Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 14:12

Hi,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken met welke hengsten ik mijn merries zou willen laten insemineren volgend jaar. Ik vind het heel lastig, moet ik eerlijk zeggen.

Allereerst heb ik een vijf jarige charmeur x metall. Heel mooie merrie (vind ik zelf). Ze is 1.75m hoog dit is mij eigenlijk te groot. Een hengst die minder groot fokt is dus voor mij geen bezwaar. Daarnaast vind ik bij haar vooral belangrijk dat de hengst een eerder wat weke dan strakke bovenlijf heeft en een heel goed karakter. Zij kan wel een beetje drammerig zijn.

Afbeelding

Dan heb ik nog een 11 jarige merrie
Dit is een van Gogh x Triton. Dit is echt een droom paard qua karakter, nuchter maar voldoende go. Echter, is dit wel een beetje “een echte van Gogh” en kan ze onder het zadel wat duwerig zijn.

Voor haar vind ik dus een goed bewerkbare hengst erg belangrijk.

Afbeelding

Beide veulens zouden in principe voor eigen gebruik zijn. Tenzij het natuurlijk echt niet past voor het doel waar wij ze voor zouden willen gebruiken. Een beetje een “commerciële” hengst heeft dus wel de voorkeur.

Ik hoor graag jullie gedachtes!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:49

Heb je ook goede standfoto"s? hoe zijn de gangen van beide merries?/ wat wil je nog meer verbeteren? Heb je een linkje naar horsetelex?

Wil je een dressuurpaard fokken uit de van Gogh of een allrounder?

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 21:42

Elisa2 schreef:
Heb je ook goede standfoto"s? hoe zijn de gangen van beide merries?/ wat wil je nog meer verbeteren? Heb je een linkje naar horsetelex?

Wil je een dressuurpaard fokken uit de van Gogh of een allrounder?


Ik wil graag veulens fokken waarmee wij straks ook weer een jong span hebben voor de (inter)nationale mensport. Het liefst blijf ik echter wel bij het springbloed bij de van Gogh omdat ik denk dat, dat “commerciëler” is dan er een dressuurhengst op te zetten.

Goede stand foto heb ik niet zal ik binnenkort maken. De Charmeur beweegt (naar mijn mening) boven gemiddeld en vooral een heel goed achterbeen. De van Gogh beweegt prima. Niet bovengemiddeld maar voldoende voor het doel dat wij ermee hebben.

Horsetelex van Gogh: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/262388/cedola

De charmeur staat er niet op?

Anoniem

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:34

Van Gogh heeft zijn sporen in de dressuurfokkerij ook wel verdiend. Je kan met zo’n merrie alle kanten uit

Tweespan fokken dat bij elkaar past is moeilijke opgave. Ik zou dan in ieder geval 1 vader kiezen voor beide merries. Je zou bij de Gelderse hengsten kunnen kijken, Alexandro P heeft al laten zien fijne menpaarden te geven maar Danser en zijn zoon Imposant zijn ook goede opties als je wat minder maat wilt.

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 11:37

Gelderse en tuig hengsten zijn echt uitgesloten. Wij hebben naast deze ook een don matcho en een san remo, dus wat dat aan gaat wil dat prima.

En wat ik al zei, mocht t niet gaan passen dan past t niet. Maar ik wil wel proberen een allround paard te fokken als in, onder het zadel en voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:41

Dat kan met een Gelderse prima hoor, dat is een allround fokrichting
Rijtypischer kan je nog naar Kardieno kijken, die is net kampioen van de 4 jarige dressuurpaarden in Denemarken geworden dus commercieel genoeg voor rijpaardfokkerij op dergelijke merries. Die liep ook fijn voor de wagen en zijn directe familie laat ook de nodige springaanleg zien.
Overigens vond ik Imposant ook goed springen op het verrichtingsonderzoek

https://www.kwpn.nl/regio-gelders-paard ... e-hengsten

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 11:42

[***] schreef:
Dat kan met een Gelderse prima hoor, dat is een allround fokrichting
Rijtypischer kan je nog naar Kardieno kijken, die is net kampioen van de 4 jarige dressuurpaarden in Denemarken geworden dus commercieel genoeg voor rijpaardfokkerij op dergelijke merries. Die liep ook fijn voor de wagen en zijn directe familie laat ook de nodige springaanleg zien.
Overigens vond ik Imposant ook goed springen op het verrichtingsonderzoek

https://www.kwpn.nl/regio-gelders-paard ... e-hengsten

Dat snap ik wel, maar ik vind t niet een mooi type paard ☺️

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:53

Ik heb totaal geen verstand van de mensport, maar ik weet wel dat ik een super grote fan ben van Kjento!!

