Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Revali
Berichten: 1189
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:00

Aganix moeten moeilijk zijn. Maar ken wel eentje gefokt uit een niet mooi merrie. Veulen was bloedmooi. Lengte erin.

Comme IL faut zijn vaak wat kort

Diamant of idd darco bloed. Ik vind het altijd wel wat spannend als je dat bloed gebruikt. Hopelijk wordt het niet te zwaar.

En quabri de l'isle?


Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 09:51

Quabri is diepvries. Voor 1ste keer neem ik liever vers.
Ik was vorig jaar dol op el baronne 111. Maar ik weet niet hoe hij fokt? Past hij op bloederige merrie of geeft hij toch te veel bloed door. Zijn moeder Naktibro ken ik nog van vroeger op wedstrijd en die was zeer koel en gemakkelijk te rijden.

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 09:53

Lami schreef:
hengstenkeuze is moeilijk. Wat denk je van de hengsten van stal de Muze? Elvis of weer een zoon. Hij heeft bij mij duidelijk vergoot en verzwaard. Bamako doe het ook goed met z'n nafok op t moment

Ik zal bij de hengstenhouder eens navragen. Ik moet hengst hebben die maat en koelbloedigheid doorgeeft.

Sky_As
Berichten: 4694
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:58

Dakario schreef:
Quabri is diepvries. Voor 1ste keer neem ik liever vers.
Ik was vorig jaar dol op el baronne 111. Maar ik weet niet hoe hij fokt? Past hij op bloederige merrie of geeft hij toch te veel bloed door. Zijn moeder Naktibro ken ik nog van vroeger op wedstrijd en die was zeer koel en gemakkelijk te rijden.

Aan de hand van het veulen wat wij er van hebben zou ik zeggen dat hij best past op iets bloederige merrie. Hij heeft bij die van ons vooral maat en formaat toegevoegd. Merrie is 1,59 ongeveer en het veulen is van april ongeveer en scheelt al niet meer super veel met zijn moeder. Vorig jaar uit dezelfde merrie een chackfly, die is in mijn ogen bloederiger maar wel minder maat dan dit veulen. Lijkt wel veel kwaliteit te hebben want als ik zie wat die op een balkje doet ....
Was toen wel eerste veulen van de merrie dus kan natuurlijk ook daar Door komen dat ze niet heel groot is

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 11:15

Bedankt voor uw input!

Laurentii
Berichten: 2063
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:14

Ik heb een Aganix gehad uit een kleine groffe merrie. Ik was er enorm tevreden van. Mooi postuur, kon top bewegen en was eigenlijk ook super braaf. Nochtans noemden ze de combinatie met mijn merrie vuur op vuur.
Ik ben dus zeker fan van Aganix.
Maar ik zou op deze merrie ook Ogano zelf durven zetten.

Dit was onze Aganix:
[ img ]

[ img ]

Laurentii - Bonte sportpaarden
Volg ons op Facebook! Coloured Sporthorses Laurentii

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 09:00

Bedankt iedereen.

Beslist om de merrie niet te laten dekken. Ze laat door een jeugdtrauma als veulen geen dierenarts in buurt en ik heb geen ervaring met het scannen en insemineren. We gaan de merrie zadelmak maken en voorbrengen en dan zien we wel.
(Als de dierenarts moet komen moet ik altijd haar eerst verdoven met pasta, dus voor de echo en inseminatie heeft dat geen zin. En voor ieders veiligheid doe ik het niet. Misschien wordt ze onder zadel later braver)

Sky_As
Berichten: 4694
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:14

Dakario schreef:
Hallo iedereen,

De merrie wordt volgend jaar 3 jaar. Als veulen werd ze gewond geraakt door een paardenbeslag. Na 3 operaties is ze te boven gekomen. Het verdict is wel dat ze niet meer in sport kan door verzwakte pees die lang in gips heeft gelegen. Ze mag wel als fokmerrie gebruikt worden (groen licht van de chirurg die haar geopereerd heeft). Ze komt uit BWP prestatiestam 63.

