens staatspremie
merrie Nontesse, waaruit 2 gekeurde hengsten en maar liefst 8 staatspremie dochters
zijn gekomen. Zelf heeft Nightfever een glansrijke springcarrière achter de rug, hij heeft
voor zowel Duitsland als Polen en Tsjechië op het hoogste nivo internationaal gesprongen!
Ook heeft hij meerdere EK’s gelopen. Zijn nakomelingen krijgen het type en karakter
van hun vader mee, Nightfever heeft een super karakter en zal zeker een bijdrage leveren
aan het fokken van goede, bruikbare sportpony’s. Uit zowel zijn eerste als dit jaar uit zijn
tweede jaargang kreeg Nightfever een jonge hengst goedgekeurd. Op 25-jarige leeftijd is
Nightfever nog steeds in goede conditie, mensen maak hier gebruik van!
Nightfever II Bruin stm 1.48 m. NRPS geb. 1994 Night star III x Domingo x Nils

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:43


LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:39

Ik zou gaan voor een hengst met Welsh-bloed, geen Connemara of NRPS, om een beetje in het type te blijven. Een NRPS hengst kan ook. NightfeverII is een goede keus, een ander idee is bijvoorbeeld Orchard Red Prince of Orchard Boginov, zeer goede bewegers beiden en beiden in de sport hoog gelopen. Nieuwmoeds Mr Darcy is een nog jonge hengst, die wel heel leuk kan bewegen en op de NWPCS-verrichtingenexamen onlangs goed scoorde. Jurrius heeft meerdere interessante ponyhengsten https://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:33


tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:44

Misschien eens een bezoekje aan Erik Braat (ja van bzv) brengen die heeft een mooie selectie sportpony’s ter dekking.
https://www.stalhetgruyter.nl

Of inderdaad verschillende pony’s van Du Bois, mogelijkheden genoeg met jouw pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:54

kyrkelover schreef:
Ik denk dat ik een betere zeer goed passende hengst gevonden heb.
Langs vaderskant prachtige dressuurgenen en langs moeders kant een aantal zeer goed springende pony's.

http://www.dressurhengste.com/hengste-- ... index.html


Ik zou ook voor Duits bloed gaan. Mooie gangen, veel maat en body.
Een stukje minder commercieel dan De Bois hengsten of Winston (jr) in NL, maar met zeker zoveel kwaliteit en bewezen bloedlijnen. Lijkt me een mooie keuze!

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: "Uitmuntende"ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:00

Ik ben ook voor minder commercieel. Ik ben nu voorzichtig op zoek naar een leuke D-pony maar bijna alles is commercieel gefokt in de zin van met populaire hengsten. Ik snap de keuze wel, maar soms...