Onze merrie (United x El corona) is nu drachtig van hem, ben heel benieuwd wat eruit komt!

Misschien is Kjento ook wat voor een van jullie merries, maar geen verstand van hoor :=

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:22

ik zou voor hengsten gaan, holsteins gefokt, de springhengsten, motor achterin, kwa beweging voorbeen t holsteiner knietje er in.

en zijn paarden kunnen springen, maar ook kwa verzameling en dus ook drs super zijn.

en kwa karakter ook goed, willen werken, maar zijn nuchter, dus niet van die overdreven dressuurbokken.

en wat bedoel je met strak bovenlijf?

want dat ken ik niet... paard heeft lichaamsdelen en bovenlijf bevat heel veel...


ik zeg bv bovenlijn dan heb je de nek-hals-schoft-rug-lende-kruis.

en sommige delen kun je verbeteren, maar als je hele bovenlijn wilt veranderen, dan zit je paard verkeerd inelkaar en kan je beter niet zon paard niet fokken.

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 12:27

amen schreef:
ik zou voor hengsten gaan, holsteins gefokt, de springhengsten, motor achterin, kwa beweging voorbeen t holsteiner knietje er in.

en zijn paarden kunnen springen, maar ook kwa verzameling en dus ook drs super zijn.

en kwa karakter ook goed, willen werken, maar zijn nuchter, dus niet van die overdreven dressuurbokken.

en wat bedoel je met strak bovenlijf?

want dat ken ik niet... paard heeft lichaamsdelen en bovenlijf bevat heel veel...


ik zeg bv bovenlijn dan heb je de nek-hals-schoft-rug-lende-kruis.

en sommige delen kun je verbeteren, maar als je hele bovenlijn wilt veranderen, dan zit je paard verkeerd inelkaar en kan je beter niet zon paard niet fokken.


Bedankt voor je antwoord! Dat is inderdaad het type hengst dat ik zoek. Vooral het kruis vind ik iets wat strak. Dit had wel wat losser mogen zijn. Ik zal is op zoek gaan naar een goede standfoto.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:03

Charmeur geeft ze strak op de lendenen en Metall ook waardoor ze waarschijnlijk souplesse mist.

Ik wacht even de standfoto"s af, dat geeft nl een goede indicatie over verbeterpunten in de bouw en exterieurmatige kenmerken die je terug ziet in de beweging.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:09

Standfoto is ook beste om ze goed te beoordelen kwa type , hoekingen en lengte ed, dus ben t met elisa2 eens.

Kruis is te beoordelen van heupbeen naar staartbeen , dan kan je lengte zien en of t hellend of recht is.

Vooral de lengte is belangrijk bij kruis, en bij voorkeur liever recht/horizontaal dan te hellend. Kwa verzameling moeten ze bekken kantelen, en is rechter kruis gunstiger dan te hellend, dan kunnen ze niet dragen/verzamelen.

Bij de meeste paarden zie ik dus te kort kruis en vaak te hellend, vooral bij de drs paarden.

Maar tis t hele paard, wat je beoordeelt voorhand middenhand en achterhand, waar je aan kan zien of t in staat is om op de goede gezonde manier te werken.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:34

heb je een pb gedaan :) ik denk dat ik 1 van je merries ken :)

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 12:58

Hierbij de lang verwachte standfoto van de Van Gogh merrie. Zijn niet de beste standfotos, heb geprobeerd een foto te maken toen ze in de wei stond. Echter vond ze het leuker om achter mij aan te lopen dan te blijven staan, haha!

Zelf neig ik erg naar For Forrero.

Ik vind Cum laude ook een hele mooie hengst, echter vind ik zijn maat een beetje “spannend” omdat ik liever niet een te groot risico wil nemen om te vergroten


Afbeelding

Afbeelding

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:01

Leuk dier, for ferro is erg mooi!
Hoe is het met de zwarte merrie? Heb je die drachtig gekregen?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:58

De merrie lijkt een erg sterk hellend kruis te hebben, klopt dat? of ligt het aan de foto?

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 18:08

Dat valt wel iets mee. Zeker niet extreem!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twee hengsten gezocht voor mijn merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:14

In dat geval zou ik For Ferrero wel aandurven als daar je voorkeur ligt.