[ [url=m/3h1Lo9.jpg]Afbeelding[/url] ]
dat is vrij bijzonder na wat er in de openingspost gemeld is? Ze kan niet de sport in door een zwakke pees maar nu moet ze wel zadelmak? Of ga je alleen beetje recreatief stappen. Overigens kan een beetje een goede dierenarts wel zo'n merrie begeleiden. Ze zullen vast wel meer moeilijke paarden krijgen en een goede opvoelbox doet wonderen...
Edit : niet dat ik het slecht vind dat je haar niet dekt hoor, maar meer dat je dit trauma in de openingspost niet wist

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-20 11:20

Sky_As schreef:
Dakario schreef:
Hallo iedereen,

De merrie wordt volgend jaar 3 jaar. Als veulen werd ze gewond geraakt door een paardenbeslag. Na 3 operaties is ze te boven gekomen. Het verdict is wel dat ze niet meer in sport kan door verzwakte pees die lang in gips heeft gelegen. Ze mag wel als fokmerrie gebruikt worden (groen licht van de chirurg die haar geopereerd heeft). Ze komt uit BWP prestatiestam 63.

[ [url=m/3h1Lo9.jpg]Afbeelding[/url] ]
dat is vrij bijzonder na wat er in de openingspost gemeld is? Ze kan niet de sport in door een zwakke pees maar nu moet ze wel zadelmak? Of ga je alleen beetje recreatief stappen. Overigens kan een beetje een goede dierenarts wel zo'n merrie begeleiden. Ze zullen vast wel meer moeilijke paarden krijgen en een goede opvoelbox doet wonderen...
Edit : niet dat ik het slecht vind dat je haar niet dekt hoor, maar meer dat je dit trauma in de openingspost niet wist


Dat begrijp ik. Ik heb daarom echo en foto genomen van die pees vorig maand. En het gaat in goede richting. Volgens de exporten zou ze juist nog zadelmak gemaakt kunnen worden maar niet verder uitbrengen in sport of doorrijden. Ik denk dat het wel nodig is anders kan ik niets met haar doen enkel grasmaaier. Ik hoop gewoon dat ze nadat ze zadelmak is dat ze wat rustiger is naar mensen. Nu is het vooral klauwen en stijgeren. Alleen ik mag aankomen en rest niet. Zachte of strenge aanpak helpt niet. Alleen ik mag eraan komen. Dus de vaccinatie heb ik zelf moeten geven wat niet de bedoeling is.

Stel maar gerust als er vragen zijn.

Paardenbeslag is foutief. Het moet dierenbeul zijn (we kregen ongewenst bezoek in de wei. Nu is de wei bewaakt met sensor en meldingscamera)

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:33

Ik begrijp het, haar wat meer handmak maken en vertrouwen terug geven in mensen lijkt me een goed idee. Dekken kan altijd nog, heb je ook nog wat meer tijd om rond te kijken naar geschikte hengsten en je leert wat meer over het karakter van de merrie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 08:46

Hallo

Korte update. Merrie is toch geïnsemineerd. Er was vraag naar voornamelijk van de moederlijn dat interessant is. Nu duimen dat ze pakt. Ze wordt sowieso zadelmak gemaakt en door veel met haar bezig te zijn wordt ze ook handelbaarder.

Anomien
Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:11

Hoe ziet ze er nu uit?
Vind haar best puppy, met matig beenwerk en matige bovenlijn.

Benieuwd hoe ze in die afgelopen maanden is bijgetrokken!

Mama van mijn lieve meisjes

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 09:26

Ik zal in namiddag foto trekken maar ze is wel veranderd. Ik heb eerst iemand laten komen die veel ervaring heeft in fokkerij om te kijken naar de bouw van mijn merrie. Ik wil doelbewust fokken en niet vermeerderen. Die persoon fokt al 40 jaar paarden en heeft aantal goedgekeurde hengsten en internationale paarden.
En hij heeft zelf een hengst voorgesteld en die hengst bevalt mij wel en dus geïnsemineerd.
Ik heb zelf ook gevraagd om heel eerlijk te zijn over de bouw en ook of de moeite waard is.

Als volgend jaar het veulen tegenvalt fok ik gewoon niet verder.

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:39

Hopelijk is ze drachtig, met welke hengst heb je geinsemineerd?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 11:46

Elisa2 schreef:
Hopelijk is ze drachtig, met welke hengst heb je geinsemineerd?

Qannando B&V. Nog maar dit jaar gekeurd. Wel sterke moederlijn.
http://www.qannando.be/

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-20 12:49

Ze is drachtig en ze is ook handelbaarder geworden. Dus ik ben blij


Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:20

Wat fijn, gefeliciteerd! hopelijk volgt er een voorspoedige dracht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers